پنجشنبه, ۱۲ مهر, ۱۴۰۳ / 3 October, 2024
مجله ویستا
اضطراب امتحان
● مقدمه :
هرکس نگران است مبادادر نظر دیگران ، بی خرد، ناتوان و سراسیمه جلوه کند . درجات کمی از اضطراب برای پیشبرد زندگی طبیعی است ولی مقدار زیاد آن مانع پیشرفت بوده و حتی توانایی انجام کاررااز فرد مضطرب می گیرد .
آرکین و همکاران وی (۱۹۹۵) اضطراب امتحان را ناشی از احساس کارآمدی و درماندگی دانسته ، آن را با کاهش عملکرد مرتبط می دانند . وقتی که فرد درخصوص کارایی ذهنی خود درموقعیت امتحان دچار نگرانی گردد به نحوی که موجب کاهش عملکرد واقعی شود می توان گفت که او دچار اضطراب امتحان است .
● انواع اضطراب تحصیلی :
اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده :
میزان متوسط اضطراب و فشار موجب تسهیل کارکردفرد می شود(براهنی ۴۹)
اضطراب ناتوان کننده :
اگر اضطراب از حد معینی فراتر رود باعث پریشانی ، عدم تمرکز ، احساس درماندگی ، اختلال ذهنی ،شناختی و رفتاری /جسمی می گردد.
عملکرد ضعیف افراد مضطرب تنها به نقایص شناختی مربوط نمی شود. دراین افراد اضطراب می تواند مربوط به شایستگی و صلاحیت انجام امتحان ، نقص درروش های مطالعه و کمبود مهارت های امتحان باشد.
در اضطراب امتحان متغیرهای زیادی مؤثر می باشد که در این میان اضطراب عمومی و کلی مهم تر می باشد.
● زمان شکل گیری اضطراب امتحان :
اضطراب امتحان در سنین ۱۲ـ۱۰ سالگی شکل می گیرد .
در ۲۵% از دانش آموزان اضطراب امتحان آسیب زا بوده و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد.
● نقش جنسیت در اضطراب امتحان :
به دلیل مسایل فرهنگی و نقش های جنسیتی دختران مضطرب تر از پسران هستند ،زیرا اضطراب توسط دختران و زنان پذیرفته شده است . (کریگ و دابسون ۱۹۹۵).
● گسترش و ثبات اضطراب امتحان :
ساراسون (۱۹۷۳) اعتقاد دارد،اضطراب حالتی است که در تعامل والدین با کودک گسترش یافته و ثبات می یابد. او ادعا می کند والدین کودکان دارای اضطراب امتحان ، علاوه بر این که نیاز به محبت و امنیت آنها رانادیده می گیرند ،درکمک کردن به آنها نیز کارا نیستند. این اولیا فرزندان خود را بون توجه به علایق و استعدادهای آنهابرای کسب موفقیت مورد نظر خود تحت فشار قرار می دهند. در برخی موارد والدین آرزوهای تحقق نیافته ی خود را به فرزندانشان القا می کنند.
● عوامل مؤثردرمیزان اضطراب امتحان :
▪ تنبیه کودک به واسطه ی نمره ی کم
▪ انتظارات معلم
▪ مهارت های تحصیلی و روش های مطالعه
▪ دشواری امتحان
▪ شرایط برگزاری امتحان
▪ هوش
▪ طبقه اقتصادی ،اجتماعی
▪ انگیزه پیشرفت
▪ نوع شخصیت
و ...
● عوامل بوجود آورنده ی اضطراب امتحان :
۱) فردی:
انتظاربیش از حد از خود/ضعف اعتماد به نفس/عدم باور مثبت نسبت به موفقیت / رقابت بیش از حد/عدم آمادگی و برنامه ریزی لازم / عدم تمرکزبر امتحان و درس خواندن /شخصیت مضطرب و کمال گرا/کم بودن انگیزه / هوش متوسط/ و...
۲) خانوادگی :
سخت گیری بیش از اندازه /عدم حمایت و تشویق /والدین مضطرب/اختلافات خانوادگی /رقابت غیر منطقی/تهدیدهای بی مورد/توجه بیش از حد به مسایل تحصیلی فرزند/ الگوهای خشک فرزندپروری/سرزنش و تنبیه / وضعیت اقتصادی پایین / عدم تشویق / و...
۳) عوامل مدرسه ای :
انتظارات غیر واقعی آموزگاران /محیط نامناسب امتحان / مقررات خشک/ نوع پرسش های امتحان / ایجاد رقابت های ناسالم / عدم توجیه دانش آموزان برای امتحان /عوامل مزاحم مثل سر و صداو نور/ تهویه ی نامناسب
● نشانه ها و علایم اضطراب امتحان :
▪ ناراحتی های گوارشی ،آشفتگی معده ،سرگیجه، بی اشتهایی، حالت تهوع
▪ تپش قلب ، بی خوابی، تنگی و کوتاهی نفس
▪ لرزش در صدا ، ضعف ، عرق کردن
▪ لکنت زبان ،خشکی دهان
عدم تمرکز ، ضعف خود پنداره ، آشفتگی ذهن ، ارزیابی غلط از توانایی های خود، افت تحصیلی ، بیزاری از مدرسه ، خطاهای ادراکی، حواس پرتی، هیجانات افراطی، کاهش سیستم ایمنی بدن
● علایم اضطراب پس از امتحان :
▪ بی تفاوتی ساختگی و ظاهری
▪ احساس گناه ( چرا بیشتر مطالعه نکردم )
▪ خشم ( آموزگار نمی خواست من نمره ی قبولی بیاورم )
▪ سرزنش ( اگر کتاب درسی آنقدر خسته کننده نبود! )
▪ افسردگی ( دلیلی نمی بینم که بعد از امتحان در مدرسه بمانم)
● درمان های روان شناختی ،دارودرمانی یا هردو ؟
مطالعات نشان داده است که انواع خاص مداخله های روان شناختی نه تنها از دارو نماهای معتبرمؤثر- تر هستند بلکه بهتر از رویکردهای دارویی موجود بوده و دست کم در موقعیت قابل قبولی قرار دارند . مداخله ی روان شناختی اثر دراز مدت و حتی بیماران تا دوسال بعد نیز وضعیت بهبود خود را حفظ می - کنند ، درحالی که داروها عوارض جانبی مانند گیجی ،خشکی دهان را ایجاد نموده و قطع آن نیز به دلیل وابستگی جسمی و روانی فرد را دچار مشکل می نماید .
● شیوه های درمانی شناختی ـدرمانی
▪ تن آرامی
▪ حساسیت زدایی منظم
▪ ایمن سازی در مقابل استرس
▪ آموزش مهارت های مطالعه
▪ مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی
▪ ایمن سازی در مقابل استرس
روش پس خوراند زیستی ( افراد به گونه ای به دستگاه های هدایت کننده متصل می شوند تا بتوانند پیوسته اطلاعات دقیقی درباره ی فعالیت های فیزیولوژیکی خود مانند ضربان قلب یا تنش عضلانی رادر اختیار داشته باشند . براساس دستور العمل های درمانگر و توجه به علامت های دستگاه هدایت کننده بیماران به تدریج می آموزند که فعالیت های ارادی و حتی فعالیت های فیزیولوژیکی غیر ارادی خود را مهار کنند . )
آموزش توجه (عدم توجه به محرک های نامربوط به تکلیف و توجه به محرک های مربوط به تکلیف)
● نقش اولیای مدرسه در کاهش اضطراب امتحان :
▪ عدم ایجاد ترس و واهمه از امتحان در دانش آموزان ( جلسه ی امتحان نه انتقام)
▪ گنجاندن سؤالات دشواردر شماره های آخر
▪ اجتناب از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان
▪ هدف امتحان ارزیابی از دانسته های دانش آموزان می باشد نه آنچه را که نمی دانند
▪ توجه به اصول سنجش و اندازه گیری خصوصاً سطح دشواری سؤالات
▪ اجرای امتحانات مستمر و خودآزمایی به منظور آشنا کردن دانش آموزان با سؤالات و نحوه ی امتحان
▪ کاهش اعتبار نمره و ارزش گذاری به فعالیت های علمی و تحقیقات
▪ آموزش های جبرانی
▪ اجرای مسابقات علمی متعدد
● نقش مدیر در کاهش اضطراب امتحان :
▪ اعلام برنامه ی امتحان به دانش آموزان یک هفته قبل از امتحان
▪ تنظیم زمان آزمون ها با توجه به سختی و آسانی دروس
▪ اجتناب از برگزاری امتحانات با وقت بسیار کم
▪ هدایت دانش آموزان به محل برگزاری امتحان چند دقیقه قبل از شروع آزمون
▪ پیش بینی محل برگزاری و امکانات مناسب مانند تهویه ، نور کافی ، دمای مناسب ، صندلی ، حذف عوامل مزاحم صوتی و ... جهت اجرای آزمون
▪ توسل به دعا و نیایش و توکل به خدا هنگام شروع امتحان
▪ عدم جابجایی دانش آموزان هنگام شروع امتحان
▪ حضور معلم در جلسه و بیان جملات آرامش بخش به دانش آموزان
▪ عدم گفتگو با دانش آموز در زمان امتحان
▪ عدم توقف مراقبین بالای سر دانش آموزان
▪ عدم گوشزد نمودن مراقبین به جواب اشتباه سؤال
▪ اجتناب از برخورد شدید با دانش آموزان خاطی
▪ پیش بینی سیستم تهیه سؤالات امتحانی با کیفیت بالا و خوانا و مناسب
▪ عدم گفتگو با دانش آموزان حین امتحان
● نقش خانواده در کاهش اضطراب امتحان :
▪ جو عاطفی دور از تنش و مشاجره
▪ محدود نمودن میهمانی و رفت و آمدهای مکرر
▪ توجه به خواب ، استراحت و تفریح دانش آموزان
▪ کاهش یا حذف وظایف محوله ی خانگی به دانش آموزان
▪ حمایت عاطفی و اطمینان بخشی دردوران امتحانات به دانش آموزان
▪ کاهش زمان تماشای تلویزیون تا حد امکان
▪ خودداری از ایجاد ترس ودلهره در دانش آموزان
▪ خودداری از فشار و توقع بیش از برای مطالعه از دانش آموزان
▪ خودداری از سرزنش دانش آموزان به واسطه ی امتحان ناموفق
▪ خودداری از حبس نمودن دانش آموزان جهت مطالعه
▪ پیش بینی تغذیه ی مناسب و قوی ویژه ی دانش آموزان در ایام امتحانات و عدم مصرف مواد کافئین دار مانند : نوشابه ، قهوه و غذاهای ادویه داردربرنامه ی غذایی
▪ عدم بروز انتظار بالا و کمال گرایی از فرزندان از سوی خانواده نسبت به نمرات بالا
▪ عدم مقایسه فرزندان با یکدیگر و با دیگران
▪ عدم تأکید مکرربه درس خواندن
▪ ایجاد انگیزه ، تقویت روحیه با ارایه ی پاداش و تقویت های مطلوب
▪ مروربرگه های امتحانی فرزندان به منظور شناسایی ورفع نقاط ضعف درسی آنان
▪ مصرف عرق نعناع ، دوغ ، عرق بیدمشک و کاسنی
● نقش دانش آموزان در کاهش اضطراب امتحان :
▪ توسل به دعا و نیایش و توکل به خدا هنگام امتحان
▪ تقسیم مباحث کتاب ومطالعه ی به مرور دروس
▪ تنظیم وقت با برنامه ی امتحانی
▪ بستن کتاب وتکرار مطلب آموخته شده به منظور کاهش اضطراب
▪ تکرار جملاتی مانند : « شروع هرکاری درابتدا آنطور که باید خوشایند نیست ، وقتی که پیشرفت کردم انگیزه ی بیشتری پیدا خواهم نمود. » به منظور کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس
▪ شب امتحان زمان مرور درس است .
▪ اضطراب نوعی احساس فریب انگیز است که به شما القا می کند از پس هرکاری که قراراست انجام دهید بر نمی آیید. پس در شرایط اضطراب دست از تلاش و کوشش برندارید و به مطالعه ی درس امتحانی مشغول شوید .
▪ بیان اضطراب و قلمداد نمودن اضطراب امتحان به عنوان یک اختلال جزیی
▪ استراحت و غذای کافی جهت شب امتحان
▪ حفظ سلامتی و آرامش روانی در دوران امتحان
▪ نشستن روی صندلی امتحان و کشیدن چند نفس عمیق
▪ رهانمودن عضلات بدن و تنفس عمیق
▪پوشیدن لباس مناسب و خوردن تغذیه ی کافی قبل از امتحان
▪ خودداری از القای منفی مانند : من حتماً قبول نخواهم شد.
▪ ابتدا سؤالات آسان را پاسخ دهید
▪ به اتفاقات و رخدادهای خاص درجلسه توجه نکنید.
▪ از نشستن در کنار دانش آموزان مزاحم خودداری کنید.
● توصیه های ویژه آغاز امتحانات دانش آموزان ( روش های صحیح مطالعه ):
بارها شنیده ایم که دانش آموزان می گویند : «دیگر حال و حوصله خواندن این کتاب راندارم »و یا « ۱۰ بار خوانده ام و تکرار کرده ام ولی باز یاد نگرفتم » در این مورد مشکل چیست ؟ مطمئناً اگر چنین باشد، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است . اما چنین نیست. واقعیت این است که این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه رانمی دانند و متأسفانه درمدرسه نیز چسزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند. یادگیری و مطالعه ، رابطه ی تنگاتنگ و مستقیم بایکدیگر دارند، تاجایی می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست ، برای اینه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت . برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب ، دوباره فعال و پویا نوشتن نکات مهم حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب ،
● مزایای شیوه ی صحیح مطالعه :
▪ کاهش زمان مطالعه
▪ افزایش میزان یادگیری.
▪ طولانی تر نمودن مدت نگهداری مطالب درحافظه
▪ بخاطر سپاری آسان اطلاعات
● شش روش مطالعه :
۱) خواندن بدون نوشتن
روش نادرست مطالعه / نیازمند استفاده از تمام حواس برای درک صحیح مطالب / علت مهم فراموشی مطالب
۲) خط کشیدن زیر نکات مهم
روشی بهتر از خواندن بدون نوشتن / توجه معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد/
روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم : ابتدا مطالب خوانده شود و پس از دریافت مفهوم زیر نکات مهم خط کشیده شود.
۳) حاشیه نویسی
جهت یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار می گیرد.
۴)خلاصه نویسی
خواندن مطلب /خلاصه نویسی روی دفتر یادداشت
۵) کلیدبرداری
روش مناسب خواندن و نوشتن نکات مهم / ابتدا درک مطلب و سپس یادداشت برداری ازنکات مهم
کلمه ی کلیدی کوتاهترین ، راحت ترین ، بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن ، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.
۶)خلاقیت و طرح شبکه ی مغزی
این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصاً فرگیری مطالب درسی است . دراین روش مطالب خوانده شده ، بعد از درک حقیقی مطالب مهم به زبان خود فرد یادداشت می گرددو درنهایت کلمات کلیدی برروی شبکه ی مغز نوشته می شود.
خلاصه اینکه ساماندهی نوشته ها به بهترین شکل و مشخص نمودن نکات اصلی و فرعی به منظور دستیابی به مطالب مهم به جای دوباره خوانی
این روش درصد موفقیت تحصیلی شمارا تا حدود بسیار زیادی افزایش داده و درس خواندن را آسان نموده و بازده مطالعه را افزایش می دهد.
به قلم مژده زرگر - کارشناس مشاوره عمومی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران
منبع : سازمان آموزش و پرورش شهر تهران
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست