چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
تامی بوی - TOMMY BOY
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : لورن مایکلز
کارگردان : پیتر سیگال
فیلمنامهنویس : فرد وولف، تری ترنر، بانی ترنر
فیلمبردار : ویکتور کمپر
آهنگساز(موسیقی متن) : ج. استیون سولز، دیوید نیومن و مایکل مولفریدل
هنرپیشگان : کریس فارلی، دیوید اسپید، راب لو، بو درک، برایان دنهی، جولی وارنر، شان مکان و دان ایکروید
نوع فیلم : رنگی، ۹۷ دقیقه
ـ ̎تامی کلاهان̎ (فارلی)، جوان بیعار و بیقید، به زور فارغالتحصیل میشود. او با افتخار به زادگاه خود و شهرکی که پدرش (دنهی) در آنجا کارخانهٔ قطعات یدکی اتومبیل دارد، باز میگردد و در فرودگاه مورد استقبال ̎ریچارد̎ (اسپید)، کارمند طعنزن پدرش قرار میگیرد که از دوران بچگی میشناسد. پدر ̎تامی̎، کاری دفتری در کارخانه در اختیارش میگذارد و اعلام میکند که خیال دارد با زنی به نام ̎بورلی̎ (درک) ازدواج کند. اما در مراسم عروسی سر و کلهٔ ̎پل̎ (لو)، پسر ̎بورلی̎ پیدا میشود و پدر ̎تامی̎ سکته میکند و میمیرد. با مرگ پدر، کارخانه با مشکلات مالی عدیدهای روبهرو میشود. ̎تامی̎ تصمیم میگیرد ارث و میراث خود را برای جبران مافات در اختیار بانک بگذارد و بانک هم فقط به شرطی این گزینه را میپذیرد که ̎تامی̎ به کمک ̎ریچارد̎ محصولات کارخانه را در سراسر کشور بفروشد. ̎تامی̎ و ̎ریچارد̎ پس از تحمل سفری سخت، بالاخره موفق میشوند سهمیهای را که بانک مقرر کرده، برآورده کنند ولی به علت پائین آمدن تقاضاها، ورشکستگیشان حتمی است. به عنوان آخرین تلاش، ̎ریچارد̎ و ̎تامی̎ که حالا دوستانی صمیمی شدهاند، خود را به شکل مهمانداران هواپیما در میآورند و به شیکاگو میروند تا جلوی فروش کارخانه را بگیرند. ̎بورلی̎ و ̎پل̎ حقهباز از آب در میآیند و ̎تامی̎ سبک و کار خانوادگی ـ و منبع درآمد سیصد کارگر و کارمند ـ را نجات میدهد.
ـ نخستین تجربهٔ کارگردانی سیگال. فیلم یک کمدی اشنا با همهٔ فرمولهای امتحان پس دادهٔ کلیشهای است که برای لحظهای هم نمیتواند روی لب تماشاگران لبخند بیاورد و برای رسیدن به جایگاه مطلوب همه کار میکند جز استفادهٔ درست از موقعیتهای طنز ایجاد شده و البته بالقوهٔ داستانش. تامی بوی جز اینها میتواند یک فیلم نمونهای در سری آثار کمدیهای مجموعهٔ تلویزیونی نمایش زندهٔ شنبه شب باشد. این هم کلیشههای ژانر: در آغاز (۱) پسر کند ذهن خانواده به نزد پدر بر میگردد تا در کارخانهٔ او کارش را آغاز کند، اما (۲) حضور نامادری شوک اول است. خیلی زود تماشاگر میفهمد (۳) کارخانه ورشکست شده و کارگردان کارشان را از دست دادهاند، حالا (۴) وقت آن است که پسر متحول شود و همهچیز را نجات دهد. (۵) نامادری شیطان صفت (۶) حال و هوای جادهای فیلم و البته (۷) رفیق بازیهای جاری در داستان، همه و همه عوامل سری فیلمهائی هستند که خاستگاهشان نمایش زندهٔ شنبه شب است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست