جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
دولت الکترونیک، فنآوری در خدمت حکومت گری خوب
● مقدمه
یکی از مهمترین فرصت هایی که فنآوری نوین ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) پیش روی قرار می دهند عبارت از امکان استفاده از این فنآوری برای مهندسی مجدد معماری دولت و قابل دسترس تر ، کارآمدتر و پاسخگوتر ساختن آن است . استفاده از ICT در فرایند حکومت گری (Governance ) موجب پایدار شدن واقعیتی به نام دولت الکترونیک ( E – Government ) شده است . دولت الکترونیک و حکومت گری الکترونیک لازمه حکومت بر جامعه اطلاعاتی است . به عبارت دیگر برای حکومت بر جامعه اطلاعاتی و مدیریت آن نیاز به خلق دولت الکترونیک است و نمی توان با ساخت و فرایند سنتی دولت جامعه اطلاعاتی را مدیریت کرد .
امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه و در حال گذر در تلاشند تا با تدوین و اجرای پروژه های دولت الکترونیک خود را با واقعیات و محیط جدید منطبق سازند و از مزایای آن بهره گیرند . واقعیت این است که اگر طرحهای دولت الکترونیک به گونه ای کارآمد و هدفمند طراحی و اجراء شوند می توان اصلاحات نهادی عمیقی را در بخش دولتی و اصلاح دولت به عمل آورند . این امر به ویژه برای دولت جمهوری اسلامی ایران که به دنبال اصلاح ساختار اداری است ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
شنیده ها حاکی از آن است که در هیات دولت جمهوری اسلامی ایران ، طراحی برای مبتنی کردن دولت و دستگاههای مرتبط آن بر ICT مورد تصویب قرار گرفته و به همه وزارت خانه ها دستور داده شده تا پروژه های مربوطه خود را بسط دهند و مراحل اجرای آن را به دولت گزارش کنند .
● دولت الکترونیک
▪ تعریف مفهومی
دولت الکترونیک بر خلاف رویکردی که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و به ویژه خاومیانه مشاهده می شود عبارت از دادن رایانه به مقامات و کارمندان دولتی ، اتوماتیک کردن رویه های عملی قدیمی یا صرفاٌ ارائه اطلاعات نهادها و وزارت خانه ها روی وب سایت یا ایجاد وب سایت های وزارت خانه ای نیست .
دولت الکترونیک عبارت از استفاده از فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی ( ICT) برای متحول کردن دولت و فرآیند حکومت گری ( Governance ) از طریق قابل دسترس تر ، کارآمدتر و پاسخگوتر کردن آن است . بر اساس تعریف دیگر دولت الکترونیک به معنای بهره گیری از قدرت اطلاعات و تکنولوژی های اطلاعاتی برای ایجاد ساخت جدیدی از دولت است که با جامعه اطلاعاتی و شبکه ای همخوان است .
از این رو ، دولت الکترونیک در برگیرنده توسعه و به کارگیری زیر ساخت های اطلاعاتی و همچنین تدوین و اجرای سیاستها ، قوانین و مقررات لازم برای تسهیل عملکرد جامعه اطلاعاتی یا دیجیتالی است . بنابراین ، دولت الکترونیک در برگیرنده موارد زیر است :
۱) ایجاد شرایط دسترسی بیشتر به اطلاعات دولتی .
۲) بهبود مشارکت مدنی از طریق توانایی بخشیدن به عموم مردم برا ی تعامل با مقامات دولتی از طریق ارتباطات تعاملی شبکه ای .
۳) پاسخگو ساختن از طریق شفاف تر ساختن فعالیتهای آن و از آن روی کاهش فرصت های فساد .
۴) ایجاد فرصت های توسعه در مناطق روستایی و محروم .
در واقع دولت الکترونیک از فناوری برای انجام اصلاحات از طریق تقویت شفافیت ، حذف فاصله و دیگر شکافها و توانمندسازی افراد برای مشارکت در فرایندهای سیاسی ای که بر زندگی آنها تاثیر می گذارد استفاده می کند .
با این حال دولت الکترونیک فی نفسه یک کلید مشکل گشا نیست . با اینکه دولت الکترونیک می تواند تحول را تسهیل کند و فرایندهای اداری جدید و کارآمدتری را خلق کند ، اما تمام مشکلات فساد و ناکارآمدی را حل نخواهد کرد و قادر نخواهد بود بر تمام موانع فراروی مشارکت مدنی غلبه کند . افزون بر این ، دولت الکترونیک در نتیجه خرید رایانه های بیشتر یا ایجاد وب سایت ها توسط دولت به وقوع نمی پیوند .
با اینکه ارائه یا انتقال خدمات به صورت روی خط (On Line ) می تواند نسبت به کانال های دیگر کارآمدتر و کم هزینه تر باشد ، اما صرفه جویی در هزینه ها و بهبود خدمات به صورت خودکار نخواهد بود . دولت الکترونیک فرایندی است که نیازمند برنامه ریزی ، گشایش پایدار منابع و اراده سیاسی است .
استفاده ازICT ، استعداد آن را دارد که شیوه تعامل مردم (شهروندان ) با دولت و دولتها با همدیگر رامتحول سازد . دولت الکترونیک شرایط دسترسی مردم به اطلاعات سودمند در مورد زندگی خود و ارائه خدمات دولتی را بهبود می بخشد و فرصت های جدیدی را برای مشارکت در فرایندهای سیاسی ارائه می دهد .
اما این در شرایطی تحقق می یابد که دولت الکترونیک در نهایت به حکومت گری الکترونیک منجر شود ، نه استفاده از رایانه ها و نه خودکارسازی رویه های پیچیده نمی تواند منجر به کارآمدی بیش تر در دولت یا بهبود مشارکت مدنی گردد . تمرکز صرف روی راه حل های تکنولوژیکی ذهنیت دیوانسالارانی که شهروند را به عنوان مشتری دولت و به عنوان مشارکت کننده در تصمیم گیری مورد نظر قرار نمی دهند را عوض نخواهد کرد .
دولت الکترونیک ، شبیه دیگر کاربردهای فنآوری اطلاعاتی باید بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی کلی توسعه باشد . به عبارت دیگر ، هرگونه استراتژی دولت الکترونیک باید در نهایت به حکومت گری الکترونیک منتهی شود . تحت حکومت گری الکترونیک است که شرایط مشارکت مستقیم شهروندان در فعالیتهای سیاسی (که فراتر از دولت هستند ) فراهم می گردد .
حکومت گری الکترونیک نیازمند تئوری و عمل جدید مدیریت دولتی (عمومی ) (Public Administration ) است که بر اساس آن ساختارهای سازمانی سلسه مراتبی خشک جای خود را به شبکه های پویا و منعطف گری که از واحدهای سازمانی می دهند همچنین رویه های تصمیم گیری و سیاست گذاری متمرکز و بالا و پایین جای خود را به رویه های مشارکتی افقی و حتی از پایین به بالا می دهند .
برای ایجاد دولتهای الکترونیک ، دولت ها از استراتژی های متفاوتی پیروی می کنند . بعضی از دولت ها طرح های جامع بلند مدتی را تدوین کرده اند و بعضی دیگر صرفاٌ یک سری حوزه های کلیدی را شناسایی کرده اند و روی آنها متمرکز شده اند .
● مراحل دولت الکترونیک :
در تدوین استراتژی دولت الکترونیک باید سه مرحله را در نظر گرفت :
۱) استفاده از ICT برای گسترش دسترسی به اطلاعات دولتی
دولت ها معمولاٌ حجم عظیمی از اطلاعات را تولید می کنند که قسمت عمده ای از آن بالقوه برای افراد و حرفه ها سودمند هستند .
می توان ازICT برای انتقال سریع و مستقیم این اطلاعات به شهروندان استفاده کرد . دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند فرایند دولت الکترونیک را با انتشار اطلاعات دولتی از جمله قوانین و مقررات ، اسناد و فرمها به صورت ((روی خط)) منتشر کند . ایجاد شرایطی که تحت آن شهروندان و صاحبان حرفه های مختلف بتوانند بدون مراجعه به دفاتر دولتی و ایستادن در صف های طولانی و یا پرداخت رشوه ، به اطلاعات دست یابند ، پیشرفتی انقلابی در اصطلاح بوروکراسی و ریشه کنی فساد خواهد بود . از این رو ، سایت های انتشار اطلاعات دولتی از ابزارهای مهم دولت الکترونیک هستند .
۲) گسترش مشارکت عمومی در دولت
دولت الکترونیک این پتانسیل را دارد که از طریق قرار دادن شهروندان در تعامل با سیاست گذاران در سراسر چرخه سیاست گذاری و در تمام سطوح دولت ، شهروندان را در فرایندهای حکومت گری مشارکت دهد . تقویت مشارکت مدنی به ایجاد اعتماد عمومی به دولت ، کمک مهمی می کند .
برای رسیدن به این هدف ، لازم است ازICT برای ایجاد کانال های ارتباطات دوسویه و چند سویه از طریق پست الکترونیکی ، فهرست پستی (List Serv ) ، جوامع مجازی و غیره که به کاربران اجازه می دهد تا نظرات خود را در مورد طرح های قانونگذاری یا سیاست گذاری اعلام کنند ، استفاده کرد .
بنابراین این مرحله از دولت الکترونیک می تواند در برگیرنده ایجاد مجامع مشورتی بین شهروندان / دولت باشد . این مجامع ، جوامع روی خط یاOn Line را تشکیل می دهند که در آن افراد ایده های خودر را تبادل می کنند و آگاهی عمومی از موضوعات افزایش می یابد .
۳) فراهم نمودن و قابل دسترس ساختن خدمات دولتی روی شبکه
در مرحله بعد ، دولت ها باید با ایجاد ((وب سایت هایی )) این امکان را فراهم سازند که کاربران تبادل های خود را انجام دهند . درست همان طوری که بخش خصوصی از اینترنت برای خدمات تجارت الکترونیکی استفاده می کند ، دولت ها نیز باید در زمینه خدمات خود همین کار را انجام دهند . این مسئله می تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها و بهبود پاسخگویی و بهره وری شود .
یکی از بهترین فواید این مرحله از دولت الکترونیک ، عبارت از اصلاح بوروکراسی های پیچیده و ((کارگر بر)) کنونی است . دولت ها می توانند کارمندان و کارگران کمتری را استخدام کنند . با اتوماتیک کردن و روان کردن رویه ها و فرایندها ، به ویژه در زمینه هایی نظیر مالیات بندی و مالیات گیری ، اعطای مجوزها و غیره دولتها می توانند فساد و رشوه گیری را تا حد زیادی ریشه کن کنند ، درآمده ها را بهبود بخشند و در عین حال اعتماد عمومی به دولت را افزایش دهند .
شرایط اجرای موفق استراتژی دولت الکترونیک برای اجرای موفق استراتژی دولت الکترونیک و بهره گیری از پتانسیل و منافع کامل آن ، تامین شرایط زیر ضروری هستند :
۱) رهبری الکترونیک : وجود رهبری و اندیشه استراتژیک
تدوین و اجرای طرح های دولت الکترونیک نیازمند سرمایه گذاری و نوآوری قابل توجه است . در واقع دولت الکترونیک مستلزم اصلاح نظام اداری و مهندسی مجدد دولت است .
از این لحاظ برای تدوین و اجرای این طرح ، مقامات ارشد نظام باید خود از نگرش استراتژیک برخوردار باشند و بتوانند حمایت لازم را برای اصلاح بخش عمومی (دولتی ) جلب نمایند . در کشورهایی که وفاق سیاسی ضعیف یا پراکنده است و دولت نقش مسلطی را ایفاء می کند ، رهبران ارشد نظام باید هدایت طرح دولت الکترونیک را بر عهده بگیرند .
۲) فراهم بودن زیر ساخت تکنولوژیکی
برای توسعه و بسط دولت الکترونیک ، وجود یک زیر ساخت ارتباطات راه دور و اطلاعات ملی (National Information Infrastructure ) ، ضروری و حیاتی است . این شامل فراهم ساختن سرویسهای ارتباطات راه دور ، ایجاد شرایطی که همه استطاعت مالی استفاده از آنها را داشته باشند و قابل اتکاء بودن دسترسی به شبکه است .
در این زمینه آزاد سازی بخش ارتباطات راه دور و مشارکت بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار است . دولت الکترونیک و حکومت گری الکترونیک نیازمند وجود جامعه دیجیتال یا اطلاعاتی ، یعنی جامعه ای که در زمینه بکارگیریICT در تمام امور خود به حد معینی از پیشرفت رسیده باشد ، است . از این رو ، هرگونه طرح دولت الکترونیک باید شرایطی برای دسترسی عموم مردم به شبکه های اطلاعاتی را فراهم کند .
۳) آماده بودن زیر ساخت نهادی
دولت الکترونیک فقط در محیطی می تواند موفق شود که یک چهارچوب نهادی مناسب از توسعه ابتکارات الکترونیکی حمایت کند . ثبات سیاسی ، سیاست مالی ، سیاست دولتی و ضمانت اجراء بر رقابت پذیری در عرصه دولت الکترونیک تاثیر می گذارد . در این زمینه موارد زیر حائز اهمیت هستند :
- یک طرز تلقی باز نسبت به سرمایه گذاری و تجارت و اجازه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ICT . - یک نظام مالی آماده برای سرمایه گذاری در ICT و بهبود نظام مالی مبتنی بر پرداخت الکترونیکی .
۴) وجود سرمایه انسانی آگاه و آماده در زمینه ICT
یک عامل اساسی در موفقیت طرح دولت الکترونیک ، وجود سرمایه انسانی متخصص در فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی جدید است . همچنین مردم کشور باید توانایی استفاده از ICT ، فهم آن و ایجاد محتوای محلی را داشته باشند . دولت ها می توانند از طریق سیاست های آموزشی خود این نوع سرمایه انسانی را در کشور ایجاد کنند . به عبارت دیگر مردم باید در زمینه ICT باسواد شوند .
۵) وجود زیر ساخت حقوقی : اعتماد ، امنیت اطلاعات و حریم خصوصی
دولت الکترونیک بدون ایجاد اعتماد و امنیت برای شهروندان و بنگاه ها نمی تواند به اهداف بالقوه دست یابد . باید مردم به امنیت انتقال ، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات از طریق شبکه ها اعتماد داشته باشند . در نتیجه ، هرگونه طرح دولت الکترونیک نیازمند تدوین یک چارچوب حقوقی در زمینه حفاظت از حریم خصوصی ، تعقیب جرایم رایانه ای ، ایجاد و تقویت مراجع سنجش اعتبار و سندیت و قانونی کردن امضاء های دیجیتال است . به عبارت دیگر یک زیر ساخت حقوقی برای حمایت و اجرای دولت الکترونیک باید شامل موارد زیر باشد :
- قانون دولت الکترونیک : که دولت را قادر می سازد تا رویه های اداری ، کارکردها و خدماتش را به شکل الکترونیکی و دیجیتال انجام دهد .
- قانون حفاظت از داده ها : که به حفاظت و حفظ حریم خصوصی اطلاعات شخصی می پردازد .
- قانون آزادی اطلاعات : که اجازه دسترسی وسیع به اطلاعات عمومی را می دهد .
- قانون امضای دیجیتال یا ارتباطات الکترونیک : که امضاء ها و اسناد دیجیتال را به رسمیت می شناسد و هویت الکترونیکی را مقرر می دارد .
- قانون جرم شبکه ای و سوء استفاده از شبکه : که به حفاظت از حقوق مالکیت معنوی دیجیتال می پردازد .
پل زدن بر شکاف حقوقی که امروز در جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل و تعاملات شبکه ای وجود دارد چالش بزرگی است که فراروی استراتژی دولت الکترونیک می باشد .
نویسنده : مراد علی صدوقی
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست