پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا
دختران در آیینه اسلام
● مقدّمه
نقش تعیینكننده زن در بقاء و رشد جامعه بشری همیشه مورد توجّه مثبت و منفی اندیشمندان، سیاستمداران، مدیران و رهبران جوامع بوده است. تاریخ، گویای این واقعیت است كه زن در كنار مرد در تمدّن بشری ـ مستقیم و غیر مستقیم ـ نقشآفرین بوده است ولی از دیرزمان و با انگیزههای مختلف از حقوق الهی و انسانی خود محروم گردیده است. تاریخ، این حقیقت را در سینه خود ثبت كرده است كه پیامبران و اولیای الهی هم در احقاق حقوق و هم در ایفای نقش سالم و سازنده زنان، برترین جریانسازی و هدایت را داشتهاند.
● راز تفاوتها
آنچه بیشتر موجب شده تا نقش اصیل و سازنده زن در جوامعْ نادیده گرفته شود، برداشت ناصحیح از تفاوتهای طبیعی زن با مرد است كه همانا حكمت و تدبیر الهی در خلقت این دو موجود است. همانگونه كه نیازهای بشر در سنین مختلف، متفاوت میباشد مثلاً غذای او در كودكی با دوره جوانی و بزرگسالی فرق دارد و خداوند برای او غذایی متناسب با رشد و سنّ او در طبیعت فراهم ساخته است، حقوق فردی و اجتماعی او را نیز از بزرگسالان ممتاز كرده است. و همانگونه كه نیازهای طبیعی و مادّی كودك با نیازهای حقوقی و معنوی وی هماهنگ است، همه آنها با نیازهای بزرگسالی نیز متفاوت است. و این تفاوتها همه لازمه آفرینش و همراه با عدالت و در مسیر «نظام احسن» است. (مسلّماً ما انسان را در بهترین شكل و نظام آفریدیم.)۱
و همانگونه كه تفاوت سلیقهها و استعدادها میان انسانها در چرخش نظام اجتماعی امری ضروری است، نوع انسانی نیز در دو صنف زن و مرد تشكیل شده است و هر یك از این دو صنف نیازهای مخصوص به خود را دارند و در عین اشتراك در بسیاری از امور، تفاوتهای روشنی نیز از نظر خلقت میان آنها به چشم میخورد.
با نگاهی به پیشینه این موضوع، به روشنی میتوان دریافت كه ریشه ستمهایی كه بر زن رفته است، ناشی از عدم معرفت به این تفاوتها و یا دستآویز قرار دادن همین تفاوتها برای ستم بر زنان و بلكه ستم بر كلّ بشر بوده است.
تساوی زن و مرد در هویّت انسانی و حتّی در خطابهای الهی و دریافت پاداش یا عذاب كه توسّط پیامبران به بشر رسیده است مانع از اختلاف روحی، روانی و جسمی زن و مرد نیست. زن و مرد در عین اشتراك در هویّت انسانی، از تفاوتهای عمیق روحی و روانی نیز برخوردارند و به تبع آن، بخشی از مسؤولیتهای فردی و اجتماعی آنان نیز متفاوت و متمایز خواهد بود و این، همان چالش بزرگ میان زنان و مردان و حتّی گاه میان خود زنان بوده است.
