دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
لزوم اصلاح ساختار موجود وزارت آموزش و پرورش
از مهمترین، اساسیترین و معمولترین ابزارهای هر سازمان تهیه نمودار و راهنمای سازمانی است که براساس آن مدیران رده بالا بتوانند از تخصص، سادگی، صرفه جویی در نیروی انسانی و ارائه ابزار کنترل و ارزشیابی بهرهمند شوند. ساختار سازمانی به کارگیری منابع و فعالیتهای افراد را باید به گونهای با هم ترکیب و هماهنگ کند که ترکیب و تعامل واحدها و مدیران حاصل میشود.چون سازماندهی به عنوان یک فرآیند با سایر فرآیندهای مدیران تعامل دارد. ساختار سازمانی درجه مسئولیت و اختیارات پستها، تمایز وظایف صف یا ستاد، کانالهای ارتباطی واحدها با یکدیگر را نشان میدهد. در یک جمله چارچوب اسکلت کلی واساسی سازمان را بیان میکند.
تیلور Taylor و فایول Fayol از صاحب نظران کلاسیک مدیریت معتقدند در ساخت سازمانی وظایف باید به طور دقیق معین شود و شبکهای از اختیارات تفویض شده ایجاد شود تا بتوان هماهنگی لازم را برای ترکیب فعالیتهای گروهی فراهم آورد.
● ویژگیهای ساختار مطلوب و مناسب سازمانی
۱) تقسیم بندی کار و فعالیت بر مبنای وظیفه
۲) برقراری ارتباط از نظر اختیارات بر مبنای سلسله مراتب، حیطه نظارت، وحدت فرماندهی، روابط صف و ستاد، تمرکز و عدم تمرکز
۳) مرتبط ساختن سلسله مراتب از لحاظ تخصص، رویهها، کمیتهها و گروههای کاری
۴) تعیین جایگاه برای کارکنان از لحاظ شرایط احراز پست، قوانین و مقررات
تاریخچه تحول ساختاری در آموزش و پرورش از سال ۱۳۵۸ تاکنون
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ از تعداد معاونین وزیر کاسته شد و در این تشکیلات برای وزیر ۵ معاون با عنوان معاون پژوهش و برنامهریزی معاون امور آموزشی، معاون آموزش فنی و حرفهای، معاون امور اجتماعی و پرورشی و معاون امور اداری ومالی پیشبینی شد که دارای ۲۷ دفتر و اداره کل در حوزه ستادی بود ولی از سال ۱۳۵۸ به بعد در تشکیلات اداری این وزارتخانه تغییراتی حاصل شد. تعداد معاونان، سازمانهای وابسته و ادارات کل ستادی افزایش یافت. همچنین تعداد آموزش و پرورش در مناطق، نواحی، شهرستانها و استانها براساس گسترش افزایش یافت. به علاوه در وظایف وزارت آموزش و پرورش تجدید نظر شد و قانونی به نام قانون “اهداف و وظایف آموزش و پرورش” در بهمن ماه ۱۳۶۶ در چهار فصل و سیزده ماده و نه تبصره به تصویب رسید. براساس این قانون وزارت آموزش و پرورش مسئولیت برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی و نظارت بر امور آموزشی و پرورشی دورههای پیش دبستانی، راهنمایی، متوسطه و مراکز تربیت معلم را در سراسر کشور برعهده دارد. تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در مراکز استانها و شهرستانها چندین بارتغییر یافت.
در سال ۱۳۷۴ تشکیلات مرکزی به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید که تعداد معاونین به ۶ و ادارات و دفاتر به ۳۶ مورد و به ۷ سازمان وابسته افزایش یافت و پیوسته وظایف اساسی وزیر علاوه بر رهبری و هماهنگی، بهرهوری بیشتر از امکانات و منابع انسانی و مادی در درون و برون سازمان آموزش و پرورش در زمینه تحقق اهداف ووظایف این وزارتخانه است. اما براساس آخرین اصلاحات و تغییرات در سال ۱۳۸۳ که به امضای وزیر آموزش و پرورش وقت و سازمان مدیریت و برنامهریزی رسید علاوه بر حذف معاونت پرورشی ۶ معاون و ۹ سازمان وابسته با ۳۶ دفتر و اداره کل پیشبینی و ابلاغ شد. با عنایت به سیاست تعدیل نیرو و عدم تمرکزگرایی در دولت اما نسبت به سالهای قبل نه تنها تعداد دفاتر و ادارات عملا کاهش نیافت بلکه تعداد سازمانهای وابسته حوزه ستادی افزایش هم یافت و تداخل وظایف بعضی از دفاتربه اضافه ادارات و سازمانها باعث تنزل کارآیی وزارت آموزش و پرورش گردید. تضاد و رقابت بین واحدها که هر مسئول واحد تنها به فکر واحد خود بوده و به نتیجه سازمان توجه چندانی نمیشد.
● ضرورت (نتیجه)
وجود موازی کاری در بخشهای مختلف حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش علاوه بر اتلاف وقت و صرف هزینههای کلان یک ناهماهنگی و تداخل کاری در دفاتر، ادارات و سازمانهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش را به وجود آورده است که مانع توسعه، خلاقیت، نوآوری و بهبود روند کاری وزارت آموزش و پرورش و در نهایت پیشرفت کشور در عرصههای مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میگردد.
به منظور انسجام و یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامهریزیها و اجرای مصوبات و آئین نامهها و دستورالعملها در واحدهای آموزشی الزاما باید یک خط مشی واحد و مشترکی درحوزه ستادی تدوین، تصویب و ابلاغ شود تا به صورت یک مجموعه (سیستم) همه عناصر واجزای آن علاوه بر هماهنگی یک تعامل مثبت و فعال با یکدیگرداشته باشند؛ و در سال اتحاد ملی یک انسجام،وحدت رویه و تسریع و تسهیل در بهبود روند کاری وزارت آموزش و پرورش حاصل شود.
صفیالله ملکی
کارشناس ارشد امور فرهنگی
رونوشت:
۱- سازمان و قوانین آموزش و پرورش، احمد صادقی
۲- اصول مدیریت دکتر علی رضائیان
۳- جامعه شناسی آموزش و پرورش
کارشناس ارشد امور فرهنگی
رونوشت:
۱- سازمان و قوانین آموزش و پرورش، احمد صادقی
۲- اصول مدیریت دکتر علی رضائیان
۳- جامعه شناسی آموزش و پرورش
منبع : روزنامه رسالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست