چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
سوگند به قلم
در اولین تجلی و فرمان وحی، <امر شد <اقرء>؛ نسخه اصلی و منشأ الهام كتاب عظیم خلقت اقرء است؛ كشف كتاب مرموز انسان نیز با اقرء است و انسان در مدرسه فطرت و عقل دراك متكامل فردی و اجتماعی خود از <اقرء> درسها آموخته است، تجربهها اندوخته و به انگیزه حب بقاء كوشیده تا چكیدهای از فراگرفتها و فشردهای از تجربهها را ثبت و ضبط نماید و این است كه خداوندگار دانا سوگند به <ن والقلم> و آنچه مینویسد میخورد تا علائم خطوط تكامل یافته و نوشتن آسان شده و راه اندیشه و تفكر و ربط با گذشته و آینده و اندیشهها به سب نوك قلم به هم پیوسته و خلاصه و محصول جوامع و تمدنها و نظامات و قدرتها با مداد و قلم ثبت شود.
خداوند سوگند یاد مینماید، اما چه سوگند عجیبی! سوگند به یك قطعه نی یا چیزی شبیه به آن! و سوگند به ماده سیاهرنگ! و سوگند به سطوری كه بر صفحه كاغذ ناچیز رقم زده میشود! اما این همان است كه سرچشمه پیدایش تمامی تمدنهای انسانی و بیداری اندیشهها و شكل گرفتن مذهبها و سرچشمه هدایت و همه آگاهی بشر است. عظمت این سوگند هنگامی آشكارتر میشود كه متوجه باشیم روزی كه این آیات نازل گشت نویسنده و ارباب قلمی در آن محیط وجود نداشت و اگر كسانی مختصر سواد خواندن و نوشتن را داشتند تعداد آنها در كل سرزمین مكه و حجاز انگشتشمار بود. آری سوگند یاد كردن در چنین محیطی عظمت خاص دارد و در نخستین آیاتی كه در جبلالنور (كوه نور) و غار حرا بر قلب منور حضرت ختمی مرتبت نازل شد نیز به مقام والای قلم اشاره شده است.اهمیت دادن دین مبین اسلام به مداد و قلم همسان خون شهدا و مصلحان بیان شده و با عبارت <یوزن یوم القیامه مداد العلماءو دماءالشهداء> مقایسه و تبیین گردیده است.در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران كه یادگار جاودانهبه جای مانده از پیشتازان و پیشقراولان نهضت امام خمینی(ره) و به تأسی از تعالیم الهی و اسلامی بوده تدوینكنندگان آن به واسطه بیان و قلم در رژیم گذشته حبسها و شكنجهها و تبعیدها به جان دل خریده و خود از معتقدان به حق و راستین آزادی قلم و بیان بودهاند كه اصول ۲۴ و ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را در راستای آزادی قلم و بیان تدوین نمودهاند.
اما امروزه میدانیم كه تمام تمدنها و علومی كه در هر زمینه نصیب بشر شده است بر محور قلم دور میزند و بهراستی مداد علما بر دماء شهدا پیشی گرفته چرا كه هم زیربنای خون شهید و هم پشتوانه آن مركبها قلمهای علما است. اصلاحات جوامع انسانی از قلم مؤمن و متعهد شروع میشود و فساد و تباهی اجتماعات نیز از قلمهای مسموم و فاسد مایه میگیرد. بیجهت نیست كه قرآن مجید به قلم و آنچه قلم مینویسد سوگند یاد میكند. یعنی هم به ابزار و هم به محصول آن ابزار آنجا كه میفرماید: <ن والقلم و مایسطرون.>سوگند ربوبی به قلم به سبب اهتمام وافر و زائد به محصول این مخلوق عظیم است و مجموعهای از بایدها و نبایدها در سطور قلم است، قلم باید تعالیبخش، فرهنگساز، تمدنآفرین، واقعنما و ثابت و ضابط تاریخ واقعی ملت و جامعه باشد و نباید تهدیدكننده و تحدیدكننده آزادیهای مشروع، امنیت مردم، انتظامات عمومی، حریمشكن قداستها و حرمتها، تحریفكننده تاریخ و واقعیتهای اجتماعی افراد و جمعیتها و... باشد.
در نظام كیفری جمهوری اسلامی ایران محدودیتهایی برای قلم از حیث محصول منفی آن مقرراتی تدوین و تجلی آن در انحراف از هنجارهای جامعه اسلامی و بیهنجاری قلم مصادیق تعریف شده داشته و حدود و ثغور آن روشن و متعدی از آن مستوجب عقوبت و مجازات شناخته شده است.
محمد جلیلیان
منبع : روزنامه اعتماد ملی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم سلامت حج تمتع تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش دستگیری فضای مجازی شورای شهر تهران
بانک مرکزی دلار ارز خودرو قیمت دلار قیمت طلا ایران خودرو قیمت خودرو سایپا مالیات بازار خودرو تورم
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر کتاب فیلم دفاع مقدس رسانه ملی
اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی غزه فلسطین نوار غزه حماس عربستان یمن نتانیاهو ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان بایرن مونیخ تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت قهوه کاهش وزن بارداری خواب سلامت روان آلزایمر