سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا


شرکت‌های دانش‌آفرین: چگونه شرکت‌های ژاپنی نوآوری را محقق می‌سازند


تاریخ نشر : ۸۵۰۴۲۱
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۲۸
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۵۳۶-۴۱-۴
شماره کنگره : ۸۵۴۲۱۱۰۰
رده دیویی : ۶۵۸.۴۵
محل نشر : قم
جلد : شومیز
قطع : وزیری
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : ترجمه
نویسنده : تاکوچی - هیروتاکا
مترجم : عطافر - علی
نویسنده : نوناکا - ایکوجیرو
مترجم : اسلامی - جبار
مترجم : کاوه - آناهیتا
مترجم : انالویی - سعید

نوشتار حاضر به دلایل موفقیت شرکت‌‌های ژاپنی در نوآوری اختصاص یافته است. به تصریح نگارنده: 'ما معتقدیم که موفقیت شرکت‌های ژاپنی به دلیل تسلط بر امر تولید، دسترسی به سرمایه‌ی ارزان، ایجاد روابط نزدیک و متقابل با مشتریان، عرضه‌کنندگان و کارگزاران دولتی، یا استخدام دایمی کارکنان، بهره‌گیری از سیستم مبتنی بر ارشدیت و عملکردهای دیگر در حیطه‌ی مدیریت منابع انسانی نبوده است. البته این عوامل به نوبه‌ی خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما معتقدیم که شرکت‌های ژاپنی به دلیل مهارت و تخصص در دانش‌آفرینی سازمانی به چنین موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. منظور از دانش‌آفرینی سازمانی، توانایی شرکت به عنوان یک مجموعه‌ی واحد در خلق دانش نوین، انتشار آن از طریق سازمان و کاربرد آن در تولیدات، خدمات و سیستم‌های مختلف است. دانش‌آفرینی سازمانی، عامل اساسی در بهره‌گیری از شیوه‌هایی است که شرکت‌های ژاپنی آن را ابداع کرده‌اند. این شیوه‌ها در تحقق نوآوری تکثیری، مداوم و جهشی، نقش بسیار سازنده‌ای را ایفا می‌کنند. در این کتاب ما به مبحث دانش صریح و دانش ضمنی (شامل عوامل ناملموسی از قبیل عقیده‌ی شخصی، خصیصه‌های فردی و سیستم مبتنی بر ارزش) به عنوان چارچوب اساسی سازنده در روابط مکمل خواهیم پرداخت'. برخی مباحث کتاب، عبارت‌ است از: معرفی دانش‌ در سازمان، دانش و مدیریت، نظریه‌ی دانش‌آفرینی سازمانی، دانش‌آفرینی در عمل، دانش‌آفرینی سازمانی در سطح جهانی، و مدیریت و تحقق اهداف.