یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

فریاد بر سر شیطان - Shout At The Devil


فریاد بر سر شیطان - Shout At The Devil
سال تولید : ۱۹۷۶
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : مایکل کلینگر
کارگردان : پیتر هانت
فیلمنامه‌نویس : ویلبور اسمیت، استنلی پرایس و آلاستر رید، برمبنای رمانی نوشته اسمیت.
فیلمبردار : مایک رید.
آهنگساز(موسیقی متن) : موریس ژار.
هنرپیشگان : لی ماروین، راجر مور، باربارا پارکینز، ایان هولم، رنه کولدهوف، کارل میکائیل فوگلر و هورست یانسون.
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۷ دقیقه.


زنگبار، سال 1913. «فلین اوفلین» (ماروین)، دائم‌الخمر آمریکائی که می‌خواهد در منطقه تحت نفوذ آلمانی‌ها عاج قاچاق کند، برای در امان بودن از دخالت انگلیسی‌ها، «سباستین اولداسمیت» (مور) را به‌عنوان شریک با خود همراه می‌کند. اما مأمور خشمگین آلمانی‌ها، «فلایشر» (کولدهوف) به اردوی آنان حمله می‌کند و پس از زخمی کردن «فلین»، با یک کشتی بخار، کرجی‌شان را دنبال می‌کند. آنان کشتی بخار «فلایشر» را از کار می‌اندازند، اما گرفتار یک کشتی جنگی آلمانی می‌شوند. بعدتر آنان خود را با قایق نجات به خانه «فلین» در منطقه پرتغالی‌ها می‌رسانند و «سباستین» دل‌باخته دختر «فلین»، «رُزا» (پارکینز) می‌شود. «سباستین» پول‌هائی را که «فلایشر» از مردم بومی به‌عنوان مالیات گرفته به خود آنان پس می‌دهد و با «رُزا» ازدواج می‌کند. در سال 1914 آن دو صاحب دختری می‌شوند و با یافتن تلگرافی می‌فهمند که جنگ جهانی آغاز شده است. حالا «فلایشر» در جریان حمله به دشمن، خانه «فلین» را آتش می‌زند و بچه «سباستین» را می‌کشد. «فلین»، «سباستین» را وادار می‌کند که داوطلبانه محل کشتی جنگی آلمانی‌ها را برای نیروی دریائی خودی مشخص کند؛ «سباستین» پس از پیددا کردن جای کشتی، پنهانی روی عرضه می‌رود و یک بمب ساعتی را آنجا کار می‌گذارد و فرار می‌کند. اما «فلایشر»، «رُزا» را گروگان گرفته و به کشتی برده است. «فلین» خودش را قربانی می‌کند تا «سباستین» پیش از انفجار کشتی، «رُزا» را نجات می‌دهد. «فلایشر» هم فرار می‌کند، اما «سباستین» او را با تیر می‌زند.
* مور از تب مالاریا برمی‌خیزد و می‌پرسد «من کجا هستم؟» و معلوم می‌شود به لطف سینما، او در آفریقاست و درگیر یکی از آن داستان‌های ماجرائی ابلهانه که در آنها فیل‌ها و تمساح‌ها به خدمت گرفته می‌شوند تا در کنار آلمانی‌های کارتونی خطر بیافرینند و سرانجام هم مغلوب دو آقای متشخصِ مشکوک (اما در انتها شرافتمند) شوند. فیلم صرفاً متکی بر کلیشه‌ است و آفریقائی‌های بی‌نوا هم صرفاً سیاهی لشکر.


همچنین مشاهده کنید