سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
پیامبر اکرم(ص) از نگاه امام صادق(ع)
در طول تاریخ بشریت، كم تر انسانی وجود دارد كه مانند پیامبراسلام تمام خصوصیات زندگی اش به طور واضح و روشن بیان و ثبتشدهباشد.
خداوند متعال در قرآن كریم كتابی كه خود حافظ اوست (۱) و بدونهیچ تغییری تا قیامتباقی استبا زیباترین عبارات و كاملترینبیانات، آن حضرت را معرفی نموده و با عالیترین صفات ستوده است.
خداوند متعال میفرماید: «انك لعلی خلق عظیم»; (۲) ای پیامبر!
تو بر اخلاقی عظیم استوار هستی.
نیز میفرماید: «محمد رسولالله و الذین معه اشداو علی الكفاررحماء بینهم. » (۳) محمد(ص) فرستاده خداست و كسانی كه با اوهستند در برابر كفار سر سخت و در میان خود مهربانند.
محققان، تاریخ نویسان و دانشمندان در ابعاد گوناگون زندگی حضرتمحمد(ص) سخن گفتهاند.
اما ائمه علیهم السلام با نگاهی ژرف و دقیق سیمای آن شخصیتبینظیر و در یكتای عالم خلقت را به تماشا نشسته، به معرفی زندگی،مبارزات و آموزههای آن حضرت پرداختند.
در این نوشتار بر آنیم تا گوشه هایی از زندگی و شخصیتحضرتمحمد(ص) را از نگاه امام صادق(ع) به تماشا بنشینیم.
● تولد نور
امام صادق(ع) به نقل از سلمان فارسی فرمود: پیامبر اكرم(ص)فرمود: خداوند متعال مرا از درخشندگی نور خودش آفرید (۴) نیز امام صادق(ع) فرمود: خداوند متعال خطاب به رسول اكرم(ص)فرمود: «ای محمد! قبل از این كه آسمانها، زمین، عرش و دریا راخلق كنم. نور تو و علی را آفریدم...». (۵)
ثقهالاسلام كلینی(ره) مینویسد: امام صادق(ع) فرمود: «هنگام ولادتحضرت رسول اكرم(ص) فاطمه بنت اسد نزد آمنه (مادر گرامی پیامبر)بود. یكی از آن دو به دیگری گفت: آیا میبینی آنچه را منمیبینم؟
دیگری گفت: چه میبینی؟ او گفت: این نور ساطع كه ما بین مشرق ومغرب را فرا گرفته است! در همین حال، ابوطالب(ع) وارد شد و بهآنها گفت:
چرا در شگفتید؟ فاطمه بنت اسد ماجرا را به گفت. ابوطالب به اوگفت: میخواهی بشارتی به تو بدهم؟ او گفت: آری. ابو طالب گفت:
از تو فرزندی به وجود خواهد آمد كه وصی این نوزاد، خواهد بود (۶)
● نامهای پیامبر
كلبی، از نسب شناسان بزرگ عرب میگوید: امام صادق(ع) از منپرسید: در قرآن چند نام از نامهای پیامبر خاتم(ص) ذكر شده است؟
گفتم: دو یا سه نام.
امام صادق(ع) فرمود: ده نام از نامهای پیامبر اكرم در قرآنآمده است: محمد، احمد، عبدالله، طه، یس، نون، مزمل، مدثر، رسولو ذكر.
سپس آن حضرت برای هر اسمی آیهای تلاوت فرمود. نیز فرمود:
«ذكر» یكی از نامهای محمد(ص) است و ما (اهلبیت) «اهل ذكر»هستیم. كلبی! هر چه میخواهی از ما سؤال كن.
كلبی میگوید: (از ابهت صادق آل محمد(ع» به خدا سوگند! تمامقرآن را فراموش كردم و یك حرف به یادم نیامد تا سؤال كنم. (۷)
برخی چهارصد نام و لقب پیامبر(ص) كه در قرآن آمده است، را برشمردهاند. (۸)
● عظمت نام محمد(ص)
جلوه نام محمد(ص) برای امام صادق(ع) به گونهای بود كه هر گاهنام مبارك حضرت محمد(ص) به میان میآمد، عظمت و كمال رسولخدا(ص) چنان در وی تاثیر میگذاشت، كه رنگ چهرهاش گاهی سبز وگاهی زرد میشد، به طوری كه آن حضرت در آن حال، برای دوستان نیزنا آشنا مینمود. (۹)
امام صادق(ع) گاهی بعد از شنیدن نام پیامبر(ص) میفرمود: جانمبه فدایش. اباهارون میگوید: روزی به حضور امام صادق(ع) شرفیابشدم. آن حضرت فرمود: اباهارون! چند روزی است كه تو را ندیدهام.
عرض كردم: خداوند متعال به من پسری عطا فرمود. آن حضرت فرمود:
خدا او را برای تو مبارك گرداند چه نامی برای او انتخابكردهای؟ گفتم: او را محمد نامیدهام.
امام صادق(ع) تا نام محمد را شنید (به احترام آن حضرت) صورتمباركش را به طرف زمین خم كرد، نزدیك بود گونههای مباركش بهزمین بخورد.
آن حضرت زیرلب گفت: محمد، محمد، محمد. سپس فرمود: جان خودم،فرزندانم، پدرم و جمیع اهل زمین فدای رسول خدا(ص)باد! او رادشنام مده! كتك نزن! بدی به او نرسان! بدان! در روی زمینخانهای نیست كه در آن نام محمد وجود داشته باشد، مگر این كه آنخانه در تمام ایام مبارك خواهد بود.
● سیمای محمد(ص) (۱۰)
امام جعفر صادق(ع) فرمود: امام حسن(ع) از دائیاش، «هند بن ابیهاله» (۱۱) كه در توصیف چهره پیامبر(ص) مهارت داشت، در خواستنمود تا سیمای دل آرای خاتم پیامبران(ص) را برای وی توصیفنماید. هند بن ابی هاله در پاسخ گفت: «رسول خدا(ص) در دیدههابا عظمت مینمود، در سینهها مهابتش وجود داشت .قامتش رسا، مویشنه پیچیده و نه افتاده، رنگش سفید و روشن، پیشانیش گشاده،ابروانش پرمو و كمانی و از هم گشاده، در وسط بینی برآمدگیداشت، ریشش انبوه، سیاهی چشمش شدید، گونه هایش نرم و كمگوشت.دندان هایش باریك و اندامش معتدل بود. آن حضرت هنگام راهرفتن با وقار حركت میكرد. وقتی به چیزی توجه میكرد به طور عمیقبه آن مینگریست، به مردم خیره نمیشد، به هر كس میرسید سلاممیكرد، همواره هادی و راهنمای مردم بود.
برای از دست دادن امور دنیایی خشمگین نمیشد. برای خدا چنان غضبمینمود كه كسی او را نمیشناخت. اكثر خندیدن آن حضرت تبسم بود،برترین مردم نزد وی كسی بود كه، بیشتر مواسات و احسان و یاریمردم نماید...» (۱۲)
سعدی با الهام از روایات، در اشعار زیبایی آن حضرت را چنینتوصیف نمود:
ماه فرو ماند از جمال محمد سرو نروید به اعتدال محمد قدر فلك را كمال ومنزلتی نیست در نظر قدر با كمال محمد وعده دیدار هر كسی به قیامت لیله اسری شب وصال محمد آدم و نوح و خلیل و موسی وعیسی آمده مجموع در ظلال محمد عرصه گیتی مجال همت او نیست روز قیامت نگر مجال محمد و آنهمه پیرایه بسته جنت فردوس بو كه قبولش كند بلال محمد شمس و قمر در زمین حشر نتابد نور نتابد مگر جمال محمد همچو زمین خواهد آسمان كه بیفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد شاید اگر آفتاب و ماه نتابد پیش دو ابروی چون هلال محمد چشم مرا تا بخواب دید جمالش خواب نمیگیرد از خیال محمد سعدی اگر عاشقی كنی و جوانی عشق محمد بس است و آل محمد (۱۳)
● اوصاف پیامبر در تورات و انجیل
خداوند متعال در وصف پیامبر(ص) فرمود:«الذین ءاتینهم الكتبیعرفونه كما یعرفون ابناءهم و ان فریقا منهم لیكتمون الحق و همیعلمون» (۱۴)
كسانی كه كتاب آسمانی به آنان دادیم، او را همچون فرزندان خودمیشناسند; (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه كتمان میكنند.
امام صادق(ع) فرمود:«یعرفونه كما یعرفون ابناءهم» زیراخداوند متعال در تورات و انجیل و زبور، حضرت محمد(ص)، مبعث،مهاجرت، و اصحابش را چنین توصیف نمود:«محمد رسولالله و الذینمعه اشداء علی الكفار رحماء بینهم...»
محمد(ص) فرستاده خداست; و كسانی كه با او هستند در برابر كفارسرسخت و شدید و در میان خود مهربانند. پیوسته آنها را در حالركوع و سجود میبینی، در حالی كه همواره فضل خدا و رضای او راطلبند. نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است. این،توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است... . (۱۵)
امام صادق(ع) فرمود: این، صفت رسول خدا(ص) و اصحابش در تورات وانجیل است. زمانی كه خداوند پیامبر خاتم(ص) را به رسالت مبعوثنمود اهل كتاب (یهود و نصاری) او را شناختند اما نسبتبه اوكفر ورزیدند، همان گونه كه خداوند متعال فرمود: «فلما جاءهمما عرجوا كفروا به» (۱۶) هنگامی كه این پیامبر نزد آنها آمد كه(از قبل) او را شناخته بودند، به او كافر شدند. (۱۷)
خداوند متعال در قرآن كریم، در وصف پیامبر(ص) میفرماید: «و ماارسلناك الا رحمه للعالمین» (۱۸) ما تو را جز برای رحمت جهانیاننفرستادیم. قرآن نیز میفرماید:اشداء علی الكفار رحماءبینهم...»،
در برابر كفار سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند. این دوچگونه با هم جمع میشوند؟
توجه به این آیه برای طرفداری اندیشه تسامح و تساهل ضروری است.
آیا ممكن است كاملترین انسان، كه با كاملترین كتاب آسمانی برایهدایت تمام جهانیان مبعوث گردیده است در مقابل دشمنان دین هیچعكس العملی جز مهربانی نداشته باشد؟!
برای اداره جامعه دینی و بقای آن باید در مقابل دشمنان دینایستاد شدت عمل نسبتبه كافران و مبارزه با آنها برای از بینبردن موانع هدایت عین رحمت است.
● برترین مخلوق
حسین بن عبدالله میگوید: به امام صادق(ع) عرض كردم: آیا رسولخدا(ص) سرور فرزندان آدم بود؟ آن حضرت فرمود: قسم به خدا، اوسرور همه مخلوقات خداوند بود. خدا هیچ مخلوقی را بهتر ازمحمد(ص) نیافرید (۱۹)
امام صادق(ع) در حدیث دیگری فرمود: چون رسول خدا(ص) را بهمعراج بردند جبرئیل تا مكانی با وی همراه بود و از آن به بعداو را همراهی نمیكرد. پیامبر(ص) فرمود: جبرئیل، در چنین حالیمرا تنها میگذاری؟! جبرئیل گفت: تو برو. سوگند به خدا در جاییقدم گذاشتهای كه هیچ بشری قدم نگذاشته و بیش از تو بشری به آنجا راه نیافته است (۲۰)
معمر بن راشد میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم كه فرمود: یك نفریهودی خدمت رسول خدا(ص) رسید و به دقت او را نگریست.
پیامبر اكرم(ص) فرمود: ای یهودی! چه حاجتی داری؟ یهودی گفت:
آیا تو برتری یا موسی بن عمران; آن پیامبری كه خدا با او تكلمكرد و تورات و انجیل را بر او نازل نمود، و به وسیله عصایشدریا را برای او شكافت و به وسیله ابر بر او سایه افكند؟
پیامبر(ص) فرمود: خوش آیند نیست كه بنده خود ستایی كند ولكن(در جوابت) میگویم كه حضرت آدم(ع) وقتی خواست از خطای خود توبهكند، گفت: «اللهم انی اسالك بحق محمد و آل محمد لما غفرت لی»،خدایا! به حق محمد و آل محمد از تو میخواهم كه مرا عفو نمایی.
خداوند نیز توبهاش را پذیرفت. حضرت نوح(ع) وقتی از غرق شدن دردریا ترسید گفت «اللهم انی اسالك بحق محمد و آل محمد لماانجیتنی منالغرق»; خدایا به حق محمد و آل محمد از تو در خواستمیكنم. مرا از غرق شدن نجات بدهی. خداوند نیز او را نجات داد.
حضرت ابراهیم(ع) در داخل آتش گفت:«اللهم انی اسالك بحق محمد وآل محمد لما انجیتنی منها»; خدایا! به حق محمد و آل محمد ازتو میخواهم كه مرا از آتش نجات دهی. خداوند نیز آتش را برای اوسرد و گوارا نمود.
حضرت موسی(ع) وقتی عصایش را به زمین انداخت و در خود احساس ترسنمود گفت: «اللهم انی اسالك بحق محمد و آل محمد لما امنتنی»;خدایا! به حق محمد و آل محمد از تو در خواست مینمایم كه مراایمن گردانی. خداوند متعال به او فرمود:«لاتخف انك انتالاعلی» (۲۱) نترس. مسلما تو برتری.
ای یهودی، اگر موسی(ع) امروز حضور داشت و مرا درك میكرد و بهمن و نبوت من ایمان نمیآورد. ایمان و نبوتش هیچ نفعی به حال اونداشت.
ای یهودی! از ذریه من شخصی ظهور خواهد كرد به نام مهدی(ع) كهزمان خروجش عیسی بن مریم برای یاری او فرود میآید و پشتسر اونماز میخواند. (۲۲)
● سیاستمداری پیامبر(ص)
در عرف جهانی امروز «سیاست» را به معنای نیرنگ و دروغ برایكسب قدرت و سلطه بر مردم تعریف میكنند، اما «سیاست» در لغت،به معنای «اداره كردن امور مملكت و حكومت كردن است». خداوندمتعال پیامبر خاتم(ص) جانشینان بر حق او، ائمه معصومین را ازبهترین سیاستمداران شمرده است در زیارت جامعه، در وصف ائمهعلیهم السلام كه پرورش یافتگان مكتب نبوتند، آمده است: «وساسهالعباد».
فضیل بن یسار میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم كه به بعضی ازاصحاب قیس ماصر فرمود: خداوند عز و جل پیغمبرش را تربیتكرد و نیكو تربیت فرمود. چون تربیت او را تكمیل نمود، فرمود:
«انك لعلی خلق عظیم»; تو بر اخلاق عظیمی استواری. سپس امر دینو امت را به او واگذار نمود تا سیاست و اداره بندگانش را بهعهده بگیرد، سپس فرمود: «ما اتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكمعنه فانتهوا» (۲۳) ، آنچه را رسول خدا برای شما آورد، بگیرید،(و اجرا كنید) و از آنچه نهی كرد، خود داری نمایید. رسولخدا(ص) استوار، موفق و موید به روح القدس بود و نسبتبه سیاستو تدبیر خلق هیچ گونه لغزش و خطایی نداشت و به آداب خدا تربیتشده بود،... . (۲۴)
● زهد و وارستگی
حضرت محمد(ص) هرگز نسبتبه دنیا و لذایذ زودگذر آن میلی نشاننداد و به آن، توجهی نكرد. آن حضرت برای هدایت مردم و رساندنآنها به سعادت دنیا و آخرت وارد عرصه سیاستشد.
امام صادق(ع) میفرماید: روزی رسول خدا(ص) در حالی كه محزونبود، از منزل خارج شد فرشتهای بر او نازل شد، در حالی كه كلیدگنجهای زمین را به همراه داشت. فرشته گفت: ای محمد(ص)، اینكلیدهای گنجهای زمین است. پروردگارت میفرماید: این كلیدها رابگیر و در گنجهای زمین را باز كن و آنچه میخواهی از آن استفادهنما. بدون این كه نزد من ذرهای از آنها كم شود.
پیامبر(ص) فرمود: دنیا خانه كسی است كه خانه (واقعی) ندارد.
كسانی دور آن جمع میشوند كه عقل ندارند.
فرشته گفت: به آن خدایی كه تو را به حق مبعوث نمود! وقتی درآسمان چهارم كلیدها را تحویل میگرفتم، همین سخن را از فرشتهدیگری شنیدم. (۲۵)
ابن سنان میگوید: امام صادق(ع) فرمود: مردی نزد پیامبر(ص) آمد،در حالی كه آن حضرت روی حصیری نشسته بود كه زبری آن بر بدن آنحضرت اثر گذاشته بود، و بر بالشی از لیف خرما تكیه نموده بود،كه بر گونههای گلگونهاش نفوذ كرده بود. آن مرد در حالی كهجاهای اثر كرده را مسح مینمود، گفت: كسری و قیصر (پادشاهانایران و روم) هرگز چنین راضی نمیشوند و بر حریر و دیبامیخوابند و تو (كه سرور مخلوقات خدایی) بر این حصیر!
پیامبر(ص) فرمود: به خدا من از آنها برتر و گرامیتر هستم. منكجا و دنیا كجا! مثال زورگذر بودن دنیا، مثال شخصی است كه بردرختی سایه دار عبور میكند، لحظه هایی از سایه درخت استفادهمیكند و وقتی سایه تمام شد، از آن جا كوچ میكند و درخت را رهامیكند. (۲۶)
هیچ زمینهای از زندگی پیامبر(ص) نیست، مگر این كه امام صادق(ع)در آن زمینه سخنانی با ارزش دارد.
به عنوان حسن ختام، به ذكر خطبهای از آن حضرت در توصیفپیامبر(ص) اكتفا میكنیم.
● خطبه امام صادق(ع) در وصف حضرت محمد(ص)
برد باری، وقار و مهربانی خدا سبب شدتا گناهان بزرگ و كارهایزشت مردم مانع نشود كه دوستترین و شریفترین پیغمبرانش، یعنیمحمد بن عبدالله(ص) را برای مردم بر گزیند.
محمد بن عبدالله(ص) در حریم عزت تولد یافت: در خاندان شرافتاقامت گزید، حسب و نسبش آلوده نگشت، صفاتش را دانشمندان بیانكردند و حكمیان در وصفش اندیشه نمودند، او پاكدامنی بی نظیر،هاشمی نسبی بی مانند و بی مانندی از اهل مكه بود.
حیا صفت او بود و سخاوت طبیعتش، بر متانتها و اخلاق نبوت سرشتهشده بود. اوصاف خویشتن داریهای رسالتبر او مهر شده بود تا آنگاه كه مقدرات و قضا و قدر الهی عمر او را به پایان رسانید وحكم حتمی پروردگار او را به سرانجامش منتهی ساخت. هر امتی، امتپس از خود را به آمدنش مژده داد. نسل به نسل از حضرت آدم تاپدر بزرگوارش، عبدالله، هر پدری او را به پدر دیگر تحویل داداصل و نسبش به ناپاكی آمیخته نشد و ولادت او با ازدواج نا مشروعپلید نگشت. ولادتش در بهترین طایفه، گرامیترین نواده (بنیهاشم)، شریفترین قبیله (فاطمه مخزومیه) و محفوظترین شكم باردار (آمنه دختر وهب) و امانت دارترین دامن بود.
خدا او را برگزید، پسندید و انتخاب كرد سپس كلیدهای دانش وسرچشمههای حكمت را به او داد. او را مبعوث نمود تا رحمتبربندگان و بهار جهانیان باشد.
خداوند كتابی را بر او نازل كرد، كه بیان و توضیح هر چیزی درآن است و آن را به لغت عربی، بدون هیچ انحرافی قرار داد، بهامید این كه مردم پرهیزكار شوند. آن را برای مردم بیان كرد ومعارف آن را روشن ساخت و با آن، دینش را آشكار ساخت و واجباتیرا لازم شمرد و حدودی را برای مردم وضع نمود و بیان كرد. آنهارا برای مردم آشكار نمود و آنها را آگاه ساخت. آن حضرت در آنامور، راهنمایی به سوی نجات و نشانههای هدایتبه سوی خدامیباشد.
رسول خدا(ص) رسالتش را تبلیغ كرد، ماموریتش را آشكار ساخت،بارهای سنگین نبوت را كه به عهده گرفته بود، به منزل رسانید وبه خاطر پرورگارش صبر كرد و در راهش جهاد نمود.
با برنامهها و انگیزههایی كه برای مردم پی ریزی نمود و منارههایی كه نشانههای آن را بر افراشت، برای امتش خیر خواهی كرد، وآنها را به سوی نجات و رستگاری فرا خواند و به یاد خدا تشویق وبه راه هدایت دلالت كرد، تا مردم پس از او گمراه نشوند. آن حضرتنسبتبه مردم دلسوز و مهربان بود.
پی نوشتها:
۱- حجر، آیه۹. «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون»
۲- قلم، آیه ۴.
۳- فتح، آیه۲۹.
۴- مصباح الشریعه، ترجمه زین العابدین كاظمی، ص۱۲۶.«خلقنیالله من صفوه نوره...»
۵- جلاء العیون. ص ۱۱.
۶- همان، ص۳۶.
۷- بحار الانوار، ج۱۶، ص۱۰۱.
۸- مناقب، ج ۱، ص ۱۵۰.
۹- سفینه البحار، ج ۱، ص۴۳۳.
۱۰- بحار الانوار، ج۱۷، ص ۳۰،
۱۱- هند بن ابی هاله، فرزند حضرت خدیجه(س) از شوهر قبلی اش بودكه در خانه پیامبر اسلام رشد و نمو نمود.
۱۲- بحار الانوار، ج۱۶، ص ۱۴۷۱۴۸.
۱۳- كلیات سعدی، فصل طیبات، ص۵۳۳ ۵۳۲.
۱۴- بقره، آیه۱۴۶.
۱۵- فتح، آیه۲۹.
۱۶- بقره، آیه۸۹.
۱۷- تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۱۳۸ و ج ۵، ص۷۷.
۱۸- انبیاء، آیه۱۰۷.
۱۹- اصول كافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج ۲، ص ۳۲۵.
۲۰- همان، ص ۳۲۱.
۲۱- طه، آیه ۶۸.
۲۲- بحار الانوار، ج۱۶، ص۳۶۶. به نقل از جامع الاخبار،ص ۹۸.
۲۳- حشر، آیه۷.
۲۴-اصول كافی،ج ۲ ص ۵ و ۶.
۲۵-بحارالانوار،ج ۱۶ ص ۲۶۶.
۲۶-بحارالانوار،ج ۱۶ ص ۲۸۲ و ۲۸۳.
۲۷-اصول كافی ج ۲ ۳۳۲ و ۳۳۳.
۱- حجر، آیه۹. «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون»
۲- قلم، آیه ۴.
۳- فتح، آیه۲۹.
۴- مصباح الشریعه، ترجمه زین العابدین كاظمی، ص۱۲۶.«خلقنیالله من صفوه نوره...»
۵- جلاء العیون. ص ۱۱.
۶- همان، ص۳۶.
۷- بحار الانوار، ج۱۶، ص۱۰۱.
۸- مناقب، ج ۱، ص ۱۵۰.
۹- سفینه البحار، ج ۱، ص۴۳۳.
۱۰- بحار الانوار، ج۱۷، ص ۳۰،
۱۱- هند بن ابی هاله، فرزند حضرت خدیجه(س) از شوهر قبلی اش بودكه در خانه پیامبر اسلام رشد و نمو نمود.
۱۲- بحار الانوار، ج۱۶، ص ۱۴۷۱۴۸.
۱۳- كلیات سعدی، فصل طیبات، ص۵۳۳ ۵۳۲.
۱۴- بقره، آیه۱۴۶.
۱۵- فتح، آیه۲۹.
۱۶- بقره، آیه۸۹.
۱۷- تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۱۳۸ و ج ۵، ص۷۷.
۱۸- انبیاء، آیه۱۰۷.
۱۹- اصول كافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج ۲، ص ۳۲۵.
۲۰- همان، ص ۳۲۱.
۲۱- طه، آیه ۶۸.
۲۲- بحار الانوار، ج۱۶، ص۳۶۶. به نقل از جامع الاخبار،ص ۹۸.
۲۳- حشر، آیه۷.
۲۴-اصول كافی،ج ۲ ص ۵ و ۶.
۲۵-بحارالانوار،ج ۱۶ ص ۲۶۶.
۲۶-بحارالانوار،ج ۱۶ ص ۲۸۲ و ۲۸۳.
۲۷-اصول كافی ج ۲ ۳۳۲ و ۳۳۳.
منبع : بانک اطلاعات اخبار مجمع جهانی اهل بیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست