سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
کاربرد صلاحیت اطلاعات برای مرجع دیجیتالی
![کاربرد صلاحیت اطلاعات برای مرجع دیجیتالی](/mag/i/2/j2ss3.jpg)
این استانداردها در میان صلاحیت اطلاعات جنبشی است در کتابخانههای دانشگاهی که به عنوان سنگ بنای برنامه ریزی و طراحی خدمات مرجع دیجیتال توصیف و پیشنهاد میشوند. این مقاله شامل اهداف اولیه ای است که میتواند نشان دهد چگونه استانداردهای صلاحیت اطلاعات میتوانند برای ارائه خدمات مرجع بکار گرفته شوند.
● کلیات خدمات مرجع دیجیتالی
کتابخانههای جهان راههای استفاده از خدمات مرجع پیوسته را گسترش دادند. مرجع پست الکترونیکی اولین خدمات برون داد و شکل آن بود. این خدمات در اواسط دههی ۱۹۸۰ بوجود آمد (گری، ۲۰۰۱). در ابتدا کتابخانهها از آدرس الکترونیکی برای فرستادن سئولات به شکل ساده استفاده میکردند. اکنون بسیاری از کتابخانههای از استفادهکنندگان میخواهند که فرمهای وب را که باید اطلاعات اضافهای درباره سئولاشان است پرکنند که این عمل به کتابداران که پاسخ دهنده هستند، کمک میکند.
برخی از خدمات مرجع پست الکترونیکی مثل یک کتابخانهی عمومی اینترنتی است که از نرم افزاری برای مدیریت پست الکترونیکی که بین استفاده کننده و کتابدار پاسخگو وجود دارد، استفاده میکند.
تعداد هم اکنون تعداد زیادی از کتابخانهها ه کتابداران که پاسخ دهنده هستند، کمک می کنارونیکی برای فرستادن سئولات به شکل ساده استفاده می کردندتال توصیف به سرعت خدمات مرجع چت را توسعه داده اند (فرانکور، تحت چاپ، اسلان، ۲۰۰۱). نخستین خدمات چت فقط برای مبادله پیغامهای کوتاه بین استفادهکننده و کتابدار را اجازه میداد، اما اکنون باید از پیشرفت فزاینده و مغالطه آمیز نرم افزار و واکنشهای پیوسته و آنی بین مشتری و کتابداران مرجع به صورت پربار، تشکر کرد.
باید از مزیتهای اولیه نرم افزارهای طراحی شده برای کمک به خدمات مشتری تشکر کرد. برخی از خدمات چت این امکان را میتواند برای استفادهکننده و کتابداران بوجود بیاورد تا با مرورگرهای خود، با (تجزیه و تحلیل)، هر زمان شخصی بر روی آن کلیک کند، پنجره مرورگر به یک صفحهی وب جدید متصل شود و دیگر اشخاص را به همان صفحه هدایت کند. شناخت یک مرورگر شمارشی یا مرورگر ترتیبی، که این ساختار به شخص اجازه میدهد تا یک صفحهی وب را برای دیگران پرکند واندازهی آن بدست میآید، که به کتابداران نشان دهند چگونه از جستجو در پایگاه داده استفاده کنند.
یکی دیگر از خدمات مرجع که بطور وسیع استفاده میشود، خدمات مرجع دیداری است (که کم تر موفق بوده است) بسیاری از پروژههای افراد موفق بوده است ، اما تعدادی از پشتوانهها باید نگهداری شود. مشکل عمده این نیست که فن آوری استفاده شده برای تحویل این خدمات واقعی هنوز استفادهی وسیع نمیشود و نیاز به پهنهی وسیع و مناسب دارد (اسلان، ۱۹۹۷، ۲۰۰۱).
تعیین اینکه خدمات پست الکترونیکی و خدمات چت اخیراً پر استفادهترین شکل خدمات مرجع دیجیتال است و این مقاله تمرکز بر توسعهی استانداردها و سیاستها برای خدمات اشاره شده، بخصوص در کتابخانههای دانشگاهی دارد. ما پیشنهاد میکنیم که کتابداران با تجربه در زمینهی مرجع دیجیتالی را به عنوان نقش آموزش کتابدار در واکنشهای خدمات مرجع پیوسته در نظر بگیرید. یکی از منابع که شاید کمک شایانی در برنامه ریزی و طراحی دو برنامه جدیدی که اخیراً ایجاد شده است، استانداردها هستند که تلاش دارد تا آنچه که یک شخص در هنگام استفاده از اطلاعات انجام میدهد، توصیف کند.
● چرا خدمات مرجع دیجیتالی نیاز به استاندارد دارد؟
انجمن خدمات مرجع و استفاده کنندگان که بخشی از انجمن کتابداران آمریکا است، و از کمیتههای بسیاری تشکیل شده، طی سالها استانداردهای مربوط به مراجع کمکی را تعیین میکند. مثال قابل ذکر این است که راهنمای تنظیم دستنامه برای استفاده در خدمات مرجع اشتراکی(کمیتهی خدمات مرجع اشتراکی و انجمن خدمات مرجع و استفادهکنندگان،۱۹۹۸) مشاوره برای ارزیابی دیدگاههای رفتاری و واکنشهای بین مراجعه کننده و کتابدار(مرجع و تقسیمات خدمات بزرگسالان کمیتهی ادیهوک[۶] در مشاوره رفتاری برای خدمات مرجع و اطلاعاتی،۱۹۹۶) و رهنمودهایی برای ارائه خدمات اطلاعاتی (کمیتهی استانداردها و رهنمودها، انجمن خدمات مرجع و استفاده کننده،۲۰۰۰) میباشد. این استانداردهای مشخص شده، به صورت یک پیش نویس است که کتابخانهها به صورت انفرادی میتوانند سیاستها و راهنمای خودشان را آموزش بدهند.
مثل نوشته سالون در مقالهی۱۹۹۸ که این مورد تا به حال وجود دارد. که در آن هیچگونه راهنمایی برای سازماندهی کتابخانهی ملی و تهیه خدمات مرجع دیجیتال وجود ندارد. مانند نوشته ای در گسترش که بوسیلهی بخش مرجع و خدمات بزرگسالان ادیهوک (راسد)[۷] رهنمودهای رفتاری (۱۹۹۶) برای خدمات مرجع و اطلاعاتی گسترش داده شد. سیاستهایی که آنها به جای آن جایگزین کردند، در این است که کتابداران مرجع و مراجعه کنندگان رودروی هم کار میکنند. رهنمودها خاطر نشان میکند، از طریق برخی راهنماییهایی که پیشنهاد شده، میتوان خدماتی را برای استفاده کنندگان از راه دور تطبیق داد. ما استدلال میکنیم که بیشتر نیازها برای این است که گفته شود چطور این سیاستها یا خط مشیها نقشی در جهان خدمات دیجیتالی به عنوان اینکه امروز عملی میشود ، ایفا میکند.
زمانی که رهنمودهای راسد نوشته میشدند، مفهوم استفاده کننده خدمات مرجع از راه دور به معنی سئولات درخواست مشتری از طریق تلفنها ، نامهها ، فکسها یا پست الکترونیکی دریافت میشد، اطلاق میشد. با پیشرفتهای اخیر خدمات مرجع چت ، تصویر خیلی کاملتر است و انتشارات خیلی پیچیده و مبهم است.
یکی از چنین پیچیدگیهای این است که ارتباطات محیط پیوسته (به خصوص چت) تفاوت رو در رو (فقدان رویههای غیر شفاهی، احساس زودگذر، وفقدان فیزیکی و غیره) بیشتر از آنچه درباهی چگونگی ارتباط با فرضیات مصاحبهی مرجع که کتابدار و استفاده کننده رو در رو هم هستند، نوشته شده است. در حالیکه بدنهی کوچک از ادبیات پیرامون آنچه که تاثیرات مرجع شبیه خدمات پست الکترونیک، این کار کوچکی است که هنوز در تاثیرات متقابل خدمات چت وجود داشته است.
دوم اینکه افق اطلاعاتی بطور قابل ملاحظه ای تغییر میکند، از استانداردهایی که در اواسط ۱۹۰۰ نوشته شده، نخست کتابداران را مجبور میکند تا فکر کنند به کسانیکه استفادهکننده هستند، آنها چه چیزی استفاده میکنند و نیازهای اطلاعاتی آنها چیست و چگونه کتابخانهها میتوانند این نیازها را ارجاع دهند. در حال حاظر مقایسه بین آنچه که درباره تغییر نقش کتابداران مرجع دراین تغییر افق و دیدگاه (کویاما[۸]، ۱۹۹۸، لیپو[۹]، ۱۹۹۹، ۱۹۹۹، ویلسون[۱۰]،۲۰۰۰) نوشته شده است. یکی از راههایی که کتابداران میتوانند از طریق انتشار خدمات جدید دیجیتالی درحین کار با آنها مواجه باشند، برای پیشرفت رهنمودها و استانداردهایی برای این نقاط جدید خدمات دیجیتالی کارکنند.
برای کتابخانهای که اتصال به خدمات مرجع دیجیتالی را مورد توجه قرار میدهد، تجربه طراحی استانداردها برای خدماتی که باید قسمتی از فرایند برنامه نویسی باشد، باید به عنوان یک راه مشخص شده ای باشد که باید انجام شود. و تصمیم گیری آنچه که استفاده کننده نیاز دارد، باید با آن در نظر گرفته شود و شکل دهی خارجی آن و اینکه این خدمات چگونه در محتوی مدلهای کمکی مرجع در دسترس کتابخانه قرار گیرد.
رهنمودهای خدمات مرجع دیجیتالی باید همچنین به اندازه گیری کیفیت همکاری مرجع ، توسط ایجاد خطوط زیربنای برای خدمات و بوسیلهی کارکنان آموزش دیده و ارزیابی شده ، کمک کند. همچنین رهنمودها برای کتابخانههایی که به شکل هماهنگ یا رویدادهای غیر رسمی ثابت خواهد شد. بنابر این آنها میتوانند کمک مرجع را برای سرمایه گذاری مشترک استفاده کننده گانشان نکته ای که توسط کاسو ویتز[۱۱]، بنیت[۱۲] و لانکز[۱۳] دریک مقاله اخیر(۲۰۰۰) گفته شد، فراهم کنند.
● جنبش صلاحیت اطلاعات در کتابخانهها
انجمن کتابخانههای دانشکدهای و تحقیقی[۱۴] یک با سواد اطلاعاتی یا دانشجوی شایسته را به عنوان شخصی تعریف میکند که میتواند زمانی را که اطلاعات مورد نیاز است و دانش توانایی برای تعیین محل آن، و ارزشیابی و استفاده مؤثر از نیازهای اطلاعاتی را تشخیص دهد(انجمن کتابداری آمریکا ۱۹۹۹). اکنون با انفجار اطلاعات از طریق اینترنت و وب (که شامل هر دو منابع واقعی و غیر واقعی است) به آسانی برای دانشجویان موجود است.
دانشجویان همهی سطوح نیاز دارند که کار کنند مهارت سواد اطلاعاتی برای اینکه آنها بتوانند از تصمیمات اتخاذ شده دربارهی آنچه که آنها تصمیم به استفادهکردن گرفتهاند، آگاه شوند.
سطوح سواد اطلاعاتی دانشجویان (یا آنچه که ما آن را فراگیری اطلاعات مینامیم) خیلی بسیار در موفقیت دانشگاهی مؤثر است. بوسیلهی هر کسی که فوراً در جهان آموزش پیشرفته اطلاعات، جامع باعث رشد سریع حرفه میشود و مسئولیت شهروندی و آموزش عمومی در طول زندگی، راه را به طرف اطلاعات جامع و فراگیر به کارشناسی دانشکده و یا هر مدرسهی کارشناسی ختم نمیشود. و این یک فرایند متحول کننده است در اینکه افراد تصور کند که مسئولیت بیشتری برای رفتار جستجو و یادگیریشان، آماده کنند.
در ژوئن ۲۰۰۰ تحت عنوان اصول اطلاعات فراگیر که کاملاً گردآوری شده بود. در ۵ استاندارد و ۲۲ علامت اجرایی قرار گرفت. مدرک نهایی که به استاندارد (کتابخانههای پژوهشی و دانشگاهی) جامع سواد اطلاعاتی برای آموزش پیشرفته معروف است (انجمن کتابخانههای دانشکده ای و تحقیقی،۱۹۹۹). پنج استاندارد ویژه که یک دانشجوی باسواد اطلاعاتی قادر است داشته باشد عبارتند از:
- تعیین ساختار گستردگی
- دسترسی به اطلاعات مورد نیاز به صورت مؤثر و کافی
- ارزیابی اطلاعات و منابع آن هماهنگی در انتخاب اطلاعات و دانش پایه
- استفاده از اطلاعات در تعیین یک هدف خاص
- دریافت جنبهی اقتصادی، حقوقی و اجتماعی انتشارات، دربارهی استفاده از اطلاعات و دسترسی و استفاده اخلاقی و حقوقی اطلاعات
بیست و دو علامت اجرایی و نتایج فعالیتهای مرتبط با دانش استنادی دانشجو یا دریافت پنج استاندارد را شرح میدهد. این استانداردها میتواند به کتابداران و آموزشگران در توصیف بخشهای ویژه تا برای یادگیری و ارزشیابی دانشجویان تصمیم بگیرند، کمک کند.
بسیاری از کتابخانههای دانشکده ای برای همکاری این استانداردها با امانت و برنامههای آموزش شروع کردند و به طور فعال راه حل جدیدی که آنها در کارگاهها و،سخنرانیهای مرتبط دوره و دورههایی ایجاد شده درکتابخانه تدرس کنند، طراحی میکند.
قدرت واقعی استانداردهای کتابخانههای پژوهشی و دانشگاهی به خاطر این است که شروع به حرکت به سوی جهان کتابخانههای دانشکدهای در آن مشهود است. و به مفهوم یک برنامهی درسی دانشکده پذیرفته میشود. جنب وجوش در کتابخانهها برای استفاده از کلافهای استاندارد کتابخانههای پژوهشی با حرکت در میان برخی از مؤسسات اعتباری دانشکده، نظیر کمسیون ایالتهای میدل برای آموزش برتر که نیازمند درخواست گستردهای برای صلاحیت اطلاعاتی است که کتابداران کوشا، اداره دانشکده و اعضای هیئت علمی برای کار با یکدیگر را شرح میدهد.
پیش از این در مورد کتابخانهی نیومن[۱۵] در کالج باروچ[۱۶]، جنبش صلاحیت اطلاعات قبل از استانداردهای کتابخانههای پژوهشی و دانشگاهی تکمیل شود، اتخاذ شده بود. یک طرح استراتژیکی برا ی کتابخانه که در سال ۱۹۹۸ ایجاد شده بود. که مجموعه ای الحاقی از استانداردهای صلاحیت اطلاعات که توسط سیستم دانشگاه ایالتی نیو یورک توسعه داده شده است ، از این رهگذر بسترسازی روشی برای توافق در کتابخانه استانداردهای کتابخانههای پژوهشی و دانشگاهی بود. از این فرایندهای استراتژی برنامه ریزی، کتابخانه برای شناخت خود به عنوان یک کتابخانهی آموزشی استفاده میکند. شناختی که هنوز شروع درگیریهای دسترسی وسیع کار کردن برای خدماتی هستند، که به دانشجویان و اعضای هئت علمی پیشنهاد میکنیم.
در کتابخانهی نیومن استانداردهای صلاحیت اطلاعات نه فقط از صافی عبور داده شده است که کتابداران روشی را برای بهبود آموزش رسمی در کلاسها، تدارک ببینند. همچنین آنها برای تأثیر گذاشتن روشی که کارمندانمان خدمات کمک مرجع را فراهم کنند، آغاز نموده اند. اگرچه خدمات غیر مرجع در کتابخانهی نیومن مکان بزرگی شده است که دانشجویان درآن آموزش میدیدند، بلکه بسیاری از کارمندان عضو ما شروع به صرف زمانی بیشتر برای تفکر انتقادی دربارهی روشی که آن آموزش در میز (مرجع) مبادله میشود، کردند.
با این تحول تدریجی مرجع، ما (نویسندگان) به شناختی رسیده ایم که شاید استانداردهای صلاحیت اطلاعات برای طراحی آموزش کتابخانه استفاده شود، همچنین میتواند به تغییر خدمات مرجع کمک کند. از زمانی که مرجع دیجیتالی کتابخانه خدماتی به صورت اولیه،در مرحلهی تکوینی هستند، این خدمات، بیشتر ممکن است برای آزمایش باز شود، قبل از توجه کردن به آنچه ممکن است خوشایند به نظر برسد. هیچ ارزشی ندارد که چگونه کتابداران در باروچ استانداردهای کتابخانههای پژوهشی و دانشگاهی و صلاحیت اطلاعات را برای تجدید نظر که آنها در کلاس کار میکردند.
● مرجع دیجیتالی و صلاحیت اطلاعات
کمیتهی برنامهی درسی کتابخانهی نیومن در تابستان ۲۰۰۰ برای طراحی یک دوره آموزشی ، برای بخشهای هفتادگانه از یک دورهی متشکل از دانشجویان سال اولی نیازمند افت تحصیلی فراهم شود،درخواست کرد. با طراحی یک برنامه آموزشی برای این پروژه که ما آن را تمرین پژوهشی دانشجوی سال اولی نامیده بودیم، کتابداران استانداردهای صلاحیت اطلاعات را بررسی میکنند و مشخص شده که از نتایج یادگیری آن میتوان برای دو کارگاه کتابخانه که به هر بخشی توجه میکند، آموزش داد. بعد از کم کردن استانداردهای صلاحیت اطلاعات برای آنچه که ما اعتقاد داریم میتوانیم انجام دهیم، ما یک برنامه آموزشی که هر کتابدار میتواند در زمان تدریس بخشهای مختلف دوره را دنبال کند، طراحی کردیم.
اگرچه کتابخانه به طور رسمی اثرات ما را بر روی دانشجویانی که ما به آنها تدریس میکردیم، به خاطر این ابتکار، برآورد نکرد، اما اظهار نظرهای خنده داری از اعضای هیئت علمی انگلیسی در مورد بهبود کیفیت مقالههای پژوهشی دانشجویان دریافت کردیم. اگرچه روشن است که با رفتن به خاطر فرآیند آزمایش استانداردهای کتابخانههای پژوهشی و دانشگاهی ، صحبت دربارهی آنها و انتخاب آنهایی که ما اعتقاد به اهمیتشان داریم، نه فقط کیفیت آموزشی مان را بهبود دادیم بلکه همچنین تمام تلاشهای آموزشی یمان را افزایش دادیم.
همچنانکه این همان فرایندی است که ممکن است مزیتهایی را برای کتابخانههایی که پروژههای مرجع دیجیتالی را آزمایش میکنند، بهبود دهیم. اگرچه سطوح تعاملی بین کاربر و کتابخانه وجود دارد، ممکن است در پست الکترونیکی و چت امکانات واقعی برای آموزش وجود داشته باشد. برای مثال کاربر میتواند در دو نقطهی نیاز درخواست کمک کند (در عوض ماندن تا آنها به کتابخانه بیایند) و بنابراین میتواند حرکت در جهت درخواست برای اطلاعات را حفظ کند. از زمانی که مرجع پست الکترونیکی و چت هر دو بر اساس متن (نوشتاری) بنا شده اند، در پایان یک تعامل مرجع، کاربر باید رکورد (پیشنه) نوشته شده، و پیشنهاد کمک شده که آنها میتوانند به یک نیاز برگردند.
برای بهبود آموزش از طریق پست الکترونیکی خصوصاً چت، همهی کتابداران برای کارکردن به طور خلاق برای بدست آوردن نقاط دسترسی در یک رویهی ارتباطی که میتواند سراسیمه و گاهی اوقات آشفته باشد، به استاندارد صلاحیت اطلاعات نیاز دارند. آهنگ افزایش ارتباط چت فقط مشکلات کتابداران را در برخورد با دانشجویان برای آرام کردن و فکر همراه بادقت بیشتر و از روی ملاحظه دربارهی جستجویشان را بدتر میکند.
برای آموزش کاربر برای انجام یک جستجوی پیوسته که مولد چندین و چند برخورد است، به اندازهی کافی میباشد. اما آن چالش واقعی برای ارائه دانشجویان با اتخاذ زمانی برای ارزیابی انتقادانه و آگاهانه نتایج جستجو یشان (برای مثال برای خواندن آنچه در دیدشان ضروری است)وجود دارد. کتابداران دانشکده ای میباید به کاربران برای انعکاس (به عنوان واکنش) در میان آشفتگی وسیع اینترنت ارائه دهند.
با بازنگری استانداردهای کتابخانههای پژوهشی و دانشگاهی در صلاحیت اطلاعات، کتابداران به یک ساختار فراگیر برای دریافت آنچه که دانشجویان نیاز به دانستن دربارهی بازیابی و کاربرد اطلاعات دارند، دست خواهند یافت. بر اساس این یافتهها کتابداران میتوانند تصمیم بگیرند چه سطحی از آموزش را میتوانند در تعامل خدمات مرجع ارائه دهند و همانطور خدماتشان را طراحی کنند.
منابع و مآخذ
American Library Association. (۱۹۹۹). Presidential commission on information literacy : final
report. [Web Page]. URL http://www.ala.org/acrl/nili/ilit۱st.html [۲۰۰۱, May ۲۹].
Association of College and Research Libraries. (۲۰۰۰). Information literacy competency
standards for higher education. [Web Page]. URL
http://www.ala.org/acrl/ilstandardlo.html [۲۰۰۱, May ۳۱].
Cooperative Reference Service Committee, Reference and User Services Association. (۱۹۹۸).
Guidelines for cooperative reference service policy manuals. [Web Page]. URL
http://www.ala.org/rusa/stnd_coop.html [۲۰۰۱, May ۳۱].
Francoeur, S. (in press). An analytical survey of chat reference services. Reference Services
Review.
Gray, S. M. (۲۰۰۰). Virtual reference service: directions and agendas. Reference & User
services Quarterly, ۳۹(۴): ۳۶۵-۳۷۵.
Kasowitz, A., Bennett, B., & Lankes, R. D. (۲۰۰۰). Quality standards for digital reference
consortia. Reference & User Services Quarterly, ۳۹(۴): ۳۵۵-۳۶۲.
Koyama, J.T. (۱۹۹۸). "http://digiref.scenarios.issues." Reference & User Services Quarterly,
۳۸(۱): ۵۱-۵۳.
Lipow, A.G. (۱۹۹۹a). In your face’ reference service", Library Journal, ۱۲۴(۱۳): ۵۰-۵۲.
Lipow, A.G. (۱۹۹۹b). "Serving the remote user: reference service in the digital environment."
[Web page]. URL http://www.csu.edu.au/special/online۹۹/proceedings۹۹/۲۰۰.htm [۲۰۰۰,
۱۸ December].
Reference and Adult Services Division Ad Hoc Committee on Behavioral Guidelines for
Reference and Information Services (۱۹۹۶). Guidelines for behavioral performance of
reference and information services professionals. [Web Page]. URL
http://www.ala.org/rusa/stnd_behavior.html [۲۰۰۱, May ۳۱].
Sloan, B. (۱۹۹۸). Electronic reference services: some suggested guidelines. Reference & User
Services Quarterly, ۳۸(۱): ۷۷-۸۲.
Sloan, B. (۲۰۰۱). Evaluating digital reference [Web Page].
URL http://www.lis.uiuc.edu/~bsloan/evaldigref.htm [۲۰۰۱, April ۱۰].
Standards and Guidelines Committee, Reference and User Services Association. (۲۰۰۰).
Guidelines for information services. [Web Page]. URL
http://www.ala.org/rusa/stnd_consumer.html [۲۰۰۱, May ۳۱, ۲۰۰۱].
Wilson, M.C. (۲۰۰۰). "Evolution or entropy? changing reference/user culture and the future of
reference librarians." Reference & User Services Quarterly, ۳۹(۴): ۳۸۷-۳۹۰.
پی نوشتها:
کاربرد صلاحیت اطلاعات برای مرجع دیجیتالی[۱]
[۱] . ۶۷th IFLA Council and General Conference August ۱۶-۲۵, ۲۰۰۱
[۲] . Lisa Ellis
[۳] . Stephen Francoer
[۴] . Information Competency (IC)
[۵] . Chat
[۶] . AD Hoc Commitee
[۷] . Refrece and Adult Services Division (RASD)
[۸] . Koyama
[۹] . Lipow
[۱۰] . Wilson
[۱۱] . Kasowaitz
[۱۲] . Bennet
[۱۳] . Lankes
[۱۴] . The Association of College and Research Libraries(ACRL)
[۱۵] . Newman
[۱۶] . Baruch
لیزا الیز[۲]
استفان فرانکور[۳]
ترجمه: علی اکبر سرپرست
http://www.infolib.blogsky.com/?Cat=۱
American Library Association. (۱۹۹۹). Presidential commission on information literacy : final
report. [Web Page]. URL http://www.ala.org/acrl/nili/ilit۱st.html [۲۰۰۱, May ۲۹].
Association of College and Research Libraries. (۲۰۰۰). Information literacy competency
standards for higher education. [Web Page]. URL
http://www.ala.org/acrl/ilstandardlo.html [۲۰۰۱, May ۳۱].
Cooperative Reference Service Committee, Reference and User Services Association. (۱۹۹۸).
Guidelines for cooperative reference service policy manuals. [Web Page]. URL
http://www.ala.org/rusa/stnd_coop.html [۲۰۰۱, May ۳۱].
Francoeur, S. (in press). An analytical survey of chat reference services. Reference Services
Review.
Gray, S. M. (۲۰۰۰). Virtual reference service: directions and agendas. Reference & User
services Quarterly, ۳۹(۴): ۳۶۵-۳۷۵.
Kasowitz, A., Bennett, B., & Lankes, R. D. (۲۰۰۰). Quality standards for digital reference
consortia. Reference & User Services Quarterly, ۳۹(۴): ۳۵۵-۳۶۲.
Koyama, J.T. (۱۹۹۸). "http://digiref.scenarios.issues." Reference & User Services Quarterly,
۳۸(۱): ۵۱-۵۳.
Lipow, A.G. (۱۹۹۹a). In your face’ reference service", Library Journal, ۱۲۴(۱۳): ۵۰-۵۲.
Lipow, A.G. (۱۹۹۹b). "Serving the remote user: reference service in the digital environment."
[Web page]. URL http://www.csu.edu.au/special/online۹۹/proceedings۹۹/۲۰۰.htm [۲۰۰۰,
۱۸ December].
Reference and Adult Services Division Ad Hoc Committee on Behavioral Guidelines for
Reference and Information Services (۱۹۹۶). Guidelines for behavioral performance of
reference and information services professionals. [Web Page]. URL
http://www.ala.org/rusa/stnd_behavior.html [۲۰۰۱, May ۳۱].
Sloan, B. (۱۹۹۸). Electronic reference services: some suggested guidelines. Reference & User
Services Quarterly, ۳۸(۱): ۷۷-۸۲.
Sloan, B. (۲۰۰۱). Evaluating digital reference [Web Page].
URL http://www.lis.uiuc.edu/~bsloan/evaldigref.htm [۲۰۰۱, April ۱۰].
Standards and Guidelines Committee, Reference and User Services Association. (۲۰۰۰).
Guidelines for information services. [Web Page]. URL
http://www.ala.org/rusa/stnd_consumer.html [۲۰۰۱, May ۳۱, ۲۰۰۱].
Wilson, M.C. (۲۰۰۰). "Evolution or entropy? changing reference/user culture and the future of
reference librarians." Reference & User Services Quarterly, ۳۹(۴): ۳۸۷-۳۹۰.
پی نوشتها:
کاربرد صلاحیت اطلاعات برای مرجع دیجیتالی[۱]
[۱] . ۶۷th IFLA Council and General Conference August ۱۶-۲۵, ۲۰۰۱
[۲] . Lisa Ellis
[۳] . Stephen Francoer
[۴] . Information Competency (IC)
[۵] . Chat
[۶] . AD Hoc Commitee
[۷] . Refrece and Adult Services Division (RASD)
[۸] . Koyama
[۹] . Lipow
[۱۰] . Wilson
[۱۱] . Kasowaitz
[۱۲] . Bennet
[۱۳] . Lankes
[۱۴] . The Association of College and Research Libraries(ACRL)
[۱۵] . Newman
[۱۶] . Baruch
لیزا الیز[۲]
استفان فرانکور[۳]
ترجمه: علی اکبر سرپرست
http://www.infolib.blogsky.com/?Cat=۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست