چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا


خدمات مربوط به اصلاح و تربیت


۱-مقدمه
اداره امور موسسات كیفری و طرز رفتار با زندانیان بموجب قوانین اصلی و نظامنامه ها از قبیل قانون زندانها مصوب سال ۱۹۰۸ و نظامنامه های اجرائی قانون زندانها (آئین نامه مصوب سال ۱۹۰۸ وزارت دادگستری ) و آئین نامه مخصوص طرز رفتار پیشرفت تدریجی با زندانیان (آئین نامه مصوب سال ۱۹۳۳ وزارت دادگستری ) و خلاصه مقررات مربوط به طبقه بندی زندانیان (دستورالعمل مصوب سال ۱۹۴۸ وزیر دادگستری ) و سایر دستورالعملهای صادره از طرف وزیر دادگستری تنظیم گردیده است. مطالعات مربوط به اصلاح قانون زندانها مصوب سال ۱۹۰۸ ابتدا در سال ۱۹۲۲ و سپس در سال ۱۹۴۷ بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم شروع شد و هنور هم ادامه دارد . امور كانونهای اصلاح و تربیت نوجوانان و مراكز طبقه بندی نوجوانان بر اساس قانون مخصوص نوجوانان مصوب سال ۱۹۴۸ و قانون كانون اصلاح و تربیت نوجوانان مصوب سال ۱۹۴۸ و امور مراكز هدایت زمان كه موسساتی برای حمایت و راهنمایی زندگی فواحش بشمار می روند و آنانرا موفق به بازتوانی می سازند بر اساس قانون مركز هدایت زنان اداره می شوند .
در سراسر ژاپن ۵۵ زندان ۹ زندان مخصوص نوجوانان ۲ زندان مخصوص معالجه و مداوای پزشكی زندانیان ۷ بازداشتگاه ۹ شعبه زندان ۲ شعبه زندان مصوص معالجه و مداوی پزشكی زندانیان و ۱۰۳ شعبه بازداشتگاه وجود دارد و موسسات اصلاحی نوجوانان شامل ۶۰ كانون اصلاح و تربیت نوجوانان ۲ شعبه كانون اصلاح و تربیت نوجوانان ۵۰ مركز طبقه بندی نوجوانان و ۱ شعبه مركز طبقه بندی نوجوانان می باشد . موسسات كیفری و موسسات اصلاحی نوجوانان و موسسا هدایت زنان مذكور در فوق بوسیله هشت اداره كل اصلاح و تربیت منطقه ای كه سازمانهای نظارت واسطه محسوب می گردند كنترل می شوند .
در وزارت دادگستری ژاپن اداره كل اصلاح و تربیت مسئول اداره امور زندانها و اجرای اسلوب اصلاحی نوجوانان كمتر از ۲۰ سال كه در معرض خطر اخلاقی قرار دارند و امور موسسات هدایت فواحش میباشد .
بمنظور تربیت كاركنانی برای اداره اصلاح و تربیت در ژاپن موسسه تعلیم و تربیت واقع در توكیو و ۸ شعبه آن تحت نظر وزیر دادگستری بفعالیت مشغول است . شورای اصلاح و تربیت و بازتوانی كه شامل شواری فرعی اصلاح و تربیت و شواری فرعی بازتوانی و شورای فرعی علوم مخصوص و تربیت و بازتوانی می باشند بعنوان هیئت مشورتی وزیر دادگستری انجام وظیفه می كنند .
از ۳۱ دسامبر ۱۹۶۸ تعداد زندانیان در ژاپن بالغ بر ۵۳۸۴۸ نفر گردید كه از این تعداد ۱۱۸۶ نفر زند بودند . بررسی تفصیلی این تعداد روشن میسازد كه ۴۴۶۸۸ نفر زندانیانی هستند كه به حبس با كار اجباری محكوم شده اند كه این تعداد شامل ۹۸۵ نفر زن ۱۵۵۴ نفر نوجوان ۱۴۲۵ نفر محكومین به حبس باستثنا زنان و ۵۲ نفر نوجوان ۸۲ نفر محكومین به مرگ شامل ۳ نفر زن و نیز ۷۳۹۳ نفر زندانی محاكمه نشده (بازداشتی ) شامل ۱۹۲ نفر زن و ۲۶۰ نفر دیگر می باشد .
زندانیانی كه بمناسبت ارتكاب سرقت محكومیت یافته اند بالغ بر ۱۷۹۶۱ نفر می باشند كه از نظر تعداد از مرتكبین سایر جرائم بیشتر هستند . محكومین به ارتكاب راهزنی قتل اعمال شنیع كلاهبرداری و ایراد ضرب و جرح به ترتیب بعد از محكومین به ارتكاب سرقت قرار گرفته اند .
تعداد زندانیانی كه مرتكب جرائم مندرج در قوانین خاص بغیر از قانون مجازات شده اند بالغ بر ۲۵۴۳ نفر می باشد. در میان زندانیان محكوم به حبس با كار اجباری تعداد ۲۲۸۳۶ نفر برای بار اول مرتكب بزه شده اند و بجز محكومین به حبس دائم ۲۰۷۴۵ نفر محكومان به تكرار بزه می باشند. كثرت تعداد تكرار كنندگان بزه پدیده ای است كه آغاز آن از سال ۱۹۵۲ بوده است .
این امر ظاهرا نتیجه موج بزرگ جرائمی است كه بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم بوجود آمد. بهر حال اخیرا از میزان تكرار كنندگان بزه بتدریج كاسته شده و این امر ایجاب میكند كه موضوع از نظر جرم كارشناسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل بیشتری قرار گیرد.
علت كاهش تعداد زندانیان نوجوان برقراری اسلوب جدید جلوگیری از جرائم نوجوانان و بازتوانی محكومین نوجوان تحت حكومت قانون نوجوانان میباشد. امروزه در مورد اغلب نوجوانان بزهكار از روشهای حمایتی و غیر تنبیهی استفاده می شود .
در سراسر ژاپن تعداد ۶۰ كانون اصلاح تربیت نوجوانان وجود دارد كه در آنها جمعل ۶۴۹۴ نفر مجرمین نوجوان مسكن داده شده اند كه از این عده ۶۵۷ نفر دختر می باشند . در این مورد نیز تعداد محكومین به ارتكاب جرم سرقت كه حمعا ۲۷۷۵ نوجوان میباشد نسبت به مرتكبین سایر جرائم در ردیف مقدم قرار دارد و بعد از آن به ترتیب جرایم اعمال شنیع تهدید ایراد ضرب و جرم و راهزنی قرار گرفته است.
مراكز طبقه بندی نوجوانان موسساتی هستند كه مجرمین نوجوان را بر طبق قانون نوجوانان از دادگاههای خانواده تحویل میگیرند و درباره طبقه بندی آنها بررسی های لازم را انجام می دهد و بطور متوسط در سال ۱۹۶۸ روزانه تعداد ۱۵۲۶ نفر مجرمین نوجوان كه ۱۵۰ نفر از آنها دختر بوده اند در اخیتار پنجاه مركز طبقه بندی نوجوانان و یك شعبه آن قرار داده شده است . مفمولا نوجوانان مزبور از ۲ تا ۴ در این مراكز نگهداری میشوند . در این مدت از طرف مسئولین این مراكز درباره زمینه فكری و خصوصیات خلقی آنان مطالعات لازم صورت می گیرد و بر اساس آن مطالعات گزارشهای تهیه می شود و این گزارشها به دادگاههای خانواده تسلیم میگردد و در اتخاذ تصمیم نسبت بطرز رفتار با آنان مورد استفاده واقع می شودند .
۱-طرز رفتار با زندانیان محكوم در موسسات كیفری
۱-مقدمه
طرز رفتار با زندانیان محكوم مبتنی بر طبقه بندی آنان بوده و به شیوه پیشرفته تدریجی صورت می گیرد. اصولا طرز رفتار با زندانیان محكوم بطریق جمع است باین عبارت كه با هر گروه از آنان رفتار متناسب و یكسانی بعمل می آید مع الوصف رفتار فردی نیز برای اصلاح یكایك از محكومین و برطرف كردن تمایل به ارتكاب جرم در آنان معمول می گردد.
۱-طبقه بندی :
اسلوب طبقه بندی جدیدی كه از سال ۱۹۴۹ بمرحله اجرا درآمده بمنظور تعیین طرز رفتار با افراد محكوم است و طرح ریزی آن مبتنی بر اصول علمی و رویه های صحیح می باشد .
طبقه بندی عموما ظرف ۱۵ روز انجام می شود و شامل تعیین نوع و گروه و محدودیت زندانیان می باشد .
طبقه بندی مزبور در ۱۰ گروه ذیل خلاصه می شود :
طبقه ۱ زندانیان مرد كه به آسانی قابل اصلاح می باشند .
طبقه ۲ زندانیان مرد كه به آسانی قابل اصلاح نبوده و از مجرمین عادی می باشند .
و سایر طبقات تا طبقه دهم كه در آنها زندانیان با در نظر گرفتن مدت محكومیت سن رش وضع روانی و جسمی جنس و عادات مخصوص طبقه بندی م یشوند .
اخیرا طبقه جدیدی نیز در مورد زندانیان محكوم بحبس بدون كار اجباری بسبب ارتكاب جرائم رانندگی بطبقات مذكور در فوق اضافه شده است .
باین ترتیب موسسه ایكه زندانی را تحویل می گیرد میتواند طرز رفتار اختصاصی مربوط به گروه زندانی را اعمال كند ونیز می تواند طبقه بندی تفصیلی بیشتری را كه برای طرز رفتار و تربیت زندانیان لازم بداند عملی سازد. بعلاوه قادر است متناسب با پیشرفت زندانی و تغییراتی كه در وی در طی احرای برنامه اصلاحی مشاهده می شود طرز رفتارهای مقرر را تعدیل كند .
هر موسسه دارای یك كمیته طبقه بندی است كه تحت هدایت و رهبری شورای طبقه بندی اداره كل اصلاح و تربیت منطقه ای انجام وظیفه می كند. تا كنون اسلوب متحد الشكلی برای مركز طبقه بندی ایجاد نشده است لیكن یك مركز طبقه بندی در زندان ناكانو واقع در توكیو تاسیس شده است . در این موسسه از طرف كاركنان رسمی مسامی و كوشش هائی برای بوجود آوردن استاندارد فنی طبقه بندی و طرز رفتار با محكومین انجام می شود .
۱- اسلوب طرز رفتار پیشرفت تدریجی
اسلوب طرز رفتار پیشرفت تدریجی در مورد زندانیان محكوم بحبس با كار اجباری بر طبق دستورالعمل طرز رفتار پیشرفت تدریجی با زندانیان مصوب سال ۱۹۳۳ اجرا می شود . در این اسلوب چهار درجه وجود دارد . پائین ترین آن درجه چهارم برای تازه واردین است و بمرور تا بالاترین درجه ادامه پیدا می كند . اصولا كسانیكه در درجات چهارم و سوم قرار داده می شوند در اطاقهای دسته جمعی زندان می گردند و كسانیكه در درجه دوم و بالاتر هستند هنگام شب در اطاقهای انفرادی زندانی می شوند .
كسانیكه در بالاترین درجه طبقه بندی شده اند از خود مختاری و مزایای بیشتری برخوردار می شوتد.
۲-موسسه باز:
از سپتامبر سال ۱۹۶۹ تعداد ۵۵ اردوی كار برای زندانیان تاسیس شده كه وابسته به زندانها می باشند هیجده واحد آنها از نوع باز هستند . زندانیانی كه در این اردوها كار می كنند با توجه بسابقه و مدت محكومین آنان و باقیمانده محكومیت و سایر عوامل انتخاب می گردند . شكل جدید طرز رفتار با زندانی در موسسه باز از سال ۱۹۶۱ بصورت آزمایشی مورد عمل قرار گرفته است .
۳-كار در زندان :
در كشور ژاپن كار برای زندانیان محكوم بحبس با كار اجباری الزامی است . از ۳۱ دسامبر ۱۹۶۸ تعداد زندانیانی كه بكار در زندان اشتغال یافته اند بالغ بر ۴۰۷۲۴ نفر بوده است كه این رقم ۹۱ درصد كلیه زندانیان محكوم می باشد . سایر محكومین و نیز كسانیكه در توقیفگاههای كیفری بازداشت می باشند و در انتظار محاكمه بسر می برند بر حسب تقاضای شخصی بكار گمارده می شوند . برای كار در زندان انواع برنامه های مختلف وجود دارد و به كسانیكه زندانیان را بكار تشویق می نمایند پاداش نقدی داده می شود . میزان كار در هر روز هشت ساعت است و تعطیل هفتگی نیز مراعات می شود . برای حوادث ضمن كار غرامتی پرداخت می شود ولی این مبلغ آنقدر ناچیز است كه اینك برای افزایش آن كوشش بعمل می آید .۴-تعلیمات حرفه ای :
تعلمیات حرفه ای به كسانی كه به آسانی قابل اصلاح و تربیت می باشند و بهمان ترتیبی كه در مورد مجرمین خردسال و نوجوان عمل میگردد داده می شود . تعلیمات مزبور علاوه بر كار منظم در زندان است و شامل تعمیر و رانندگی اتومبیلها آرایشگری خیاطی زنانه لباس شوئی تعمیر رادیو و غیره می باشد . منظور از این تعلمیمات قادر ساختن زندانیان برای گذراندن امتحان جهت احراز مشاغل مزبور می باشد . بدین ترتیب زندانیان بمرور پروانه هائی را كه برای استخدام آنان پس از خروج از زندان لازم است بدست می آورند .
۵-آموزش مدرسه ای :
آموزش مدرسه ای روزانه چهار ساعت است و به نوجوانان و سایر زندانیان علاقمند داده می شود . در صورتیكه بوقت اضافی نیاز باشد این وقت از ساعات بیكاری زندانیان تامین میگردد . در سال ۱۹۵۵ در زندان مخصوص نوجوانان ماتسوموتو واقع در ایالت ناگانو شعبه ای از دوره اول دبیرستان تاسیس شده است كه زندانیان و نوجوانان كه تحصیلات دبیرستانی خود را بپایان نرسانده اند در سراسر كشور ژاپن به آن مدرسه منتقل می شوند ودر آنجا به تحصیل اشتغال می یابند .
۸- دوره های تخصصی مكاتبه :
بعلاوه برای زندانیان نوجوان و بزرگسال دوره های تحصیل مكاتبه ای بمنظور پیشرفت فكری آنان فراهم شده است . دوره های مزبور عبارت از دوره هائی است كه مورد تصویب وزیر آموزش و پرورش قرار گرفته و شامل برنامه های دوره اول و دوم متوسطه و بعضی دوره ها در سطح دانشگاه و دوره های حرفه ای مربوطه به تعمیر رادیو اتومبیل و نیز برق مكانیك و دفتر داری می باشد. به تعداد كسانیكه در دوره های تحصیل مكاتبه ای شركت می كنند بطور مداوم افزوده می شود و گزارشهای جالبی درباره توفیق این طرح تنظیم گردیده است .
۹· آموزش سمعی بصری :
با استفاده از فیلمها اسلایدها رادیو و صفحات مسیقی به زندانیان آموزش سمعی و بصری داده می شود . این روشها بمنظور پیشرفت فكری و تقویت روحیه زندانیان اتخاذ شده است و آنانرا برای زندگی آینده در اجتماع آماده می سازند . به زندانیان نوجوانی كه رفتار شایسته ای از خود نشان می دهند ممكن است اجازه داده شود از امتیاز شركت در فعالیت های مزبور نه تنها در داخل موسسه بلكه در خارج از آن نیز برخوردار گردند . گذشته از مراتب مزبور برنامه رادیوئی مخصوصی از طرف موسسات اصلاح و تربیت تنظیم و با موج كوتاه برای راهنمائی زندانیان پخش می شود .
۱۰- فعالیت های مذهبی :
قانون اساسی ژاپن انتصاب راهنمایان مذهبی را در زندان بعنوان كارمندان دولت ممنوع داشته است مع الوصف میتوانند از طریق فعالیت های انجمن های مذهبی از راهنمائی های پیشروان مذهب مورد اعتقاد خود برخوردار شوند . باین ترتیب از آزادی مذهبی آنان حمایت می شود و فرصت مناسبی برای پرورش احساسات مذهبی آنان و تحكیم اعتقاداتشان فراهم می گردد.
۱۱- اسلوب ملاقات و گفتگو با زندانیان:
از پایان سال ۱۹۶۹ در حدود یكهزار نفر داوطلب كه یكصد و سیزده نفر آنان از بانوان بوده اند در این برنامه خدمت می نمایند . برنامه مزبور از سال ۱۹۶۸ آغاز شده است . این برنامه شامل راهنمائی زندانی برای حل مشكلات و ناراحتی های وی در مورد خانه و خانواده و طرح ریزی زندگی آینده وی بوده و نتایج قابل ملاحظه ای ببار آورده است .
۱۲- فعالیت تفریحی :
فعالیتهای تفریحی بجای آنكه محدود شود تا اندازه ای تشویق گردیده است . این فعالیتها شامل ورزش سینما نمایش موسیقی مطالعه و غیره می باشد . ساعات بعد از كار به انجام دادن این فعالیتها تخصیص داده شده است . وسایل آنها از طرف مقامات مربوطه فراهم میشود . كتابها مجلات در صورتیكه از خارج ارسال شود مورد بازرسی قرار می گیرند .
۱۳- خوراك و پوشاك در زندان :
اصولا زندانیان محكوم خوراك و پوشاك خود را از زندان دریافت می كنند و حال آنكه زندانیان غیر محكوم (در حال توقیف) می توانند خوراك خود را خریداری نمایند. برنامه غذای روزانه زندانیان به ترتیبی تنظیم میگردد كه برای نگهداری و بالا بردن نیروی كار آنان كافی بوده و سلامتی و بهداشت آنان را تامین نماید . كیفیت و كمیت غذای روزانه بر حسب دستورالعمل وزیر دادگستری تعیین می گردد .
۱۴- مراقبت پزشكی :
زندانیان از همان میزان مراقبت پزشكی كه افراد معمولی می توانند بطور عادی از آن بهره مند گردند برخوردار هستند . بیمارستانهای داخلی زندانها مجهز بكلیه دستگاههای پزشكی و متناسب با وسعت موسسه میباشد و به تعداد كافی پزشكان تمام وقت در اختیار دارند . در صورت لزوم زندانیان می توانند از بیمارستانهای خارج از زندانها برای انجام عمل جراحی یا معالجه مخصوص استفاده كنند دو زندان مخصوص و یك شعبه برای معالجه زندانیانی ك بمرض سل جذام بیماری روانی و بیمارهای حاد مبتلا باشند تاسیس شده است . زندانیان ضمنا می توانند از مراقبت روان پزشكی درمان شناختی دسته جمعی شكسته بندی و سایر معالجات از قبیل برطرف كردن علائم خال كوبی و جراحی اختیاری برخوردار شوند .
۱۵- مصاحبه و مكاتبه:
بطور كلی ملاقات بین زندانی و باز دید كننده جز در موردیكه زندانی از زندانیان موقت و بازدید كننده وكیل او باشد در حضور یكی از كارمندان زندان انجام می شود هر شیئی یا مكتوبی كه برای زندانی میرسد یا زندانی آنرا بخارج می فرستد مورد بازرسی قرار می گردد .
۱۶- بازتوانی :
فعالیتهای مربوط به بازتوانی زندانیان محكوم از موقع ورود آنها بموسسات آغاز می شود. نمایندگی بازتوانی دولت (اداره تعلیق توام با مراقبت) تماس خود را با خانواده زندانی حفظ میكند و بعنوان رابط بین زندانی و خانواده او عمل می كند . در مورد زندانیانی كه موقع استخلاص آنها نزدیك می شود برنامه آموزشی خاصی برای تنظیم وضع آینده آنان و كمك به آنها جهت پیدا كردن شغل ارائه می گردد.
۱۷- امنیت :
ویل محدود كننده از قبیل ژاكت های مخصوص دست بند و طناب بمنظور جلوگیری از فرار تجاوز خودكشی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از طپانچه و تفنگ گازی و باتوم نیز استفاده بعمل می آید ولی از شمشیر بهیچ وجه استفاده نمی شود . بهرحال سوء استفال این سلاحها اكیدا ممنوع است . اخیرا تغییر قابل ملاحظه ای در سلولهای انفرادی حاصل شده و آنها را بصورت سكون بخش تری درآوردع اند .
۱۸- پاداش و انضباط :
در موردیكه زندانی كار برجسته ای انجام دهد به او پاداشی اعطا می گدد . اقدامات انضباطی علیه زندانای از قبیل ورزش تقلیل جیره خوراك و محدودیت انفرادی اعمال می گردد تقلیل خوراك بهرحال در مورد محكومین نوجوان و زندانیان غیر محكوم (در حال توقیف) اعمال نمیگردد با آنكه محدودیت انفرادی درجه اول بعنوان تنبیه انضباطی وجود دارد ولی عملا از آن استفاده نمی شود .
۱۹- عرضحال:
زندانیان حق دارند در مورد رفنای كه با آنان می شود به وزیر دادگستری و بازرسان بطور كتبی یا شفاهی شكایت كنند.
۱-رفتار با ساكنین كانونهای اصلاح و تربیت نوجوانان
كانونهای اصلاح و تربیت نوجوانان برای اصلاح بزهكارانی كه از طرف دادگاههای خانواده محكوم می گردمند بر اساس قانون نوجوانان مصوب سال ۱۹۴۸ عمل مینمایند. این كانونها بكانونهائی ابتدائی متوسطه عالی و پزشكی درجه بندی شده اند . كانونهای مزبور بزهكاران نوجوان را تا ۲۰ سالگی تحت آموزش قرار داده و از آنها نگاهداری میكنند مع الوصف در كانونهای عالی اصلاح و تربیت نوجوانان ممكن است در صورت لزوم بزهكارانی را تا ۲۳ سالگی نگاهداری نمایند و چنانچه بمراقبت پزشكی نیازمند باشند ممكن است آنها را تا ۲۶ سالگی در كانون پزشكی اصلاح و تربیت نوجوانان نگهداری نمود . پیشرفت آمورش و تربیت زندانیان تدریجی است وبمیزان آن بمرور افزوده می شود . موسسات مزبور برای زنان و مردان بطور جداگانه تاسیس یافته اند لازم نیست موسسه ای برای نیل بهمه هدفهای آموزشی و اصلاحی تاسیس شده باشد بلكه بر اساس طرح تاسیس كانونهای تخصصی اصلاح و تربیت نوجوانان كه در سال ۱۹۶۳ عنوان شده كانونهای تخصصی اصلاح و تربیت میتوانند برای انجام هدف معینی از قبیل آموزش دوره اول متوسطه یا تعلیمات حرفه ای یا معالجه پزشكی تاسیس گردند . دو موسسه در توكیو بعنوان مدارس تجربی برای تعلیمات تربیت بدنی قبلا در نظر گرفته شده اند .
۲-آموزش اصلاحی :
هسته مركزی رفتار با زندانیان نوجوان عبارت از آموزش اصلاحی است كه شامل آموزش مدرسه ای راهنمائی حرفه ای راهنمائیها در زندگی روزمره و سایر تعلیمات اختصاصی و معالجه پزشكی میباشد . در صورت لزوم ناظر كانون اصلاح و تربیت نوجوانان میتواند قسمتی از اجرای برنامه را با تصویب رئیس اداره كل اصلاح و تربیت منطقه ای به یك مدرسه بیمارستان یا موسسه خصوصی یا بیك فرد واگذار نماید.
۳-آموزش مدرسه ای :
برنامه آموزش مدرسه ای شامل دوره های ابتدائی اول متوسطه و بعضی اوقات دوره دوم متوسطه یا دانشكده میباشد. در مورد آموزش مدرسه ای لازم است از نظریه وزیر آموزش و پرورش پیروی شود.
با اینكه برخی مشكلات از حیث تركیب كلاسها طرح ریزی راهنمائی آموزش مخصوص و نیز از نظر عدم تمایل زندانیان به آموزش و اختلاف در سطح استعداد و زمان زندانی شدنی آنها وجود دارد مع الوصف بر اثر تكنیك های جدید آموزشی از قبیل استفاده از روش آموزش سمعی و بصری و راهنمائی جمعی و سمینار پیشرفت قابل ملاحظه ای در سطح آموزش زندانیان حاصل شده است.
۴-راهنمائی حرفه ای :
راهنمائی حرفه ای بمنظور پرورش ذوق ایرانیان و توسعه دانش و مهارت آنان و آماده ساختن آنها برای زندگی پس از خاتمه زندان و بدست آوردن شغل ارائه می گردد. انواع مختلف تعلیمات از قبیل كارهای چوبی كارهای فلزی تعمیر رادیو رانندگی اتومبیل چاپ كشاورزی و غیره برای پسران و كار در آرایشگاهها و خیاطی و كاردستی و ماشین نویسی و غیره برای دختران ارائه می گردد. به كسانیكه تعلیمات حرفه ای كسب می كنند پاداش مناسب داده میشود . در صورتیكه زندانی در طی تعلیمات حرفه ای آسیب ببیند و یا فوت نماید غرامت پرداخت میشود .
تعلیمات حرفه ای نه تنها در داخل كانون بلكه در خارج از موسسات نیز بمنظور تكمیل تعلیمات داده می شود . در صورت اخیر درآمدهای حاصله در خارج از موسسات در موقع استخلاص زندانی باو تادیه میشود .
۵-راهنمائی در زندگی روزمره:
به نوجوانان برای زمان پس از خاتمه اجرای محكومیت و زندگی در جامعه تعلیمات لازم داده می شود با بحث دسته جمعی به آنان تعلیم می دهند كه برنامه زندگی مستقلی برای خود تنظیم نمایند و از سلامتی و بهداشت خود مراقبت و عادت بكار منظم و احساس مسئولیت اجتماعی را در خود تقویت كنند. بدین ترتیب این قبیل نوجوانان بهمان گونه كه برای زندگی فردی تعالیمی می بینند برای زندگی اجتماعی نیز تربیت میشوند.
در این مورد گفتگو با بازدید كنندگان از زندان نیز نتایج مطلوبی برای آنها ببار می آورد . تعداد بازدید كنندگان داوطلب از ساكنین كانونهای اصلاح و تربیت نوجوانان در پایان سال ۱۹۶۸ از ۶۰۰ نفر تجاوز كرد.
سخن پراكنی روی موج كوتاه برای موسسات اصلاحی برنامه ایست كه از طرف مقامات مربوطه بمنظور تقویت برنامه راهنمائی در زندگی روزمره برای ساكنین موسسات بطور اختصاصی طرح ریزی شده و اجرا میگردد.
۶-مراقبت پزشكی :
پنج كانون اصلی اصلاح و تربیت و یك شعبه منحصرا به زندانیان نوجوانی كه نیازمند به مراقبت پزشكی جسمی و روحی میباشند اختصاص داده شده است . در این موسسات از هیچ سعی و كوشش برای درمان مضایقه نمیشود و در آنها امر بازتوانی تسهیل می گردد. در بیست كانون اصلاح و تربیت دیگر نیز با اینكه بطور كامل برای مراقبت پزشكی اختصاص نیافته اند بخشهای پزشكی كامل وجود دارد.
۷-امتیاز و انضباط:
رفتار در كانونهای اصلاح و تربیت نوجوانان از رفتار در موسسات كیفری در سطح بسیار وسیعی ملایمتر می باشد و محیط كانونهای اصلاح و تربیت نسبتا آزاد تر است.
كسانیكه در درجه یك طبقه بندی شده اند اجازه دارند تحت ضوابطی و بدون نظارت از خانه های خود دیدن كنند. سایرین مجازند در صورت ابتلا به بیماری حاد یا فوت یكی از منسوبین نزدیك از خانه های خود دیدن كنند. مرخصی مخصوص به كسانی داده میشود كه رفتار شایسته ای در كانون داشته باشند.
استعمال دستبند فقط در مورد افراد متمرد مجاز است و عمل انضباطی محدود به توبیخ یا محدودیت در یك اطاق مخصوص توبه برای مدت كوتاه میباشد.
منابع:

۱- Prisoners&#۰۳۹; Progressive Treatment
۲- Rehabilitaton
۱- Progressive System
۱- Nakano Prion
۲- Progressive System
۱- Matsumoto Juvenile Prison
۱- Rehabilitation

ترجمه بخشی از كتاب مربوط به سیاست كیفری ژاپن كه از طرف وزارت دادگستری آن كشور در سال ۱۹۷۰ انتشار یافته است .
ترجمه – حمید جمشیدی
منبع : سایت حقوقی دادخواهی