شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
تاثیر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بر ادبیات داستانی
در این نوشتار پس از اشاره به تاریخچهی داستاننویسی در غرب و ایران، رویكرد داستاننویسان محضر انقلاب به موضوع جنگ تحمیلی و تاثیر این پدیدهی شوم در آثار داستانی آنان مورد بررسی قرار گرفته است. نگرشهای منفی و مثبتبه پدیدهی جنگ در آثار داستاننویسی موضوع دیگری است كه این نوشتار سعی دارد با ذكر نمونههایی به آن بپردازد. داستان واژههایی كه به خاطرهنگاری دوران جنگ و اسارت رزمندگان میپردازد به عنوان نوع دیگری از داستاننویسی و به عنوان سفرهی گستردهای جهت پردازش داستانهای عظیم جنگی در این نوشتار مورد توجه قرار گرفته است.
اشاره
از آنجا كه ادبیات داستانی چشماندازی دلپذیر در عرصه هنر است و در حقیقتیكی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین اشكال و انواع هنرها به حساب میآید، رویكرد صاحبان قلم هر جای جهان به این هنر كاملا طبیعی و به دور از هرگونه استبعادی است. در ایران نیز اگر چه قریب صد سال است كه (۱) داستاننویسی - به شیوهای كه در غرب مرسوم و متداول است - رواج یافته و با اقبال عمومی مواجه شده، اما جز در سالهای اخیر كه ادبیات داستانی هویت و حاشیه امنیتخاصی یافته و به جایگاه فكری نسبتا مستقلی رسیده است، كمتر نشانهای از این هویت و حاشیهی امنیت در میان آثار داستاننویسی پیش از انقلاب اسلامی میتوان یافت. موضوع و مقولهی تازهی جنگ - با ابعاد و گستردهی فراوانش - چشمانداز جدیدی از پیش روی داستاننویسی، گشوده است و هرگوشه از آن ویژگیهایی در خود دارد كه میتواند دستمایهی بدیعی برای رمان و داستانهای كوتاه باشد. كما اینكه در سالهای اخیر اینگونه بوده و در راهی كه انتخاب شده، دور از حقیقت نیست كه منتظر آثار متفاوتی در داستاننویسی پس از انقلاب اسلامی باشیم. این نوشتار سعی دارد به طور مختصر، رویكرد ادبیات داستانی ایران را به موضوع جنگ چه در سالهای وقوع و چه بعد از آن مورد ارزیابی قرار دهد.
مقدمه
"گاستون بوتول" جنگ را پدیدهای هدفدار معرفی كرده و آن را كاملا منظم و مستقل میداند و معتقد است كه هرگاه در مطالعهی جنگ از علیت و وقایعنگاری دور شویم، پای ادبیات به میان كشیده میشود. (۲) تردیدی نیست كه پای ادبیات دیرزمانی است در مقولهی جنگ گشوده شده و همیشه یك تم اساسی برای داستاننویسان جهان بوده است. داستانهای بسیاری را میشناسیم كه جنگ اگر نه تمامی موضوع كه بخش عمدهی اثر داستانی را شامل میشود. اما لزوما همه نویسندگان داستانهای جنگی از نزدیك شاهد وقایع جنگ نبودهاند. نوشتن درباره جنگ، عرصهی گستردهای را پیش روی داستاننویس قرار میدهد كه میتواند از طریق "ثبت هنرمندانه" وقایع، تصویرگر دلاوریها، حماسهها، پیكارها، شكستها و پیروزیها و نگارگر عوارض و تبلیغات آن باشد. با بررسی اندكی در سیر داستاننویسی دو قرن اخیر جهان، این نكته روشن میشود كه رمانها و داستانهای كوتاه بسیاری با بهرهگیری از زمینهی رویدادهای جنگی و مخاصمههای قومی، كه گاه بین دو یا چند كشور، بین اقوام گوناگون از یك ملیت و یا بین طرفداران دو نحله فكری و عقیدتی صورت گرفته، نوشته شده است. جنگهای اول و دوم جهانی در این میان، به خصوص انگیزهی خلق آثار ادبی بسیاری شده است.
"همینگوی" ضمن اینكه در مبارزات داخلی اسپانیا حضور داشت و رمان - ناقوسها برای كه مینوازد - او برگرفته از این جنگ داخلی است، خود از زخمیان جنگ جهانی اول نیز بود. "تولستوی" نیز تصویرگر زوایای دقیق و صحنههای غریب جنگهای روسیه و فرانسه در رمان عظیم جنگ و صلح است. او در این رمان، گیراتر از هر مورخی جزئیات وقایع را نشان میدهد و داستان او ماندگارتر از هر اثر تاریخی، تصویرگر شرح رنجها و شادیها و پیروزی و شكستهاست.
"برباد رفته" اثر مارگارت میچل، "زنی تنها در میان جمع" اثر هاینریش بل، " قربانی" و "پوست" دو اثر از مالاپارته و صدها اثر برجستهی دیگر به نحوی شگرف و دلپذیر گوشههایی از رویدادهای عظیم دو جنگ بزرگ جهانی را ترسیم كردهاند كه به حقیقت تاریخ دقیق و راستین، از دل همین رمانها و داستانها استخراج میشود.
این سلسلهی طولانی تا امروز همچنان با شدت وضعیت ادامه دارد و نویسندگان روزگاران اخیر نیز حتی اگر جنگ را از نزدیك لمس نكرده باشند، با شناخت موقعیتهای جنگ و عوارض و حواشی آن، گستردهی تخیل خویش را تا دوردستهای تاریخ میبرند و با بهرهگیری از حوادث جنگ به جنگ به خلق آثار داستانی میپردازند. بیان موضوع جنگ در قالب داستانی و گزارشهای ادبی طی سالهای متمادی از گذشتهی دور تا امروز استمرار داشته و این رشته هیچگاه انقطاع نیافته است و این همه نشان میدهد كه موضوع جنگ هیچگاه از زندگی انسان و بالطبع از زندگی صاحبان اندیشه و قلم خارج نشده است و استمرار آن تا امروز چندان عجیب و غیرعادی نیست.
بازار ادبیات جنگ همیشه گرما و حرارت خاصی داشته است. به قول مولف جامعهشناسی جنگ "جنگ آفرینندهی تاریخ است، و در واقع تاریخ صرفا با شرح كشمكشهای مسلحانه آغاز شده و بعید است كه این پدیده، زمانی كاملا از میان برود; زیرا جنگها به هر حال مشخصترین مبادی تاریخ و در عین حال مرزهایی هستند كه مراحل مهم موارث را از یكدیگر متمایز میكنند. تقریبا تمام تمدنهای معروف در اثر جنگ از بین رفتهاند. تمام تمدنهای جدید نیز با جنگ پا به عرصهی وجود نهادهاند. " (۳)ادبیات داستانی و جنگ تحمیلی
در عرصهی قابل تامل ادبیات داستانی امروز ایران، اگر از چند مورد اثر داستانی كه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از شروع جنگ هشتساله چاپ و نشر یافته بگذریم و از سر حوصله و دقتبه داستانهای بلند و كوتاه چاپ شدهی ایام جنگ تحمیلی و پس از آن بنگریم، عمدهترین آثار داستانی ایرانی را متاثر از این جنگ مییابیم كه نویسندگان این آثار عموما یا به طور مستقیم از جنگ تاثیر پذیرفتهاند و یا به طور غیر مستقیم از این پدیده تاثیر پذیرفتهاند. از این میان عدهای نگرش مثبت و عدهای نیز نگرش منفی به جنگ داشته و برخی نیز نگاه بینابینی به جنگ و موضوع و مسائل آن داشتهاند.
تا آغاز سالهای هفتاد، بیش از یكهزار و یكصد و شصت داستان كوتاه درباره جنگ تحمیلی در مطبوعات چاپ شده كه نویسندگان آنها - چه آنها كه در جنگ بودند و جنگ را تجربه كردند و چه آنان كه از دور شاهد صحنههای جنگ بودهاند - عموما صادقانه و خالصانه و گاه با نگاهی منتقدانه، به بیان احساس خویش پرداختهاند. (۴) در همین زمان نیز از مجموع قریب به دویست و ده داستان بلند چاپ شده، ۳۳ رمان و داستان بلند به طور مستقیم به موضوع جنگ پرداختهاند كه ۲۱ مورد از این ۳۳رمان و داستان بلند با دیدگاه مثبتبه مقولهی جنگ پرداختهاند. در چهار مورد دیگر نوعی نگرش حد وسط و بینابینی وجود دارد و تنها در ۸ رمان و داستان بلند با موضوع جنگ با دید منفی برخورد شده است كه نویسندگان آنها با گذشتن از بیشترین مواهب و وجوه مثبت جنگ و دفاع هشتساله، تنها به برشمردن و بزرگنمایی وجوده منفی احتمالی - كه هیچ جنگی از این وجه خالی نیست - و یا اصولا جستجوی آسیبها ، ناگواریها و زوایای تاریك جنگ پرداختهاند. (۵)
نخلهای بیسر نوشتهی قاسمعلی فراست، عروج نوشتهی ناصر ایرانی، سرود مردان آفتاب نوشتهی غلامرضا عیدان و اسماعیل اسماعیل نوشته محمود گلابدرهای، به عنوان نمونههای برجسته رمان مثبتنگر است كه شخصیتهای آنها برای رضای خدا میجنگند و همسو با دولت و انقلاب و تودههای عظیم مردم هستند و مرگ را در این جنگ شهادت میدانند. دفاع از میهن را دفاع از حدود و ثغور ایمان خود قلمداد میكنند و حضور در جبهه را آگاهانه پذیرفتهاند. رمانهای باغ بلور نوشته محسن مخملباف و زمین سوخته نوشتهی احمد محمود از نمونههای شاخص رمانهای بینابینی و تقریبا خالی از جهتگیری ویژه مثبتیا منفی است كه گاهی غلبهی نگرشهای مثبت و مردمی در آن به چشم میخورد. رزمندگان در این داستانها آگاهانه رزم را برمیگزینند، دفاع از حریم و حدود خانه و كوچه و خیابان و شهر برای آنها الزامی است ضمن اینكه در كلیت داستانها نیز میتوان توجه و تمایلی به ویرانیها و خرابیها داشت و پیآمدهای اجتماعی و تالمات روحی و جسمی را در آدمها یافت كه گاهی با نوعی اغراق و بزرگنمایی همراه است.
زمستان ۶۲ و ثریا در اغما نوشتهی اسماعیل فصیح و آداب زیارت نوشتهی تقی مدرسی و بحث ملخ نوشتهی جواد مجابی، از نمونههای شاخص رمانهای منفینگر است كه شخصیتهای آنها اغلب از مرگ میترسند، كمتر با شهادت آشنایند و اهل غارت و فرارند.
كنجكاوی در هر یك از این سه بخش داستان بلند كه بن مایهی اولیهی آنها جنگ و شهادت و آسیبشناسی و تبعات اجتماعی جنگ است، گذشته از نوع نگرش نویسندگان آنها، گویای این حقیقت است كه ادبیات جنگ میرود تا در جامعهی ایران اسلامی جای شایستهی خود را پیدا كند و امید میرود كه تحول داستاننویسی ما از همین نقطه شروع شود.
از داستانها كه بگذریم نوع ادبی دیگری كه گاه شكلی داستان واره دارد، خاطرهنگاری از جنگ است و یا نگرشهای ویژهای كه برخاسته از حوادث اردوگاههای جنگی است. نویسندگان مخلص این آثار ضمن اینكه دقایق بسیاری از رویدادهای مناطق جنگی و جزئیات حوادث را بر بال بلند كلام خود تصویر كردهاند، لحظههای ناب ایام اسارت و مقاومتهای دلاورانه را نیز به شكل خاطرههایی گاه حتی شیرینتر و دلپذیرتر از داستان روایت میكنند.
"لزوم دقت در میان جزئیات حوادث قصه و نزدیك كردن آن به واقع امر، موجب وسواسی خستگی ناپذیر در نویسندهی واقعبین میشود كه در بیان مطلب اگر كمترین تسامحی ببیند خود را نخواهد بخشید و نبودن روشنی كافی در ظرائف موضوع او را به كوششی چند برابر در رسیدن به حقیقت وادار خواهد كرد. روایت میكنند كه: تولستوی برای نوشتن رمان عظیم جنگ و صلح در بخش توصیف نبرد (برودینو) برای اینكه دقت عینی كافی داشته باشد، سوار بر اسب و نقشهی ستاد كل در دست، دو روز دور و بر این آوردگاه جولان میكند، فرسنگها و فرسنگها راه آهن را درمینوردد، تا از زبان یكی از بازماندگان جنگاوران آن زمان، شرح جزئیاتی را بشنود كه برای آرایش نوشتهی خود لازم داشت. او نه تنها كتابها را میكاود و همهی كتابخانههای خصوصی را زیر و رو میكند، بلكه با پرس و جو از خانوادههای اشراف و بیرون كشیدن سندهای گمنام و نامههای شخصی از لای پروندهها، نكات بسیاری بیرون میكشد، تنها برای به دست آوردن یك ذرهی بیشتر واقعیت. " (۶)اما اكنون كه بسیاری از ناگفتههای هشتسال دفاع بیامان و سالها اسارت دلاور مردان ما به شكل خاطرات و یادداشتهای شیرین و خواندنی در دست است، برای نویسندههای كنجكاو و هوشیار فرصتی كم مانند است كه ایدههای ناب آنها را برگیرند و با پیوستن حوادث و رویدادهای فرعی در قالب و فرم رمان و قصهی كوتاه، به خلق آثار ماندگار بپردازند. در شرایط امروز، قصهها و رمانهای جنگ، خوانندگان فراوانی دارد مشروط بر اینكه از قالب و فرم و تكنیك و زیبایی بیانی شایستهای برخوردار باشند و پرورش درستی از حادثهی جنگ و به كارگیری متناسبی از تمهیدات لازم داستان پردازی محمل داستان قرار گرفته باشد. تعداد زیادی از رمانهای بزرگ دنیا كه دم از جنگ زدهاند امروز هم كم و بیش خوانندگان خود را دارد. جی. بی. پریستلی در كتاب "سیری در ادبیات غرب" مینویسد: "پس از جنگ جهانی اول مردم نمیخواستند چیزی دربارهاش بخوانند، اما پس از جنگ دوم، مردم جز دربارهی آن، نوشتهی دیگری را نمیخواستند. " (۷)
گذشته از جاذبهی خاص موضوع جنگ كه هم اكنون جای خاص خود را در ادبیات داستانی گشوده است، با توجه به شرایط اجتماعی ما، دینباوری و باورهای معنوی یكی از موضوعات مهمی است كه در اغلب نوشتههای داستانی، در كنار ادبیات ویژه جنگ جلوهی خاص یافته است و در حقیقتبخشی از بطن و متن هنر داستاننویسی امروز ما با دینباوری به نوعی "هنر قدسی" نزدیك شده است. هنری كه ابعاد معنوی و الهی آن گسترهی غیر قابل وصفی یافته و به نوعی پالودگی زبان و موضوع دست پیدا كرده است.
اما آنچه كه در این نوشتهها به عنوان یك نقطه قابل تعمق وجود دارد و موجب شده تا حاصل كار داستان نویسان انقلاب اسلامی قابل عرضه و رقابت در سطوح جهانی نباشد و جای شایستهای در ادبیات داستانی جهان پیدا نكند، بیان و نگرش شعار گونه آنهاست. داستاننویسی امروز ما باید خود را از این مرحله بیرون بكشد و داستاننویس باید با تكنیكهای مختلف و سبكهای گوناگون داستاننویسی آشنا باشد و آنچه كه عرضه میكند از هزار توی فرمهایی بگذرد كه زیباترین و مورد توجهترین شكلهای داستاننویسی جهان است. در این صورت جای رقابتخواهیم داشت و مجال خواهیم یافت كه دوش به دوش نامداران ادبیات داستانی جهان بایستیم. بیان تعلقاتی همچون عشق به میهن، دفاع از ناموس و شرف و دین و صفاتی همچون شجاعت و ایثار و فداكاری نه تنها عیب نیست كه بسیار هم پسندیده است، اما چگونگی گفتن است كه تاثیر آن را چند برابر میكند و ولع خواندن را فزونی میبخشد.
مسلم است كه آثار بیرونی جنگ و مظاهر آسیبشناختی آن; ساختمانها، راهها، شهرها و حتی آسیبهای جسمی و روحی به مرور از ذهن فراموشكار انسانها پاك خواهد شد. ولی آنچه كه باقی میماند ساختمانهای داستانی است، به شرط آنكه از توانمندی فنی و تكنیكی و زیبایی صورت و سیرتی اثرگذار بهره داشته باشد.
آنچه كه از مجموعهی داستانهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دست است; چه داستانهای بلند و چه داستانهای كوتاه مؤید این نظر است كه :
۱- رمان انقلاب اسلامی هنوز - آنگونه كه شایستهی شان و منزلت این انقلاب عظیم الهی باشد - نوشته نشده است.
۲- رمان جنگ تحمیلی و هشتسال دفاع مقدس - آنگونه كه در خور شان ایثارگران و شهیدان ماست - آفریده نشده است.
۳- هنوز كتاب شایستهای در جامعهشناسی جنگ تحمیلی و آسیبشناسی آن نوشته نشده و جایگاه این مقوله در جامعهی ما از نگاه یك جامعهشناس مورد بررسی قرار نگرفته است.
۴- هنوز ادبیات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و فرهنگ جبهه و جنگ در مدارس و دانشگاههای ما جای قابل توجهی ندارد و این بسیار تاسفآور است. البته نباید تلاشهای آن تعداد از نویسندگان و پژوهشگران را، كه حاصل سالها نوشتن آنها آثار ارزشمندی است كه طی بیستساله اخیر به دامن انقلاب اسلامی هدیه شده، نادیده گرفت و از آن به آسانی گذشت.
گفتنی است كه بیتردید داستان انقلاب اسلامی موضوع خود را پیدا كرده است، اما هنوز شكل نهایی آن با قلم نویسندگان معتقد و مسؤول آنگونه كه بایسته است ترسیم نشده و در جایگاه جهانی راه نجسته است. اما ادبیات انقلاب اسلامی میراث آزادی ماست و پاسداری از این میراث عظیم به عهدهی نویسندگانی است كه معنویت و اخلاق و حقیقت را در شكلی برتر و قالبی سنجیده و زبانی زیبا و اثرگذار، به ساحت انقلاب و وارثان حقیقی آن هدیه میكنند.
به قول یكی از داستاننویسانمعاصر: "خلق یك داستان برابر با تولد یك كودك است; دهن و قلب داستاننویس همچون رحم مادر از جهانی كه در آن میزید، باردار میشود و كودك داستان تا لحظهی خلق، در این رحم پرورده میشود تا به مرحله زایمان برسد. چه كسی میتواند ادعا كند كه این خلقت كم از آن خلقت دارد؟ مگر چیزی در این جهان به تفنن آفریده شده كه داستان تفنن باشد؟ " (۸)
اگر پذیرفتیم كه "هیچ اندیشه و تفكری تا زمانی كه به شكل هنری شایستهای عرصه نشده است ماندگار نخواهد بود" (۹) آنگاه هیچ استبعادی نخواهیم داشت كه در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی به داستانهایی بیاندیشیم كه زمانه را شگفت زده كند.
پینوشتها:
۱. صدسال داستاننویسی در ایران ۱و۲، حسن عابدینی، نشر تندر، ۱۳۶۹ و مجموعه سخنرانیها و مقالات نخستین سمینار بررسی رمان در ایران، نقد مطالعات ادبیات داستانی، اردیبهشت۷۴، مقاله نگاهی به رمان فارسی، نوشتهی عبدالعلی دستغیب، ص۱۴۱
۲و۳. جامعه شناسی جنگ، ترجمه هوشنگ فرخجسته، شركت انتشارات علمی و فرهنگی، ص۱و۱۲۵
۴. فهرست داستانهای كوتاه جنگ تحمیلی در مطبوعات ایران - مركز مطالعات و تحقیقات فرهنگی - وزارت ارشاد اسلامی، ۱۳۷۲
۵. مجموعه مقالات سمینار بررسی رمان جنگ در ایران و جهان، بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی ۱۳۷۲، ص۸۵
۶. تصویر تولستوی در آیینهای دیگر، نوشتهی غلامرضا مرادی، ماهنامه ادبی آوای شمال، شماره ۱۶۳، اردیبهشت ۷۵
۷. ترجمه ابراهیم یونسی، امیركبیر، چ۳، ۱۳۷۲
۸. مجموعه مقالات . . . پیشین، مقاله علی موذنی، ص۴۷۶
۹. روایتی تقریبا نقل به مضمون از حضرت آیت الله خامنهای گزارش، اخبار، معرفی كتاب و. . .
غلامرضا مرادی
اشاره
از آنجا كه ادبیات داستانی چشماندازی دلپذیر در عرصه هنر است و در حقیقتیكی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین اشكال و انواع هنرها به حساب میآید، رویكرد صاحبان قلم هر جای جهان به این هنر كاملا طبیعی و به دور از هرگونه استبعادی است. در ایران نیز اگر چه قریب صد سال است كه (۱) داستاننویسی - به شیوهای كه در غرب مرسوم و متداول است - رواج یافته و با اقبال عمومی مواجه شده، اما جز در سالهای اخیر كه ادبیات داستانی هویت و حاشیه امنیتخاصی یافته و به جایگاه فكری نسبتا مستقلی رسیده است، كمتر نشانهای از این هویت و حاشیهی امنیت در میان آثار داستاننویسی پیش از انقلاب اسلامی میتوان یافت. موضوع و مقولهی تازهی جنگ - با ابعاد و گستردهی فراوانش - چشمانداز جدیدی از پیش روی داستاننویسی، گشوده است و هرگوشه از آن ویژگیهایی در خود دارد كه میتواند دستمایهی بدیعی برای رمان و داستانهای كوتاه باشد. كما اینكه در سالهای اخیر اینگونه بوده و در راهی كه انتخاب شده، دور از حقیقت نیست كه منتظر آثار متفاوتی در داستاننویسی پس از انقلاب اسلامی باشیم. این نوشتار سعی دارد به طور مختصر، رویكرد ادبیات داستانی ایران را به موضوع جنگ چه در سالهای وقوع و چه بعد از آن مورد ارزیابی قرار دهد.
مقدمه
"گاستون بوتول" جنگ را پدیدهای هدفدار معرفی كرده و آن را كاملا منظم و مستقل میداند و معتقد است كه هرگاه در مطالعهی جنگ از علیت و وقایعنگاری دور شویم، پای ادبیات به میان كشیده میشود. (۲) تردیدی نیست كه پای ادبیات دیرزمانی است در مقولهی جنگ گشوده شده و همیشه یك تم اساسی برای داستاننویسان جهان بوده است. داستانهای بسیاری را میشناسیم كه جنگ اگر نه تمامی موضوع كه بخش عمدهی اثر داستانی را شامل میشود. اما لزوما همه نویسندگان داستانهای جنگی از نزدیك شاهد وقایع جنگ نبودهاند. نوشتن درباره جنگ، عرصهی گستردهای را پیش روی داستاننویس قرار میدهد كه میتواند از طریق "ثبت هنرمندانه" وقایع، تصویرگر دلاوریها، حماسهها، پیكارها، شكستها و پیروزیها و نگارگر عوارض و تبلیغات آن باشد. با بررسی اندكی در سیر داستاننویسی دو قرن اخیر جهان، این نكته روشن میشود كه رمانها و داستانهای كوتاه بسیاری با بهرهگیری از زمینهی رویدادهای جنگی و مخاصمههای قومی، كه گاه بین دو یا چند كشور، بین اقوام گوناگون از یك ملیت و یا بین طرفداران دو نحله فكری و عقیدتی صورت گرفته، نوشته شده است. جنگهای اول و دوم جهانی در این میان، به خصوص انگیزهی خلق آثار ادبی بسیاری شده است.
"همینگوی" ضمن اینكه در مبارزات داخلی اسپانیا حضور داشت و رمان - ناقوسها برای كه مینوازد - او برگرفته از این جنگ داخلی است، خود از زخمیان جنگ جهانی اول نیز بود. "تولستوی" نیز تصویرگر زوایای دقیق و صحنههای غریب جنگهای روسیه و فرانسه در رمان عظیم جنگ و صلح است. او در این رمان، گیراتر از هر مورخی جزئیات وقایع را نشان میدهد و داستان او ماندگارتر از هر اثر تاریخی، تصویرگر شرح رنجها و شادیها و پیروزی و شكستهاست.
"برباد رفته" اثر مارگارت میچل، "زنی تنها در میان جمع" اثر هاینریش بل، " قربانی" و "پوست" دو اثر از مالاپارته و صدها اثر برجستهی دیگر به نحوی شگرف و دلپذیر گوشههایی از رویدادهای عظیم دو جنگ بزرگ جهانی را ترسیم كردهاند كه به حقیقت تاریخ دقیق و راستین، از دل همین رمانها و داستانها استخراج میشود.
این سلسلهی طولانی تا امروز همچنان با شدت وضعیت ادامه دارد و نویسندگان روزگاران اخیر نیز حتی اگر جنگ را از نزدیك لمس نكرده باشند، با شناخت موقعیتهای جنگ و عوارض و حواشی آن، گستردهی تخیل خویش را تا دوردستهای تاریخ میبرند و با بهرهگیری از حوادث جنگ به جنگ به خلق آثار داستانی میپردازند. بیان موضوع جنگ در قالب داستانی و گزارشهای ادبی طی سالهای متمادی از گذشتهی دور تا امروز استمرار داشته و این رشته هیچگاه انقطاع نیافته است و این همه نشان میدهد كه موضوع جنگ هیچگاه از زندگی انسان و بالطبع از زندگی صاحبان اندیشه و قلم خارج نشده است و استمرار آن تا امروز چندان عجیب و غیرعادی نیست.
بازار ادبیات جنگ همیشه گرما و حرارت خاصی داشته است. به قول مولف جامعهشناسی جنگ "جنگ آفرینندهی تاریخ است، و در واقع تاریخ صرفا با شرح كشمكشهای مسلحانه آغاز شده و بعید است كه این پدیده، زمانی كاملا از میان برود; زیرا جنگها به هر حال مشخصترین مبادی تاریخ و در عین حال مرزهایی هستند كه مراحل مهم موارث را از یكدیگر متمایز میكنند. تقریبا تمام تمدنهای معروف در اثر جنگ از بین رفتهاند. تمام تمدنهای جدید نیز با جنگ پا به عرصهی وجود نهادهاند. " (۳)ادبیات داستانی و جنگ تحمیلی
در عرصهی قابل تامل ادبیات داستانی امروز ایران، اگر از چند مورد اثر داستانی كه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از شروع جنگ هشتساله چاپ و نشر یافته بگذریم و از سر حوصله و دقتبه داستانهای بلند و كوتاه چاپ شدهی ایام جنگ تحمیلی و پس از آن بنگریم، عمدهترین آثار داستانی ایرانی را متاثر از این جنگ مییابیم كه نویسندگان این آثار عموما یا به طور مستقیم از جنگ تاثیر پذیرفتهاند و یا به طور غیر مستقیم از این پدیده تاثیر پذیرفتهاند. از این میان عدهای نگرش مثبت و عدهای نیز نگرش منفی به جنگ داشته و برخی نیز نگاه بینابینی به جنگ و موضوع و مسائل آن داشتهاند.
تا آغاز سالهای هفتاد، بیش از یكهزار و یكصد و شصت داستان كوتاه درباره جنگ تحمیلی در مطبوعات چاپ شده كه نویسندگان آنها - چه آنها كه در جنگ بودند و جنگ را تجربه كردند و چه آنان كه از دور شاهد صحنههای جنگ بودهاند - عموما صادقانه و خالصانه و گاه با نگاهی منتقدانه، به بیان احساس خویش پرداختهاند. (۴) در همین زمان نیز از مجموع قریب به دویست و ده داستان بلند چاپ شده، ۳۳ رمان و داستان بلند به طور مستقیم به موضوع جنگ پرداختهاند كه ۲۱ مورد از این ۳۳رمان و داستان بلند با دیدگاه مثبتبه مقولهی جنگ پرداختهاند. در چهار مورد دیگر نوعی نگرش حد وسط و بینابینی وجود دارد و تنها در ۸ رمان و داستان بلند با موضوع جنگ با دید منفی برخورد شده است كه نویسندگان آنها با گذشتن از بیشترین مواهب و وجوه مثبت جنگ و دفاع هشتساله، تنها به برشمردن و بزرگنمایی وجوده منفی احتمالی - كه هیچ جنگی از این وجه خالی نیست - و یا اصولا جستجوی آسیبها ، ناگواریها و زوایای تاریك جنگ پرداختهاند. (۵)
نخلهای بیسر نوشتهی قاسمعلی فراست، عروج نوشتهی ناصر ایرانی، سرود مردان آفتاب نوشتهی غلامرضا عیدان و اسماعیل اسماعیل نوشته محمود گلابدرهای، به عنوان نمونههای برجسته رمان مثبتنگر است كه شخصیتهای آنها برای رضای خدا میجنگند و همسو با دولت و انقلاب و تودههای عظیم مردم هستند و مرگ را در این جنگ شهادت میدانند. دفاع از میهن را دفاع از حدود و ثغور ایمان خود قلمداد میكنند و حضور در جبهه را آگاهانه پذیرفتهاند. رمانهای باغ بلور نوشته محسن مخملباف و زمین سوخته نوشتهی احمد محمود از نمونههای شاخص رمانهای بینابینی و تقریبا خالی از جهتگیری ویژه مثبتیا منفی است كه گاهی غلبهی نگرشهای مثبت و مردمی در آن به چشم میخورد. رزمندگان در این داستانها آگاهانه رزم را برمیگزینند، دفاع از حریم و حدود خانه و كوچه و خیابان و شهر برای آنها الزامی است ضمن اینكه در كلیت داستانها نیز میتوان توجه و تمایلی به ویرانیها و خرابیها داشت و پیآمدهای اجتماعی و تالمات روحی و جسمی را در آدمها یافت كه گاهی با نوعی اغراق و بزرگنمایی همراه است.
زمستان ۶۲ و ثریا در اغما نوشتهی اسماعیل فصیح و آداب زیارت نوشتهی تقی مدرسی و بحث ملخ نوشتهی جواد مجابی، از نمونههای شاخص رمانهای منفینگر است كه شخصیتهای آنها اغلب از مرگ میترسند، كمتر با شهادت آشنایند و اهل غارت و فرارند.
كنجكاوی در هر یك از این سه بخش داستان بلند كه بن مایهی اولیهی آنها جنگ و شهادت و آسیبشناسی و تبعات اجتماعی جنگ است، گذشته از نوع نگرش نویسندگان آنها، گویای این حقیقت است كه ادبیات جنگ میرود تا در جامعهی ایران اسلامی جای شایستهی خود را پیدا كند و امید میرود كه تحول داستاننویسی ما از همین نقطه شروع شود.
از داستانها كه بگذریم نوع ادبی دیگری كه گاه شكلی داستان واره دارد، خاطرهنگاری از جنگ است و یا نگرشهای ویژهای كه برخاسته از حوادث اردوگاههای جنگی است. نویسندگان مخلص این آثار ضمن اینكه دقایق بسیاری از رویدادهای مناطق جنگی و جزئیات حوادث را بر بال بلند كلام خود تصویر كردهاند، لحظههای ناب ایام اسارت و مقاومتهای دلاورانه را نیز به شكل خاطرههایی گاه حتی شیرینتر و دلپذیرتر از داستان روایت میكنند.
"لزوم دقت در میان جزئیات حوادث قصه و نزدیك كردن آن به واقع امر، موجب وسواسی خستگی ناپذیر در نویسندهی واقعبین میشود كه در بیان مطلب اگر كمترین تسامحی ببیند خود را نخواهد بخشید و نبودن روشنی كافی در ظرائف موضوع او را به كوششی چند برابر در رسیدن به حقیقت وادار خواهد كرد. روایت میكنند كه: تولستوی برای نوشتن رمان عظیم جنگ و صلح در بخش توصیف نبرد (برودینو) برای اینكه دقت عینی كافی داشته باشد، سوار بر اسب و نقشهی ستاد كل در دست، دو روز دور و بر این آوردگاه جولان میكند، فرسنگها و فرسنگها راه آهن را درمینوردد، تا از زبان یكی از بازماندگان جنگاوران آن زمان، شرح جزئیاتی را بشنود كه برای آرایش نوشتهی خود لازم داشت. او نه تنها كتابها را میكاود و همهی كتابخانههای خصوصی را زیر و رو میكند، بلكه با پرس و جو از خانوادههای اشراف و بیرون كشیدن سندهای گمنام و نامههای شخصی از لای پروندهها، نكات بسیاری بیرون میكشد، تنها برای به دست آوردن یك ذرهی بیشتر واقعیت. " (۶)اما اكنون كه بسیاری از ناگفتههای هشتسال دفاع بیامان و سالها اسارت دلاور مردان ما به شكل خاطرات و یادداشتهای شیرین و خواندنی در دست است، برای نویسندههای كنجكاو و هوشیار فرصتی كم مانند است كه ایدههای ناب آنها را برگیرند و با پیوستن حوادث و رویدادهای فرعی در قالب و فرم رمان و قصهی كوتاه، به خلق آثار ماندگار بپردازند. در شرایط امروز، قصهها و رمانهای جنگ، خوانندگان فراوانی دارد مشروط بر اینكه از قالب و فرم و تكنیك و زیبایی بیانی شایستهای برخوردار باشند و پرورش درستی از حادثهی جنگ و به كارگیری متناسبی از تمهیدات لازم داستان پردازی محمل داستان قرار گرفته باشد. تعداد زیادی از رمانهای بزرگ دنیا كه دم از جنگ زدهاند امروز هم كم و بیش خوانندگان خود را دارد. جی. بی. پریستلی در كتاب "سیری در ادبیات غرب" مینویسد: "پس از جنگ جهانی اول مردم نمیخواستند چیزی دربارهاش بخوانند، اما پس از جنگ دوم، مردم جز دربارهی آن، نوشتهی دیگری را نمیخواستند. " (۷)
گذشته از جاذبهی خاص موضوع جنگ كه هم اكنون جای خاص خود را در ادبیات داستانی گشوده است، با توجه به شرایط اجتماعی ما، دینباوری و باورهای معنوی یكی از موضوعات مهمی است كه در اغلب نوشتههای داستانی، در كنار ادبیات ویژه جنگ جلوهی خاص یافته است و در حقیقتبخشی از بطن و متن هنر داستاننویسی امروز ما با دینباوری به نوعی "هنر قدسی" نزدیك شده است. هنری كه ابعاد معنوی و الهی آن گسترهی غیر قابل وصفی یافته و به نوعی پالودگی زبان و موضوع دست پیدا كرده است.
اما آنچه كه در این نوشتهها به عنوان یك نقطه قابل تعمق وجود دارد و موجب شده تا حاصل كار داستان نویسان انقلاب اسلامی قابل عرضه و رقابت در سطوح جهانی نباشد و جای شایستهای در ادبیات داستانی جهان پیدا نكند، بیان و نگرش شعار گونه آنهاست. داستاننویسی امروز ما باید خود را از این مرحله بیرون بكشد و داستاننویس باید با تكنیكهای مختلف و سبكهای گوناگون داستاننویسی آشنا باشد و آنچه كه عرضه میكند از هزار توی فرمهایی بگذرد كه زیباترین و مورد توجهترین شكلهای داستاننویسی جهان است. در این صورت جای رقابتخواهیم داشت و مجال خواهیم یافت كه دوش به دوش نامداران ادبیات داستانی جهان بایستیم. بیان تعلقاتی همچون عشق به میهن، دفاع از ناموس و شرف و دین و صفاتی همچون شجاعت و ایثار و فداكاری نه تنها عیب نیست كه بسیار هم پسندیده است، اما چگونگی گفتن است كه تاثیر آن را چند برابر میكند و ولع خواندن را فزونی میبخشد.
مسلم است كه آثار بیرونی جنگ و مظاهر آسیبشناختی آن; ساختمانها، راهها، شهرها و حتی آسیبهای جسمی و روحی به مرور از ذهن فراموشكار انسانها پاك خواهد شد. ولی آنچه كه باقی میماند ساختمانهای داستانی است، به شرط آنكه از توانمندی فنی و تكنیكی و زیبایی صورت و سیرتی اثرگذار بهره داشته باشد.
آنچه كه از مجموعهی داستانهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دست است; چه داستانهای بلند و چه داستانهای كوتاه مؤید این نظر است كه :
۱- رمان انقلاب اسلامی هنوز - آنگونه كه شایستهی شان و منزلت این انقلاب عظیم الهی باشد - نوشته نشده است.
۲- رمان جنگ تحمیلی و هشتسال دفاع مقدس - آنگونه كه در خور شان ایثارگران و شهیدان ماست - آفریده نشده است.
۳- هنوز كتاب شایستهای در جامعهشناسی جنگ تحمیلی و آسیبشناسی آن نوشته نشده و جایگاه این مقوله در جامعهی ما از نگاه یك جامعهشناس مورد بررسی قرار نگرفته است.
۴- هنوز ادبیات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و فرهنگ جبهه و جنگ در مدارس و دانشگاههای ما جای قابل توجهی ندارد و این بسیار تاسفآور است. البته نباید تلاشهای آن تعداد از نویسندگان و پژوهشگران را، كه حاصل سالها نوشتن آنها آثار ارزشمندی است كه طی بیستساله اخیر به دامن انقلاب اسلامی هدیه شده، نادیده گرفت و از آن به آسانی گذشت.
گفتنی است كه بیتردید داستان انقلاب اسلامی موضوع خود را پیدا كرده است، اما هنوز شكل نهایی آن با قلم نویسندگان معتقد و مسؤول آنگونه كه بایسته است ترسیم نشده و در جایگاه جهانی راه نجسته است. اما ادبیات انقلاب اسلامی میراث آزادی ماست و پاسداری از این میراث عظیم به عهدهی نویسندگانی است كه معنویت و اخلاق و حقیقت را در شكلی برتر و قالبی سنجیده و زبانی زیبا و اثرگذار، به ساحت انقلاب و وارثان حقیقی آن هدیه میكنند.
به قول یكی از داستاننویسانمعاصر: "خلق یك داستان برابر با تولد یك كودك است; دهن و قلب داستاننویس همچون رحم مادر از جهانی كه در آن میزید، باردار میشود و كودك داستان تا لحظهی خلق، در این رحم پرورده میشود تا به مرحله زایمان برسد. چه كسی میتواند ادعا كند كه این خلقت كم از آن خلقت دارد؟ مگر چیزی در این جهان به تفنن آفریده شده كه داستان تفنن باشد؟ " (۸)
اگر پذیرفتیم كه "هیچ اندیشه و تفكری تا زمانی كه به شكل هنری شایستهای عرصه نشده است ماندگار نخواهد بود" (۹) آنگاه هیچ استبعادی نخواهیم داشت كه در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی به داستانهایی بیاندیشیم كه زمانه را شگفت زده كند.
پینوشتها:
۱. صدسال داستاننویسی در ایران ۱و۲، حسن عابدینی، نشر تندر، ۱۳۶۹ و مجموعه سخنرانیها و مقالات نخستین سمینار بررسی رمان در ایران، نقد مطالعات ادبیات داستانی، اردیبهشت۷۴، مقاله نگاهی به رمان فارسی، نوشتهی عبدالعلی دستغیب، ص۱۴۱
۲و۳. جامعه شناسی جنگ، ترجمه هوشنگ فرخجسته، شركت انتشارات علمی و فرهنگی، ص۱و۱۲۵
۴. فهرست داستانهای كوتاه جنگ تحمیلی در مطبوعات ایران - مركز مطالعات و تحقیقات فرهنگی - وزارت ارشاد اسلامی، ۱۳۷۲
۵. مجموعه مقالات سمینار بررسی رمان جنگ در ایران و جهان، بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی ۱۳۷۲، ص۸۵
۶. تصویر تولستوی در آیینهای دیگر، نوشتهی غلامرضا مرادی، ماهنامه ادبی آوای شمال، شماره ۱۶۳، اردیبهشت ۷۵
۷. ترجمه ابراهیم یونسی، امیركبیر، چ۳، ۱۳۷۲
۸. مجموعه مقالات . . . پیشین، مقاله علی موذنی، ص۴۷۶
۹. روایتی تقریبا نقل به مضمون از حضرت آیت الله خامنهای گزارش، اخبار، معرفی كتاب و. . .
غلامرضا مرادی
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست