چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
وجود حضرت مهدی علیهالسلام ناپیدا یا ناشناس
یكی از موضوعاتی كه پیرامون وجود حضرت مهدی علیهالسلام مطرح است، مسأله چگونگی غیبت آن حضرت میباشد؛ بدین معنا كه آیا دیده نشدن آن حضرت همان ناپیدایی و غیبت جسمی است، یا به معنای ناشناسی و غیبت معرفتی میباشد؟
● انواع غیبت
الف) غیبت معرفتی:
غیبت معرفتی، همان غیبت شخصیتی و حقوقی است. در این فرض، امام زمان علیهالسلام از دید معرفتی ما مخفی است؛ یعنی آن حضرت به طور عادی زندگی میكند و مردم كوچه و بازار او را ملاقات كرده و با او نشست و برخاست و معاشرت میكنند و حضرت با مردم هم صحبت و همدم میشود، ولی مردم شناخت و معرفت به اینكه، این شخص امام زمان علیهالسلام است، ندارند. حكمت الهی چنین اقتضاء كرده كه حضرت به وسیله ناشناس ماندن از خطراتِ احتمالیِ ستمگران و ظالمان در اَمان بماند تا ذخیرهای برای روز مبادا باشد.
روایاتی بر این نظریه دلالت میكنند مثل:
۱ ) امام صادق علیهالسلام فرمود: "اِنَّ فی صاحِبِ هذَا الاَْمْرِ سُنَنٌ مِنَ الأَْنْبِیاءِ علیهمالسلام سُنَّهٌٔ مِنْ مُوسیَ بْنِ عِمْرانَ وَ سُنَّهٌٔ مِنْ عیسی علیهالسلام وَ
سُنَّهٌٔ مِنْ یُوسُفَ وَ سُنَّهٌٔ مِنْ مُحَمَّدٍ صلیاللهعلیهوآله فَاَمّا سُنَّهٌٔ مِنْ مُوسَی بْنِ عِمْران فَخائِفٌ یَتَرَقَّبُ وَ اَمّا سُنَّهٌٔ مِنْ عیسی علیهالسلام فَیُقالُ فیهِ ما قیلَ فی عیسی علیهالسلام وَ اَمّا سُنَّهٌٔ مِنْ یُوسُفَ فَالسَّتْرُ یَجْعَلُ اللّهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْخَلْقِ حِجابا یَرَوْنَهُ وَلایَعْرِفُونَهُ وَ اَمّا سُنَّهٌٔ مِنْ مُحَمَّدٍ صلیاللهعلیهوآله فَیَهْتَدی بِهُداهُ وَ یَسیرُ بِسیرَتِهِ؛۱ در صاحب این امر (حضرت مهدی علیهالسلام ) سنتهایی از پیامبران علیهمالسلام است: سنّتی از موسی بن عمران و سنتی از عیسی علیهالسلام و سنّتی از یوسف علیهالسلام و سنتی از محمد صلیاللهعلیهوآله ؛ امّا سنتی كه از موسی علیهالسلام دارد، آن است كه خائف و منتظر فرصت نشسته است.
امّا سنتی كه از عیسی علیهالسلام دارد آن است كه دربارهاش بگویند آنچه را كه درباره عیسی علیهالسلام میگفتند.
امّا سنتی كه از یوسف علیهالسلام دارد، مستور بودن است. خداوند بین او و مردم حجابی قرار میدهد، به طوری كه او را میبینند ولی نمیشناسند.
و امّا سنتی كه از محمد صلیاللهعلیهوآله دارد، آن است كه هدایت شده به هدایت او و سیر كننده به سیرت اوست."
۲ ) امام صادق علیهالسلام فرمودند: "فَما تُنْكِرُ هذِهِ الاُْمَّهُٔ اَنْ یَفْعَلَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بُحُجَّتِهِ كَما فَعَلَ بِیُوسُفَ اَنْ یَمْشِیَ فی اَسْواقِهِمْ وَ یَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتّی یَأْذَنَ اللّهُ فی ذلِكَ لَهُ۲؛ چگونه این امت انكار میكند كه خداوند عزّ وجلّ با حجّت خویش همان كند كه با یوسف كرد كه امام آنان در بازارهایشان راه برود و بر فرشهایشان قدم بگذارد، امّا او را نشناسند تا آن زمان كه خداوند به ظهور او اجازه فرماید."
ب) غیبت جسمانی
غیبت جسمانی همان غیبت شخصی و حقیقی است. طبق این نظریه، امام زمان علیهالسلام از دید ظاهری مردم مخفی و ناپیدا میباشد. غیبت جسمانی به دو صورت قابل تصور است:
۱ ) غیبت جسمانی به دلیل نامرئی بودن امام زمان
به این معنا كه حضرت روی همین زمین هستند و روی همین زمین زندگی میكنند و به جاهای مختلف سیر و سفر كرده و به احوالات و رفتار شیعیان نظارت میكنند و آنها را مورد عنایت و لطف خود قرار میدهند، ولی هیچ كس وجود حضرت را با چشمان ظاهری نمیبیند، چنانچه حضرت خضر علیهالسلام چنین است.
امام رضا علیهالسلام فرمودند:
"اِنَّ الْخِضْرَ علیهالسلام شَرِبَ مِنْ ماءِ الْحَیاهِٔ فَهُوَ حَیُّ لایَمُوتُ حَتّی یُنْفَخَ فِی الصُّورِ وَ اِنَّهُ لَیَأْتینا فَیُسَلِّمُ عَلَیْنا فَنَسْمَعُ صَوْتَهَ وَلانَری شَخْصَهُ وَ اِنَّهُ لَیَحْضُرُ حَیْثُ ما ذُكِرَ فَمَنْ ذَكَرَهُ مِنْكُمْ فَلْیُسَلِّمْ عَلَیْهِ وَاِنَّهُ لَیَحْضُرُ الْمُوسِمَ كُلَّ سَنَهٍٔ فَیَقْضی جَمیعَ الْمَناسِكِ وَیَقِفُ بِعَرَفَهَٔ فَیُؤْمِنُ عَلی دُعاءِ الْمُؤْمِنینَ وَ سَیُؤْنِسُ اللّهُ بِهِ وَحْشَهَٔ قائِمِنا فی غَیْبَتِهِ وَ یَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُ۳؛
خضر علیهالسلام از آب حیات نوشید؛ از این جهت زنده ماند و تا نفخ صور نخواهد مرد، او به نزد ما میآید و سلام میدهد، ما صدای او را میشنویم، لیكن بدنش را نمیبینیم، و در هر جا كه نامش ذكر شود حاضر است. پس هر كه از شما او را یاد كند، باید به او سلام كند، و در هر سال به موسم حج حاضر گردد، جمیع اعمال را به جا میآورد و در عرفه میایستد و دعای مؤمنین را تصدیق میكند، و به زودی خدای تعالی وحشت قائم ما را به سبب انس گرفتن به او زایل گرداند، و تنهایی او را به رفاقت وی مبدّل میكند."
این نوع اختفاء كه همان ناپیدائیست، با اختفاء به صورتِ ناشناس بودن، فرق دارد، زیرا اختفاء به صورت ناشناسی به طور عادی صورت میگیرد و هیچ گونه مؤونهای در بر ندارد و حضرت به صورت ناشناس رفت و آمد میكند و مردم ایشان را میبینند ولی نمیشناسند، امّا استتار به شكل نامرئی بودن، نیاز به اعجاز دارد، تا حضرت در حین حضور، ظهور نداشته باشد. این جاست كه خداوند متعال برای آخرین وصیّ نبیِّ اكرم صلیاللهعلیهوآله و آخرین ذخیره الهی، اعجاز را عاملی برای حفظ و صیانت ایشان قرار داده تا بشریت از فیض وجود او بیبهره نباشد و هیچ وقت زمین از حجت الهی خالی نماند. كه امام صادق علیهالسلام فرمود: "لَوْ بَقِیَتِ الاَْرْضُ بِغَیْرِ اِمامٍ لَساخَتْ۴؛ اگر زمین بدون امام بماند، حتما فرو خواهد ریخت."
شاید در اینجا سؤالی به ذهن بیاید كه اگر وجود حضرت مهدی جسم نامرئی است، پس ملاقات و دیدار بزرگان با ایشان (كه در كتابهای معتبر نقل شده است۵) چطور توجیه میشود؟
در جواب باید گفت: نامرئی بودن حضرت به اراده و تصمیم خود ایشان بستگی دارد، در مواقعی كه نیاز به ظهور و پیدائی است تا شیعیان خاص و محبّین خودر را مورد لطف و عنایت قرار دهد، ظهور پیدا كرده و مشكلات آنها را برطرف میكند."
امام صادق علیهالسلام میفرماید: "لِلْقائِمِ غَیْبَتانِ: اِحْدیهُما طَویلَهٌٔ وَ الأُْخْری قَصیرَهٌٔ فَالاُْولی یَعْلَمُ بِمَكانِهِ فیها خاصَّهٌٔ مِنْ شیعَتِهِ، وَالأُْخْری لایَعْلَمُ بِمَكانِهِ فیها اِلاّ خاصَّهُٔ مَوالیهِ فی دینِهِ۶؛ برای حضرت مهدی علیهالسلام دو غیبت است: یكی كوتاه و دیگری طولانی. در غیبت اوّل، جز شیعیانِ مخصوص، كسی از مكان آن حضرت با خبر نیست، و در غیبت دوم، جز دوستان مخصوص و موالیان حقیقی در دین، كسی به مكان او آگاه نیست."
مرحوم میرزای قمی صاحب قوانین نقل میكند كه من با علاّمه بحرالعلوم به درس آقا باقر بهبهانی رحمهالله میرفتیم و با او درسها را مباحثه میكردم و غالبا من درسها را برای سیّد بحرالعلوم بیان مینمودم. من به ایران آمدم و پس از مدّتی در بین علما و دانشمندان شیعه، سیّد بحرالعلوم به عظمت و علم معرفی شد. من تعجّب میكردم و با خود میگفتم او كه این استعداد را نداشت، چطور به این عظمت رسید؟ تا اینكه موفّق به زیارت نجف اشرف شدم، در آنجا سیّد بحرالعلوم را دیدم.در محضر او بحثی مطرح شد، دیدم جدا او دریای موّاجی است كه باید حقیقتا او را بحرالعلوم نامید. روزی در خلوت از او سؤال كردم: آقا ما كه با هم بودیم، آن وقتها شما این مرتبه از استعداد و علم را نداشتید، چگونه به این مقام رسیدی؟ سید بحرالعلوم فرمود: جواب سؤال شما از اسرار است، به تو میگویم، امّا از تو تقاضا دارم كه تا من زندهام به كسی نگوئی. من قبول كردم. ابتدا اجمالاً فرمود: چگونه این طور نباشد و حال آنكه حضرت ولیّ عصر علیهالسلام مرا شبی در مسجد كوفه به سینه خود چسبانیده؟
گفتم: چگونه خدمت آن حضرت رسیدید؟
فرمود: شبی به مسجد كوفه رفته بودم، دیدم آقایم حضرت ولی عصر علیهالسلام مشغول عبادت است. ایستادم و سلام كردم، جوابم را مرحمت فرمود و دستور داد كه پیش بروم، من مقداری جلو رفتم ولی ادب كردم و زیاد جلو نرفتم. فرمود: جلوتر بیا. پس چند قدمی نزدیكتر رفتم. باز هم فرمود: جلوتر بیا. من نزدیك شدم تا آنكه آغوش مهر گشود و مرا در بغل گرفت و به سینه مباركش چسباند. در اینجا آنچه خواست به این قلب و سینه سرازیر شود، سرازیر شد.۷
در موضوع پنهان بودن حضرت مهدی علیهالسلام از دیدگان بشر با خواست و اراده خود او، روایات زیادی نقل شده است كه به چند نمونه از آنها اشاره میكنیم:
۱ ) امام رضا علیهالسلام فرمودند: "لایُری جِسْمُهُ، وَلایُسَمّی بِاسْمِهِ۸؛ [حضرت مهدی علیهالسلام ] دیده نمیشود و به اسم نام برده نمیشود."
۲ ) امام صادق علیهالسلام فرمودند: "تَفْقِدُ النّاسُ اِمامَهُمْ فَیَشْهَدُ الْمَوْسِمَ فَیَراهُمْ وَلایَرَوْنَهُ۹؛ مردم امام خود را گم كنند و او در موسم حج حاضر باشد و آنها را ببیند و مردم او را نمیبینند."
ابو هاشم؛ داود بن قاسم جعفری میگوید: از امام علی النقی علیهالسلام شنیدم كه میگفت: "اَلْخَلَفُ مِنْ بَعْدی اِبْنی الْحَسَنُ فَكَیْفَ لَكُمْ بَالْخَلْفِ مِنْ بَعْدِ الْخَلْفِ؟ فَقُلْتُ: وَ لِمَ جَعَلَنِیَ اللّهُ فِداكَ فَقالَ: لاَِنَّكُمْ لاتَرَوْنَ شَخْصَهُ وَلایَحِلُّ لَكُمْ ذِكْرُهُ بِاسْمِهِ فَقُلْتُ: فَكَیْفَ نَذْكُرُهُ؟ قالَ: قُولُوا الْحُجَّهُٔ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلیاللهعلیهوآله ۱۰؛ جانشین من پس از من فرزندم حسن است. شما چگونه باشید در جانشین بعد از آن جانشین؟ عرض كردم قربانت چرا؟ فرمود: چون شخص او را نبینید و بردن نام او برای شما روا نباشد. عرض كردم: پس چگونه او را ذكر كنیم؟ فرمود: بگوئید حجت از آل محمد صلیاللهعلیهوآله ."
● غیبت جسمانی به دلیل تصرف در چشمان مردم
در این فرض ناپیدائی حضرت مهدی علیهالسلام به خاطر دخل و تصرف ایشان در چشمان مردم است.
در این مورد نیز نیاز به اعجاز و قدرت الهی است تا در حین حضور و ظهور امام زمان علیهالسلام در میان مردم و حضور و ظهورشان در اجتماعات و تجمعات، دیده نشود.
در قرآن كریم و روایات به مواردی اشاره شده است كه با معجزه الهی، افرادی نمیتوانستند یك موجود قابل دیدن را ببینند. مثل:
الف) "وَجَعَلْنا مِنْ بَیْنِ اَیْدیهِمْ سَدّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدّا فَاَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لایُبْصِرُونَ"۱۱؛ "ما در جلو و پشت سر آنان سدی قرار دادیم، و آنان را پوشاندیم؛ چندان كه هیچ نمیبینند."
مفسران از عبداللّه بن مسعود نقل كردهاند كه قریش كنار دَرِ خانه رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله جمع شدند، آن حضرت از منزل بیرون آمد و بر سر آنان خاك پاشید و آنان حضرتش را نمیدیدند.۱۲
از ابن عباس نقل شده است كه: قریش جمع شدند و گفتند: وقتی محمّد داخل شد همگی با هم در برابرش میایستیم. رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله داخل گردید. در آن هنگام خدای متعال در جلو و پشت سر آن مردمان، سدی قرار داد كه حضرت را ندیدند. آن حضرت نمازگزارد و به طرف آنان آمد، در حالی كه بر روی سر آنان خاك میریخت و آنان حضرت را نمیدیدند. وقتی كه حضرت رفت، قریش خاك را دیدند و گفتند: این چیزی است كه به وسیله آن، محمد صلیاللهعلیهوآله ما را جادو كرده است۱۳.
ب ) "وَ اِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَكَ وَ بَیْنَ الَّذینَ لایُؤْمِنُونَ بِالآْخِرَهِٔ حِجابا مَسْتُورا"۱۴؛ "وقتی قرآن میخوانی، بین تو و كسانی كه به آخرت ایمان نمیآورند پردهای پوشیده قرار میدهیم."
علاوه بر آنكه ظاهر آیه دلالت بر این دارد كه خدای متعال، رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله را به هنگام قرائت قرآن، از كفاری كه قصد ایزای او را داشتند پنهان و مستور میداشت، در برخی از تفاسیر است كه خداوند متعال پیغمبر صلیاللهعلیهوآله را در هنگام قرائت قرآن از ابوسفیان، نضر بن حارث، ابوجهل و حمالهٔ الحطب میپوشاند. آنان از نزد آن حضرت میگذشتند ولی او را نمیدیدند.۱۵
ج ) ابن هشام در "سیره نبوی" حكایتی از مستور ماندن وجود مقدس پیغمبر صلیاللهعلیهوآله از نظر ام جمیل (حمالهٔ الحطب) نقل كرده و در پایان آن، این جمله را از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نقل میكند كه:
"لَقَدْ اَخَذَ اللّهُ بِبَصَرِها عَنّی؛ خداوند دید او را از من گرفت [و مرا از او پنهان نمود۱۶]."
در زندگی ائمه علیهمالسلام نیز شواهد متعددی در این زمینه وجود دارد، مانند: غایب شدن امام زین العابدین علیهالسلام از نظر مأموران عبدالملك بن مروان كه علاوه بر علمای شیعه، علمای اهل سنّت مثل "ابن حجر" نیز آن را روایت كردهاند.۱۷
در پایان این نوشتار اشاره به دو نكته حائز اهمیت است:
▪ نكته اوّل:
تا موقعی كه مخفی شدن از طریق عادی و طبیعی ممكن باشد، معجزه سهمی در پنهان شدن حضرت مهدی علیهالسلام ندارد، ولی با توجه به بعد زمانی قادر نیستیم مقتضیات مكانی و زمانی موجود در هر برخوردی را بشناسیم و بدانیم كه آیا برای حضرت مهدی علیهالسلام در آن شرایط امكان اختفاء به صورت طبیعی وجود داشته یا اینكه پنهان شدنِ اعجازی برای ایشان ضروری بوده است.
به عنوان مثال برای مخفی شدن آن حضرت پس از دو بار رو در رویی با جعفر كذّاب، هر دو حالت احتمال دارد و بستگی دارد به شرایطی كه حضرت مهدی علیهالسلام در آن زمان داشته است، امّا در مورد شروع این برخورد، در هر حال نیازی به اعجازی بودن آن، وجود ندارد و ممكن است طبیعی و معمولی باشد.
▪ نكته دوم:
معجزه یا در بیننده اثر میگذارد، یا در دیده شده. تصرّف در بیننده به این است كه او را از دیدن چیزی كه در جلو اوست ناتوان كند و مكان را تهی از امام ببیند با اینكه امام علیهالسلام روبروی او باشد. پس اگر طبق مصلحتی و هدفی الهی، راه منحصر به این باشد كه شخصی حضرت را ببیند و شخص دیگری نبیند، در این صورت كسی كه میبیند، دیدنش عادی است و آنكس كه نمیبیند، دیدگانش به واسطه معجزه در حجاب فرو رفته است. تصرّف در حواس دیگر، همچون شنوائی و لامسه نیز همین گونه است و گاهی فقط برخی از حواس از ادراك ناتوان میشوند.
تفاوت دو نظریّه اساسی در مورد اعجاز الهی در این است كه نظریّه اوّل اعجاز را همیشگی و نسبت به همه كس در طول دوران غیبت كبری میداند، در نتیجه برای دیدار آن حضرت باید این حالت عمومی اعجاز استثناء بخورد، در صورتی كه طبق نظریّه دوم آنچه طبیعی و عادی است، آشكار بودن جسم و بدن حضرت میباشد و پنهان شدن جسم یك امر استثنائی میباشد و فقط هنگام منحصر شدن راه حفظ امام در این طریق از اختفا، روی میدهد.
و امّا تصرف معجزه در دیده شده و چیزی كه قابل دیدار است، واضحترین راهش این است كه معجزه میان رسیدن صورت نوری (تصویر) صادر شده از جسم حضرت مهدی علیهالسلام یا امواج صوتی او و غیر اینها از آنچه كه حواس پنج گانه دریافت میكنند حائل شود و نگذارد كه به بیننده یا شنونده برسند.
بدین ترتیب این شخص از ادراك واقعیتی كه پیش روی او نهاده شده است عاجز میشود. ۱۸
۱ . كمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، باب ۳۳، ص ۲۰.
۲ . كافی، ج ۲، كتاب الحجهٔ، حدیث ۴، ص ۱۳۴.
۳ . كمال الدین و تمام النعمه، انتشارات كتابفروشی اسلامیه، ج ۲، ص ۶۱؛ منتخب الاثر، چاپ اوّل، ص ۳۲۵.
۴ . غیبت نعمانی، ترجمه: جواد غفاری، نشر كتابخانه صدوق، چاپ اوّل، ص ۱۹۸.
۵ . كمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۱۰۸.
۶ . كافی، ج ۲، كتاب الحجهٔ، ح ۱۹، ص ۱۴۱.
۷ . امام زمان علیهالسلام و سید بحرالعلوم، سید جعفر رفیعی، نشر یاران قائم، ص ۱۵۷.
۸ . منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، مؤسسه سیدهٔ المعصومه علیهاالسلام ، چاپ اوّل، ص ۳۲۵.
۹ . كمال الدین و تمام النعمه، ص ۱۶، ح ۳۳.
۱۰ . همان، ج ۲، ص ۵۳.
۱۱ . یس/ ۹.
۱۲ . مجمع البیان، ج ۸، ص ۴۱۶.
۱۳ . همان.
۱۴ . بنیاسرائیل/ ۴۵.
۱۵ . مجمع البیان و روح المعانی و الدر المنثور، ذیل آیه ۴۵ سوره بنی اسرائیل.
۱۶ . سیره ابن هشام، ج ۱، ص ۳۷۸.
۱۷ . امامت و مهدویت، صافی گلپایگانی، ج ۳، ص ۶۸.
۱۸ . اقتباس از كتاب تاریخ غیبت كبری، سید محمدصدر.
۲ . كافی، ج ۲، كتاب الحجهٔ، حدیث ۴، ص ۱۳۴.
۳ . كمال الدین و تمام النعمه، انتشارات كتابفروشی اسلامیه، ج ۲، ص ۶۱؛ منتخب الاثر، چاپ اوّل، ص ۳۲۵.
۴ . غیبت نعمانی، ترجمه: جواد غفاری، نشر كتابخانه صدوق، چاپ اوّل، ص ۱۹۸.
۵ . كمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۱۰۸.
۶ . كافی، ج ۲، كتاب الحجهٔ، ح ۱۹، ص ۱۴۱.
۷ . امام زمان علیهالسلام و سید بحرالعلوم، سید جعفر رفیعی، نشر یاران قائم، ص ۱۵۷.
۸ . منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، مؤسسه سیدهٔ المعصومه علیهاالسلام ، چاپ اوّل، ص ۳۲۵.
۹ . كمال الدین و تمام النعمه، ص ۱۶، ح ۳۳.
۱۰ . همان، ج ۲، ص ۵۳.
۱۱ . یس/ ۹.
۱۲ . مجمع البیان، ج ۸، ص ۴۱۶.
۱۳ . همان.
۱۴ . بنیاسرائیل/ ۴۵.
۱۵ . مجمع البیان و روح المعانی و الدر المنثور، ذیل آیه ۴۵ سوره بنی اسرائیل.
۱۶ . سیره ابن هشام، ج ۱، ص ۳۷۸.
۱۷ . امامت و مهدویت، صافی گلپایگانی، ج ۳، ص ۶۸.
۱۸ . اقتباس از كتاب تاریخ غیبت كبری، سید محمدصدر.
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست