جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
تجارت جهانی
جهان در ابتدای هزاره سوم، آغاز دوران جدیدی را تجربه میکند. دنیای امروز، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است. تجارت و فعالیتهای تجاری و بازرگانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سطحی گسترده و با سرعت هرچه تمامتر متحول شدهاست. حال و هوای امروز تجارت، نشان از جهانیشدن آن دارد، فرایندی که بیش از پیش به حضور و رقابت تنگاتنگ ظرفیتهای مختلف تجاری انجامیدهاست. در این عرصه، هر کالایی که بتواند معیارهای حضور در تجارت جهانی را کسب کند، موضوع دادوستد بینالمللی واقع شده و در دستور کار مذاکرات تجاری قرار میگیرد، حتی فرهنگ و اندیشه نیز در این رویکرد، از ظرفیتهای تجاری جهانی برخوردارند.
تجارت جهانی بهعنوان موتور رشد اقتصاد، حلقه پیوند اقتصاد بینالملل و اقتصاد ملی است و سابقه آن از تاریخ تشکیل دولتها نیز فراتر رفته و در بسیاری از موارد بهعنوان زمینهساز مناسبات میان کشورها مطرح شدهاست. بههمین لحاظ واجد چنان اهمیتی است که از همان آغاز تکوین مبانی علم اقتصاد، بیش از هر شاخه، به این مقوله توجه جدی شدهاست.
امروزه مساعی ملتها برای دستیابی به حجم قابل ملاحظه کمی و کیفی تجاری در صحنه روابط بینالملل به حدی رسیدهاست که دولتها در مقاطعی آن را بهعنوان راهبرد اصلی خود مدنظر قرار دادهاند. از اینرو توجه به ماهیت و معیارهای مربوط به این نوع از تجارت برای بهرهبرداری حداکثری از این ظرفیت، ضروری و گریزناپذیر است.
● جهانی شدن
فرایند جهانیشدن که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران در بعد اقتصاد و بازار سرمایه بهصورت گسترش نظام بازار، به شیوه امریکاییها رخ داده، نظم جدیدی را بهوجود آورده که پذیرش آن در کشورهای صنعتی و نیمهصنعتی به رشد و بسط اقتصادی و در کشورهای دیگری به عدم تعادل در سیستم اجتماعی، بینظمی و آشوب منتهی شدهاست. فرایند جهانیشدن، حرکتیاست که شروع شده و از علائم آن، رشد بیشتر تجارت جهانی نسبت به تولید جهانی، رشد شرکتهای فراملیتی و رشد سریع سرمایهگذاریهای مستقیم و مالی خارجی است که بهواسطه انقلاب تکنولوژیکی در یک دهه اخیر سرعت گرفته و بهدلیل وابسته شدن بازارها به یکدیگر سبب آسیبپذیری کشورها از بسیاری جهات و تأثیرپذیری آنها از وقایع و تحولات بازارهای مالی جهانی شدهاست. بدون آنکه قادر به حفظ منافع خود و مقابله با آنها باشند. از دیگر سو، رشد فناوریها و پیشرفتهای بیوتکنولوژی، الکترونیک و مخابرات از اهمیت کار ارزان و منابع و مواداولیه در شکلدهی مزیت نسبی کاستهاست. بویژه برای کشورهای کمتر توسعهیافته، زمینه را برای حرکت کشورها در مسیر اقتصاد جهانی و پیوستن به آن فراهم آوردهاست.
● مفهوم جهانیشدن
جهانیشدن[۱] فرایند یکپارچگی مردم جهان در جامعهای واحد است. بهنحوی که حوادث و اتفاقات در نواحی دوردست سبب شکلگیری رخدادهای محلی میشوند. جهانیشدن سبب گسترش پیوندها و ارتباطات متقابل فراتر از دولتها میشود و از اهمیت مرزها و فاصله جغرافیایی میکاهد.
عدهای دیگر، فرایند جهانیسازی را با جهانیگرایی یکسان نمیدانند و معتقدند که در مباحث کنونی، جهانیگرایی به معنای بسط و گسترش و انتقال تمدن و فرهنگ ایالات متحده امریکا به دیگر کشورهای جهان است. همچنین جهانیسازی به معنای به استقبال جهان رفتن، آشنا شدن با فرهنگهای دیگر و احترام گذاشتن به آراء و نظریههای دیگران است نه نفی دیگران، نفوذ در فرهنگ آنها و برخورد ایدئولوژیک.
● ویژگیهای تجارت جهانی
جهانیشدن در مفهوم خاص اقتصادی آن بهصورت گسترش نظام سرمایهداری از نیمه قرن بیستم به بعد بویژه بعد از فروپاشی شوروی و گذار بسیاری از کشورهای اروپایی شرقی به نظام بازار و گذار کشورهای سابقاً کمونیستی شرق آسیا به نظام شبهبازاری و نیز گذار بسیاری از کشورهای کمتر توسعهیافته به اقتصاد بازار ظاهر شده و دارای ویژگیهایی است که اصلیترین آنها عبارتند از:
الف) رشد تجارت جهانی: شواهد آماری نشان میدهند که بعد از جنگ جهانی دوم کشورها در راه آزادسازی تجارت و گسترش آن حرکت کردهاند بهنحوی که از ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۵ نرخ رشد صادرات جهانی بیشتر از تولید جهانی بوده و بهلحاظ کمی از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۹ حجم تولید جهانی از ۷۱۱۰ به ۳۱۰۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته در حالی که صادرات جهانی از ۲/۸ به ۶۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یافتهاست. به بیان دیگر، تولیدات جهانی در آن سالها نزدیک به ۶ برابر شده و در صورتیکه صادرات جهانی نزدیک به ۵۲ برابر افزایش داشتهاست.
ب) رشد سرمایهگذاری مستقیم خارجی: از ویژگیهای کنونی اقتصاد جهانی، رشد چشمگیر در حجم و سرعت سرمایهگذاریهای مستقیم خارجی است. بنابر شواهد آماری، حجم سرمایهگذاریهای مستقیم خارجی بهطور متوسط طی سالهای ۹۶-۱۹۸۵ رشد ۷۸ درصدی در کشورهای توسعهیافته و ۲۵درصدی در کشورهای کمتر توسعهیافته داشتهاست.
ج) تجارت پول و سرمایه: از ویژگیهای دیگر اقتصاد کنونی جهان، رشد تجارت پول و سرمایه ناشی از افزایش چشمگیر حضور بانکها و شرکتهای فراملیتی در بازارهای مالی داخلی و خارجی است که عمدتاً در شهرهای بزرگی نظیر نیویورک، لندن، پاریس، توکیو و سایر مراکز کشورهای توسعهیافته که توان جذب سرمایههای بینالمللی، مدیریت مالی و مراکز بانکی را داشتهاند صورت گرفتهاست.
ت) جریان آزادانه خدمات تولیدی: رشد و دگرگونی خدمات تولیدی از دیگر ویژگیهای اقتصاد جهانی است. صادرات مهارتهای مدیریتی، اطلاعات و تکنیکهای سازمانی از مهمترین نوع تجارت بدون مرز بهشمار میآیند که عمدتاً توسط سرمایهگذاری خارجی در خدمات صورت میگیرد. رشد خدماتی نظیر حسابداری، انتشارات، محاسبهگرها، مهندسی مالی و حقوقی، نقش اساسی در گسترش و هدایت خدمات تولیدی داشتهاند.
ه) توسعه صنعت توریسم: گسترش ارتباطات و وسایل ارتباطی امن و سریع نظیر هواپیما، کشتیهای بزرگ مسافربری، قطارهای سریعالسیر و آشنایی ملتها از همدیگر، انگیزه سیر و سیاحت را بهوجود آوردهاست بهنحوی که صنعت توریسم را به یکی از زیربخشهای مهم بخش بازرگانی در آوردهاست.
● عوامل مؤثر بر جهانیشدن
از مهمترین عواملی که بر فرایند جهانیشدن با ویژگیهای فوق کمک کردهاند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) انقلاب در تکنولوژی اطلاعات، حملونقل و ارتباطات: یکی از مؤثرترین عوامل مؤثر بر فرایند جهانیشدن بویژه در دو دهه گذشته، پیشرفتهای سریع فنی و تکنولوژیکی در الکترونیک، انفورماتیک و ارتباطات است. سه تحول بزرگ و مهم در دو دهه گذشته یعنی فاکس، تلفن همراه و اینترنت، بخش تولید، تجارت و شیوههای کار و زندگی مردم را در سراسر دنیا تغییر داده و موجب کاهش هزینه خدمات، ارتباطات و حملونقل و نیز کاستهشدن اهمیت فاصله در فعالیتهای اقتصادی، کوتاهتر شدن زمان و یکپارچگی هرچه بیشتر بازارها، مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و تحرک بیشتر منابع و مردم در درون و میان مناطق شدهاست.
۲) رشد شرکتهای فراملیتی: در سه دهه گذشته این شرکتها رشد بالایی داشتهاند و سبب انتقال سرمایه انباشتشده شرکتها به بیرون از مرزها شده و پیشرفتهایی فنی و انفورماتیک این روند را تسهیل کردهاند. عواملی که بر این روند مؤثر بودهاند عبارتند از:
الف) رشد هزینههای تولید به واسطه افزایش قیمت انرژی، دستمزدها و مالیاتها و نیز مقررات تجاری محدودکننده بویژه در رابطه با واردات و قوانین دستوپاگیر تولید نظیر رعایت بهداشت و حفظ محیط زیست.
ب) دستیابی آسان به منابع و مواد خارجی و نیز حضور در بازارهای آنها و تولید براساس ذوق و سلیقه مصرفکنندگان.
در حقیقت رشد این شرکتها در راستای حفظ سود و منافع شخصی آنها بوده و دنبال کردن آن، مسائل و مشکلاتی را در کشورهای میزبان بهوجود میآورده است، اما بهدلیل دسترسی این شرکتها به فناوری برتر، منابع مالی فراوان و متنوع و نیز داشتن شبکه بزرگ تولید و توزیع جهانی به آنها اعتراض نمیشده است زیرا نادیدهگرفتن آنها به معنی چشمپوشی از فرصتها و بخش عظیمی از منابع و امکانات است.
ج) پایان جنگ سرد و جریانهای سیاسی دهههای اخیر: فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، سبب گسترش بازار جهانی و حرکت کشورهای روسیه، اروپای شرقی، تازه استقلالیافته و کشورهای سوسیالیستی شرق آسیا به سمت نظام بازار شد زیرا با پایان یافتن جنگ سرد، جنگ ایدئولوژیک نیز تمام شد و جای خود را به رقابت بر سر بازار و منابع کمیاب و منافع اقتصادی داد. از همینرو امریکا منابع خود را بعد از جنگ سرد به بازار کشورهای سوسیالیستی سابق سرازیر کرد و این منابع به سادگی جذب شدند.
● تولید با معیارهای جهانی
تولید در شیوه جهانی، لازمه موفقیت شرکتها و بنگاههایی است که قصد دارند در بازارهای بینالمللی به رقابت بپردازند. یک تولیدکننده در تجارت جهانی، پیوسته باید ویژگیهای رقابتی خود را حفظ کند.
بهمنظور دستیابی به تولید در بازارهای جهانی، تولیدکننده باید در معیارهای اساسی رقابت نظیر کیفیت، قیمت، سرعت تحویل، انعطافپذیری و نوآوری، عملکرد ممتازی داشتهباشد.
پارادایم تولید در بازار جهانی، بیشتر جنبههای ساخت و تولید را پوشش میدهد و این تفکر به عنوان چارچوبی برای استراتژیهای عملیات ارائه شدهاست.
● تولید در تجارت جهانی
نویسندگان مختلف، تولید برای بازارهای جهانی را به طرق مختلفی تعریف کردهاند. برخی این تولید را بهعنوان مجموعهای از برترین عملکردها معرفی میکنند و بعضی، سازمانهایی را بهعنوان تولیدکنندگان در تجارت جهانی میشناسند که ضمن داشتن معیارهای عملکردی استثنایی و گاه ورای انتظار، بتوانند این عملکرد را همواره حفظ کنند. برخی دیگر، بهترینهای هر صنعت را بهعنوان تولیدکنندگان برای بازارهای جهانی درنظر گرفتهاند.
بهمنظور دستیابی به تولید موفق و مؤثر در تجارت جهانی، یک تولیدکننده باید در معیارهای اساسی رقابت (کیفیت، قیمت، سرعت تحویل، تحویل مطمئن، انعطافپذیری، و نوآوری) عملکرد ممتازی داشته باشد. چنین سازمانی باید برای افزایش توان رقابت، عملکرد خود را در چنین معیارهایی بهبود دهد. از این رو پایهایترین تعاریف تولید جهانی، بر شش قابلیت اساسی بنگاه که به تأمین معیارهایی پیشگفته منجر خواهد شد، تأکید کردهاند. این قابلیتها در جدول ۱ نشان داده شدهاند.
● سنجش توان تولید
در حال حاضر، شرکتهای بسیاری در سطح جهان، با تکیه بر معیارها و قابلیتهای برشمرده شده، در زمینه مشاوره برای ارتقای سازمانها به سطح تولید جهانی، فعالیت دارند. در این راستا معمولاً فهرستهای تطبیقی برای سنجش توان تولید جهانی ارائه میشود و پس از ارزیابی توان تولیدی یک سازمان با استفاده از این چهارچوبها، راهکارهای توسعه توانائیهای کسب و کار بررسی میشوند.
بهطور معمول سطح تواناییهای یک تولیدکننده در شش موضوع زیر ارزیابی میشود.
۱) مشتری، سلایق و نیازهای وی
۲) مواد اولیه و تأمینکنندگان آن
۳) ماشینآلات، تجهیزات و فناوری مورداستفاده
۴) آموزش و مشارکت کارکنان و مدیران
۵) کیفیت محصول و تعمیر و نگهداری آن (خدمات پس از فروش)
۶) بهبود مستمر، تحقیق و توسعه
● جمعبندی
تولیدکنندگان جهانی، در مقایسه با رقبا در صنعت خود- و در برخی جنبهها در خارج از آن صنعت- به ارائه عملکردی فراتر از حد توقع معمول میپردازند. بهمنظور دستیابی به تولید برای بازارهای جهانی، تولیدکننده باید در معیارهای اساسی رقابت، نظیر کیفیت، قیمت، سرعت تحویل، تحویل مطمئن، انعطافپذیری، و نوآوری، عملکرد ممتازی داشته باشد. برای سنجش وضعیت تولیدکننده در مقیاس تجارت جهانی، خطکشیها و چارچوبهای ارزیابی ایجاد شدهاست که بهواسطه آنها نقاط ضعف و قوت تولیدکنندگان شناساییشده و برنامههای راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی ارتقا به تولید جهانی تدوین خواهد شد.
نویسنده : مصطفی مؤمنی
منابع:
۱. نجفی، بهزاد، شرکتهای فراملیتی و حقوق مصرفکنندگان، نشر اختر، تبریز، ۱۳۸۶.
۲. موریسون، تری ودیگران، راهنمای تجارت جهانی، محمد ابراهیم گوهریان و دیگران، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۸۶.
۳. معیری، فرزاد، جهانیسازی، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، شماره ۱۳۸۲.۱۳۴.
۴. لاری، علیرضا، مدیریت زنجیره عرضه و نقش تکنولوژی اطلاعات در آن، فصلنامه مصاف، نشریه مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شماره ۲۰-۱۹. ۱۳۷۹.
۵. بشکار، مصطفی، کلانتر، کیانوش، تولید با معیارهای جهانی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۳۸۲.۱۳۳.
۶. بشکار، مصطفی، ضرورت بهرهمندی از تواناییهای فناوری اطلاعات برای پیوستن به تجارت آزاد جهانی، فصلنامه مصاف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شماره ۲۰-۱۹. ۱۳۷۹.
[۱] GLOBALIZATION
منابع:
۱. نجفی، بهزاد، شرکتهای فراملیتی و حقوق مصرفکنندگان، نشر اختر، تبریز، ۱۳۸۶.
۲. موریسون، تری ودیگران، راهنمای تجارت جهانی، محمد ابراهیم گوهریان و دیگران، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۸۶.
۳. معیری، فرزاد، جهانیسازی، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، شماره ۱۳۸۲.۱۳۴.
۴. لاری، علیرضا، مدیریت زنجیره عرضه و نقش تکنولوژی اطلاعات در آن، فصلنامه مصاف، نشریه مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شماره ۲۰-۱۹. ۱۳۷۹.
۵. بشکار، مصطفی، کلانتر، کیانوش، تولید با معیارهای جهانی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۳۸۲.۱۳۳.
۶. بشکار، مصطفی، ضرورت بهرهمندی از تواناییهای فناوری اطلاعات برای پیوستن به تجارت آزاد جهانی، فصلنامه مصاف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شماره ۲۰-۱۹. ۱۳۷۹.
[۱] GLOBALIZATION
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست