یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
کمرویی; علل پیدایش و راههای درمان آن
مقدمه:
انساناصالتاموجودیاست اجتماعی و نیازمند برقراری ارتباط با دیگران. بسیاری از نیازهای عالیه انسان و شكوفا شدن استعدادها و خلاقیتهایش فقط از طریق تعاملبین فردی و ارتباطات اجتماعی ارضا میگردد. در واقع،خودشناسی، برقراری ارتباط مؤثر و متقابل با دیگرانو پذیرش مسؤولیت اجتماعی از اهداف اساسی همه نظامهای تربیتی است. در دنیای پیچیده امروز، یعنی در عصر ارتباطات حضور فعال فرهنگی و احاطه بر زنجیره علوم، فنون و تكنولوژی برتر انكارناپذیر است.
در هر جامعهای درصد قابل توجهی از كودكان، نوجوانان و بزرگسالان بدون آنكه تمایلی داشته باشند، ناخواسته خود را در حصاری از كمرویی محبوس و زندانی میكنند و شخصیت واقعی و قابلیتهای ارزشمند ایشان در پس تودهای از ابرهای تیره كمرویی ناشناخته میماند. چه بسیار دانشآموزان، دانشجویان، كارمندان، كارگران و... هوشمند و خلاقی كه در مدارس، دانشگاهها، ادارات، كارخانجات و... فقط به دلیل كمرویی و ناتوانی اجتماعی، همواره از نظر پیشرفت تحصیلی و شغلی و قدرت خلاقیت و نوآوری نمره كمتری عایدشان میشود; چرا كه كمرویی یك مانع جدی برای رشد قابلیتها و خلاقیتهای فردی است.
پدیده كمرویی در بین بزرگسالان و افراد مسن بسیار پیچیدهتر از جوانان است و چنین پیچیدگی روانی ممكن است در اغلب موارد نیازهای درونی، تمایلات، انگیزهها، قابلیتها، فرصتها، هدفها و برنامه شغلی، حرفهای و اجتماعی جوانان ایشان را به طور جدی متاثر و دگرگون كند.
پرداختن به پدیده كمرویی و بررسی مبانی روانشناختی آن از اینرو حائز اهمیت است كه تقریبا همه ما بهگونهای تجاربی از كمرویی را در موقعیتهای مختلف داشتهایم. اما نكته مهمتراین است كه بعضیها درهمهشرایطوموقعیتهای اجتماعی به كمرویی قابل توجهی دچار میشوند. بنابراین میتوان گفت كه اكثر قریب به اتفاق مردم در مواردی از زندگی اجتماعی خود به گونهای دچار كمرویی شدهاند. اما پدیده كمرویی دارای درجات مختلفی است:
- بعضیها صرفا در مواقع و موقعیتهای خاص دچار كمرویی میشوند;
- بعضیها در برخی از مواقع و موقعیتها دچار كمرویی میشوند;
- بعضیها در غالب مواقع و موقعیتها دچار كم رویی میشوند;
- بعضی از كودكان، نوجوانان و بزرگسالان كه شمارشان نیز قابل ملاحظه است، تقریبا در همه موقعیتهای اجتماعی دچار كمرویی میشوند.
روندتحولات اجتماعی گویای این حقیقت است كه مساله كمرویی غالبا با گذشت زمان، فشردگی و پیچیدگی روابط بین فردی وتشدیدفشارهایاجتماعی، رقابتها، گوشهگیریها، تكرویها، عزلت گزینیها و تنهاییها گستردهتر و شدیدتر میشود و درصد بیشتری از جوانان و بزرگسالان را فرا میگیرد كه میتواند به تدریجبه صورت نوعی بیماری روانی درآید. مگر اینكه بتوانیم با تشخیص سریع و استفاده از روشهای تربیتی و درمانی مناسب و مؤثر از گسترش و تشدید آن جلوگیری كنیم.
كمرویی چیست؟
كمرویی یك توجه غیر عادی همراه با ترس به خویشتن است كه در یك موقعیت اجتماعی ظاهر میشود و در نتیجه آن، فرد دچارنوعی اختلال در رفتار و عضلات بدنی شده و شرایط عاطفی و شناختیاش متاثر میگردد. یعنی زمینه بروز رفتارهای خام و ناسنجیده و عكسالعملهای نامناسب در وی فراهم میشود. به دیگر سخن پدیده كمرویی به وجود مشكل در برخوردهای اجتماعی و رفتارها و احساسهای آزار دهنده شخصی مربوط میشود كه همواره به صورت یك ناتوانی یا معلولیت اجتماعی ظاهر میگردد. به كلام ساده كمرویی یعنی: «خود توجهی» فوقالعاده و ترس از مواجه شدن با دیگران. زیرا كمرویی نوعی ترس یا اضطراب اجتماعی است كه در آن فرد از مواجه شدن با افراد ناآشنا و ارتباطات اجتماعی گریز دارد.
بنابراین فرد كمرو، از یك طرف نگران رو به رو شدن با افراد جدید است و از سوی دیگر از وارد شدن به اماكن جدید و كسب كار و تجارت تازه هراس دارد كه مجموعه این حالات احساس عجز در عین توانمندی را در وی به دنبال خواهد داشت. البته باید توجه داشت كه احساس كمرویی افراد، همیشه در برابر انسانها متبلور میشود و نه حیوانات، اشیا و موقعیتهای طبیعی و جغرافیایی.
كمرویی از دیدگاه بین فرهنگی
كمرویی یك پدیده گسترده و متنوعی است كه در نزد افراد، خانوادهها، جوامع و فرهنگهای مختلف معانی متفاوتی دارد. یك كودك یا نوجوان ممكن است از نظر روانشناسیاجتماعی فردی كمرو باشد، اما از نظر خانواده یا مدرسه به عنوان یك كودك یا نوجوان مؤدب و متین تلقی گردد. به عبارت دیگر بعضیها افراد كمرو را انسانهایی ساكت، مؤدب و محترم میدانند و تصور میكنند كه این افراد، شهروندان سالم و بیآزاری هستند و برخی نیز افراد كمرو را انسانهای مطیع، حرف گوشكن، مستعد و مقبول اجتماع میدانند.
بعضی نیز كمرویی را برای دختران امری عادی و صفتی مثبت تلقی میكنند و آن را برای پسران یك ویژگی یا منش ناپسند میدانند. در حالیكه كمرویی همانگونه كه پیشتر اشاره شد یك معلولیت اجتماعی و مانع رشد مطلوب شخصیت است و برای هر دو جنس امری نامطلوب است.
برخی دیگر كمرویی را در افراد، به خصوص در دختران مترادف با حیا و عفت میدانند و آن را تایید و تمجید و تشویق میكنند،
در حالیكه «حیا» یكی از برجستهترین صفات انسانهای متعالی بوده، شاخص ایمان و بیانگر رشد مطلوب شخصیت است. به بیان دیگر قدرت خویشتنداری امری ارادی وارزشمند است و برعكس، كمرویی پدیدهای كاملا غیر ارادی، ناخوشایند و حكایتگر ناتوانی و معلولیت اجتماعی است.
انتظار این است كه در جوامع اسلامی به ویژه در كشور ما با توجه به ارزشهای والای قرآنی و وظایف و تكالیف شرعی فردی و گروهی، پذیرش مسؤولیتهای اجتماعی و اتصاف به فضیلتهای اخلاقی، رشدی متعادل و متوازن داشته باشد. بدون تردید مسلمانان كمرو نمیتوانند در انجام بعضی از وظایف و مسؤولیتهای اجتماعی خود موفق باشند. فیالمثل خمیر مایه ایفای وظیفه مهم امر به معروف و نهی از منكر، برخورداری از شجاعت اخلاقی و مهارت در برقراری ارتباط اجتماعی متقابل، مؤثر و مفید است.
كمروییواحساس تنهایی
فردی كه قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیست، به طور قابل ملاحظهای كمتر از دیگران از روابط اجتماعی بهره میبرد. چنین فردی نمیتواند احساسات خوشایند یا ناخوشایند، ترسها یا نگرانیها و آرزوها یا امیدهایش را با نزدیكان و دوستانش در میان بگذارد و پاسخها و عكسالعملهای ایشان را دریافت كند. احساس تنهایی نیز همانند كمرویی، نوعی ناتوانی اجتماعی است و هر كدام از ما ممكن است در یك موقعیتیا شرایط خاص چنین احساسی داشته باشیم. افرادی كه دچار احساس تنهایی میشوند و این احساس با شدت و مداومت، افكار و رفتار آنها را فرا میگیرد، به تدریج از تمایلات اجتماعی و ارتباطات فردیشان كاسته میشود و از این نظر بعضی از ویژگیهای افراد كمرو را پیدا میكنند. كمرویی ناتوانی و معلولیت فرد در برقراری ارتباط است و تنهایی مشكل انسان در اثر فقر ارتباطی است و در بسیاری موارد احساس تنهایی به كمرویی تبدیل میشود.
شایان ذكر است كه به دلیل ویژگیها و نیازهای خاص روحی - اجتماعی نوجوانان، ظهور پدیده تنهایی (احساس تنهایی) در بین ایشان به طور فوقالعادهای بیشتر از شیوع این احساس در میان بزرگسالان است. و همچنین این احساس در میان كهنسالان به خاطر شرایط خاص اجتماعی و بدنی آنها، فراوان است. به همین خاطر در طول یك هفته لحظاتی كه نوجوانان وكهنسالاناحساس تنهایی میكنند بیشتر از كودكان و بزرگسالان (میان سالها) است. هرگاه چنین احساسی به علل گوناگون، از جمله ناكامیهای مكرر، نگرانی و اضطراب شدید، رفتار تبعیضآمیز والدین یا بیمهریهای فرزندان در برابر والدین مسن و از كارافتاده، واكنشهای منفی اطرافیان و قطع امید از پیوندهای عاطفی عزیزان، تقویت گردد و فرد عمیقا احساس تنهایی كند، نه تنها همانند افراد كمرو دچار ناتوانی یا معلولیت اجتماعی میشود، بلكه زمینه افسردگی جدی در وی به وجود میآید و ممكن است دستبه اقدامات غیر عادی و كژرویهای اجتماعی نظیر گریز از خانه و محل كار، اعتیاد و خودكشی بزند. درصد قابل توجهی از كسانی كه خودكشی كردهاند یا اقدام به خودكشی میكنند، تجارب فراوانی از احساس تنهایی و رها شدگی از طرف صمیمیترین نزدیكان و دوستان خود را داشتهاند.
بنابراین به طور خیلی جدی میبایست افراد مبتلا به این پدیده را اعم از نوجوان و بزرگسال مورد توجه قرار داد و با اتخاذ روشهای اصلاحی و درمانی مناسب و یا مراجعه به متخصصین مربوطه، مورد درمان و توانبخشی اجتماعی قرار داد.
بدون تردید در دنیای پیچیده امروز، فراوانی ناراحتیها و رنجهای ناشی از مشكلات ارتباطی و سازگاری اجتماعی مانند اضطراب، افسردگی، كمرویی، احساس تنهایی و.. به مراتب بیش از بیماریهای قلبی است! براساس تحقیقات انجام شدهبسیاری از ناراحتیهای قلبی نتیجه فشارهای عاطفی و روانی و روابط ناسالم یا ناموفق بین فردی است و هیچ منشا فیزیكی و بدنی نداشته است.
ویژگیهای رفتاری افراد كمرو
برخی از ویژگیهای رفتاری كودكان، نوجوانان و بزرگسالان كمرو به طور قابل ملاحظهای متفاوت از دیگران بوده و به سادگی قابل تشخیص است.از نظر زیستی و فیزیولوژیكی نشانهها یا علایم مشتركی در میان غالب افرادی كه به طور جدی دچار كمرویی هستند مشاهده میشود. در این ارتباط میتوان به علایم فیزیولوژیكی نظیر تشدید ضربان قلب، سرخ شدن چهره، اختلال در ریتم تنفسی، تغییر در تن صدا و... اشاره كرد.
همچنینبرخیرفتارهای اضطرابی و یا رفتارهای روانی - حركتی (۱) در بین كودكان، نوجوانان و بزرگسالان كمرو دیده میشود. برخی از این ویژگیها مانند گریه كردن، روبرگرداندن از غریبهها و چسبیدن به فرد آشنا بیشتر در كودكان كمرو مشاهده میشود. از دیگر ویژگیهای افراد كمرو میتوان به موارد ذیل اشاره كرد:
فرار كردن از جمع غریبهها، مخفی كردن خود از انظار اطرافیان غریبه و ناآشنا، خجالت كشیدن و به لكنت افتادن، با حداقل كلمات سخن گفتن، بریده و كم حرف زدن، بیشتر عبوس بودن و كمتر لبخند زدن، دستپاچه شدن، گوش خود را كشیدن، با انگشتان خود بازی كردن، با لباس خود ور رفتن، از این پا به آن پا شدن، سر را خم كردن و زیر چشمی به غریبهها نگاه كردن، عدم بر قراری ارتباط چشمی مستمر و طبیعی با دیگران، غرق در افكار خود شدن، تمایل به سر و كار داشتن بیشتربا كتاب و اشیاء و لوازم مختلف به جای آدمها، علاقه به بازی با كودكان آشنا و كوچكتر از خود، عدم برخورداری از یك رابطه دوستانه با آشنایان، با صدای آهسته و غیر طبیعی سخن گفتن، گرفته و نگران بودن، بیزاری از دعوت كردن و دعوت شدن، تمایل به تنها بودن، بیزاری شدید از نگاههای نقادانه دیگران، فقر شدید در انگیزه فعالیتهای اجتماعی، ضعف اعتماد به نفس، عدم برخورداری از ابتكار عمل و ارائه خلاقیتهای ذهنی، بیجرات و بیشهامتبودن در عین توانایی و قدرت و... .
تاثیر كمرویی بر رشد شناختی، عاطفی، روانی، سازش یافتگی اجتماعی و شخصیت
پدیده كمرویی به عنوان یك معلولیت اجتماعی، چنانچه به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد ممكن است آثار نامطلوبی به همراه داشته باشد و رشد شناختی، عاطفی و روانی و اجتماعی فرد را به طور جدیمتاثر كند. در اینجا به صورتمختصروفهرستوار به بعضی از تاثیرات سوء كمرویی بر روند رشد شناختی،قدرت هوشمندی، رشدشخصیتو ویژگیهای عاطفی و روانی افراد كمرو اشاره میكنیم:
بعد شناختی: در بسیاری از مواقع هوش و استعداد سرشار در پس ابرهای تیره كمرویی پنهان میماند. به عبارت دیگر بعضی از كودكان و نوجوانان كمرو به رغم آنكهممكن است فوقالعاده تیزهوش و سرآمد باشند، اما قدرت هوشمندی ایشان توسط دیگران، به خصوص معلمان به طور واقعبینانه مورد ارزیابیقرار نمیگیرد. كمرویی پایدار میتواند منجر به یك ترس و تنش عمومی شود و كودك یا نوجوان كمرو، اعتماد به نفس و جرات تجربه هیچ كار تازهای را پیدا نكند و در نتیجه عملكردو پیشرفت اوبهطور جدی و معنیداری پایینتر از سطح تواناییاش ظاهر گردد. به كلام دیگر همیشه فاصلهای قابل توجه بینتوانبالقوهو توان بالفعل افراد كمرو وجود دارد.
كمروییموجب افزایش فوقالعاده خودتوجهی و اشتغال ذهنی فرد كمرو نسبتبه واكنشهای خویش میشود، به گونهای كه شخص از هرگونه تفكر مولد و خلاق و ارتباط برتر باز میماند، چرا كه خلاقیت متضمن برخورداری از شخصیتی سالم، پویا و فعال است و كودكان و نوجوانان خلاق عموما افرادی كنجكاو، جستوجوگر، انعطافپذیر، صریح الكلام، شجاع، راحت و بیتكلف، گشاده رو و متبسم هستند. بنابراین كمرویی قدرت تفكر خلاق و خلاقیت فرد را محدود میكند. اینجاست كه سنگینی بار تربیت صحیح بیشتر میشود و وظیفه پدری یا مادری ایجاب میكند كه موانع رشد همه جانبه فرزندان را رفع كرده و زمینه رشد بیشتر و فردای بهتر آنها را فراهم سازند.
بعد عاطفی، روانی و اجتماعی: افراد كمرو غالبا دچار اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی بوده، در برقراری و حفظ پیوندهای عاطفی با مشكل جدی مواجه هستند. كمرویی مانع اصلی رشد مطلوب عاطفی و روانی فرد است.
در افراد كمرو ترس از غریبهها ممكن استبه تدریج تعمیم یابد و باعثشود كه آنان از هر چیز تازه و متفاوتی بترسند. این امر میتواند محصور كننده فرد در میان دیوارههای احساسات بازدارنده باشد و زمینه رشد نابهنجار روانی - اجتماعی وی را فراهم كند. چنین فردی نمیتواند همسری خوب و سازگار، پدری مهربان و مربی و شهروندی سازگار باشد و در نتیجه از زندگی لذتی نخواهد برد.
افرادكمرو سهم چندانی در گروههای همگن ندارند و یا در صورت عضویت در گروههای اجتماعی، حضوری انفعالی و غیر فعال خواهند داشت. گرچه معمولاافرادكمروبهخصوص به خاطر تبعیت پذیری و فرمانبری بی كم و كاست، از سوی اعضای گروه طرد نمیشوند، اما باید اذعان داشتكهغالباموردكمتوجهی واقع میشوند و در نتیجه چنیننقش غیر فعال گروهی و سازش یافتگی ضعیف، از كسب یادگیریها، مهارتها و تجارب مؤثر فعالیتهای اجتماعی محروم میمانند.
كمرویی باعث میشود كه فرد در عین اینكه بعضا از نظر صلاحیتهای علمی، فكری و اخلاقی، قابلیتهاوكفایتهای،فردی برتر از همسالان، دوستان، همگروهها و همكلاسیهای خود است، اما نتواند رهبری گروه را عهدهدار شود، در حالیكه فرصت رهبری گروه،ازتجارب ارزشمند رشداجتماعی و از عوامل مؤثر افزایش اعتماد به نفس است.
از آنجا كه فرد كمرو غالبا میترسد كه با دیگران به ویژه مخاطبهای ناآشنا، تازه واردها و غریبهها صحبت كند، بالطبع دیگران نیز با او كمتر سخن میگویند، به قول معروف:
تا كه از جانب معشوق نباشد كششی
كوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد.
بنابراین قلت ارتباطات كلامی و روابط اجتماعی، موجب میشود كه كودك، نوجوان یا فرد بزرگسال كمرو دچار نوعی خود محصوری (زندگی در یك چارچوب بسته) شود و از زندگی فعال و خوشایند اجتماعی محروم بماند.
معمولا افراد كمرو نسبتبه خود همان قضاوتی را ندارند كه دیگران نسبتبه ایشان دارند (افراد كمرو خود را بسیار كمتر از آنچه هستند، میبینند.) چون ارزشیابی صحیح از خود نشانی از سازگاری اجتماعی است، بنابراین خود پنداری ضعیف، بینانگر رشد معیوب شخصیت و وجود عقده خطرناك حقارت است و همین عقده حقارت است كه ریشه بسیاری از حسادتها و اختلافات خانوادگی به شمار میآید.
پینوشت:
۱) رفتارهایی كه در اثر اختلال در روان فرد به وجود میآید و قابل مشاهده است و ریشه فیزیكی ندارند.
كمرویییك پدیده پیچیده روانی - اجتماعی است. كمرویی یك صفتیا ویژگی ارثی (ژنتیكی) نیست، بلكه اساسا در نتیجه روابطنادرستبینفردیوسازشنایافتگیهای اجتماعی در مراحل اولیه رشد (در خانه و مدرسه) پدیدار میگردد. با اینكه برخی از روانشناسان نظیر كتل (cattel) [۱۹۸۳ ]بر این عقیدهاند كه بعضی افراد با زمینه كمرویی متولد میشوند، اما باید توجه داشت كه بحث درباره زمینه كمرویی و استعداد بیشتر بعضی از كودكان در ابتلا به كمرویی، به معنای ارثی بودن آن، مثل رنگ چشم و پوست نیست. بدیهی است كودكان كمرو عموما متعلق به والدینی هستند كه خودشان كمرویی دارند. لیكن این بدان معنی نیست كه این قبیل كودكان كمرویی را از طریق ژنهای ناقل از والدین خود به ارث بردهاند، بلكه اساسا بدین معناست كه كمرویی را از آنها یاد گرفتهاند. (۱)
در اینجا به طور خلاصه به اصلیترین زمینههای كمرویی اشاره میشود:كمرویی ناشی از ترس
كمرویی ناشی از ترس عموما از سال اول زندگی نوزاد مشاهده میشود. مطالعات انجام شده روی نوزادان، حاكی از این است كه در اواسط سال اول زندگی (غالبا در ۶ ماهه دوم از اولین سال زندگی كودك) كمرویی به عنوان یك پدیده همگانی در همه نوزادان و نسبتبه غریبهها و افراد آشنایی كه به خاطر تغییر لباس و آرایش ظاهر متفاوت به نظر آیند، دیده میشود. به عبارت دیگر، در این شرایط اضطراب برخورد با بیگانهها و ناآشناها وجود كودك را فرا میگیرد. در حقیقت، كودك خردسال از اینرو كمرو است كه مردم برایش ناآشنا بوده، از او بزرگتر، قویتر، قدرتمندتر و مقتدرترند و او نمیداند كه در شرایط گوناگون چگونه با وی برخورد خواهند كرد.
كودكان خردسال، پس از شش ماهگی، به تدریجبه لحاظ رشد ذهنی و عاطفی میتوانند افراد آشنا را از غریبهها تشخیص دهند. همراه با افزایش دامنه ارتباطات كودك با دیگران، كمكم بر تجارب خوشایند و دوستداشتنی وی افزوده میشود و كودك از ارتباط و همنشینی با دیگران، به خصوص آشنایان لذت برده و ترسش فرو میریزد. این حالت مقدمه لازم و مطلوبی برای اجتماعیتر شدن كودك است.
اما اگر برخوردهای اطرفیان و محیط همچنانكه پیشتر اشاره كردیم غلط باشد، كمرویی طبیعی كودك خردسال به كمرویی پایدار و غیر طبیعی تبدیل میشود.
كمرویی ناشی از اضطراب اجتماعی
بسیاری از محققان و متخصصان، ریشه اصلی كمرویی را در ترس یا اضطراب اجتماعی میدانند و بس. بنابراین، لازم است اشاره مختصری به اضطراب اجتماعی داشته باشیم.
اضطراب اجتماعی نتیجهای است از احتمال یا وقوع نوعی ارزیابی شخصی در موقعیتهای مختلف اجتماعی. به دیگر سخن، فردی كه دچار اضطراب اجتماعی است، هیچگونه تمایلی به آغاز ارتباط با دیگران ندارد و با احساسی از ترس و پایداری غیر معقول، از هر موقعیتی كه ممكن است در معرض داوری دیگران قرار گیرد، اجتناب میورزد. برداشتیا تصور شخص از موقعیتهای اجتماعی كه احتمال دارد شخصیت او مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد، میتواند واقعی یا خیالی باشد. در واقع، شخصی كه به شدت دچار اضطراب اجتماعی است، تصور میكند كه در هر موقعیتیا شرایط اجتماعی، فرد یا افرادی به محض مواجه شدن با او رفتار و شخصیتش را مورد نقادی و ارزیابی قرار خواهند داد.
كسانی كه همه موقعیتهای اجتماعی و تعامل بین فردی را صحنههای ارزیابی و انتقاد تلقی میكنند، رفتاری نامناسب دارند. البته، حضور در جلسات مصاحبه و گزینش تحصیلی و شغلی، دیدار با فردی مسؤول یا مقتدر برای اولین بار، صحبت، سخنرانی و ارائه گزارش در حضور مخاطبان برجسته، مصاحبه در برنامه پخش مستقیم رادیو یا تلویزیون، ورود به اطاقی مملو از آدمهای غریبه و موقعیتهایی از این قبیل، تقریبا همه افراد را تا حدودی مضطرب میكند، لیكن بعضی از كودكان، جوانان و بزرگسالان اینگونه رفتار را برای همیشه حفظ میكنند و تكرار مواجهه، در رفتار آنها تغییری ایجاد نمیكند و در بعضی اوقات از طرف اطرافیان هم تقویت میشود; این همان ایجاد كمرویی است كه باید با آن مقابله كرد.به عبارت دیگر، در این افراد، اضطراب یك ویژگی شخصیتی محسوب میشود كه كمرویی را هم به دنبال دارد. اما، این موقعیتها و رفتارها برای افرادی كه رشد اجتماعی خود را به طور صحیح پشتسر گذاشتهاند، یك وضعیت موقت و گذرا خواهد بود و با تكرار و تمرین و چندبار مواجهه، رفع خواهد شد و هرگز پدیده نامطلوب كمرویی شكل نخواهد گرفت.
به طور خلاصه میتوان گفت، اضطراب اجتماعی و به تبع آن كمرویی، در شرایط زیر بیشتر مشاهده میشود:
۱- ترس از عدم تایید یا انتقاد توسط دیگران;
۲- ترس از قرار گرفتن در موقعیتی كه میبایست مصمم و قاطع جواب داد یا اظهار نظر كرد;
۳- ترس از مقابله كردن با شرایط خاص اجتماعی، عصبانیتها و پرخاشگریها;
۴- ترس از مواجهه شدن و هم كلامی با جنس مخالف;
۵- ترس از ناتوانی در برقراری و حفظ روابط بسیار صمیمی بین فردی;
۶- ترس از بروز جدی تعارض در خانواده و طرد شدن توسط والدین.
خانواده و فرزندان كمرو
محیط خانواده و تجارب اولیه كودك به خصوص در سنین پیش دبستانی و سالهای آغازین مدرسه، اصلیترین نقش را در شكلگیری شخصیت كودك دارد. در این دوران الگوهای رفتاری بزرگسال، برنامههای تلویزیونی، نحوه و میزان ارتباطات عاطفی، كلامی و اجتماعی خردسالان با والدین و بزرگسالان خانواده، بیشترین تاثیر را در رشد مطلوب اجتماعی و یا پدیدایی اضطراب و كمرویی كودكان میتواند داشته باشد.
زمانیكه الگوهای بزرگسال (مثل والدین) خودشان عموما مضطرب بوده و از مهارت برقراری روابط عاطفی - اجتماعی مطلوب و خوشایند با دیگران، به ویژه با فرزندان خود بیبهرهاند، طبیعی است كه فرزندان این خانواده نیز بیاموزند كه كمرو باشند. به همین دلیل بعضی از روانشناسان مثل واتسون (پرخذ.جچژژرذ) كمرویی كودكان را در نتیجه یادگیری و تقویت آن در خانه و مدرسه میدانند.
كمالجویی و آرمانگرایی فوقالعاده والدین و انتظارات نامعقول آنان از فرزندان در شرایط گوناگون و وادار كردن آنها به رفتارهای كلیشهای و عكسالعملهای تصنعی در موقعیتهای مختلف اجتماعی، سختگیری بیش از حد بر كودكان و نوجوانان و داشتن توقعات زیاد، رفتار خصمانه و عصبی با ایشان، تهدیدها و تنبیهها، تحقیرها و تحدیدهای ناروا و حمایتهای افراطی و غیر ضروری از فرزندان، از اصلیترین زمینههای رشد عیوب اجتماعی كودك و بروز كمرویی به شمار میآیند.
برای مثال، اگر والدین با حمایت افراطی از كودك خود در سنین قبل از دبستان، مانع مواجه شدن او با سختیها و ناخوشیها شوند، طبیعی است وقتی این كودك وارد مدرسه میشود و مشاهده میكند كه دیگر از حمایتهای افراطی والدین خبری نیست و رفتار بچهها و همسالان او با رفتار والدین متفاوت است، دچار نگرانی شده و به خاطر نداشتن قدرت سازگاری، از آنها كنارهگرفته و گریزان میشود. بنابراین، باید دانست كه حمایت افراطی از كودكان، زمینه ساز بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری و اجتماعی است و باید تعدیل شود.
كمرویی در تك فرزندها و فرزندان اول خانواده
كمرویی در میان فرزندان اول خانواده و تك فرزندها بیش از سایر فرزندان خانواده دیده میشود، به خصوص زمانی كه والدین قادر نباشند زمینه تربیت و رشد اجتماعی مطلوب و هماهنگ ایشان را مطابق با نیازهای عاطفی و اجتماعی آنان فراهم آورند. به طور كلی در غالب موارد، فرزندان اول خانواده و تك فرزندها با بزرگترها بیشتر همانندسازی میكنند و تمایل ایشان در برقراری ارتباط با بزرگ سالان، بیش از همسالانشان است. به دیگر سخن، فرزندان اول خانواده و تك فرزندها در برقراری ارتباط با همسالان و همكلاسیهای خود بیشتر با مشكل مواجه میشوند تا با افراد بزرگسال (۲) چرا كه عموما والدین انتظارات و توقعات متنوعی از تنها فرزند و یا فرزند اول خود دارند; اعمال فشارهای روانی از طرف والدین و آرمان خواهیهای فراوان ایشان و نیز ناتوانی این قبیل فرزندان در تحقق بخشیدن به خواستههای والدین، به تدریجباعث ایجاد احساس بیكفایتی و خودپنداری بسیار ضعیف در آنها شده و از اینرو، زمینه اضطراب فراگیر و كمرویی در شخصیت ایشان به وجود میآید. به خاطر چنین وضعیت عاطفی - روانی است كه فرزندان اول در مقایسه با سایر فرزندان خانواده به توفیقات كمتری در پیشرفت تحصیلی دست مییابند.
مدرسه; تقویت كمرویی یا رشد اجتماعی
مدرسه به عنوان اولین جایگاه رسمی تجربه كودكان میتواند نقش تعیین كنندهای در تقویت كمرویی یا مهارتهای اجتماعی آنان ایفا كند. متاسفانه در بعضی مدارس، رفتار انفعالی و آرام و سكوت مضطربانه كودك یا كودكان كمرو و ناتوان به عنوان یك صفت پسندیده و ویژگی رفتاری مطلوب تلقی شده و حتی با تایید و تشویقهای بیمورد، تقویت نیز میگردد. جای بسی تعجب و تاسف است كه در بسیاری از مدارس، گاهی بالاترین نمره انضباط از آن معلولین اجتماعی، یعنی دانشآموزان كمرو است! این مساله زمانی بیشتر مشاهده میشود كه كودك نیز به دلایل عدیده از جمله كمبودهای عاطفی و تعارضات خانوادگی، شدیدا تمایل دارد رفتارش مورد توجه و تایید معلم واقع شود و بهطورپیدرپی ازطرف ویمورد تشویق قرار گیرد.
روشهای درمان كمرویی
پیش از این اشاره شد كه كمرویی یك پدیده پیچیده و مركب ذهنی - روانی، اجتماعی است كه به دلایل مختلف در طول دوران رشد به تدریج پدیدار میشود. بنابراین، در بحث درمان نیز باید اذعان داشت كه برای كمرویی، یك درمان فوری وجود ندارد.
كمرویی با دارو برطرف نمیشود و اقدامات پزشكی و استفاده از داروهای آرامبخش و تقویتكننده (مولتی ویتامینها) تاثیر مستقیمی بر درمان كمرویی فرد ندارد. كمرویی اساسا رفتاری اكتسابی و آموخته شده است كه برای درمان و برطرف كردن آن باید رفتار نامطلوب حذف گردیده و رفتار تازه و مطلوب اجتماعی در فرد فراگیر شود.
اساس درمان كمرویی، تغییر در حوزهشناختی و تحول در شیوه عملی زندگی و حیات اجتماعی فرد است; تغییر در شیوه تفكر، یافتن نگرش تازه نسبتبه خود و محیط اطراف، برخورداری از قدرت انجام واكنشهای نو در برابر اطرفیان و تعامل بین فردی، تغییر در باورها و نظام ارزشهایی كه كمرویی را تقویت میكند، كاهش اضطراب در فرد كمرو، تقویت انگیزه و افزایش مهارتهای اجتماعی و تواناییهای تحصیلی، شغلی و حرفهای، اصلیترین روش درمان كمرویی است.
پینوشتها:
۱- وقتی صحبت از وراثتیا ارث میشود. منظور مجموعه صفات یا ویژگیهایی است كه از اجداد گذشته توسط والدین و از طریق ژنها به فرزند انتقال مییابد. نقش ارث (عامل ژنتیكی) با تشكیل نطفه آغاز میشود و تقریبا در همان زمان با فاصله بسیار اندك پایان میپذیرد.
۲- معمولا وقتی كه تك فرزندها وارد مدرسه میشوند، بیشتر دوست دارند با معلم ارتباط داشته باشند تا با همسالان خود و اگر از طرف معلم و خانواده هدایت نشوند و ارتباط متعادلی با همكلاسیهای خود پیدا نكنند، به تدریجبا مشكل جدی در رشد شخصیت اجتماعی مواجه میشوند.
منابع ۱) رفتارهایی كه در اثر اختلال در روان فرد به وجود میآید و قابل مشاهده است و ریشه فیزیكی ندارند.
۱- افروز، غلامعلی، روانشناسی تربیتی كاربردی، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۳.
۲- افروز، غلامعلی، روانشناسی كمرویی و روشهای درمان، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۴.
۳- كلارس.ج، راو، مباحث عمده در روانپزشكی، ترجمه جواد وهابزاده، انتشارات آرش، ۱۳۷۰.
۴- ابراهام اچ، مزلو، انگیزش و شخصیت، ترجمه احمد رضوانی، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۲.
انساناصالتاموجودیاست اجتماعی و نیازمند برقراری ارتباط با دیگران. بسیاری از نیازهای عالیه انسان و شكوفا شدن استعدادها و خلاقیتهایش فقط از طریق تعاملبین فردی و ارتباطات اجتماعی ارضا میگردد. در واقع،خودشناسی، برقراری ارتباط مؤثر و متقابل با دیگرانو پذیرش مسؤولیت اجتماعی از اهداف اساسی همه نظامهای تربیتی است. در دنیای پیچیده امروز، یعنی در عصر ارتباطات حضور فعال فرهنگی و احاطه بر زنجیره علوم، فنون و تكنولوژی برتر انكارناپذیر است.
در هر جامعهای درصد قابل توجهی از كودكان، نوجوانان و بزرگسالان بدون آنكه تمایلی داشته باشند، ناخواسته خود را در حصاری از كمرویی محبوس و زندانی میكنند و شخصیت واقعی و قابلیتهای ارزشمند ایشان در پس تودهای از ابرهای تیره كمرویی ناشناخته میماند. چه بسیار دانشآموزان، دانشجویان، كارمندان، كارگران و... هوشمند و خلاقی كه در مدارس، دانشگاهها، ادارات، كارخانجات و... فقط به دلیل كمرویی و ناتوانی اجتماعی، همواره از نظر پیشرفت تحصیلی و شغلی و قدرت خلاقیت و نوآوری نمره كمتری عایدشان میشود; چرا كه كمرویی یك مانع جدی برای رشد قابلیتها و خلاقیتهای فردی است.
پدیده كمرویی در بین بزرگسالان و افراد مسن بسیار پیچیدهتر از جوانان است و چنین پیچیدگی روانی ممكن است در اغلب موارد نیازهای درونی، تمایلات، انگیزهها، قابلیتها، فرصتها، هدفها و برنامه شغلی، حرفهای و اجتماعی جوانان ایشان را به طور جدی متاثر و دگرگون كند.
پرداختن به پدیده كمرویی و بررسی مبانی روانشناختی آن از اینرو حائز اهمیت است كه تقریبا همه ما بهگونهای تجاربی از كمرویی را در موقعیتهای مختلف داشتهایم. اما نكته مهمتراین است كه بعضیها درهمهشرایطوموقعیتهای اجتماعی به كمرویی قابل توجهی دچار میشوند. بنابراین میتوان گفت كه اكثر قریب به اتفاق مردم در مواردی از زندگی اجتماعی خود به گونهای دچار كمرویی شدهاند. اما پدیده كمرویی دارای درجات مختلفی است:
- بعضیها صرفا در مواقع و موقعیتهای خاص دچار كمرویی میشوند;
- بعضیها در برخی از مواقع و موقعیتها دچار كمرویی میشوند;
- بعضیها در غالب مواقع و موقعیتها دچار كم رویی میشوند;
- بعضی از كودكان، نوجوانان و بزرگسالان كه شمارشان نیز قابل ملاحظه است، تقریبا در همه موقعیتهای اجتماعی دچار كمرویی میشوند.
روندتحولات اجتماعی گویای این حقیقت است كه مساله كمرویی غالبا با گذشت زمان، فشردگی و پیچیدگی روابط بین فردی وتشدیدفشارهایاجتماعی، رقابتها، گوشهگیریها، تكرویها، عزلت گزینیها و تنهاییها گستردهتر و شدیدتر میشود و درصد بیشتری از جوانان و بزرگسالان را فرا میگیرد كه میتواند به تدریجبه صورت نوعی بیماری روانی درآید. مگر اینكه بتوانیم با تشخیص سریع و استفاده از روشهای تربیتی و درمانی مناسب و مؤثر از گسترش و تشدید آن جلوگیری كنیم.
كمرویی چیست؟
كمرویی یك توجه غیر عادی همراه با ترس به خویشتن است كه در یك موقعیت اجتماعی ظاهر میشود و در نتیجه آن، فرد دچارنوعی اختلال در رفتار و عضلات بدنی شده و شرایط عاطفی و شناختیاش متاثر میگردد. یعنی زمینه بروز رفتارهای خام و ناسنجیده و عكسالعملهای نامناسب در وی فراهم میشود. به دیگر سخن پدیده كمرویی به وجود مشكل در برخوردهای اجتماعی و رفتارها و احساسهای آزار دهنده شخصی مربوط میشود كه همواره به صورت یك ناتوانی یا معلولیت اجتماعی ظاهر میگردد. به كلام ساده كمرویی یعنی: «خود توجهی» فوقالعاده و ترس از مواجه شدن با دیگران. زیرا كمرویی نوعی ترس یا اضطراب اجتماعی است كه در آن فرد از مواجه شدن با افراد ناآشنا و ارتباطات اجتماعی گریز دارد.
بنابراین فرد كمرو، از یك طرف نگران رو به رو شدن با افراد جدید است و از سوی دیگر از وارد شدن به اماكن جدید و كسب كار و تجارت تازه هراس دارد كه مجموعه این حالات احساس عجز در عین توانمندی را در وی به دنبال خواهد داشت. البته باید توجه داشت كه احساس كمرویی افراد، همیشه در برابر انسانها متبلور میشود و نه حیوانات، اشیا و موقعیتهای طبیعی و جغرافیایی.
كمرویی از دیدگاه بین فرهنگی
كمرویی یك پدیده گسترده و متنوعی است كه در نزد افراد، خانوادهها، جوامع و فرهنگهای مختلف معانی متفاوتی دارد. یك كودك یا نوجوان ممكن است از نظر روانشناسیاجتماعی فردی كمرو باشد، اما از نظر خانواده یا مدرسه به عنوان یك كودك یا نوجوان مؤدب و متین تلقی گردد. به عبارت دیگر بعضیها افراد كمرو را انسانهایی ساكت، مؤدب و محترم میدانند و تصور میكنند كه این افراد، شهروندان سالم و بیآزاری هستند و برخی نیز افراد كمرو را انسانهای مطیع، حرف گوشكن، مستعد و مقبول اجتماع میدانند.
بعضی نیز كمرویی را برای دختران امری عادی و صفتی مثبت تلقی میكنند و آن را برای پسران یك ویژگی یا منش ناپسند میدانند. در حالیكه كمرویی همانگونه كه پیشتر اشاره شد یك معلولیت اجتماعی و مانع رشد مطلوب شخصیت است و برای هر دو جنس امری نامطلوب است.
برخی دیگر كمرویی را در افراد، به خصوص در دختران مترادف با حیا و عفت میدانند و آن را تایید و تمجید و تشویق میكنند،
در حالیكه «حیا» یكی از برجستهترین صفات انسانهای متعالی بوده، شاخص ایمان و بیانگر رشد مطلوب شخصیت است. به بیان دیگر قدرت خویشتنداری امری ارادی وارزشمند است و برعكس، كمرویی پدیدهای كاملا غیر ارادی، ناخوشایند و حكایتگر ناتوانی و معلولیت اجتماعی است.
انتظار این است كه در جوامع اسلامی به ویژه در كشور ما با توجه به ارزشهای والای قرآنی و وظایف و تكالیف شرعی فردی و گروهی، پذیرش مسؤولیتهای اجتماعی و اتصاف به فضیلتهای اخلاقی، رشدی متعادل و متوازن داشته باشد. بدون تردید مسلمانان كمرو نمیتوانند در انجام بعضی از وظایف و مسؤولیتهای اجتماعی خود موفق باشند. فیالمثل خمیر مایه ایفای وظیفه مهم امر به معروف و نهی از منكر، برخورداری از شجاعت اخلاقی و مهارت در برقراری ارتباط اجتماعی متقابل، مؤثر و مفید است.
كمروییواحساس تنهایی
فردی كه قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیست، به طور قابل ملاحظهای كمتر از دیگران از روابط اجتماعی بهره میبرد. چنین فردی نمیتواند احساسات خوشایند یا ناخوشایند، ترسها یا نگرانیها و آرزوها یا امیدهایش را با نزدیكان و دوستانش در میان بگذارد و پاسخها و عكسالعملهای ایشان را دریافت كند. احساس تنهایی نیز همانند كمرویی، نوعی ناتوانی اجتماعی است و هر كدام از ما ممكن است در یك موقعیتیا شرایط خاص چنین احساسی داشته باشیم. افرادی كه دچار احساس تنهایی میشوند و این احساس با شدت و مداومت، افكار و رفتار آنها را فرا میگیرد، به تدریج از تمایلات اجتماعی و ارتباطات فردیشان كاسته میشود و از این نظر بعضی از ویژگیهای افراد كمرو را پیدا میكنند. كمرویی ناتوانی و معلولیت فرد در برقراری ارتباط است و تنهایی مشكل انسان در اثر فقر ارتباطی است و در بسیاری موارد احساس تنهایی به كمرویی تبدیل میشود.
شایان ذكر است كه به دلیل ویژگیها و نیازهای خاص روحی - اجتماعی نوجوانان، ظهور پدیده تنهایی (احساس تنهایی) در بین ایشان به طور فوقالعادهای بیشتر از شیوع این احساس در میان بزرگسالان است. و همچنین این احساس در میان كهنسالان به خاطر شرایط خاص اجتماعی و بدنی آنها، فراوان است. به همین خاطر در طول یك هفته لحظاتی كه نوجوانان وكهنسالاناحساس تنهایی میكنند بیشتر از كودكان و بزرگسالان (میان سالها) است. هرگاه چنین احساسی به علل گوناگون، از جمله ناكامیهای مكرر، نگرانی و اضطراب شدید، رفتار تبعیضآمیز والدین یا بیمهریهای فرزندان در برابر والدین مسن و از كارافتاده، واكنشهای منفی اطرافیان و قطع امید از پیوندهای عاطفی عزیزان، تقویت گردد و فرد عمیقا احساس تنهایی كند، نه تنها همانند افراد كمرو دچار ناتوانی یا معلولیت اجتماعی میشود، بلكه زمینه افسردگی جدی در وی به وجود میآید و ممكن است دستبه اقدامات غیر عادی و كژرویهای اجتماعی نظیر گریز از خانه و محل كار، اعتیاد و خودكشی بزند. درصد قابل توجهی از كسانی كه خودكشی كردهاند یا اقدام به خودكشی میكنند، تجارب فراوانی از احساس تنهایی و رها شدگی از طرف صمیمیترین نزدیكان و دوستان خود را داشتهاند.
بنابراین به طور خیلی جدی میبایست افراد مبتلا به این پدیده را اعم از نوجوان و بزرگسال مورد توجه قرار داد و با اتخاذ روشهای اصلاحی و درمانی مناسب و یا مراجعه به متخصصین مربوطه، مورد درمان و توانبخشی اجتماعی قرار داد.
بدون تردید در دنیای پیچیده امروز، فراوانی ناراحتیها و رنجهای ناشی از مشكلات ارتباطی و سازگاری اجتماعی مانند اضطراب، افسردگی، كمرویی، احساس تنهایی و.. به مراتب بیش از بیماریهای قلبی است! براساس تحقیقات انجام شدهبسیاری از ناراحتیهای قلبی نتیجه فشارهای عاطفی و روانی و روابط ناسالم یا ناموفق بین فردی است و هیچ منشا فیزیكی و بدنی نداشته است.
ویژگیهای رفتاری افراد كمرو
برخی از ویژگیهای رفتاری كودكان، نوجوانان و بزرگسالان كمرو به طور قابل ملاحظهای متفاوت از دیگران بوده و به سادگی قابل تشخیص است.از نظر زیستی و فیزیولوژیكی نشانهها یا علایم مشتركی در میان غالب افرادی كه به طور جدی دچار كمرویی هستند مشاهده میشود. در این ارتباط میتوان به علایم فیزیولوژیكی نظیر تشدید ضربان قلب، سرخ شدن چهره، اختلال در ریتم تنفسی، تغییر در تن صدا و... اشاره كرد.
همچنینبرخیرفتارهای اضطرابی و یا رفتارهای روانی - حركتی (۱) در بین كودكان، نوجوانان و بزرگسالان كمرو دیده میشود. برخی از این ویژگیها مانند گریه كردن، روبرگرداندن از غریبهها و چسبیدن به فرد آشنا بیشتر در كودكان كمرو مشاهده میشود. از دیگر ویژگیهای افراد كمرو میتوان به موارد ذیل اشاره كرد:
فرار كردن از جمع غریبهها، مخفی كردن خود از انظار اطرافیان غریبه و ناآشنا، خجالت كشیدن و به لكنت افتادن، با حداقل كلمات سخن گفتن، بریده و كم حرف زدن، بیشتر عبوس بودن و كمتر لبخند زدن، دستپاچه شدن، گوش خود را كشیدن، با انگشتان خود بازی كردن، با لباس خود ور رفتن، از این پا به آن پا شدن، سر را خم كردن و زیر چشمی به غریبهها نگاه كردن، عدم بر قراری ارتباط چشمی مستمر و طبیعی با دیگران، غرق در افكار خود شدن، تمایل به سر و كار داشتن بیشتربا كتاب و اشیاء و لوازم مختلف به جای آدمها، علاقه به بازی با كودكان آشنا و كوچكتر از خود، عدم برخورداری از یك رابطه دوستانه با آشنایان، با صدای آهسته و غیر طبیعی سخن گفتن، گرفته و نگران بودن، بیزاری از دعوت كردن و دعوت شدن، تمایل به تنها بودن، بیزاری شدید از نگاههای نقادانه دیگران، فقر شدید در انگیزه فعالیتهای اجتماعی، ضعف اعتماد به نفس، عدم برخورداری از ابتكار عمل و ارائه خلاقیتهای ذهنی، بیجرات و بیشهامتبودن در عین توانایی و قدرت و... .
تاثیر كمرویی بر رشد شناختی، عاطفی، روانی، سازش یافتگی اجتماعی و شخصیت
پدیده كمرویی به عنوان یك معلولیت اجتماعی، چنانچه به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد ممكن است آثار نامطلوبی به همراه داشته باشد و رشد شناختی، عاطفی و روانی و اجتماعی فرد را به طور جدیمتاثر كند. در اینجا به صورتمختصروفهرستوار به بعضی از تاثیرات سوء كمرویی بر روند رشد شناختی،قدرت هوشمندی، رشدشخصیتو ویژگیهای عاطفی و روانی افراد كمرو اشاره میكنیم:
بعد شناختی: در بسیاری از مواقع هوش و استعداد سرشار در پس ابرهای تیره كمرویی پنهان میماند. به عبارت دیگر بعضی از كودكان و نوجوانان كمرو به رغم آنكهممكن است فوقالعاده تیزهوش و سرآمد باشند، اما قدرت هوشمندی ایشان توسط دیگران، به خصوص معلمان به طور واقعبینانه مورد ارزیابیقرار نمیگیرد. كمرویی پایدار میتواند منجر به یك ترس و تنش عمومی شود و كودك یا نوجوان كمرو، اعتماد به نفس و جرات تجربه هیچ كار تازهای را پیدا نكند و در نتیجه عملكردو پیشرفت اوبهطور جدی و معنیداری پایینتر از سطح تواناییاش ظاهر گردد. به كلام دیگر همیشه فاصلهای قابل توجه بینتوانبالقوهو توان بالفعل افراد كمرو وجود دارد.
كمروییموجب افزایش فوقالعاده خودتوجهی و اشتغال ذهنی فرد كمرو نسبتبه واكنشهای خویش میشود، به گونهای كه شخص از هرگونه تفكر مولد و خلاق و ارتباط برتر باز میماند، چرا كه خلاقیت متضمن برخورداری از شخصیتی سالم، پویا و فعال است و كودكان و نوجوانان خلاق عموما افرادی كنجكاو، جستوجوگر، انعطافپذیر، صریح الكلام، شجاع، راحت و بیتكلف، گشاده رو و متبسم هستند. بنابراین كمرویی قدرت تفكر خلاق و خلاقیت فرد را محدود میكند. اینجاست كه سنگینی بار تربیت صحیح بیشتر میشود و وظیفه پدری یا مادری ایجاب میكند كه موانع رشد همه جانبه فرزندان را رفع كرده و زمینه رشد بیشتر و فردای بهتر آنها را فراهم سازند.
بعد عاطفی، روانی و اجتماعی: افراد كمرو غالبا دچار اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی بوده، در برقراری و حفظ پیوندهای عاطفی با مشكل جدی مواجه هستند. كمرویی مانع اصلی رشد مطلوب عاطفی و روانی فرد است.
در افراد كمرو ترس از غریبهها ممكن استبه تدریج تعمیم یابد و باعثشود كه آنان از هر چیز تازه و متفاوتی بترسند. این امر میتواند محصور كننده فرد در میان دیوارههای احساسات بازدارنده باشد و زمینه رشد نابهنجار روانی - اجتماعی وی را فراهم كند. چنین فردی نمیتواند همسری خوب و سازگار، پدری مهربان و مربی و شهروندی سازگار باشد و در نتیجه از زندگی لذتی نخواهد برد.
افرادكمرو سهم چندانی در گروههای همگن ندارند و یا در صورت عضویت در گروههای اجتماعی، حضوری انفعالی و غیر فعال خواهند داشت. گرچه معمولاافرادكمروبهخصوص به خاطر تبعیت پذیری و فرمانبری بی كم و كاست، از سوی اعضای گروه طرد نمیشوند، اما باید اذعان داشتكهغالباموردكمتوجهی واقع میشوند و در نتیجه چنیننقش غیر فعال گروهی و سازش یافتگی ضعیف، از كسب یادگیریها، مهارتها و تجارب مؤثر فعالیتهای اجتماعی محروم میمانند.
كمرویی باعث میشود كه فرد در عین اینكه بعضا از نظر صلاحیتهای علمی، فكری و اخلاقی، قابلیتهاوكفایتهای،فردی برتر از همسالان، دوستان، همگروهها و همكلاسیهای خود است، اما نتواند رهبری گروه را عهدهدار شود، در حالیكه فرصت رهبری گروه،ازتجارب ارزشمند رشداجتماعی و از عوامل مؤثر افزایش اعتماد به نفس است.
از آنجا كه فرد كمرو غالبا میترسد كه با دیگران به ویژه مخاطبهای ناآشنا، تازه واردها و غریبهها صحبت كند، بالطبع دیگران نیز با او كمتر سخن میگویند، به قول معروف:
تا كه از جانب معشوق نباشد كششی
كوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد.
بنابراین قلت ارتباطات كلامی و روابط اجتماعی، موجب میشود كه كودك، نوجوان یا فرد بزرگسال كمرو دچار نوعی خود محصوری (زندگی در یك چارچوب بسته) شود و از زندگی فعال و خوشایند اجتماعی محروم بماند.
معمولا افراد كمرو نسبتبه خود همان قضاوتی را ندارند كه دیگران نسبتبه ایشان دارند (افراد كمرو خود را بسیار كمتر از آنچه هستند، میبینند.) چون ارزشیابی صحیح از خود نشانی از سازگاری اجتماعی است، بنابراین خود پنداری ضعیف، بینانگر رشد معیوب شخصیت و وجود عقده خطرناك حقارت است و همین عقده حقارت است كه ریشه بسیاری از حسادتها و اختلافات خانوادگی به شمار میآید.
پینوشت:
۱) رفتارهایی كه در اثر اختلال در روان فرد به وجود میآید و قابل مشاهده است و ریشه فیزیكی ندارند.
كمرویییك پدیده پیچیده روانی - اجتماعی است. كمرویی یك صفتیا ویژگی ارثی (ژنتیكی) نیست، بلكه اساسا در نتیجه روابطنادرستبینفردیوسازشنایافتگیهای اجتماعی در مراحل اولیه رشد (در خانه و مدرسه) پدیدار میگردد. با اینكه برخی از روانشناسان نظیر كتل (cattel) [۱۹۸۳ ]بر این عقیدهاند كه بعضی افراد با زمینه كمرویی متولد میشوند، اما باید توجه داشت كه بحث درباره زمینه كمرویی و استعداد بیشتر بعضی از كودكان در ابتلا به كمرویی، به معنای ارثی بودن آن، مثل رنگ چشم و پوست نیست. بدیهی است كودكان كمرو عموما متعلق به والدینی هستند كه خودشان كمرویی دارند. لیكن این بدان معنی نیست كه این قبیل كودكان كمرویی را از طریق ژنهای ناقل از والدین خود به ارث بردهاند، بلكه اساسا بدین معناست كه كمرویی را از آنها یاد گرفتهاند. (۱)
در اینجا به طور خلاصه به اصلیترین زمینههای كمرویی اشاره میشود:كمرویی ناشی از ترس
كمرویی ناشی از ترس عموما از سال اول زندگی نوزاد مشاهده میشود. مطالعات انجام شده روی نوزادان، حاكی از این است كه در اواسط سال اول زندگی (غالبا در ۶ ماهه دوم از اولین سال زندگی كودك) كمرویی به عنوان یك پدیده همگانی در همه نوزادان و نسبتبه غریبهها و افراد آشنایی كه به خاطر تغییر لباس و آرایش ظاهر متفاوت به نظر آیند، دیده میشود. به عبارت دیگر، در این شرایط اضطراب برخورد با بیگانهها و ناآشناها وجود كودك را فرا میگیرد. در حقیقت، كودك خردسال از اینرو كمرو است كه مردم برایش ناآشنا بوده، از او بزرگتر، قویتر، قدرتمندتر و مقتدرترند و او نمیداند كه در شرایط گوناگون چگونه با وی برخورد خواهند كرد.
كودكان خردسال، پس از شش ماهگی، به تدریجبه لحاظ رشد ذهنی و عاطفی میتوانند افراد آشنا را از غریبهها تشخیص دهند. همراه با افزایش دامنه ارتباطات كودك با دیگران، كمكم بر تجارب خوشایند و دوستداشتنی وی افزوده میشود و كودك از ارتباط و همنشینی با دیگران، به خصوص آشنایان لذت برده و ترسش فرو میریزد. این حالت مقدمه لازم و مطلوبی برای اجتماعیتر شدن كودك است.
اما اگر برخوردهای اطرفیان و محیط همچنانكه پیشتر اشاره كردیم غلط باشد، كمرویی طبیعی كودك خردسال به كمرویی پایدار و غیر طبیعی تبدیل میشود.
كمرویی ناشی از اضطراب اجتماعی
بسیاری از محققان و متخصصان، ریشه اصلی كمرویی را در ترس یا اضطراب اجتماعی میدانند و بس. بنابراین، لازم است اشاره مختصری به اضطراب اجتماعی داشته باشیم.
اضطراب اجتماعی نتیجهای است از احتمال یا وقوع نوعی ارزیابی شخصی در موقعیتهای مختلف اجتماعی. به دیگر سخن، فردی كه دچار اضطراب اجتماعی است، هیچگونه تمایلی به آغاز ارتباط با دیگران ندارد و با احساسی از ترس و پایداری غیر معقول، از هر موقعیتی كه ممكن است در معرض داوری دیگران قرار گیرد، اجتناب میورزد. برداشتیا تصور شخص از موقعیتهای اجتماعی كه احتمال دارد شخصیت او مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد، میتواند واقعی یا خیالی باشد. در واقع، شخصی كه به شدت دچار اضطراب اجتماعی است، تصور میكند كه در هر موقعیتیا شرایط اجتماعی، فرد یا افرادی به محض مواجه شدن با او رفتار و شخصیتش را مورد نقادی و ارزیابی قرار خواهند داد.
كسانی كه همه موقعیتهای اجتماعی و تعامل بین فردی را صحنههای ارزیابی و انتقاد تلقی میكنند، رفتاری نامناسب دارند. البته، حضور در جلسات مصاحبه و گزینش تحصیلی و شغلی، دیدار با فردی مسؤول یا مقتدر برای اولین بار، صحبت، سخنرانی و ارائه گزارش در حضور مخاطبان برجسته، مصاحبه در برنامه پخش مستقیم رادیو یا تلویزیون، ورود به اطاقی مملو از آدمهای غریبه و موقعیتهایی از این قبیل، تقریبا همه افراد را تا حدودی مضطرب میكند، لیكن بعضی از كودكان، جوانان و بزرگسالان اینگونه رفتار را برای همیشه حفظ میكنند و تكرار مواجهه، در رفتار آنها تغییری ایجاد نمیكند و در بعضی اوقات از طرف اطرافیان هم تقویت میشود; این همان ایجاد كمرویی است كه باید با آن مقابله كرد.به عبارت دیگر، در این افراد، اضطراب یك ویژگی شخصیتی محسوب میشود كه كمرویی را هم به دنبال دارد. اما، این موقعیتها و رفتارها برای افرادی كه رشد اجتماعی خود را به طور صحیح پشتسر گذاشتهاند، یك وضعیت موقت و گذرا خواهد بود و با تكرار و تمرین و چندبار مواجهه، رفع خواهد شد و هرگز پدیده نامطلوب كمرویی شكل نخواهد گرفت.
به طور خلاصه میتوان گفت، اضطراب اجتماعی و به تبع آن كمرویی، در شرایط زیر بیشتر مشاهده میشود:
۱- ترس از عدم تایید یا انتقاد توسط دیگران;
۲- ترس از قرار گرفتن در موقعیتی كه میبایست مصمم و قاطع جواب داد یا اظهار نظر كرد;
۳- ترس از مقابله كردن با شرایط خاص اجتماعی، عصبانیتها و پرخاشگریها;
۴- ترس از مواجهه شدن و هم كلامی با جنس مخالف;
۵- ترس از ناتوانی در برقراری و حفظ روابط بسیار صمیمی بین فردی;
۶- ترس از بروز جدی تعارض در خانواده و طرد شدن توسط والدین.
خانواده و فرزندان كمرو
محیط خانواده و تجارب اولیه كودك به خصوص در سنین پیش دبستانی و سالهای آغازین مدرسه، اصلیترین نقش را در شكلگیری شخصیت كودك دارد. در این دوران الگوهای رفتاری بزرگسال، برنامههای تلویزیونی، نحوه و میزان ارتباطات عاطفی، كلامی و اجتماعی خردسالان با والدین و بزرگسالان خانواده، بیشترین تاثیر را در رشد مطلوب اجتماعی و یا پدیدایی اضطراب و كمرویی كودكان میتواند داشته باشد.
زمانیكه الگوهای بزرگسال (مثل والدین) خودشان عموما مضطرب بوده و از مهارت برقراری روابط عاطفی - اجتماعی مطلوب و خوشایند با دیگران، به ویژه با فرزندان خود بیبهرهاند، طبیعی است كه فرزندان این خانواده نیز بیاموزند كه كمرو باشند. به همین دلیل بعضی از روانشناسان مثل واتسون (پرخذ.جچژژرذ) كمرویی كودكان را در نتیجه یادگیری و تقویت آن در خانه و مدرسه میدانند.
كمالجویی و آرمانگرایی فوقالعاده والدین و انتظارات نامعقول آنان از فرزندان در شرایط گوناگون و وادار كردن آنها به رفتارهای كلیشهای و عكسالعملهای تصنعی در موقعیتهای مختلف اجتماعی، سختگیری بیش از حد بر كودكان و نوجوانان و داشتن توقعات زیاد، رفتار خصمانه و عصبی با ایشان، تهدیدها و تنبیهها، تحقیرها و تحدیدهای ناروا و حمایتهای افراطی و غیر ضروری از فرزندان، از اصلیترین زمینههای رشد عیوب اجتماعی كودك و بروز كمرویی به شمار میآیند.
برای مثال، اگر والدین با حمایت افراطی از كودك خود در سنین قبل از دبستان، مانع مواجه شدن او با سختیها و ناخوشیها شوند، طبیعی است وقتی این كودك وارد مدرسه میشود و مشاهده میكند كه دیگر از حمایتهای افراطی والدین خبری نیست و رفتار بچهها و همسالان او با رفتار والدین متفاوت است، دچار نگرانی شده و به خاطر نداشتن قدرت سازگاری، از آنها كنارهگرفته و گریزان میشود. بنابراین، باید دانست كه حمایت افراطی از كودكان، زمینه ساز بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری و اجتماعی است و باید تعدیل شود.
كمرویی در تك فرزندها و فرزندان اول خانواده
كمرویی در میان فرزندان اول خانواده و تك فرزندها بیش از سایر فرزندان خانواده دیده میشود، به خصوص زمانی كه والدین قادر نباشند زمینه تربیت و رشد اجتماعی مطلوب و هماهنگ ایشان را مطابق با نیازهای عاطفی و اجتماعی آنان فراهم آورند. به طور كلی در غالب موارد، فرزندان اول خانواده و تك فرزندها با بزرگترها بیشتر همانندسازی میكنند و تمایل ایشان در برقراری ارتباط با بزرگ سالان، بیش از همسالانشان است. به دیگر سخن، فرزندان اول خانواده و تك فرزندها در برقراری ارتباط با همسالان و همكلاسیهای خود بیشتر با مشكل مواجه میشوند تا با افراد بزرگسال (۲) چرا كه عموما والدین انتظارات و توقعات متنوعی از تنها فرزند و یا فرزند اول خود دارند; اعمال فشارهای روانی از طرف والدین و آرمان خواهیهای فراوان ایشان و نیز ناتوانی این قبیل فرزندان در تحقق بخشیدن به خواستههای والدین، به تدریجباعث ایجاد احساس بیكفایتی و خودپنداری بسیار ضعیف در آنها شده و از اینرو، زمینه اضطراب فراگیر و كمرویی در شخصیت ایشان به وجود میآید. به خاطر چنین وضعیت عاطفی - روانی است كه فرزندان اول در مقایسه با سایر فرزندان خانواده به توفیقات كمتری در پیشرفت تحصیلی دست مییابند.
مدرسه; تقویت كمرویی یا رشد اجتماعی
مدرسه به عنوان اولین جایگاه رسمی تجربه كودكان میتواند نقش تعیین كنندهای در تقویت كمرویی یا مهارتهای اجتماعی آنان ایفا كند. متاسفانه در بعضی مدارس، رفتار انفعالی و آرام و سكوت مضطربانه كودك یا كودكان كمرو و ناتوان به عنوان یك صفت پسندیده و ویژگی رفتاری مطلوب تلقی شده و حتی با تایید و تشویقهای بیمورد، تقویت نیز میگردد. جای بسی تعجب و تاسف است كه در بسیاری از مدارس، گاهی بالاترین نمره انضباط از آن معلولین اجتماعی، یعنی دانشآموزان كمرو است! این مساله زمانی بیشتر مشاهده میشود كه كودك نیز به دلایل عدیده از جمله كمبودهای عاطفی و تعارضات خانوادگی، شدیدا تمایل دارد رفتارش مورد توجه و تایید معلم واقع شود و بهطورپیدرپی ازطرف ویمورد تشویق قرار گیرد.
روشهای درمان كمرویی
پیش از این اشاره شد كه كمرویی یك پدیده پیچیده و مركب ذهنی - روانی، اجتماعی است كه به دلایل مختلف در طول دوران رشد به تدریج پدیدار میشود. بنابراین، در بحث درمان نیز باید اذعان داشت كه برای كمرویی، یك درمان فوری وجود ندارد.
كمرویی با دارو برطرف نمیشود و اقدامات پزشكی و استفاده از داروهای آرامبخش و تقویتكننده (مولتی ویتامینها) تاثیر مستقیمی بر درمان كمرویی فرد ندارد. كمرویی اساسا رفتاری اكتسابی و آموخته شده است كه برای درمان و برطرف كردن آن باید رفتار نامطلوب حذف گردیده و رفتار تازه و مطلوب اجتماعی در فرد فراگیر شود.
اساس درمان كمرویی، تغییر در حوزهشناختی و تحول در شیوه عملی زندگی و حیات اجتماعی فرد است; تغییر در شیوه تفكر، یافتن نگرش تازه نسبتبه خود و محیط اطراف، برخورداری از قدرت انجام واكنشهای نو در برابر اطرفیان و تعامل بین فردی، تغییر در باورها و نظام ارزشهایی كه كمرویی را تقویت میكند، كاهش اضطراب در فرد كمرو، تقویت انگیزه و افزایش مهارتهای اجتماعی و تواناییهای تحصیلی، شغلی و حرفهای، اصلیترین روش درمان كمرویی است.
پینوشتها:
۱- وقتی صحبت از وراثتیا ارث میشود. منظور مجموعه صفات یا ویژگیهایی است كه از اجداد گذشته توسط والدین و از طریق ژنها به فرزند انتقال مییابد. نقش ارث (عامل ژنتیكی) با تشكیل نطفه آغاز میشود و تقریبا در همان زمان با فاصله بسیار اندك پایان میپذیرد.
۲- معمولا وقتی كه تك فرزندها وارد مدرسه میشوند، بیشتر دوست دارند با معلم ارتباط داشته باشند تا با همسالان خود و اگر از طرف معلم و خانواده هدایت نشوند و ارتباط متعادلی با همكلاسیهای خود پیدا نكنند، به تدریجبا مشكل جدی در رشد شخصیت اجتماعی مواجه میشوند.
منابع ۱) رفتارهایی كه در اثر اختلال در روان فرد به وجود میآید و قابل مشاهده است و ریشه فیزیكی ندارند.
۱- افروز، غلامعلی، روانشناسی تربیتی كاربردی، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۳.
۲- افروز، غلامعلی، روانشناسی كمرویی و روشهای درمان، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۴.
۳- كلارس.ج، راو، مباحث عمده در روانپزشكی، ترجمه جواد وهابزاده، انتشارات آرش، ۱۳۷۰.
۴- ابراهام اچ، مزلو، انگیزش و شخصیت، ترجمه احمد رضوانی، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۲.
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست