دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
حجاب چه جوریاش خوبه؟
وضعیت حجاب قبل از اسلام چگونه بود؟ کیفیت حجاب همسران پیامبر و امامان علیهمالسلام چگونه بود و آیا آنها از چادر استفاده میکردند و بر فرض لزوم حجاب و چادر، چرا از چادر مشکی استفاده میشود و از رنگهای دیگر استفاده نمیشود؟
چادر به صورتی که در میان ایرانیان معمول است - چادر بلند که تا پایین پا میرسد - در میان عربها معمول نبوده، ولی چیزی شبیه نیمه چادر، رایج بود و ظاهراً منظور از «جلباب» هم - که در آیات قرآن آمده - اشاره به همین است؛ چیزی که نه مثل مقنعه و روسری کوتاه بوده، نه مثل چادر خیلی بلند؛ این حجاب، شاید تا کمر و کمی پایینتر میرسیده است و آن بزرگواران از آن استفاده میکردند.
عربها از پوششی به نام «درع» که پیراهن بلندی بوده و «ملحفه» که همان چادر بوده است و مقنعه، استفاده میکردند. از روایات استفاده میشود که این بزرگواران، هر سه پوشش فوق را داشتند. مقنعه را سر میکردند و درع هم پیراهن بلندی بوده که تا پشت پا میرسید و آستینهایش بلند و گشاد بوده و ملحفه هم چادری بوده که به خودشان میپیچند. در آداب نمازگزار هم آمده که زن در موقع نماز، اگر بخواهد حجاب کاملی داشته باشد، باید از مقنعه، درع و ملحفه استفاده کند.۱
لازم است توجه داشته باشیم که پوشش و لباس، همواره با انسان بوده، زنان بیش از مردان در همه تمدنها، دارای پوشش بودهاند. در تمدن فینیقیها که چهار هزار سال پیش از میلاد میزیستند، زنان آنها دارای حجاب بودند و برای پوشش خویش از پارچههای سرخ رنگ استفاده میکردند.۲
زنان آریایی نیز دارای حجاب بودند؛ به ویژه زنان طبقات بالای اجتماعی آنان که برایشان حجاب دارای ارزش ویژهای بود.۳ در بین یونانیان رسم بود که زنان حتی صورتهای خویش را با قسمتی از روپوش بسیار ظریف بپوشانند و زنان مجبور به نشستن در حرمسراها بودند و حتی تعلیم و تعلم، توسط مادران و دایگان انجام میشد. ۴
آشوریان و کلدانیان نیز دارای حجاب بودند، یکی از نویسندگان میگوید: «زنان بابل و آشور، تنها آنان که عفیف بودند و شوهر داشتند، دارای حجاب بودند». ۵
همچنین زنان اسپارتی، محجبه بودند. دختران اسپارتی، پس از شوهر کردن، حجاب میگرفتند. نقشها و تصویرهایی که از زنان اسپارتی باقی مانده است، حکایت از این دارد که زنان اسپارتی، سر را میپوشاندند و صورت را باز میگذاشتند و هنگامی که به کوچه و بازار میرفتند، دارای حجاب بودند.۶
همین طور رومیان، کارتاژیها، چینیها، هندیها، ایرانیان باستان، ایرانیان اشکانی و ساسانیانی، همه دارای حجاب بودهاند.۷ در تورات و کتابهای مقدس نیز سفارش به حجاب شده و عذاب بیحجابی، بیان شده است.۸
با این حال، موج فساد، برهنگی و بدحجابی، در غرب جدید آغاز شد و کم کم به جوامع دیگر سرایت کرد.
ویل دورانت میگوید: «فساد اخلاقی [در جامعه آن روز غرب]، نشانه آزادگی و خردمندی بود و هرزهگی، به صورت نوعیآداب رایج در آمده بود. در فرانسه قرن ۱۸، زنی که تنها به شوهر خود دل بسته بود، یادگار دورانهای گذشته به شمار میآمد و زناشویی، فقط وسیله ای برای حفظ نام خانوادگی و انتقال ثروت بود».۹
مونتسکیو مینویسد: «مردم پاریس، هر مردی را که زنش را تنها از آن خود بداند، مخل آسایش اجتماعی میدانند و هر زن، عاشقی داشت و هر شوهری، معشوقهای».۱۰
این فساد و بیبندوباری، با رنسانس علمی در اروپا شروع شد و توسط روشنفکران غرب زده، به جهان سوم راه یافت؛ ابتدا در دولت عثمانی و کم کم به کشورهای دیگر نفوذ کرد. در ایران، اولین بار، بیبندوباری و بدحجابی، توسط شاه عباس کبیر با پذیرفتن برادران «شرلی» شروع شد و میتوان شروع جریان غرب زدگی مستمر را از دوران فتحعلی شاه دانست.۱۱
بعد از این دوره، رضاخان در ایران و آتاترک (مصطفی کمال) در ترکیه و امانالله خان در افغانستان، مأمور کشف حجاب شدند.
بنابراین، آغاز بیحجابی و بدحجابی را میتوان دوران تحول و رنسانس در اروپا دانست.۱۲
● برتری چادر مشکی
در بین رنگها، رنگهای تیره و مشکی، در تأمین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل، مؤثر هستند.
علاوه بر این، رنگ مشکی پوشاننده رنگهای دیگر است و زیر آن، هر لباس رنگی دیگری را که باشد، میپوشاند. ضرب المثل معروف «بالاتر از سیاهی رنگی نیست»، اشاره به همین واقعیت است که رنگ سیاه، برترین رنگهاست و تمام رنگهای دیگر، در مقابل آن، رنگ میبازند.
● آرامش بیشتر
قرآن مجید میفرماید: «پرده سیاه و تاریک شب، روز را میپوشاند».۱۳ در برخی از تفاسیر آمده است: ساکنان زمین، پس از تحمل چند ساعت گرما و رنج و کار و فعالیت روزانه، طالب سکون و آرامش شب میشوند و شب، ساکنان زمین را در چادر سیاه و مشکی خود میپوشاند.
«پرده سیاه و تاریک شب را به منزله لباس و پوشش قرار دادیم». در این آیه، تاریکی شب، به پرده و پوشش گسترده، تشبیه شده است که همه اجسام را میپوشاند؛ همان گونه که جلباب و چادر مشکی، تمام بدن و لباس بانوان را در مقابل نامحرم میپوشاند.
برخی جلباب را به چادر شب معنا کردهاند. به نظر میرسد به دلیل دو ویژگی گستردگی در پوشش و رنگ مشکی که در جلباب، چادر مشکی و پرده تاریک شب موجود میباشند، به چادر شب معنا شده است.
● نگاهشکنی و آسایش بیشتر
در روانشناسی رنگها، چنین آمده است: سیاه به معنای «نه» است. رنگ مشکی، اثر کاهش تحریکهای روحی و روانی دارد؛ چون رنگی صامت و غیرمحرک است و واکنش مهمی در بیننده ایجاد نمیکند، از این رو، یکی از بهترین ابزارهای کاهش واکنشهای روانی است و نه تنها موجب جلب توجه دیگران نمیشود، بلکه به عدم توجه کمک میکند.
به همین دلیل، در هنگام برخورد با جنس مخالف و غیرمحارم، استفاده از چادر مشکی، اثرات مطلوبی از نظر کاهش حالات و امیال جنسی دارد. خداوند در سوره نور، ضمن آموزش حدود مراقبتهای اولیه در شیوه رویارویی با غیرمحارم در آخر آیه، خطاب به زنان میفرماید: «نباید زنان پای خود را چنان به زمین بکوبند که صدای زینتآلاتشان شنیده شود (و سبب تحریک نامحرم گردد)». بنابراین، میتوان گفت که چون لباسهای رنگارنگ، سبب جلب توجه نامحرم و تحریک جنسی میشوند، مطلوب نمیباشند؛ اما چون حجاب و چادر مشکی، باعث جلب توجه نمیگردد، رنگی مطلوب است.
معمولاً بانوانی که اعتقاد راسخ به لزوم پوشیدگی بیشتر در برخورد با نامحرم دارند، چادر مشکی را میپسندند؛ زیرا این رنگ، بدن را بیشتر و بهتر میپوشاند.
از سوی دیگر، وقتی رنگ مشکی در کنار رنگ دیگری قرار میگیرد، تأثیر آن را تقویت میکند و خصلت آن رنگ را مورد تأیید قرار میدهد. اگر یک پنجره رنگین، در کنار میز سیاهی قرار بگیرد، هر بینندهای که به آن سو بنگرد نگاه او ناخودآگاه به طرف پنجره جلب خواهد شد و اصلاً به صفحه سیاه میز توجهی نخواهد کرد. رنگ سیاهِ میز، خاصیت جلوهنمایی خود را نفی کرده، در عوض، خاصیت رنگ پنجره را تقویت میکند. به همین علت، وقتی خانمی چادر مشکی به سر میکند و در خیابان راه میرود، ناظری که از دور به او و اشیای رنگی اطراف او، مثل ماشینها و مغازهها نگاه میکند، بیاختیار، اشیای رنگی نظر او را به خود جلب میکنند. بسیاری از اوقات، بیننده به رنگ مشکی اصلاً توجهی نمیکند.
بنابراین، بانوانی که میخواهند به بهترین شیوه، عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنند و از نگاههای آلوده در امان باشند، از حجاب و چادر مشکی استفاده میکنند.
چادر مشکی، بدن بانوان را در مواجهه با نامحرمان به طور یکنواخت و در عین حال به روش ساده و معمولی و به دور از تجمل، میپوشاند.
● وقار و هیبت معنوی بیشتر
در برخی کتابهای مربوط به روانشناسی رنگها، چنین آمده است: رنگ سیاه در بعضی موارد دلیل بر وقار و سنگینی و شیکپوشی است. رنگ مشکی نمایانگر قدرت و اقتدار است.
خصوصیت دیگر رنگ مشکی آن است که باعث هیبت و ابهت بیشتری میشود و به دلیل همین خصوصیت، غالباً حاکمان و بزرگان برای اظهار شکوه و جبروت خویش، از لباسهای مشکی استفاده میکنند.
به نظر میرسد که انتخاب رنگ مشکی برای عمامه سادات و فرزندان پیامبر نیز به اعتبار ویژگی احتشام و هیبت معنوی است. به همین جهت، در برخی روایات گفته شده که رنگ مشکی، کراهت دارد؛ مگر در عبا (چادر)، عمامه و کفش.۱۴
امروزه نیز لباس رسمی برخی شخصیتها، مثل قضات و وکیلها، به ویژه در مراسم ویژه و رسمی، غالباً مشکی و یا سرمهای است و ورزشکاران نیز زمانی که در رژه رسمی شرکت میکنند، غالباً کت و شلوار مشکی یا سرمهای میپوشند. با توجه به همین ویژگی، استفاده بانوان از حجاب و چادر مشکی، باعث نوعی والایی و هیبت معنوی میگردد و سبب میشود که مردان نامحرم، در برخورد با آنان، حریم گیرند.
با وجود بهرهها و آثار متعدد ذکر شده برای حجاب مشکی، متأسفانه برخی مطبوعات در سالهای اخیر، به طور غیرمنطقی و با تمسک به شبهاتی، در جهت سست کردن پایههای حجاب اسلامی در ذهن بانوان و گسترش بدحجابی و بیحجابی، گام برداشتهاند.
● نشاط و اعتماد بیشتر
حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «پوشیدگی زن، برایش، بهتر است و زیباییاش را پایدارتر میسازد».۱۵
از این رو، احکام الهی بیش از آنکه به محدودیت لذتها منجر شوند، به ماندگاری لذتها و پایداری نشاط و خوشیها میانجامند. از این رو، اگر چه حجاب از یک سو برای خانمها محدودیت است و موجب خستگی و زحمت میباشد، اما از سوی دیگر، اوج احساسات را سالم نگه میدارد و عاطفهها و محبتها را در کانون گرم خانواده، متمرکز میسازد و زن و مرد را از بیتفاوتی نسبت به همدیگر، در نظام خانواده، نجات میدهد و این بحرانی است که هم اکنون دامنگیر جوامع غربی شده است؛ به طوری که در هنگام برپایی کانون خانواده که باید بر اساس عشق و محبت تحکیم شود و مهمترین ابزار آن، میل جنسی نسبت به یکدیگر است، این میل، رو به افول گذاشته و بنیان خانوادهها را متزلزل ساخته است.
همچنین عشق و عاطفه همسران نسبت به یکدیگر قبل و بعد از ازدواج - به دلیل روابط متعدد - کاهش مییابد؛ در حالی که با رعایت حجاب برتر، نشاط کانون خانواده و اعتماد آنان نسبت به یکدیگر، بیشتر خواهد شد.
۱. مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، سوره نور، آیه ۳۱.
۲. دائره المعارف القرآن العشرین، ج ۳، ص ۳۳۵.
۳. سید محمود مدنی، فساد، سلاح تهاجم فرهنگی، ص۲۴۵.
۴. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۲، ص ۲۳۵.
۵. سید رضا پاکنژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۳، ص ۱۸۳.
۶. فساد، سلاح تهاجم فرهنگی، ص ۲۵۹.
۷. همان، ص ۲۶۷-۲۶۰.
۸. تورات یا عهد قدیم، ص ۱۰۱۱ - ۱۰۰۲.
۹. تاریخ تمدن، ج ۱۹، ص ۴.
۱۰. همان، ج ۹، ص ۳۲۸.
۱۱. فساد سلاح تهاجم فرهنگی، ص ۷۹-۷۸.
۱۲. همان، ص ۷۷-۷۶
۱۳. اعراف، آیه ۳.
۱۴. مستدرک، بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۷۹.
۱۵. همان، ج ۱۴، باب ۷۰
۲. دائره المعارف القرآن العشرین، ج ۳، ص ۳۳۵.
۳. سید محمود مدنی، فساد، سلاح تهاجم فرهنگی، ص۲۴۵.
۴. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۲، ص ۲۳۵.
۵. سید رضا پاکنژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۳، ص ۱۸۳.
۶. فساد، سلاح تهاجم فرهنگی، ص ۲۵۹.
۷. همان، ص ۲۶۷-۲۶۰.
۸. تورات یا عهد قدیم، ص ۱۰۱۱ - ۱۰۰۲.
۹. تاریخ تمدن، ج ۱۹، ص ۴.
۱۰. همان، ج ۹، ص ۳۲۸.
۱۱. فساد سلاح تهاجم فرهنگی، ص ۷۹-۷۸.
۱۲. همان، ص ۷۷-۷۶
۱۳. اعراف، آیه ۳.
۱۴. مستدرک، بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۷۹.
۱۵. همان، ج ۱۴، باب ۷۰
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست