سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

نقش تمرینات ورزشی در سلامت روحی


نقش تمرینات ورزشی در سلامت روحی
همان‌طور که تمرینات ورزشی می‌تواند سلامت جسمی شما را تأمین کند، اتخاذ برخی حالات و حرکات زیر می‌تواند سلامت روحی شما را فراهم نماید.
۱) خود را بشناسید.
امروزه پیشنهاد سقراط که در قرن پنجم قبل از میلاد در تن مبنی بر ”خودشناسی“ ارایه شد به قوت پابرجاست. اهداف، احساسات و محدودیت‌های خویش را بشناسید و با آرامش با آنها برخورد نمایید. خواه از طریق مطالعه، خواه از طریق اندیشیدن و تفکر، سعی کنید بعضی راه‌هائی که باعث شناخت شما از خودتان می‌شود و این که چه چیزهائی شما را خوشحال می‌کند، پیدا کنید. چنانچه به این توصیه عمل نمایید، بهتر قادر به کنترل زندگی و مشکلات پیش روی خود خواهید بود.
۲) به خودتان ارزش بدهید و به خود اعتماد داشته باشید.
ممکن است سخت به‌نظر برسد اما سعی کنید رفتارتان گویای این باشد که از خوتان مواظبت می‌کنید. حتی اگر همیشه احساس عدم اطمینان می‌کنید، برخورد و رفتار مثبت را به دنیای اطراف هدیه دهید. برخورد مردم با شما متأثر از رفتار و پوشش شما است. بنابراین، خود ارزشی و خود اعتمادی را به نمایش بگذارید تا احترام را برای شما به ارمغان آورد.
۳) بیش از حد توانتان کار نکنید.
همه ما با سخت کوشی، خواهان تأمین امنیت و رفاه خانواده‌مان هستیم. اما مهم این است که تعادل را در زندگی حفظ کنیم. معمولاً آنچه از نظر مالی دنبال می‌کنیم، با آنچه که تحقق می‌یابد یکسان نیست. اگر برای شما تأمین معاش مهمتر از صرف وقت با عزیزان یا لذت بردن از زندگی است، بهتر است در تعیین اولویت‌ها بازنگری کنید. سعی کنید برقراری تعادل را از کسی که بین زندگی شغلی و خانوادگی‌اش این توازن را ایجاد کرده بیاموزید یا این که با خانواده یا دوستانتان را جمع به تأثیرات شغلیتان بر روی آنها صحبت کنید.
۴) از افراد منفی دوری کنید.
از ارتباطات مسموم که در شما احساس ناراحتی، عصبانیت یا ناامنی می‌کند اجتناب کنید، ممکن است سخت به نظر آید اما ارتباط خویش را با کسانی که برای شما افردگی به ارمغان می‌آورند به حداقل برسانید؛ کسانی که اکثراً محبت‌های دریافتی را بدون پاسخ می‌گذارند و یا کسانی که دایماً از شما انتقاد می‌کنند. صداقت سخنان چنین افرادی را مورد ارزیابی قرار دهید تا ببینید که میزان حقایق موجود در سخنانشان تا چه حد براساس ارتباطی مثبت و خوش بینانه است. اگر کسانی شما را تحت فشار روانی قرار می‌دهند، صریحاً از آنها بخواهید شما را رها نمایند.
۵) مثبت فکر کنید.
سعی کنید از حداکثر توانائی‌هایتان استفاده کنید و به قدرت خویش اتکاء کنید. علایق شخصی‌تان را با مطالعه و گذراندن کلاس‌ها توسعه دهید. علایق جدید را امتحان کنید و شکست هایتان را به کار گیرید. همه ما بخشی از اوقاتمان را از دست داده‌ایم اما افراد موفق از شکست‌هایشان درس‌ها آموخته‌اند و مغلوب شکست‌شان نشده‌اند. اگر شما توانائی‌هایتان را به خوبی توسعه دهید و نقش مثبتی داشته باشید، واقعاً قادر به تغییر موقعیت‌های منفی به موقعیت‌های مثبت خواهید بود.
۶) ورزش، ورزش، ورزش
یک رژیم مناسب و قدری فعالیت بدنی روزانه، اعم از این که پیاده روی آرام باشد یا کار بیرون، فشار و اضطراب را تخفیف می‌دهد و روحیه را شاداب نگه می‌دارد. ورزش و تمرینات بدنی، افراد را از احساس برتری طلبی رهایی می‌دهد و توانائی‌های سرکوب شده ذهن (روح) را ترقی می‌دهد (که همین امر منجر به جلوگیری از افسردگی می‌شود). برای اشخاص متفاوت، ورزش‌های مناسب آنها وجود دارد. تمرینات کششی و یوگا برای تخفیف فشار بسیار مناسبند. بعضی تمرینات می‌توانند به رفع عصبانیت کمک کنند. البته ورزش بیرون از منزل فواید مضاعفی دارد؛ نور آفتاب در بهبود روحیه و تخفیف افسردگی کمک مؤثری محسوب می‌شود.
۷) بخشی از اوقاتتان را ”تنها“ بگذرانید.
لذت از جمع دوستان و تنها دو بخش از زندگی‌اند که برای تقویت روحیه بسیار مهم هستند. برای معنا بخشیدن و ایجاد شور در زندگی به دیگران کاملاً وابسته نباشید. نباید معنا و شور زندگیتان کاملاً مشروط به وجود دیگران باشد. علاوه بر گذراندن ۲۰ دقیقه در حمام، گوش دادن به موسیقی یا خروج از منزل به قصد لذت بردن از طبیعت، زمانی برای لذت بردن از تنهائی خویش صرف کنید. چنانچه این امر را سخت یافتید ممکن است با توسل به اجتماع از مشارکت در موضوعات مهم، دوری (فرار) کنید.
۸) به دیگران کمک کنید و اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند.
وقتی مشکلاتتان طاقت‌فرسا به نظر می‌ردس نشان دهید که کمک دیگران می‌توان اضطراب و دلواپسی شما را برطرف کند، بنابراین، مشکلاتتان را کاملاً در منزل دیگران قرار دهید. کمک بلاعوض در مسایل اجتماعی یا کمک به دوستان نیز می‌تواند به سود شما تمام شود. اگر در مقابل کمکی که دریافت کرده‌اید به همان میزان به دیگران مساعدت نمایید، دامنه مناسبی از دوستان و اقوامی را بسط داده‌اید که شریک اوقات خوش شمایند مدد کاران زمان تنگی و سختی‌تان
۹) ارتباطات و مراودات
با روشی روشن و در عین حال همراه با آرامش و متانت، احساساتتان را به خانواده، دوستان و مربیان مدرسه خود بیان کنید و با دقت کامل به جواب آنها گوش فرا دهید. هرگز خود را تحت فشاری که ناشی از عدم بیان احساساتتان است قرار ندهید. چرا که این فشار، انفجار ناگهانی در پی خواهد داشت و دیگران بدون کوشش و تلاش شما را خواهند شناخت. عصبانیتی را که باعث پریشانی و دانستن نقاط ضعف شما می‌شود کنترل کنید. هرگز اجازه ندهید دیگران ذهن شما را بخوانند.
۱۰) افرادی را پیدا کنید که هنگام مشکلات، بتوانید با آنها مشورت کنید. چنانچه پس از مشورت با دوستان و خانواده، مشکلاتتان همچنان طاقت فرسا جلوه می‌نماید و احساس عدم آرامش می‌کنید، با مشاورینی صحبت کنید که خواهان کمک و یاری به شمایند. اگر احساس عدم امنیت، نگرانی یا ناراحتی و پریشانی می‌کنید فورا״ از یک مشاور متخصص کمک بطلبید.
منبع : سایر منابع