دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
چرا فقط بعضیها؟!
چرا امتحان الهی فقط مخصوص بعضیهاست؟ چرا ما که نماز میخوانیم و حجابمان را رعایت میکنیم، مشکلاتمان بیشتر است و برعکس، کسانی که خیلی چیزها را رعایت نمیکنند، خوشترند و وضعشان بهتر است؟
ضمن ابراز همراهی با شما و درک سختیها و فشارهای احتمالی زندگی که کم و بیش همه ما را گاهی به چالش میکشاند، تا آنجا که گاهی حتی نسبت به خدا نیز اعتراض میکنیم و درباره نظام هستی دچار تردید میشویم، باید بگوییم که در یک نگاه کلی، نظام جهان، براساس لطف و غلبه رحمت بر غضب است؛ به طور مثال، شاید صدها و هزاران نفر در عبور از خیابان، بیاحتیاطی کنند و یا در هنگام رانندگی، قوانین را رعایت نکنند؛ اما تنها درصدی از آنها تصادف میکنند.
حال آیا ما میتوانیم اعتراض کنیم که این همه افراد بیاحتیاطی کردند، چرا تنها من باید تصادف کنم؟ واقعیت این است که براساس تحلیل عادی و حتی عقلی همه کسانی که بیاحتیاطی میکنند، سزاوار گرفتاری و مشکلات هستند؛ اما خداوند مهربان، نظام جهان را به گونهای قرار داده که برای بسیاری خطر پیش نیاید؛ زیرا با توجه به غفلتها و نادانیهای فراوان انسانها، اگر قرار بود برای هر بیاحتیاطی بلافاصله مجازات و خطرها تحقق پیدا کند، دنیا پرتلاطم میشد و تداوم حیات برای اغلب انسانها، طاقتفرسا میشد؛ اما این لطف خدا، نباید موجب شود که برخی مغرور شوند و همه گونه بیاحتیاطی را انجام دهند و یا اگر یک نفر بیاحتیاطی کرد و نتیجه عمل خودش را دید، نباید زبان به اعتراض بگشاید. در هر صورت، باید درصدی از انسانها گرفتار شوند تا همگی مغرور نشوند و بینظمی رایج نشود.
▪ حال چرا تنها عدهای گرفتار میشوند و همگی در دنیا مجازات نمیشوند؟
برای پاسخ به این پرسش، به مطالب زیر توجه کنید:
۱) حال که قرار است براساس لطف و غلبه رحمت خدا تنها درصدی از مردم در دنیا گرفتار شوند، چرا در بیشتر موارد، انسانهای مؤمن، نمازخوان و خانمهای باحجاب، گرفتار میشوند؛ در حالی که خیلی از آدمهای لاابالی، بینماز و بیحجاب، مشکلی برایشان پیش نمیآید و روز به روز، وضعشان بهتر میشود و آیا راهی هست که ما جزء افرادی باشیم که گرفتاریها کمتر به سراغمان بیایند؟
برای حل این موضوع که از دغدغههای ذهنی بسیاری از افراد است، باید گفت، که اولاً این طور نیست که تنها انسانهای باایمان و باحجاب، گرفتار باشند و افراد دیگر در خوشی و آسایش باشند؛ بلکه همان گونه که در میان مؤمنان، برخی در سختی و گرفتاری هستند، در میان کافران و دنیاگرایان نیز برخی در سختی و مشکلات هستند؛ چنان که خداوند متعال میفرماید: «اگر به شما آسیبی رسید، آن قوم را نیز آسیبی نظیر آن رسید و ما این روزها [ی شکست و پیروزی ]را میان مردم به نوبت میگردانیم [تا آنان پند گیرند ]و خداوند، کسانی را که [واقعاً ]ایمان آوردهاند، معلوم بدارد و از میان شما گواهانی بگیرد و خداوند، ستمکاران را دوست نمیدارد».۱
در هنگام مقایسه، باید شرایط و امکانات مساوی را در نظر گرفت؛ به طور مثال مؤمنانی که از نظر بهره هوشی، امکانات مادی، شرایط جسمی و محیطی، در وضعیتی مشابه با افراد کافر میباشند، با یکدیگر مقایسه شوند و نباید افراد باهوش کافر با افراد کمهوش مؤمن مقایسه شوند و ناکامیها از سوی ایمان تحلیل شود. همچنین که طبیعی است که مقایسه ساکنان کشورهای عقبمانده با مردم کشورهای توسعه یافته، نتیجه کامل نخواهد داد. اگر این موضوع، به خوبی و در شرایط مساوی تحلیل شود، میفهمیم که مؤمنان، از جهت آرامش درونی و حتی آسایش بیرونی، در وضعیت بهتری قرار دارند و این، وعده حتمی خداوند است؛ «و هر کس از خدا پروا کند، [خدا ]برای او، راه بیرون شدنی قرار میدهد».۲
بنابر آنچه گفته شد، سختی و گرفتاری، کم و بیش دامنگیر همه انسانها میشود و اختصاص به گروه خاصی ندارد؛ البته با تدبیر، مشورت و استفاده از عوامل مادی و معنوی، میتوان هجوم مشکلات را کم کرد. نباید برخی از مشکلاتی را که به خاطر سستی، بیتدبیری و بیاحتیاطی به سراغ ما میآیند، ناشی از ایمان خود بدانیم؛ مگر مواردی که به خاطر حفظ ایمان، از سوی تبهکاران و بدخواهان، ما متحمل زیان میشویم.
چنان که در قرآن مجید آمده است: «و بر آنان عیبی نگرفته بودند؛ جز اینکه به خدای ارجمند ستوده، ایمان آورده بودند».۳ در این صورت گرفتاریهایی که به خاطر حفظ ارزشها و ایمان متوجه ما میشوند، موجب پاداش فراوان و بالا رفتن مقام معنوی ما میشوند و حتی گرفتاریهایی که برخی به خاطر کوتاهیها دامنگیر انسان میشوند، موجب تخفیف گناهان و حتی کسب پاداشها میشوند. اگر چه باید تدبیر کنیم تا کمتر سختیها و گرفتاریها به سراغ ما بیایند، اما در صورت وجود مشکلات، باید آنها را به فال نیک بگیریم و با حفظ ایمان و استقامت خود، در جهت نزدیکتر شدن بیشتر به خداوند، از آنها بهره بگیریم.
بنابر آنچه گفته شد، یکی از اصول زندگی که باید بپذیریم و از سنتهای عام خداوند است، سنت امتحان میباشد. این امتحان، نه به قشری خاص از افراد مربوط است و نه در زمان و مکانی مشخص صورت میپذیرد. باید توجه داشت که خدای متعال، گاهی به ما نعمت میدهد و گاهی سختی و هر دو از وسایل آزمایش الهی میباشند. کسی که نعمت دارد، وظیفه دارد که شاکر نعمتهای الهی باشد و آنها را در راه خدا مصرف کند و کسی که دچار سختی شده است، با صبر و بردباری، در این امتحان الهی، پیروز خواهد شد.
هدف از امتحان الهی، شکوفا کردن استعدادهای بشر و آشکار نمودن باطن و حقیقت آدمی و خالص ساختن وجود انسان و مشخص کردن شایستگیهای آنان و جدا کردن افراد نیکوکار از بدکار است. بدون امتحان و آزمایش، افراد مستعد به آن درجه از کمال که باید برسند، نمیرسند و نیروهای درونی و نهفته آنان، به صورت بالقوه میمانند و به فعلیّت نمیرسند. ابزار آزمایش الهی هم چیزهایی هستند که مورد پسند و دلخواه انسانها میباشند و هم چیزهایی هستند که مردم آنها را نمیپسندند که برخی از آنها به شرح زیر میباشند:
الف) گاهی خداوند، بندگانش را با زینتهای دنیایی میآزماید؛ (کهف، آیه ۸۷).
ب) گاهی انسانها را با تفاوتی که در میان آنها میگذارد، میآزماید؛ (انعام، آیه ۱۶۵).
ج) گاهی مؤمنان را با سختیها و شداید، امتحان میکند؛ (بقره، آیه ۲۱۴).
د) گاهی آنان را با جهاد میآزماید؛ (آل عمران، آیه ۱۴۲).
ه)گاهی بندگانش را با آرزوهایی که از سوی کافران به آنها میرسد، آزمایش میکند؛ (آل عمران، آیه ۱۸۶). به طور کلی، از مجموع آیات امتحان، فهمیده میشود که سنت آزمایش، هم در امور فردی جریان دارد و هم در شئون اجتماعی و هیچ فردی از آزموده شدن، گریزی ندارد. وسایل آزمایش عبارتند از:
الف) خوبیها مانند مال، جان، فرزند و قدرت.
ب) بدیها مانند کاهش اموال، نفوس و میوهها، تنگ دستی، سختی، گرسنگی و ترس.
۱. آل عمران، آیه ۱۴۰.
۲. طلاق، آیه ۲.
۳. بروج، آیه ۸.
۲. طلاق، آیه ۲.
۳. بروج، آیه ۸.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست