چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
جایگاه و رویکردهای نقد اندیشه

از این عبارات برمیآید كه حضرت نقد آتشین جناب ابوذر را ضروریترین نیاز دولت عثمان میداند و به زیباترین وجه آن را میستاید. ایشان در نامه تاریخی خویش به مالك اشتر نخعی نیز میفرماید: ثم لیكن آثرهم عندك اقولهم بمر الحق لك، واقلهم مساعدهًٔ فیما یكون منك مم ا كرَّه اللَّه لاولیائه؛ «برگزیدهترین وزیران تو باید كسانی باشند كه سخن تلخ حق را بیشتر به تو بگویند و در كارهایی كه خداوند بر دوستانش نمیپسندد كمتر تو را یاری كنند.»
آیا پس از این دلایل روشن و قاطع، میتوان در ضرورت وظیفه نقد به جای اطاعت كوركورانه از زمامداران اندكی تردید داشت؟ بنابراین اسلام ما را به نقد همه جانبه میراث گذشتگان و زمان حال فرا میخواند.
●رویكردهای نقد
باید توجه داشت كه نقد ممكن است با رویكرد ادبی - هنری، علمی یا دینی صورت پذیرد. در نقد نخست، یك اثر را از بعد زیبایی شناختی مورد ارزیابی قرار میدهیم، چنان كه در رویكرد دوّم، با معیار و میزان علمی و اتقان عقلی سر و كار خواهیم داشت. در رویكرد سوم نیز، نقد یك اثر از بعد دینی و انطباق آن با معیارها و مبانی دین مورد نظر است.
گذشته ازسه رویكرد یادشده، ممكن است نقد یك اثر با رویكرد درونساختاری، برونساختاری وزیرساختاری صورت پذیرد. در رویكرد نخست، در صدد آنیم كه اثر هنری، علمی یا دینی را به لحاظ مسائل درونی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم؛ همانگونه كه «امام محمد غزالی» فلسفه مشاء را در تهافت الفلاسفهٔ با این رویكرد مورد نقد قرار داده و یا استاد مصباح در تعلیقه خویش بر نهایهٔ الحكمهٔ با همین رویكرد به نقد و ارزیابی فلسفه اسلامی در نگرش علّامه پرداخته است. در رویكرد برونساختاری، یك اثر هنری یا دینی و علمی به لحاظ برونساختاری و به طور كلی مورد بررسی قرار میگیرد. برای نمونه ممكن است فلسفه ملاصدرا به عنوان یك مكتب فلسفی و در كل به لحاظ روششناسی تحقیق یا به لحاظ انطباق یا عدم انطباق كلیت آن با اسلام، مورد بررسی قرار گیرد. اما در نقد زیرساختاری، یك اثر علمی یا هنری و دینی بی آن ك ه به طور مستقیم مورد نقد قرار گیرد با تأسیس دكترین و مكتب یا مسلك مستقل مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرد. برای مثال عرفان محی الدین، یك مكتب جهانشناختی و وجودشناسی مستقل است كه فلسفه مشاء و عرفان عاشقانه فخرالدین عراقی و رابعه عدویه را مورد نقد بنیادین قرار میدهد، هر چند به طور صریح و مستقیم درباره آن دو سخن نمیگوید.
دنیای علوم اسلامی و معرفت دینی ما در قالب میراث گذشتگان یا معرفتهای دینی معاصر، به شدت نیازمند نقد درونساختاری، برونساختاری و نقد بنیادین با رهیافت هنری - ادبی، علمی و دینی است، چنان كه بیهیچ تردیدی، بدون نقد همه جانبه و شفافسازی نظریهها، مكتبها و اندیشهها، تمدنسازی و تولید علمی ناممكن است. از همین روی، مجله «پژوهش و حوزه»، «نقد كتاب»، «نقد اندیشه» و «نقد مكتبهای فكری» دینپژوهی معاصر و گذشته را رسالت و وظیفه شرعی و علمی خود قلمداد میكند و برای آن اولویت خاصی قائل است و در راستای این وظیفه، از نقدهای درونساختاری، برونساختاری و بنیادین اندیشوران دینپژوه استقبال میكند.
منبع: shareh.com
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست