دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
تحقیقات بازار را جدی بگیرید
امروزه تبلیغات به عنوان یكی از شاخصترین وسایل ارتباطی، نقش بسزایی بر شیوهء زندگی، نحوهء خرید و معرفی افراد جامعه دارد، چنان كه مخاطبان نهتنها در بیداری، حتی در خواب نیز تصویر كالای تبلیغ شده را ترسیم میكنند و به صورت ناخودآگاه و هیجانی، تحت تاثیر تبلیغات، اقدام به خرید آن حتی به شیوهء قسطی میكنند. در واقع آنها برای همسویی با سایر افراد جامعه، عقب نماندن از قافلهء پیشرفت تكنولوژی و همگام شدن با تكنولوژی روز دنیا مبادرت به خرید كالاهای نوین میكنند. بنابراین نقش تبلیغات به عنوان عاملی تاثیرگذار بر نحوهء خرید و مصرف، بر كسی پوشیده نیست، چنان كه شركتهای تولیدكننده هر ساله هزینههای هنگفتی صرف تبلیغ محصولات خود میكنند و شركتهایی كه بدون توسل به تبلیغات میخواهند بازار هدف را نشانه روند از اقبال كافی برای جلب و جذب مشتری و در نهایت فروش و سود برخوردار نخواهند شد. با وجود این نكته حایز اهمیت آنكه آیا تبلیغ صرف، میتواند تولیدكنندگان را در رسیدن به هدفهای اولیه و ثانویه و شناسایی بازار هدف و رقبا یاری رساند یا خیر؟
● هدفهای تبلیغ
آیا تاكنون به هدفهای تبلیغات خود اندیشیدهاید؟ آیا هدفتان از تبلیغ صرفا آگاه كردن مردم یا متقاعد كردن آنان برای خرید، یادآوری وجود یك محصول و در نهایت افزایش فروش است؟ كدامیك؟
رسیدن به هر یك از هدفهای یادشده، مستلزم داشتن برنامهء تبلیغاتی با پنج هدف مشخص، شامل ماموریت، بودجهبندی، تصمیمگیری در مورد پیام، رسانه و ارزیابی است، چرا كه تبلیغات صرف، یكی از عوامل هدایتكنندهء مشتری برای دستیابی به هدفهای مزبور است.
نقش تكمیلكننده را در این میان تحقیقات بازار ایفا میكند، چیزی كه همواره از خاطر شركتها رخت بربسته و هیچگاه به طور جدی و منسجم به این موضوع توجه نكردهاند و گاه انجام آن را به عنوان هزینهء اضافی یا حتی تحمیلی به سازمان و شركتتلقی میكنند و همین طرز تلقی موجبات ركود و شكست آنها را در بازار به تدریج رقم خواهد زد. از این رو تحقیقات را میتوان به عنوان بازوی حمایت شركتها در نظر گرفت كه موجب خواهد شد كمتر دستخوش بحران و ركود در كارزار تجارت و رقابت در بازار شوند.
● نقش تحقیقات در تبلیغات
تحقیق یكی از بخشهای مهم تبلیغات است كه به برنامهء تبلیغاتی، سمت و سوی مشخص داده و برای شناسایی و دستیابی به نظرات بازار هدف در مورد كالای مورد نظر و كالاهای مشابه آن، درك بهتر از بازار و شناخت نگرش و فرهنگ حاكم بر بازار هدف، ملیت، وضعیت مالی، وضعیت زندگی، جنسیت و سن، شیوهءخرید كردن، میزان دسترسی به رسانههای مختلف، زمان دسترسی به رسانهو اطلاعاتی از این قبیل ضروری است.اهمیت تحقیقات در تبلیغات بیشتر از آن سبب مورد توجه است كه عدم استفاده از آن، به منزلهء قدم گذاشتن با چشم بسته در كارزار پرخطر رقابت با رقباست.
تحقیق به شما كمك میكند تا بازار هدف و رقبا را شناخته و با گامهای محكم با قدرت ریسكپذیری پایین دست به تولید و پخش كالا و خدمات بزنید. بنابراین چنانچه تمایل دارید تبلیغات هدفمند بدون اتلاف وقت و انرژی و هزینههای گزاف و با شناخت درست بازار هدف و انتخاب درست و به موقع رسانه داشته باشید، حتما دایر كردن بخش تحقیقات را در شركت خود بدون فوت وقت مدنظر قرار دهید.
سیده محدثه حسینی
منبع : روزنامه سرمایه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست