چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


تغییر پارادایم


تغییر پارادایم
تغییر پارادایم
- فرهنگ كیفیت متعلق به مدیریتی است كه حرف و عملش یكی باشد.

- عدم ثبات و تغییر ، تنها دشمن كیفیت و رضایت مشتری است.

- تغییر پارادایم از "تمركز به روی كمپانی" به "تمركز به روی رضایت مشتری"

- میزان اثربخشی مدیریت بر اساس كیفیت و رضایت مشتری ارزیابی می شود.

- هزینه كیفیت ، مقیاس ارزیابی كارآ بودن كیفیت است.

- اثربخشی كیفیت یكی از پروژه های CSI (شاخص رضایت مشتری) است.

- تغییر پارادایم از شیوه سنتی كنترل كیفیت به شیوه "كنترل كیفیت طراحی محصول و طراحی فرآیند" . با بكارگیری QFD می توان محصولاتی با كیفیت بالا و بدون ضایعات تولید كرد.

- رعایت كیفیت وظیفه تك تك افراد است نه فقط وظیفه دپارتمان كیفیت

- توسعه یكپارچه محصولات به صورتcross functional - (مهندسی همزمان)

- مدیریت فرآیند برپایه محصول برای ایجاد حس مالكیت و غرور استادكاری

- تغییر پارادایم از تفكر كار فردی به تفكر "ما بدون كار تیمی قادر به حل مشكلات ریشه ای خود نیستیم."

- تغییر پارادایم از عملكردهای واكنشی به عملكردهای پیش گیرنده

- تقویت فراگیر پرسنل (شامل آموزش – مسئولیت و اختیار تصمیم گیری)

- همه تصمیماتی كه بر اساس حقایق اتخاذ می شوند، مستلزم وجود فعالیتهای سیستماتیك و پایا در سازمان است.

- تغییر تنها چیزی است كه در سازمان بدون تغییر باقی می ماند.

- ایجاد تولید ناب ، مدیریت پروژه در جهت حذف ضایعات

- ما یك سازمان یادگیرنده هستیم و هیچوقت از یادگیری متوقف نخواهیم شد.

- سنجش ، سنجش ، سنجش ما بدین طریق مدیریت می كنیم.

- همه كمپانی های خوب حالت یاد گیرنده دارند.

- ایجاد قهرمانان – رهبران و پیشگامان برای شروع تغییرات
برای موفقیت یك كمپانی در ارائه خدمات و تولید محصولاتی همتراز با كلاس جهانی به منظور جلب رضایت مشتری ، وجود كیفیت فراگیر یكی از ضروریات شمرده می شود.
همه حوزه های درون سازمانی به روی كیفیت تاثیر میگذارند.
عملكردهای مدیریتی كه شامل برنامه ریزی – سازماندهی – انگیزه بخشی كاركنان و كنترل امور است باید همگی در راستای ایجاد كیفیت باشد. برای تحقق این امر وجود یك سیاست منسجم و همه جانبه كیفی بسیار ضروری است.

نویسنده : دکتر مسعود سخاوی


همچنین مشاهده کنید