پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
مشترکات عاشورا و انتظار
کامران شرفشاهی برای انسان عصر حاضر که در میانه راه عاشورا و انتظار ایستاده است، این دو واقعه، دو چشم انداز بیکران است. دو چشمانداز در دو سمت گذشته و آینده و با دریایی از زیباییها و ایدهآلها. عاشورا بابی بود که گشوده شد تا به آدمی درس خودسازی انقلابی و قیام علیه طاغوت را بیاموزد و آدمی از عاشورا آموخت که در طریق حق و رسیدن به رهایی و آزادگی، میبایست تا واپسین نفس ایستادگی کرد. و اما مکتب انتظار، مکتب امید است و چشمانداز روشن آینده؛ آن گاه که مدینه فاضله انسان در زمین سرانجام به دست مبارک حجت حق، تحقق یابد و پس از زمستان طولانی جهان، زمین به عطر گل نرگس برانگیخته شود و تمامی آرمانهای بشری همچون بهار، یکباره به شکوفه نشیند.
هر دو این چشماندازهای زیبا را دین در برابر چشم انسان گشوده و هیچ مکتب و مرام دیگری نتوانسته است تا بدین پایه آدمی را ارج نهد و مرتبه او را ارتقا بخشد، پس درک عظمت این وقایع شکوهمند، تنها شایسته انسانهای باورمند و دین آشناست، تربیت یافتگان مکتب عاشورا، راهیان هماره آماده لحظه ناب ظهورند. رسول اکرم (ص) در حدیثی که از ایشان نقل شده است فرمودهاند: ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لا تبرد ابدا. (همانا از شهادت حسین (ع) گرمایی در قلب مومنان ایجاد میشود که هرگز به سردی نخواهد گرایید.) این حرارت، عشق سوزانی است که مومنان را از عاشورا به عصر ظهور میرساند و در سرمای قطبی روزگاران، دلهای باورمند را گرمی امید میبخشد. مهدویت تداوم قیام سرخ عاشورا و ظهور ثمره شجره طیبهای است که با خون مطهر حضرت سیدالشهدا، امام حسین بنعلی (ع) آبیاری شد. این گونه است که برای درک مفهوم ژرف و سترگ انتظار میبایست از وادی «نینوا» گذشت و فلسفه انقلاب کبیر آموزگار بزرگ شهادت و رهایی را دریافت.
«عاشورا» و «انتظار» هر دو نهضتهایی الهی برای رهایی انسان از قید و بند هر چه غیر خداست، هستند و در هر دو نهضت مبارزه و جهاد با ستمگران و مستکبران تا عالیترین درجه، فریضهای واجب و مقدس به شمار آمده است. قیام خونین امام حسین (ع)، احیاگر دین و ارزشهای عالی الهی و برترین الگوی امر به معروف و نهی از منکر است و در اهمیت این حرکت سرنوشت ساز همین بس که بنا بر روایات خداوند متعال، امامت را در ذریه آن حضرت قرار داد، تا جهان به وسیله قیام فرزند برومند او حضرت ابا صالح المهدی (عج) به حقیقت گراید و قسط و عدل که رویای دیرپای بشریت مظلوم است، توسط آن حضرت تحقق یابد.
در این مفهوم بزرگ و شگفت، بنا بر روایات و احادیث متعدد و متواتر، هیچ گونه تردیدی وجود ندارد که حضرت صاحب الزمان (عج) از فرزندان حضرت امام حسین (ع) است و فرزند حسین (ع) یعنی امتداد خط سرخ عاشورا. به این اعتبار نهضت بزرگ کربلا را میتوان «عقبه» نهضت جهانی حضرت ولی عصر (عج) به شمار آورد و تنها کسی میتواند امام نهضت جهانی آخر الزمان باشد که در شجاعت، تقوا، جدیت، سازش ناپذیری، اعتقاد، شهامت، علم، ایثار، و ... همانند امام عاشورا باشد.
منبع : روزنامه رسالت