● تكریم بانوان
در آموزههای اسلام، میان جنس مذكّر و مؤنّث، پسر و دختر، آنچه ملاك سنجش است در یك نگاه كلّی «تقوا» است. قرآن كریم خطاب به مردان و زنان میفرماید: «ای مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم، و تیرهها و قبیلهها قرار دادیم، تا یكدیگر را بشناسید، ولی گرامیترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست. خداوند دانا و خبیر است.»۲
یعنی معیار خوب و بد بودن، «قُرب» و «بُعد» الهی است و در اینباره هیچ فرقی میان انسانها از نظر جنسیّت نیست. بیتردید با آنكه بسیاری از اوصاف، تكالیف و حتّی حقوقی كه در قرآن كریم برای اهل ایمان ذكر شده است ـ چه در حوزه عبادات، اقتصاد، اخلاق و غیره ـ مشترك میان مردان و زنان مؤمن است و هر كسی كه در این اوصاف و تكالیف از دیگری سبقت بگیرد، از پاداش الهی برخوردار و نزد خداوند محبوبتر خواهد بود. «پاداش هیچ كسی از بین نمیرود خواه مرد باشد یا زن.»۳
در برخی آیات نیز اوصاف، نشانهها و تكالیفی آمده است كه مستقلاً برای زنان است. قرآن كریم كه قانون اساسی اسلام است، به احیاء و اصلاح جایگاه زن در جامعه پرداخته است. و به حقیقت، تحوّلی مثبت و شگرف در تكریم شخصیت و حقوق زنان پدید آورده است و با دقّت در آیات قرآن روشن میشود كه این تحوّل و تكریم، همه در سیر «نظام اجتماعی احسن» قابل تبیین و شكلگیری است. آغاز این تحوّل و حركت شگرف را در پدیده شوم زنده به گور كردن دختران میتوان یافت. زنده به گور كردن دختران در دوران جاهلیّت، عمق تحقیر شخصیت زن را هویدا میسازد و مبارزه اسلام با این پدیده شوم، اوج تكریم و تجلّی ارزشهای والای انسانی زن را پدیدار میكند.
● سیمای جاهلیّت
سنّت «دختركشی» كه بین مردم قبل از اسلام امری عادّی بود، با برخورد و عكسالعمل شدید قرآن مواجه گردید. در چند جای قرآن، این حركت جاهلی با شدّت محكوم و از مظلومیّت و معصومیّت دختران دفاع شد. قرآن كریم در سوره «نحل» خشم مردم را از داشتن دختر بیان میكند و زنده به گور كردن دختران را توسّط پدران، بازگو مینماید: «هرگاه به یكی از آنها بشارت دهند دختری نصیب تو شده، چهرهاش (از فرط ناراحتی) سیاه میشود و آكنده از خشم میگردد. از قوم و قبیله خود متواری میگردد (و نمیداند) آیا او را با قبول ننگ، نگهداری و یا در خاك پنهانش كند»؟۴
داستان وئاد (دختران زنده به گور شده) پر از حوادث بسیار دردناك است؛ از جمله این حادثه:
مردی خدمت پیامبر آمد، اسلام آورد، اسلامی راستین؛ روزی خدمت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله رسید و سؤال كرد: آیا اگر گناه بزرگی كرده باشم، توبه من پذیرفته میشود؟ فرمود: خداوند توّاب و رحیم است. عرض كرد: ای رسول خدا! گناه من بسیار عظیم است. فرمود: وای بر تو! هر قدر گناه تو بزرگ باشد، عفو خدا از آن بزرگتر است. عرض كرد: اكنون كه چنین میگویی بدان: من در جاهلیّت به سفر دوری رفته بودم، در حالی كه همسرم باردار بود، پس از چهار سال بازگشتم، همسرم به استقبال من آمد، نگاه كردم دختركی در خانه دیدم، پرسیدم: این دختر كیست؟ گفت: دختر یكی از همسایگان است! من فكر كردم ساعتی بعد به خانه خود میرود امّا با تعجّب دیدم نرفت، غافل از اینكه او دخترمن است و مادرش این واقعیّت را مكتوم میدارد، مبادا به دست من كشته شود. سرانجام گفتم: راستش را بگو، این دختر كیست؟ گفت: به خاطر داری هنگامی كه به سفر رفتی باردار بودم؛ این، نتیجه همان حمل است و دختر تو است. آن شب را با كمال ناراحتی خوابیدم، گاهی به خواب میرفتم و گاهی بیدار میشدم، صبح نزدیك شده بود، از بستر برخاستم و كنار دخترك رفتم، در كنار مادرش به خواب رفته بود، او را بیرون كشیدم و بیدارش كردم و گفتم همراه من به نخلستان بیا، او به دنبال من حركت میكرد تا نزدیك نخلستان رسیدیم؛ من شروع به كندن حفرهای كردم و او به من كمك میكرد تا خاك را بیرون آورم، هنگامی كه حفره تمام شد، من زیر بغل او را گرفتم و در وسط حفره افكندم. (در این هنگام هر دو چشم پیامبر صلیاللهعلیهوآله پر از اشك شد) سپس دست چپم را به كتف او گذاشتم كه بیرون نیاید و با دست راست، خاك بر او افشاندم! و او پیوسته دست و پا میزد و مظلومانه، فریاد میكشید: پدر جان! چه با من میكنی؟ در این هنگام، مقداری خاك بر روی من ریخت، او دستش را دراز كرد و خاك را از صورت من پاك نمود ولی من همچنان قساوتمندانه خاك بر روی او میریختم، تا آخرین نالههایش در زیر قشر عظیمی از خاك محو شد!
در اینجا پیامبر صلیاللهعلیهوآله در حالی كه بسیار ناراحت و پریشان بود و اشكها را از چشم پاك میكرد، فرمود: «اگر نه این بود كه رحمت خدا بر غضبش پیشی گرفته، لازم بود هر چه زودتر، انتقام از تو بگیرد.»۵
مسأله تحقیر شخصیت زن و دختران به همین جا پایان نمیپذیرفت و تا آنجا پیش رفته بود كه اصلاً نَسَب را به مرد مربوط میدانستند و مادر را تنها ظرفی برای نگاهداری و پرورش جنین محسوب میكردند چنانچه در اشعار خود چنین میسرودند: فرزندان ما، فرزندان پسران ما هستند و اما فرزندان دختران ما، فرزندان مردان بیگانهاند.
مفسّران و مورّخان در اینكه انگیزه عرب جاهلی از این عمل حیرتانگیز و منحط، چه بوده است؟ مطالب فراوانی گفته و نوشتهاند از جمله: جنگها و به اسارت رفتن دختران و در نتیجه، جریحهدار شدن غیرت آنان و یا عدم توان و كارایی دختران در تولید؛ امّا آنچه اهمیّت دارد، برخورد قرآن كریم با این پدیده و سنّت زشت است و چه قدر هنرمندانه و ظریف حالات روحی پدران را بیان میكند كه خودِ این شیوه بیان حادثه، حكایت از نكوهش جدّی و عمیق این عمل زشت دارد.
در سوره «تكویر» نیز جریان زنده به گور شدن دختران را به گونهای جانسوز و تكان دهنده و در جملاتی كوتاه بیان میكند، آنجا كه میفرماید: «در آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده پرسیده میشود: به كدامین گناه كشته شدند»۶ قرآن كریم با قرار دادن این پرسش از پرسشهای قیامت و حسابرسی روز رستاخیز، بر اهمیّت این مسأله افزوده است؛ آنگونه كه امینالاسلام طبرسی، در مجمعالبیان در ذیل این آیات میفرماید: «توجّه خطاب به دختران قربانی در قیامت به جای پدران آنان كه عامل جنایت و در واقع قاتل بودهاند، حاكی از نوعی تعریض و توبیخ نسبت به آنان است. گویا آنها به قدری پست و بیارزش هستند كه حتّی ارزش مخاطب بودن برای بازپرسی را ندارند.»
● جایگاه دختر در اندیشه عترت
در عصر كنونی كه جاهلیّت با چهره جدید و مدرن رخ نموده است ـ به ویژه جامعه غربی كه در اوج تحقیر و بهرهكشی از زنان و دختران به سر میبرد و تلاش میكند با قانونمند كردن ضدّ ارزشهای خود برای دیگر جوامع و فرهنگها، فشارهای فراوان را به خصوص بر مسلمانان وارد سازد ـ توجّه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان علیهمالسلام داروی شفابخش روزگار ماست. در این نوشتار، نمونههایی از رفتار و سخن آن بزرگواران را میخوانیم.● پیامبر صلیاللهعلیهوآله و دخترش فاطمه
در عصری كه جهان، غرق در جهل و نادانی، ظلم و ستم، غارتگری و وحشیگری به سر میبرد، و به این زندگی افتخار و مباهات میكرد، خداوند پیامبری را برانگیخت كه «رحمهٔ للعالمین» بود و منجی انسانها از سیاهی، او هم با شرك و بتپرستی مبارزه كرد و هم با سنّتها و ضدّ ارزشهایی همچون تحقیر و زنده به گور كردن دختران.
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله این رسالت عظیم را، هم در سخن و هم در عمل انجام میداد. آن حضرت در برخورد با دخترش فاطمه علیهاالسلام همگان را به حیرت وامیداشت. دست دخترش فاطمه علیهاالسلام را میبوسید و میفرمود: «پدرش فدای او باد.»۷ و زمانی كه حضرت عازم سفر بود فاطمه علیهاالسلام آخرین كسی بود كه پیامبر از او خداحافظی میكرد و در بازگشت نیز زودتر از هر كسی به دیدن وی میرفت و میفرمود: «بوی بهشت را از دخترم فاطمه استشمام میكنم.»۸ رسول مكرّم اسلام صلیاللهعلیهوآله با این سخنان و برخورد عملی با دختر خود، علاوه بر شناساندن مقام و عظمت اهلبیت علیهمالسلام و تأكید بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق دختر خود، میخواستند به تمامی انسانها ثابت كنند كه در آخرین دین الهی، «دختران و زنان» از كرامت و جایگاه خاصّی برخوردارند. و به حق میتوان پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله را بنیانگذار تكریم دختران و زنان دانست. در حدیثی نقل شده است كه به رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله خبر دادند، خداوند به وی دختری عطا كرده است؛ حضرت نگاهی به اصحابش كرد، آثار ناخشنودی را در چهره آنان نمایان دید. لذا فرمود: «این، چه حالتی است كه در شما میبینم؟ خداوند گُلی به من داده است كه آن را میبویم و (اگر نگران روزی او هستید) روزی او با خداست.»۹
آن حضرت با آنكه پسری برای او نماند ولی هرگز شنیده نشد كه اظهار گلایه كند.
● دختر؛ هدیه الهی
در سیره امامان معصوم علیهمالسلام نیز اگر كسی از داشتن فرزند دختر احساس ناخشنودی میكرد، آن بزرگواران با آنان برخورد میكردند و سعی داشتند تا رسوبات جاهلی را از ذهن آنان پاك كنند. در حدیثی چنین نقل شده كه فردی از یاران امام جعفر صادق علیهالسلام دختردار شد، حضرت نزد او رفت، دید خشمگین است، فرمود: «اگر خداوند به تو وحی كند كه آیا میخواهی چیزی را من برای تو انتخاب كنم یا تو برای خودت انتخاب میكنی؟ چه پاسخ میدهی؟» آن مرد گفت: به خدا عرض میكنم: آنچه را تو برایم بپسندی و انتخاب كنی، میپسندم. امام صادق علیهالسلام فرمود: «اكنون خداوند فرزند دختر را برای تو انتخاب كرده است.» سپس فرمود: «آن عالم و ولیّخدا (خضر علیهالسلام ) كه همراه موسی علیهالسلام بود و آن پسر بچه را كشت، خداوند از قول او فرمود: ما آن پسر را كشتیم چراكه بیم آن بود پدر و مادرش را به طغیان و كفر وادارد، از این رو خواستیم پروردگارشان به جای او فرزندی پاكتر و با محبّتتر به آن پدر و مادر بدهد.»۱۰ امام صادق علیهالسلام در ادامه فرمود:«خداوند به آن دو، دختری عنایت كرد كه از او و نسل وی هفتاد پیامبر به دنیا آمدند.»۱۱
گاه میشد كه افرادی از امامان علیهمالسلام برای داشتن فرزند پسر دعایی طلب میكردند، امّا معصومان علیهمالسلام دختر را برای آنان میپسندیدند. به عنوان نمونه در حدیثی آمده است: یحیی بن زكریا ـ از اصحاب امام هادی علیهالسلام ـ نامهای به آن حضرت نوشت و عرض كرد: همسرم باردار است، دعا كن خداوند پسری روزیام گرداند! امام علیهالسلام در پاسخ او نوشت: «چه بسا دختری كه از پسر بهتر است.»۱۲
در تاریخ میخوانیم كه گاه برخی از پیامبران، از خداوند درخواست فرزند دختر میكردند تا از رأفت و دلسوزی او بهرهمند شوند. به عنوان مثال حضرت ابراهیم علیهالسلام از خداوند تقاضا كرد به وی دختری عنایت فرماید تا بعد از مرگش برای او گریه كند.۱۳
● از چشمهسار نور
در فرهنگ اهلبیت علیهمالسلام كه ریشه در وحی و كلام الهی (قرآن) دارد، زنان و دختران از جایگاه خاصّی برخوردارند. تعابیر زیبا و بلندی كه برای دختران به كار گرفته شده است، حاكی از این موضوع است. در سخنان معصومان علیهمالسلام از دختران با واژههایی چون: ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیكی) یاد شده است؛ كه هر یك، نشان از امتیاز و ویژگی خاصّ طبیعی و روحی دختران دارد. در اینجا به برخی از سخنان معصومان علیهمالسلام اشاره میكنیم:
● میزان سنجش مردان
رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله میزان سنجش و ارزش مردان را در نوع برخورد و تعامل با زنان و دختران میداند. لذا میفرماید:
«بهترین شما (مردان) كسی است كه برای زنان و دخترانش بهترین باشد.»۱۴
● محبّت الهی بر دختران
امام رضا علیهالسلام میفرماید: «خداوند بر زنان و دختران مهربانتر است تا بر مردان و پسران.»۱۵
آنچه از این حدیث شریف برمیآید، درسی است كه به خانواده و جامعه داده میشود كه چه الگویی بالاتر از خداوند است كه بتوان به آن اقتدا كرد. و این ارتباط مهربانتر بودن نسبت به زنان و دختران را باید از خداوند علیم و حكیم آموخت؛ چرا كه این مهربانی بیشك هماهنگ و بر اساس فطرت و جسم و روح دختران است.
● مجالست با پیامبر صلیاللهعلیهوآله در بهشت
پاداش همنشینی با اولیای خدا ـ به ویژه پیامبران و بالأخص اشرف مخلوقات، نبیّ گرامی اسلام ـ آن هم در بهشت، امتیازی است كه بنابر نقل روایات به اشخاص و گروههای خاص و بلندمرتبهای تعلّق دارد. از جمله، این امتیاز بزرگ نصیب كسانی میشود كه دخترانی را در نزد خود سرپرستی كنند.
رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «هر كس سه خواهر یا سه دختر شایسته داشته باشد و به آنان نیكی و احسان نماید، من و او در بهشت همانند این دو انگشت (اشاره به انگشتان سبّابه و وسطی) در كنار یكدیگر خواهیم بود.»
راوی پرسید: ای رسول خدا! اگر دو نفر سرپرستی شوند، چه؟ فرمود: همان پاداش را دارد. راوی پرسید: اگر یك نفر سرپرستی شود، باز هم همان پاداش را دارد؟ فرمود: آری.۱۶
● دختران را نكشید
تعبیر بسیار زیبا و بلندی كه در سخن امام سجّاد علیهالسلام است، حاكی از ارزشها و لطافتهای روحی و روانی دختران است كه تنها میتوان در سخن بزرگمردی چون امام سجّاد علیهالسلام آن را یافت. آن حضرت میفرماید: «زنان چون بلورند، آنها را نشكنید.»۱۷
● رحمتهای الهی
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: «خانهای كه در آن دخترانی وجود داشته باشند، هر روز دوازده بركت از آسمان بر آن خانه نازل میشود و رفت و آمد ملائكه از آن خانه قطع نمیشود و برای پدر در هر شب و روز، عبادت یك سال را مینویسند.»۱۸
● شادی دختران
رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: «كسی كه از بازار هدیهای بخرد و آن را برای خانوادهاش ببرد، مانند كسی است كه صدقاتی را برای افراد مستمند میبرد، پس باید هنگام تقسیم هدیه دختران را مقدّم بدارد؛ زیرا كسی كه دخترش را شاد كند، مانند آن است كه بردهای از فرزندان حضرت اسماعیل علیهالسلام را خریده و در راه خدا آزاد كرده است.»۱۹
همچنین میفرماید: «هدایا را در میان فرزندان به عدالت تقسیم كنید. اگر من میخواستم فضیلتی را (در تقسیم هدیه میان دختر و پسر) در نظر بگیرم، دختران را (در دادن هدیه) مقدّم میداشتم.»۲۰
● نشانه سعادت
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: «از نشانههای سعادت و نیكبختی زن آن است كه نخستین فرزندش دختر باشد.»۲۱
● دختران حسناتاند
امام صادق علیهالسلام فرمود: «پسران، نعمت خداوند هستند ولی دختران، حسنات الهی میباشند. خداوند از نعمت سؤال میكند و به حسنات پاداش میدهد.»۲۲
● رزق و روزی دختران
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله فرمود: چون شب معراج از سدرهٔالمنتهی گذشتم، از جانب پروردگار خطاب آمد: «ای محمّد! به دختردارها بگو بر این نونهالان غمگین و دلتنگ نباشند، من همانگونه كه آنان را آفریدم، خود روزیشان را میدهم.»۲۳
● بانگ فرشتگان
امام صادق علیهالسلام فرمود: «هنگامی كه دختری به دنیا میآید، خداوند فرشتهای را مأمور میكند تا بال خود را بر سر و سینه نوزاد دختر بگستراند و بگوید: او دختری ناتوان و ضعیف است؛ هر كس او را كمك كند، تا روز قیامت مورد توجّه خداوند خواهد بود.»۲۴
● بركات اخروی و دنیوی
رسول گرامی صلیاللهعلیهوآله فرمود: «بهترین فرزندان، دختران هستند. هر كس یك دختر را سرپرستی كند، خداوند متعال او را از آتش دوزخ دور نگه میدارد و آن كس كه دو دختر را سرپرستی كند، خداوند او را داخل بهشت میكند و كسی كه سه دختر، یا سه خواهر را سرپرستی كند، جهاد در راه خدا و صدقه دادن از او برداشته میشود.»۲۵
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: «چه فرزند خوبی است دختر! هم پرمحبّت است، هم كمك كار، هم مونس است و هم پاك و پاك كننده.»۲۶
● پدر دختران
امام صادق علیهالسلام در عظمت دخترداری فرمود: «رسول خدا صلیاللهعلیهوآله (كه اشرف مخلوقات عالم است) خود، پدر چند دختر بود.»۲۷
نویسنده:زینت كیانی
پینوشتها:
۱. تین / ۴.
۲. حجرات / ۱۳.
۳. آلعمران / ۱۹۵.
۴. نمل / ۵۸ و ۵۹.
۵. تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۲۷۲.
۶. تكویر / ۸ و ۹.
۷. امالی، صدوق، ص ۱۴۱.
۸. فرائد السّمطین، ج ۲، ص ۶۱.
۹. وسائل الشّیعه / ج ۱۵، ص ۱۰۲.
۱۰. كهف / ۸۱.
۱۱. ر. ك: سفینهٔالبحار، ج ۱، حرف «باء» و «نون».
۱۲. همان، حرف «باء».
۱۳. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۹.
۱۴. نهج الفصاحه، ح ۱۵۲۲.
۱۵. وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۴.
۱۶. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۰۰.
۱۷. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۲۴۰.
۱۸. جامع الاخبار، سبزواری، ص ۲۸۵.
۱۹. وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۲۲۷.
۲۰. نهجالفصاحه، ح ۱۷۲۸.
۲۱. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۸.
۲۲. وسائل الشّیعه، ج ۲۱، ص ۳۶۷.
۲۳. همان، ج ۱۵، ص ۱۰۳.
۲۴. همان، ص ۱۰۵.
۲۵. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۱.
۲۶. همان، ص ۹۸.
۲۷. وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۲.
منبع:ماهنامه كوثر
پینوشتها:
۱. تین / ۴.
۲. حجرات / ۱۳.
۳. آلعمران / ۱۹۵.
۴. نمل / ۵۸ و ۵۹.
۵. تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۲۷۲.
۶. تكویر / ۸ و ۹.
۷. امالی، صدوق، ص ۱۴۱.
۸. فرائد السّمطین، ج ۲، ص ۶۱.
۹. وسائل الشّیعه / ج ۱۵، ص ۱۰۲.
۱۰. كهف / ۸۱.
۱۱. ر. ك: سفینهٔالبحار، ج ۱، حرف «باء» و «نون».
۱۲. همان، حرف «باء».
۱۳. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۹.
۱۴. نهج الفصاحه، ح ۱۵۲۲.
۱۵. وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۴.
۱۶. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۰۰.
۱۷. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۲۴۰.
۱۸. جامع الاخبار، سبزواری، ص ۲۸۵.
۱۹. وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۲۲۷.
۲۰. نهجالفصاحه، ح ۱۷۲۸.
۲۱. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۸.
۲۲. وسائل الشّیعه، ج ۲۱، ص ۳۶۷.
۲۳. همان، ج ۱۵، ص ۱۰۳.
۲۴. همان، ص ۱۰۵.
۲۵. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۱.
۲۶. همان، ص ۹۸.
۲۷. وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۲.
منبع:ماهنامه كوثر
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست