سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
مجله ویستا
زندگی و اشعار ژاک پره ور

ژاک زندان را دوست نداشت و نمی خواست چیزی راجع به آن بداند. هرگز کشیشان و خادمان کلیسا را دوست نداشت زیرا آنها در نظر او قدرتهای مطلق بودند. ازهمان کودکی مادش داستانها پریان را برایش می خواند . به این ترتیب او به دنیای خیال و روا پا نهاد. و هم مادرش بود که به او خواندن آموخت.
آثاری مانند دیوید کاپرفیلد ، سه تفنگدار و خانم منتزورو از علاقمندی هایش بود.
در سال ۱۹۰۷به پاریس آمد و وارد مدرسه شد. او از این که ساعت ها بی حرکت در کلاس بنشیند و به حرف های معلم بداخلاقش گوش کند متنفر بود. معلمی که وقتی ژاک به گلها و پرندگان بیرون کلای نگاه می کرد اور ا سرزنش می کرد.
این دلزدگی و تنفر در نوشته هایش نمود دارد. هر از گاهی با پدرش به دیدن فقرا می رفت. ژاک آنها را دوست می داشت و غم و شادی آنها را درک می کرد.او اعتقاد داشت که دنیا همیشه خوب نیست، اما خوشبختانه رویا وجود دارد. خواندن هست، سینما هست.
برادر ژاک کارگردان بود. ژاک بسیاری از سناریوها و دیالوگ های فیلم های او را می نوشت.
سرانجام ژاک مدرسه را رها کرد و به گذراندن زندگی پرداخت. در همان سال جنگ شروع شد، با تمام بی رحمی اش. او از جنگ متنفر بود.
برادرش در ۱۷ سالگی بر اثر تب تیفوئید می میرد.
ژاک پره ور مجبور می شود در نیروی دریایی خدمت کند . چون رفتار نمونه ای نداشت بارها و بارها به زندان افتاد. سرانجام خدمت سربازی را به پایان رساند. او حالا به کتابخانه ها می رفت و با نویسندگان رفت و آمد می کرد.
تولد ژاک پره ور به عنوان یک نویسنده به هیچ یک از نویسندگان دیگر شبیه نیست. تفاوت آثار شاعرانه ژاک پره ور با آثاردیگر، استقبال پر شور مردم بود. مخاطبین «گفتارها» ۱۹۴۵ ، «داستان ها» ۱۹۴۸، «نمایش» ۱۹۵۱، «باران و هوای خوب» ۱۹۵۵، «توده های درهم» ۱۸۶۵، «این چیزها و بقیه چیزها» ۱۹۷۲، به خوبی محبوبیت شاعری را نشان داد که شعر را به نقش اصلی و اولیه اش هدایت کرد، یعنی گفتاری که با صراحت ، ساده ترین و جهان شمول ترین احساسات مانند خشم، غم، محبت وعشق را بیان می کند. پروه شاعری بدیهه سراست. و بدیهه سازی در نظام ادبی و فکری نیرویی انقلابی است. شعر او خودِ زندگی است.
با تصاویری ساده از زندگی ، بدون نحوست و بدبختی، با خورشیدی درخشان و زنهایی بسیار زیبا. زبان و اندیشه او در مقابل «کیمیاگری کلام» (تفکر رمبو درباره شعر) قرار می گیرد.
پروه بعد از شرکت در جنبش سورئالیسم، خیلی زود آن را کنار می نهد. علاقمند به زبانی آزاد بود . زبانی که قادر است انسان را نیز آزاد کند.
«چفتِ در باستیل؛ آسم پاناما و باد مفاصل روسیه» این کلمات و ترکیبات ، چگونگی دنیای کلامی را نشان می دهد که در آن پاپها، ژنرالها، وزیرها و قاضی ها ، چهره های مضحک و بدبختی هستند.
بازگشت به سرچشمه های زبان عامیانه که به استعاره های ظریف و ماهرانه توجهی ندارد به خصوص در ترانه ها بیان برتر خویش را پیدا می کند .
پروه ساده و بی تکلف شعر می گوید . باتخیل و ظریفانه به طوری که همه ، شعر او را می خوانند و دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می کنند.
او خفقان و ستم های اجتماعی ، جنگ، آلودگی، آزادی، عدالت و عشق به زن را در اشعارش به تصویر می کشد. شایستگی او را بیش از همه حرفه ای های سینما می شناختند. او فیلم نامه فیلم های «ملاقات کنندگان شب (۱۹۴۲)» و «کودکان بهشت (۱۹۴۵)» را نوشت. این دو فیلم از آثار مارسل کارنه هستند.
پروه برای کودکان نیز می نوشت : «حکایت هایی برای بچه هایی که عاقل نیستند».
دو نمونه از اشعار ژاک پره وه :
۱) «مهربان و دهشتناک، سیمای عشق»
۲) برای تو عشق من
برگردان و گردآوری آسیه حیدری شاهی سرایی
منبع : کانون ادبیات ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست