شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
راهبی که هرگز مبارزه نکرده است!
▪ شیدییانگشیما، راهبی که هرگز مبارزه نکرده است!
اجازه نمیدهد ”استاد بزرگ“ خطابش کنی. همهجا عنوان رسمی شائولین همراه اوست. راهبی از نسل سی و یکم، نزدیکترین شاگرد به شی شوکوزی معروف، والامقام معبد که در سال ۲۰۰۶ دنیا را بدرود گفت. شیدییانگ در سال ۱۹۸۴ وقتی هنوز یک نوجوان بود، وارد معبد شد.
یکی از معدود افرادی که در مدتی کوتاه به عمق رشتههای شائولین، چان، ووشو و پزشکی سنتی پی برد. از ”استاد فن“های معبد است که هنرهای رزمی را آموزش میدهد. از سال ۱۹۹۲ مسئول تمرینات ”راهبان جنگاور“ شده در حالیکه درا ین سمت یکی از جوانترینها تا به امروز است. او متون قدیمی را ترجمه میکند که یکی از وظایف حساس در معبد است. با همه ذکاوت و دانائی که از او انتظار میرفت، نقش خود در معبد امروز را، در حالیکه در قرن بیستویکم هستیم برای ما شرح داد.
▪ مسئولیت راهبان جنگاور از چه ایدهای نشأت میگیرد؟
ـ حاضر بودن، از نیازهای معبد است. هر روز صبح من راهبان را برای عبادت همراهی میکنم، بعد صبحانه میخورند و سپس آنها را برای تمرینات رزمی همراهی میکنم.
▪ هماکنون در معبد چند راهب هست؟
ـ راهبان جنگاور، یعنی آنهائی که تمرینات رزمی دارند حدوداً ۱۰۰ نفرند ولی در مجموع ما ۳۰۰ نفر هستیم.
▪ تمرین دادن به راهبها در معبد شائولین مسئولیت اخلاقی سنگینی دارد، اینطور نیست؟
ـ (لبخند میزند) مطمئناً مهم است. اما از آن مهمتر این است که به راهبان یاد بدهیم فرهنگ قلب و روح را بیاموزند. شائولین ریشه در بودیسم چان دارد. وقتی از چان حرف میزنیم فوراً به یاد تمرینات قلب و جان میافتیم. کونگفوی شائولین وسیلهای است برای بیدار شدن و بودن در طبیعت و روشن نمودن قلب.
▪ شما ۲۳ سال است که وارد معبد شدهاید. تا بهحال مبارزه هم کردهاید؟
ـ خیر. هرگز مبارزه نکردهام! چون در لباس یک راهب مبارزه کردن کار من نیست. اما نمایش و اجراهای بسیاری داشتهام. روح هنرهای رزمی در شائولین نه با مبارزه عجین است و نه با تجارت. تمرینات ما تنها با نگرشها و مسیرهای روحی و معنوی کمک میکند.
▪ راهبان جعلی در دنیا زیادند، از شاگردان قدیمی مدارس اطراف معبد. نظرتان در مورد این مسئله چیست؟
ـ (دوباره لبخند میزند) همه نمایشهائی که در همه کشورها اجرا میشود تنها پنجره کوچکی است که میتوان از آن به فلسفه و فرهنگ نگریست. معبد، مرحله اول است. برای رسیدن به روح شائولین باید کار کرد و این دومین مرحله است.
با تعمق در هنرهای رزمی شائولین حرکاتی که به آرامش عمیق منتهی میشوند را یاد میگیریم. این در کوچکی است برای دریافت روح بزرگ شائولین.
▪ روح شائولین را برای ما تعریف میکنید؟
ـ وقتی در گشوده شد، آنجا با هنر خطاطی، نقاشی، نمایش تئاتر که فلسفه چان و آرامش عمیق را به همراه دارد، آشنا میشویم. از گذر آرامش به انسان بودن، دریافت طبیعت، درک عمق قلب و عمق روح پی میبریم. این معنای صحیح ”بودن“ است.
▪ نقش هنرهای رزمی در فلسفه چان چیست؟
ـ تمام حرکات و جابهجائیهای فیزیکی تنها مانند یک برگ است. مانند آن که در جنگل زیبائی قدم برمیدارید. بیرون را کشف میکنید و در ورودی و پیشرفت را پیدا میکنید. فن خالی به هیچ کار نمیآید. فنون و تکنیک تنها کلیدهای درهای اولند.
▪ مدارس کونگفوی بسیاری اطراف معبد هستند. رابطه بین معبد با این مدارس چگونه است؟
ـ میتوانم یک تصور داشته باشم؛ استاد معبد یک دیگ سوپ را مهیا میکند برای امشب، که درونیها و بیرونیها با یک مزه از آن بهره ببرند. معبد کوچک است و همه مردم دنیا در آن جا نمیگیرند، این رابطهها باعث میشود دیگران هم از معبد استفاده کنند.
بیرون از فعالیتهای داخل معبد، من یک مدرسه و صدها شاگرد دارم که اکثراً فقیرند، من آنها را نیز آموزش میدهم.
▪ از نظر شما چرا معبد شائولین همیشه شناخته شده و مورد احترام بوده و هست؟
ـ من خیلی به این سئوال فکر کردهام. در طول مدت بیشتر از ۱۵۰۰ سال، راهبان از دورانهای مختلف عبور کردهاند، گاهی دورانها خیلی طاقتفرسا بوده اما آنها همیشه سربلند و پیروز باقی ماندهاند. فکر میکنم دلیل اصلی آن، آموزشهائی بوده که در سنین مختلف صورت پذیرفته است. کودک میتواند آگاهیاش را از طریق تمرینات فیزیکی بسط بدهد، چی کونگ میتواند به نوجوان استقامت و تعادل بیاموزد. افراد پیر میتوانند تمرینات سبک مطابق سن خودشان را داشته باشند. نکته مهم بعدی فرهنگ شائولین است که بسیار کامل است. به کمک آموزشهای فلسفی چان میتوان روح و جسم را باهم تقویت کرد.
▪ نقش معبد شائولین در دنیای امروز چیست؟
ـ در گذشته میآمدند تا حرکات را تمرین کنند و روح را جلا بدهند. امروز معبد مانند قطاری است که به جلو میرود و حرکات پشت سر او میمانند. در جامعه امروز که دنیا به سرعت برای پول به جلو میرود، مهم روح معبد است. انسان بودن یعنی رسیدن به فلسفه شائولین، یعنی حفظ تعادل، یعنی متفاوت بودن و اصل هم همین است.
▪ چهطور به آموزشهایتان غنا میبخشید؟
ـ در شائولین، در معبد چهار چاه وجود دارد که نزدیک هم قرار گرفتهاند، اما آب آنها مزههای متفاوتی دارند، آنچه شگفتانگیز است این است که به لحاظ جغرافیائی این مسئله غیرممکن است. من اینطور تفسیر میکنم: برای دست یافتن به یک دانش و فرهنگ کامل باید همه مزهها را شناخت. این باعث میشود دانش ما غنی، قدرتمند و متحول باشد. این گشایش روح به مکاشفه میانجامد. پیش بهسوی شناخت فرهنگها و علوم دیگر!
▪ کلام آخر؟
ـ آرزوی موفقیت، سلامتی، صلح و خوشبختی برای همه دارم.
مترجم: نگار نباتی
منبع : مجلهرزمآور
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران امام خمینی
تهران شهرداری تهران پلیس قتل هواشناسی سیل کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال سینما کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت موسیقی قرآن کریم تئاتر ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک بازی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات سرطان نخبگان مدیران خودرو فناوری ناسا اپل سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل