سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
مدّت حکومت عدل جهانی توحیدی
● پرسش: مقتضای قاعده عمومی در رابطه با مدت حکومت عدل توحیدی امام زمانعلیهالسلام چیست؟
▪ پاسخ: مطابق قواعد عمومی، حدّ زمان لازم برای حکومت عدل جهانی توحیدی امامزمان (ع) باید وقت وسیعی باشد که بتواند اهداف عالی خلقت بشر در این دنیا در آن مدّت زمان تحقق یابد. این مطلب را با مقدماتی کوتاه تقریر میکنیم:
الف) هدف از خلقت ایجاد عبودیّت خالص در سطح کلّ جامعه است، عبودیت در سطح وسیعش به نحو استغراقی نه بدلی. خداوند متعال میفرماید: «وَما خَلَقْتُ الجِنَّ وَالإِنْسَ إِلّا لِیَعْبُدُونِ»؛ «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند.»( سوره ذاریات، آیه ۵۶)
ب) حضرت مهدی (ع) با برپایی حکومت جهانیاش در پیاده نمودن این هدف سهم عظیمی دارد.
ج) پیاده کردن این هدف عظیم احتیاج به زمان کافی دارد، زیرا اصل بر عدم معجزه است.
نتیجه: بقای امام وحکومت او در مدت کافی برای تطبیق هدف عالی خلقت انسان ضروری است، زیرا هدف خلقت بشر بر دو نوع است:
۱) هدف کلّی: برای مجموعه بشر که در نهایت باید به نحو عام استغراقی، تمام بشر به کمال برسند.
۲) هدف مقطعی: که برای بشر در هر برهه زمانی متصوّر است وآن به نحو عام بدلی برای برخی از افراد بشر تحقق یافته است.
● پرسش: مفاد روایات در مورد مدت حکومت حضرت مهدیعلیهالسلام چیست؟
▪ پاسخ: روایات در این زمینه بر دو دستهاند:
الف) روایاتی که دلالت دارند بر اینکه مدت بقای حکومت حضرت، ده سال یا کمتر است. این قول مشهور بین علما بوده، غالب روایاتش در مصادر اهل سنّت یافت میشود.
ب) برخی روایات دیگر دلالت دارد بر اینکه مدت حکومت حضرت بیش از ده سال است.
ـ روایاتی از نوع اول
۱) ابوداوود به سندش از ابوسعید خدری از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «مهدی از من است... وهفت سال حکومت خواهد کرد».( سنن ابیداوود، ج ۲، ص ۴۲۲)
۲) ترمذی به سند خود از ابوسعید خدری از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده که فرمود: «همانا در میان امّتم مهدی است که خروج خواهد کرد ودر مدت پنج یا هفت یا نه سال حکومت خواهد نمود».( صحیح ترمذی، ج ۳، ص ۳۴۳)
ـ روایاتی از نوع دوم
۱) قندوزی حنفی از حذیفة بن یمان نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود: «مهدی مردی از اولاد من است... بیست سال حکومت خواهد نمود».( ینابیع المودة، ص ۵۳۷)
۲) سیوطی به سندش از امام علی (ع) نقل کرده که فرمود: «مهدی در مدت سی یا چهل سال متولّی امر مردم خواهد شد».( الحاوی للفتاوی، ص ۱۵۵)
۳) شیخ طوسی به سندش از جابر از امام باقر (ع) در حدیثی نقل میکند که به حضرت عرض کردم: چه مدت قیام حضرت در جهان طول خواهد کشید؟ حضرت فرمود : «نوزده سال».( الغیبة، طوسی، ص ۲۸۶)
۴) ونیز به سندش از ابنابییعفور نقل کرده که امام صادق (ع) فرمود: «حکومت قائم از ما نوزده سال وچند ماه خواهد بود».( همان، ص ۱۸۱)
۵) ونیز از عبدالکریم خثعمی نقل میکند که به امام صادق (ع) عرض کردم: مدت حکومت قائم (ع) چه مقدار است؟ حضرت فرمود: «هفت سال، خداوند روزها وشبها را طولانی خواهد کرد به حدّی که یک سال از سالهای او به مقدار ده سال از سالهای شما است. لذا مدت حکومت آن حضرت هفتاد سال از سالهای شما خواهد بود».( همان، ص ۴۳۲)
ونیز به سندش از ابیالجارود از امام باقر (ع) نقل کرده که فرمود: «همانا قائم سیصد ونه سال حکومت خواهد نمود همان گونه که اهل کهف در غارشان درنگ کردند، زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد، آن گونه که پر از ظلم وجور شده باشد».( همان، ص ۲۸۳)
● پرسش: روایات مختلف در مورد مدت حکومت حضرت مهدیعلیهالسلام را چگونه توجیه میکنید؟
پاسخ: با توجه به روایات موجود درباره مدت حکومت حضرت مهدی (ع) سه قول وجود دارد:
۱) ترجیح روایات هفت سال در مدت حکومت حضرت
این قول شواهد ومؤیداتی نیز دارد:
الف) چون از شهرت در عمل برخوردار است.
ب) این روایات بنابر قول ابوالحسین آبرّی مستفیض یا متواتر است.( صواعق المحرقه، ص ۱۶۲)
ج) قیام وحکومت حضرت مهدی (ع) در مدت هفت سال فضیلتی برای آن حضرت است.
د) روایات هفت سال به روایتی تقیید میخورد که هر سال از آن هفت سال را برابر ده سال میداند که مجموع آن هفتاد سال میشود، که در نتیجه مدت معقولی برای برپایی حکومت عدل جهانی است.
ونیز ممکن است که روایت فوق را حمل بر مبالغه در طولانی بودن مدت حکومت حضرت نمود، زیرا عدد هفتاد به جهت مبالغه به کار میرود.
۲) حمل روایات به مرحله حیات وحکومت
احتمال دوم آن است که روایات مختلف را بر دو مرحله حمل کنیم:
الف) مرحله حیات امام زمان (ع) بعد از ظهور؛ که کمتر از ده سال است.
ب) مرحله حکومت عدل جهانی توحیدی؛ که بیش از ده سال به طول خواهد انجامید. خصوصاً آنکه با رجعت هر یک از امامان قبل از برپایی قیامت وبعد از ظهور حضرت، حکومت عدل جهانی توحیدی ادامه خواهد یافت.
۳) حمل بر مراحل شدّت وضعف
ممکن است اختلاف مدت در حکومت حضرت را به مراحل قوت وضعف حمل نمود.
سفارینی میگوید: «بر فرض صحت تمام روایات میتوان همه را این گونه حمل کرد که حکومت حضرت از حیث ظهور وقوت متفاوت است، مدت بیشتر را حمل بر تمام مدت حکومت از اول زمان بیعت تا آخر حکومت حمل میکنیم. ومدت زمان کمتر را بر حدّ اقلّ ظهور ومدت حدّ وسط را نیز بر حدّ وسط ظهور وقوّت حمل میکنیم».( لوائح الانوار، ج ۲، ص ۷۹)
خلاصه کلام سفارینی این است که ایشان مراحل حکومت حضرت را بر سه بخش تقسیم میکند:
الف) مرحله ظهور وقوّت که در آن زمان، امور رتق وفتق میشود. (حدّ اقل).
ب) مرحله تثبیت وآرامش. (حدّ وسط).
ج) مرحله نهایی، ونهایت حکومت حضرت: (حدّ اکثر).
● پرسش: وسعت حکومت حضرت مهدیعلیهالسلام چه مقدار است؟
▪ پاسخ: مطابق برخی ادله، حکومت حضرت مهدی (ع) بر کلّ کره زمین است زیرا:
۱) هدف از خلقت، مطابق برخی ازآیات، رسیدن کلّ بشر به عبودیت کامل در تمام زمینههاست.
۲) در برخی ازآیات آمده است که حکومت حضرت تمام کره زمین را فرا خواهد گرفت.
۳) مطابق برخی روایات که به حدّ تواتر رسیده، حضرت مهدی (ع) تمام زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد.
۴) در برخی از روایات حکومت مهدی (ع) تشبیه به حکومت ذوالقرنین در گستردگی آن شده است.
۵) همچنین در برخی روایات آمده است حضرت تمام مناطق روی زمین را فتح خواهد کرد.
نعمانی به سندش از ابیحمزه ثمالی نقل کرده که از امام باقر (ع) شنیدم، فرمود: «... خداوند برای او -قائم آل محمّد:- روم وچین وترک ودیلم وسند وهند وکابل شاه وخزر... را فتح خواهد کرد...».( الغیبة، نعمانی، ص ۱۲۳و۱۲۲)
۶) مطابق برخی روایات همه مردم روی زمین موحّد شده وزمین آباد خواهد شد.( ینابیع الموده، ص ۵۰۸)
● پرسش: مطابققواعد، مدت حیات بشریّت بعداز ظهور چهمقداری باید باشد؟
▪ پاسخ: از آنجا که هدف خلقت انسان رسیدن به تکاملی است که لایق آن است، وعصر ظهور زمینه مساعدی برای رشد انسان برای رسیدن به کمال است، لذا بشریّت بعد از اجتماع شرایط تکامل در عصر ظهور استحقاق درجهای جدید وعالی به جهت تطبیق عدل کامل در روی زمین را پیدا میکند، جز آنکه این شرایط وقابلیّتها هنگامی به بار مینشیند واثر مطلوب خود را میگذارد که بشر در عصر ظهور مدت کافی زندگی کند تا در سایه حکومت عدل گستر الهی به نهایت کمال انسانی برسد، وبا عمری کوتاه هرگز به طور طبیعی نمیتواند کمال خود را به بار بنشاند، دلیل این مطلب این است که:
ـ اولاً: هدف از خلقت بشر تنها تحقق وتشکیل حکومت عالمی نیست تا با وجود آن ولو در برههای از زمان مقصود حاصل شده باشد، بلکه هدف مهم واعلی از تشکیل این نوع حکومت، پیاده شدن عبودیت به معنای وسیع وگسترده آن در تمام شؤونات جامعه است که این به نوبه خود اقتضای عمری طولانی برای بشر در عصر ظهور را دارد.
ـ ثانیاً: بعید به نظر میرسد که زمان نتیجهگیری کوتاهتر از زمان مقدمات آن باشد. میدانیم که چه زمانهای طولانی بشر خود را آماده روز موعود کرده وبه انتظار آن به سر میبرد، مدت زمانی که میتوان به درازای عمر بشریّت به حساب آورد وچه فداکاریها که برای تحقق این هدف به کار رفته است، حال میتوان طیّ این همه مقدمات طولانی را به جهت رسیدن به مدّتی کوتاه در نتیجهگیری دانست.
منبع : درگاه پاسخگویی به مسایل دینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست