دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا
تلما و لوئیز - THELMA & LOUISE

کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ریدلی اسکات و میمی پولک
کارگردان : اسکات
فیلمنامهنویس : کالی کوری
فیلمبردار : ایدریان بیدل
آهنگساز(موسیقی متن) : هانس زیمر
هنرپیشگان : جینا دیویس، سوزان ساراندون، هاروی کایتل، مایکل مدسن، کریستوفر مکدانلد، استیون توبولووسکی و براد پیت
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۸ دقیقه
ـ ̎تلما ̎ (دیویس) از زندگی خفه و تنگ خود با شوهرش، ̎داریل̎ (مک دانلد)، مردی بچه صفت و فروشندهٔ فرش و موکت ناراضی است. دوستش، ̎لوییز̎ (ساراندون)، پیشخدمت یک کافیشاپ، که او هم از کار و زندگیاش ناراضی است، ̎تلما ̎ را تشویق میکند تعطیلات آخر هفته را با هم بگذرانند. شب اول سفرشان به کافهای در آرکانزاس میروند و در آنجا ̎لوئیز̎ مردی را که خیال اذیت و آزار ̎تلما ̎ را دارد ـ با هفت تیری که ̎تلما ̎ جهت احتیاط با خود همراه آورده ـ به قتل میرساند. هر دو زن پا به فرار میگذارند. ̎لوئیز̎ با محبوبش، ̎جیمی̎ (مدسن) تماس میگیرد ـ و چون خیال فرار به مکزیک را دارند ـ از او میخواهد تا پساندازش را برایش حواله کند. در راه آکلاهماسیتی، یک پسر جوان (پیت) را همسوار میکنند. در شهر ̎لوئیز̎ در کمال تعجب ̎جیمی̎ را میبیند که همراه با یک حلقهٔ ازدواج، خودش را به آنجا رسانده است. فردا صبح متوجه میشوند به خاطر اشتباه ̎تلما ̎ جوانکی که سوارش کرده بودند، پولشان را به سرقت برده است. ̎تلما ̎ که تازه روحیه گرفته، به ̎لوئیز̎ پریشان حال قوت قلب میدهد و پیشنهاد میکند که همان روش جوانک را پیش بگیرند. آنان سر راه به یک سوپر مارکت دستبرد میزنند. حالا دیگر پلیس در تعقیبشان است. اما ̎هال اسلوکم̎ (کایتل)، کارآگاهی که در تعقیب آنان است، از انگیزهٔ قتلی که صورت گرفته، باخبر است. و در نهایت، در گراند کنین، در حالیکه تحت محاصرهٔ پلیس قرار گرفتهاند، و هیچ راه فراری ندارند، بهجای تسلیم، به سرعت به طرف درهای میرانند.
ـ این فیلم زنانهٔ جادهای، راه حلی عملی برای تئوریهای زن ـ آزاد خواهی در سینما ارائه داد و به همین دلیل مورد انتقاد بسیار مرد سالاران قرار گرفت! فیلمنامهٔ کوری شکل گرفته بر اساس این تفکر که ̎دیگر زمان آن رسیده که زنان از صندلی بغل به صندلی راننده انتقال یابند و خود اتوموبیل را به حرکت درآورند، محرک جنبشی در همهٔ ژانرهای سینما که تا پیش از این در انحصار مردان بود، شد و نشان داد که دو قهرمان زن در یک فیلم اکشن جادهای میتوانند به اندازهٔ مردان و شاید بیشتر از آنان دیدنی و جذاب باشند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست