چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
بانکداری اینترنتی
۱- تاریخچه چک الکترونیک
پذیرش چک از طریق بانک ها ، مشکل آفرین است . در ابتدا ، بانکداران نمی دانستند که چگونه چکهای کاغذی را برای وصول در تاریخ سررسید چک ، از سایر بانک ها جمع آوری کنند و برای جمع آوری این چک ها ، تحصیلدارهایشان را به بانک های دیگرمی فرستادند و این امر نه فقط باعث می شد تا وقت زیادی گرفته شود ، بلکه از نظر شرایط امنیتی نیز نگران کننده بود .از این رو ، چک های کاغذی که انتخاب میلیون ها نفر در جهان است ، به سمت الکترونیک شدن سوق یافت . چک های الکترونیک از چک های کاغذی کارآمدتر و راحت تر میباشند . قبول چک های کاغذی برای بازرگانان مشکل آفرین است ، و با قبول نکردن یک چک در معامله ، بازرگانان باید ریسک از دست دادن معامله را بپذیرند . در رابطه با چک های الکترونیک ، هزینه هایی که در چک های کاغذی دیده میشود ، وجود ندارد . این هزینه ها ، شامل : هزینه های قابل توجه در بکارگیری چک های کاغذی کنترل تقلب و بازبینی چک ها و همچنین ، هزینه های بازیافت رقم های برگشتی پرداخت نشده به وسیله چک است .در حال حاضر ، سیستمی برای تبدیل چک های کاغذی به چک الکترونیک وجود دارد . این سیستم ،نام دارد . در این LML Payment Systemسیستم ، مشتری چک کاغذی را در مرحله خرید ارائه میکند . چک ازطریق یک دستگاه چک خوان گرفته شده و اطلاعات حساب بانکی همراه با مبلغ چک گرفته می شود و به عملیات الکترونیکی تبدیل میگردد . از این طریق ، معامله مورد موافقت قرار می گیرد و یا رد میشود . این عمل ، شبیه عمل
است ، وبه طور الکترونیکی ، برای تسویه و پرداخت مشتری بکار می رود .Credit Card
گویند .Electronic Check Conversion به این عمل ، اصطلاحا"
از جمله مشخصه های این سیستم ، میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
-امکان ارائه مجدد چک های الکترونیک ( شامل : چک های برگشتی )
- بازبینی چک های الکترونیک ، به گونه ای که بازبینی چک های کشیده شده در بانک اطلاعاتی ، با تقلیل یافتن تعداد چک های اشتباهی که توسط مشتری دریافت میشود ، خسارت وارده به آنها را کاهش میدهد .
- سرویس وصول چک ها .
- وجوه را با سرعت بیشتری در دسترس قرار داده و حداکثر ظرف ۴۸ ساعت ، به حساب مشتری گذاشته میشود ونیز شناسایی چک های برگشتی را ظرف۴۸ ساعت انجام میدهد .
- هزینه های وصول و درصد ریسک پذیری را کاهش می دهد .
این سیستم قادر است ، گزارشاتی هم به صورت ریز و هم به صورت کلی در دسترس مشتری قراردهد .
این گزارشات میتوانند در هر زمان تولید شوند ، خواه برای تسویه حساب ها در پایان روز و یا به منظور استعلام و رسیدگی در طول روز .
گزارش های ریز ، شرح جزئیات عملیات را با ذکر : نوع پردازش آن ، شماره مجوز و موقعیت و
مقدار ، نمایش می دهد . گزارش خلاصه نیز مواردی چون : نرخ بازار ، بدهکاران و بستانکارها را نشان میدهد .
سیستم دیگر در زمینه چک های الکترونیکی ، عبارت از : Pay By Checkاست .این سیستم ، پیشگام در صنعت اینترنتی میباشد و به طور پیوسته عملیات بلادرنگ (لحظه ای ) را از سال ۱۹۹۷ پردازش میکند .
این سیستم امکان پرداخت بهای کالاها و خدمات به وسیله چک را که بیشتر از طریق اینترنت ، فاکس یا تلفن و به صورت بلادرنگ است ارائه میدهد و کلیه قوانین محافظتی و آیین نامه های بانکداری را در بر دارد . این سیستم ، معاملات شما و حتی میزان پولی که میتوانید در حسابتان قرار دهید را محدود نمی سازد و هزینه آن فارغ از نوع معامله فقط یک اجرت بسیار نازل برای هر یک از معاملات شما میباشد .
در این سیستم دو نوع حساب پیشنهاد میشود :
حساب هایBasic برای معاملات کوچک الی متوسط و حساب های Professional که برای معاملات متوسط تا بزرگ طراحی شده اند . هر دو حساب ، شامل آن سطح دسترسی میباشد که قادر خواهید بود تا جزئیات حساب تان را مشاهده نمایید .
الف – از جمله مشخصات حساب نوع Basic میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
- وجوه به وسیله چک های کاغذی که با پست الکترونیک ارسال شده اند ، در هر روز تسویه گشته و اجازه پذیرفتن سهل و آسان چک ها از طریق : اینترنت ، تلفن و یا فاکس فراهم میگردد .
دارای یک جستجوگر دقیق در : Bank Routing و Transit Number است .
-به هیچ نرم افزار و سخت افزار اضافی نیاز ندارد .
-مقایسه لیستی از عملیات انجام شده در مورد مشتری ، طی ۱۴ روز اخیر را امکان پذیر می سازد .
-اطلاع فوری از تراکنش ها ، به وسیله پست الکترونیک را فراهم می کند .ب – موارد زیر نیز از مشخصات نوع دوم حساب ها میباشد :
- وجوه به وسیله چک کاغذی پست الکترونیک شده و در همان روز تسویه میگردد و یا توسط یک اتاق پایاپای الکترونیک ، به یک حساب چک بانکی گذاشته میشود . شایان ذکر است که برای این منظور ، پردازش الکترونیک چک (ECP) نیز لازم است .
البته پردازش الکترونیکی چک بستگی به نیازی است که وجود دارد .عملیات پردازش ، از طریق شبکه
(ACH) که منطبق بر قوانین بانکداری (NACHA) است .
به منظور نگاهداری سپرده ها و پرداخت ها ، نتایج تحقیقات فدرال را در مورد چک ها و پرداخت های الکترونیکی اعلام میکند .
-امکان پذیرفتن چک از طریق : اینترنت ، فاکس یا تلفن .
- امکان رمز نگاری کامل یا (SSL).
-اطلاع فوری تراکنش از طریق پست الکترونیک .
-امکان دسترسی به تمام سرویس های (ITI) ، که شامل : Address Trace , Bank Trace ,
Phone Trace و Rock Lock Box است .
به طوری که :
Phone Trace- یک آدرس فیزیکی برای شماره تلفن معین تولید می کند . این سرویس در بازبینی یک مکان فیزیکی ، یا در فن بازاریابی ، بسیار با ارزش است .
Bank Trace- یک نام بانک ، آدرس و شماره تلفن را شناسایی کرده و یک Routing Number تولید میکند که کاربرد زیادی در بازبینی وجوه دارد .
Address Trace- آدرس مشخص شده در فرم مشتری را با آدرس موجود در بانک اطلاعاتی مقایسه میکند .
Rock Lock Box- به هر مشتری این اجازه را میدهد که به صورت الکترونیکی چک های Nsf را مجددا" ارائه کند . این سرویس شامل گزارشاتی است که جزئیات گردش هر چک را گزارش میدهد و همه محاسبات به صورت اتوماتیک میباشد .
۲- نمایش
از طریق نمایش فرم چک ، این امکان را بوجود می آورد که سایت را از طریق چشم مشاهده کرده و کلیه پردازش های پرداخت را به صورت گرافیک حس و رویت نمود .
هنگامی که مشتری ها میخواهند پول پرداخت کنند، برروی کلید Pay By Check , Link کلیک میکنند و سپس به مشتری یک فرم on Line ارائه میشود که شبیه یک چک فیزیکی است . بعد از کامل کردن فرم ، مشتری بر روی دکمه Enter کلیک میکند و صفحه بعدی که مشتری مشاهده می نماید ، صفحه تاییدیه است .
اینجا مکانی است که به مشتری این شانس داده میشود تا اطلاعات تولید شده را بازبینی کند . همچنین ، اطلاعات قانونی مورد نیاز به او داده میشود . دراینجا ،وقتی مشتری برروی دکمه – I Agree که در پایین فرم قرار دارد ، کلیک میکند در واقع با موافقت کردن عملیات ، به صفحه مربوطه می رود .
همچنین ، با انتخاب دکمه I Don’t Agree ، با رد کردن عملیات ، به صفحه قبل می رود .
سپس ، سیستم ، اطلاعات نگارنده چک را به بانک های اطلاعاتی مربوطه می فرستد .
مشتری فورا" یک پست الکترونیک ، جهت رسید پیغام و یا تکذیب برای تراکنش می فرستد . این رسید ظاهر خواهد شد و شامل : نام شرکت ، اطلاعات تماس ، مبلغ ، تاریخ ، عدد چک و یک عدد ارجاعی Unique وموقعیت موافقت کردن یا رد کردن میباشد.
کلیه عملیات پردازش ها را به اتمام رسانده و حواله چاپ شده ، روز بعد پست میشود ، ضمن آنکه ، همه سوابق عملیات به شکل بلادرنگ قابل دسترسی است .
اجرت حساب ها به صورت صورتحساب فرستاده میشود و یا از طریق پرداخت اتوماتیک انجام میگردد .
۳- استانداردها و پروتکل های مورد استفاده در بانکداری موبایل
امنیت در ارائه خدمات بانکی توسط تلفن همراه ، مسئله ای مهم و حساس میباشد . به نظر بعضی از کارشناسان ، بانکداری موبایل به طور بالقوه بسیار امر تر از بانکداری از طریق اینترنت است .
مهمترین مسئله برای کاربرانی که از خدمات بانکداری موبایل استفاده میکنند ، امنیت است و اگر این مسئله مورد توجه عمیق قرار نگیرد ، بانکداری موبایل با استقبال مواجه نخواهد شد .
استفاده از پروتکل ها و استانداردهای امنیتی موبایل ، دستخوش تغییر و تحول بوده است . در اینجا گذری بر سیر فناوری موبایل خواهیم داشت .
خدمات ارتباطات موبایل دارای ۳ مرحله بوده است :
-آنالوگ
-دیجیتال
-چند رسانه ای .
هرکدام از این مراحل ، به عنوان نسلی از موبایل شناخته شده است . دراینجا ، به بررسی نسل های آن خواهیم پرداخت :۱-۳- نسل اول :
این نسل از تلفن همراه دارای خصوصیات زیر است :
-آنالوگ .
-مدارهای سوئیچی .
-صداهای ضعیف .
-قابلیت پایین .
-بدون وجود تدابیر امنیتی
یکی از نگرانی های اولیه در رابطه با امنیت در تلفن های آنالوگ ، این بود که سیگنال ها رمز نگاری نمی شدند و بنابراین ، در بین راه به راحتی قابل گوش دادن بودند .
هرچند ، تلفن های آنالوگ هنوز در آمریکا استفاده میشوند و فناوری آنها پیشرفت نموده است ، ولی تحول و دگرگونی منطقی به سمت دیجیتال بوده است .
۲-۳- نسل دوم
خصوصیات این نسل عبارت است از :
-فناوری دیجیتال ، که در حال حاضر در تلفن های همراه دیجیتال مور استفاده قرار می گیرد.
-مدارهای سوئیچی .
-با بهره گیری از فناوری دیجیتال .
-قابلیت نمونه گیری صدا به صورت صفر ویک و انتقال آن بر روی شبکه بی سیم برای انتقال به تلفن دیگری از همین نسل و یا تلفن های سنتی ، که در آنجا به موج های صوتی تبدیل میشود ، در این نسل موجود است .
-انتقال محدود اطلاعات .
-پشتیبانی داده ، فاکس و (SMS) .
-امکان بهره گیری از رمز نگاری ( با کلید رمز ۴۰ بیتی )
-سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل ، استانداردی دیگر برای نسل دوم میباشد .
سیستم (GSM) در دامنه فرکانس بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگاهرتز عمل می کند .
میتوان خصوصیاتی که از نسل اول تا نسل دوم بهبود یافته است را به شرح زیر معرفی نمود :
-تلفن دیجیتال .
-پست صوتی .
-دریافت پیام های الکترونیکی ساده .
۳-۳- نسل ۲.۵ :
سرویس جهانی رادیویی بسته ای را میتوان مانند سرویس (GSM) ، برای دسترسی به اینترنت در نظر گرفت . نسل ۲.۵ ، داده ها را با سرعت بالاتری پشتیبانی می کند (۱۷۱ بیت در ثانیه ) همچنین ، اتصالات دائمی داده ها را حفظ می نماید ، به این صورت که کاربران میتوانند به طور دائم به اینترنت دسترسی داشته و تنها درزمان دریافت و ارسال داده ها، هزینه مربوط به اتصال به اینترنت را دریافت می کنند .
سرویس (GPRS) ، برای مرورگرهای محدود ، پست الکترونیک و معاملات مالی ، با استفاده از کارت و غیره در نظر گرفته شده است .
(GPRS) یک پروتکل اینترنتی با امکان سوئیچ نمودن بسته ها است .این استانداردنیز از بسیاری از آسیب پذیری های موجود در اینترنت رنج می برد ، کلیه خدمات مورد استفاده در اینترنت ،
مانند : انتقال فایل ، مرورگرهای وب ، گپ های دوستانه ، پست الکترونیک ، اتصال به کامپیوتری از راه دور ، بر روی شبکه موبایل قابل دسترسی میباشد .
مزایای GPRS :
-سرعت انتقال داده ای سریع تر .
-اتصال به منابع اطلاعاتی ، در سطح وسیع ، در سراسر دنیا ، و با پشتیبانی از چندین پروتکل ، مانند IP .
-یک مرحله به سوی خدمات نسل سوم .
۴-۳- نسل ۲.۷ :
این نسل ، EDGE نامیده میشود و انتقال داده آن ، حداکثر با سرعت ۴۳۷ کیلو بیت در ثانیه انجام میشود . بسیاری از شرکت ها در آمریکا ، این نسل را به عنوان نسل سوم تلقی می کنند ، چرا که سخت افزار لازم در زیر ساخت آن با هزینه کمی قابل ارتقاء میباشد . در رابطه با امنیت این نسل نیز باید گفت که مانند GPRS مبتنی بر IP است .
۵-۳- نسل سوم :
نسل سوم ، که با ۲۰۰۰ – IhT نیز شناخته شده است ، نسل جدیدی از ارتباطات بی سیم میباشد ( اینترنت همراه ) از آنجا که سیستم های نسل سوم ، تکامل یافته سیستم های متفاوت و غیر سازگار نسل دوم مانند :
TDMA- GSM ,CDMA هستند ، قابلیت کار وسازگاری با سیستم های مختلف را دارا میباشند .
در اینجا ، به بعضی از مشخصات این نسل اشاره می کنیم :-پهنای باند گسترده .
-مبتنی بر پروتکل بسته ای .
-انتقال متن ، صدا بر روی (IT) ، تصاویر ویدیوئی ، چند رسانه ای با سرعت داده ای حداکثر ۲ مگابیت در هر ثانیه در محیط بی سیم و ۳۸۴ بیت در ثانیه در محیط موبایل ، نسل سوم ، بسته به موقعیت مکانی در جهان متفاوت میباشد :
-در اروپا نسل سوم (UMTS) است .
-در ژاپن نسل سوم (CDMA) با پهنای باند عریض و فقط با امکان (FDD) میباشد .
-در آمریکا از (EDGE) و یا (CDMA) با پهنای باند گسترده ، به عنوان نسل سوم استفاده میشود .
در رابطه با امنیت این نسل باید گفت :
-رمز گذاری آن با استفاده از کلیدهای ۱۲۸ بیتی انجام میشود .
-روش تایید دوسویه با استفاده از کلیدهای رمزنگاری برای بررسی هویت دوطرف استفاده میشود .
۱-۵-۳- فناوری های سازگار با نسل سوم
- Blue Tooth
Blue Tooth جایگزین کابل های بین دستگاه ها میباشد و سرعت انتقال داده ها ، حداکثر تا ۷۲۰ کیلو بیت در ثانیه میرسد . این دستگاه ها ، شامل : کامپیوترها ، صفحه کلید ، چاپگرها ، استریوها ، تلوزیون ها ، تلفن های ثابت و تلفن های همراه و بسیاری از وسایل دیگر میباشد .
Blue Tooth این امکان را فراهم می آورد که هرکدام از دستگاه ها ، آدرس یکتایی داشته باشند و امکان نظارت ، تایید و رمز نگاری را در شبکه های کوچک دارا است .
-WML / WAP
WAP ، استاندارد جهانی برای ارائه ارتباطات اینترنتی از طریق تلفن های همراه دیجیتال ، دستگاه های امن دیجیتال شخصی ودیگر ترمینال های بی سیم میباشد .
WAP ، به منظور استفاده امن و کارای پهنای باند ، سرعت های پایین اتصال ، نمایشگرهای کوچک و غیره طراحی شده است .
WML، نوعی از (WAP) است ، که مشابه پروتکل انتقالی (HTTP) بوده و به عنوان (WML) عمل میکند و برای مرورگرهای کوچک بر روی تلفن های دستی طراحی شده است .
برای استفاده از خدمات (WAP) ، باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد :
-دستگاه های تلفن همراه زیر ، سرویس (WAP) را پشتیبانی میکنند :
NOKIA ۶۲۱۰, NOKIA ۷۱۱۰ ERICSSON, SIEMENS,MOTOROLA
-سرویس دهندگان که در دروازه هایی برای استفاده از (WAP) دارند .
-امنیت WAP
برای انتقال اطلاعات به صورت امن ، بین کاربر و دروازه WAP ، از پروتکلی به نام (WTLS) استفاده میشود . این استاندارد، نسخه استاندارد صنعتی (TLS) میباشد که معادل با پروتکل استفاده شده (SSL) است . به منظور ارائه امنیت ، (WTLS) ارتباط امن بین دستگاه WAP و سرور (WAP) را فراهم می کند .
۶-۳- بانکداری موبایل در ایران
متاسفانه هنوز بسترهای مناسب به منظور پیاده سازی بانکداری موبایل در ایران فراهم نشده است . مهمترین مسائلی که در این رابطه باید در نظر گرفته شود ، عبارت میباشد از :
-بستر مخابراتی پرسرعت برای ارتباطات اینترنتی و پشتیبانی از پروتکل ها و استانداردهای مورد استفاده در تلفن های همراه .
-تنظیم و تصویب قوانین حقوقی مربوطه .
-تربیت نیروی متخصص در زمینه طراحی .
-پیاده سازی و پشتیبانی از سیستم های مورد نیاز .
-فرهنگ سازی وجلب اعتماد مردم ، به وجود امنیت در ارتباطات بی سیم .
-کاهش هزینه ها و ارائه خدمات ویژه به استفاده کنندگان موبایل ، در بانکداری از طریق موبایل .
البته ناگفته نماند ، این مسئله تلاش جدی مسئولان و مدیران اجرایی را می طلبد . لذا به نظر میرسد اگر تمامی مشکلات در زمینه راه اندازی بانکداری موبایل برطرف گردند .
بانکداری موبایل به عنوان یکی از شاخص های بانکداری الکترونیک مورد استقبال قرار گیرد .
ترجمه و تلخیص : دکترعلی حسن زاده
فروغ پور فرد فهرست ماخذ :
۱- http://www.google.com
۲-http://www.lloydstsb.com
۳-http://www.hsbc.co.uk
۴-http://www.banking.hsbc.co
۵- http://www.funcommunication.com
۶- http://www.bankinfo.com
۷-http://www.yahoo.com
۸-http://www.gomez.com
۹-http://www.msn.com
۱۰-http://www.cedac.com/prodotti/tv-nank
۱۱- http://www.iii.co.uk/on line banking
۱۲- http://www.telewest.co.uk
۱۳- Electronic Banking and its Implementation in I.R.IRAN ۱۴-The world Internet Electronic Cities Conference ۲۰۰۱ ۱۵-First Electronic Banking Forum
پذیرش چک از طریق بانک ها ، مشکل آفرین است . در ابتدا ، بانکداران نمی دانستند که چگونه چکهای کاغذی را برای وصول در تاریخ سررسید چک ، از سایر بانک ها جمع آوری کنند و برای جمع آوری این چک ها ، تحصیلدارهایشان را به بانک های دیگرمی فرستادند و این امر نه فقط باعث می شد تا وقت زیادی گرفته شود ، بلکه از نظر شرایط امنیتی نیز نگران کننده بود .از این رو ، چک های کاغذی که انتخاب میلیون ها نفر در جهان است ، به سمت الکترونیک شدن سوق یافت . چک های الکترونیک از چک های کاغذی کارآمدتر و راحت تر میباشند . قبول چک های کاغذی برای بازرگانان مشکل آفرین است ، و با قبول نکردن یک چک در معامله ، بازرگانان باید ریسک از دست دادن معامله را بپذیرند . در رابطه با چک های الکترونیک ، هزینه هایی که در چک های کاغذی دیده میشود ، وجود ندارد . این هزینه ها ، شامل : هزینه های قابل توجه در بکارگیری چک های کاغذی کنترل تقلب و بازبینی چک ها و همچنین ، هزینه های بازیافت رقم های برگشتی پرداخت نشده به وسیله چک است .در حال حاضر ، سیستمی برای تبدیل چک های کاغذی به چک الکترونیک وجود دارد . این سیستم ،نام دارد . در این LML Payment Systemسیستم ، مشتری چک کاغذی را در مرحله خرید ارائه میکند . چک ازطریق یک دستگاه چک خوان گرفته شده و اطلاعات حساب بانکی همراه با مبلغ چک گرفته می شود و به عملیات الکترونیکی تبدیل میگردد . از این طریق ، معامله مورد موافقت قرار می گیرد و یا رد میشود . این عمل ، شبیه عمل
است ، وبه طور الکترونیکی ، برای تسویه و پرداخت مشتری بکار می رود .Credit Card
گویند .Electronic Check Conversion به این عمل ، اصطلاحا"
از جمله مشخصه های این سیستم ، میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
-امکان ارائه مجدد چک های الکترونیک ( شامل : چک های برگشتی )
- بازبینی چک های الکترونیک ، به گونه ای که بازبینی چک های کشیده شده در بانک اطلاعاتی ، با تقلیل یافتن تعداد چک های اشتباهی که توسط مشتری دریافت میشود ، خسارت وارده به آنها را کاهش میدهد .
- سرویس وصول چک ها .
- وجوه را با سرعت بیشتری در دسترس قرار داده و حداکثر ظرف ۴۸ ساعت ، به حساب مشتری گذاشته میشود ونیز شناسایی چک های برگشتی را ظرف۴۸ ساعت انجام میدهد .
- هزینه های وصول و درصد ریسک پذیری را کاهش می دهد .
این سیستم قادر است ، گزارشاتی هم به صورت ریز و هم به صورت کلی در دسترس مشتری قراردهد .
این گزارشات میتوانند در هر زمان تولید شوند ، خواه برای تسویه حساب ها در پایان روز و یا به منظور استعلام و رسیدگی در طول روز .
گزارش های ریز ، شرح جزئیات عملیات را با ذکر : نوع پردازش آن ، شماره مجوز و موقعیت و
مقدار ، نمایش می دهد . گزارش خلاصه نیز مواردی چون : نرخ بازار ، بدهکاران و بستانکارها را نشان میدهد .
سیستم دیگر در زمینه چک های الکترونیکی ، عبارت از : Pay By Checkاست .این سیستم ، پیشگام در صنعت اینترنتی میباشد و به طور پیوسته عملیات بلادرنگ (لحظه ای ) را از سال ۱۹۹۷ پردازش میکند .
این سیستم امکان پرداخت بهای کالاها و خدمات به وسیله چک را که بیشتر از طریق اینترنت ، فاکس یا تلفن و به صورت بلادرنگ است ارائه میدهد و کلیه قوانین محافظتی و آیین نامه های بانکداری را در بر دارد . این سیستم ، معاملات شما و حتی میزان پولی که میتوانید در حسابتان قرار دهید را محدود نمی سازد و هزینه آن فارغ از نوع معامله فقط یک اجرت بسیار نازل برای هر یک از معاملات شما میباشد .
در این سیستم دو نوع حساب پیشنهاد میشود :
حساب هایBasic برای معاملات کوچک الی متوسط و حساب های Professional که برای معاملات متوسط تا بزرگ طراحی شده اند . هر دو حساب ، شامل آن سطح دسترسی میباشد که قادر خواهید بود تا جزئیات حساب تان را مشاهده نمایید .
الف – از جمله مشخصات حساب نوع Basic میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
- وجوه به وسیله چک های کاغذی که با پست الکترونیک ارسال شده اند ، در هر روز تسویه گشته و اجازه پذیرفتن سهل و آسان چک ها از طریق : اینترنت ، تلفن و یا فاکس فراهم میگردد .
دارای یک جستجوگر دقیق در : Bank Routing و Transit Number است .
-به هیچ نرم افزار و سخت افزار اضافی نیاز ندارد .
-مقایسه لیستی از عملیات انجام شده در مورد مشتری ، طی ۱۴ روز اخیر را امکان پذیر می سازد .
-اطلاع فوری از تراکنش ها ، به وسیله پست الکترونیک را فراهم می کند .ب – موارد زیر نیز از مشخصات نوع دوم حساب ها میباشد :
- وجوه به وسیله چک کاغذی پست الکترونیک شده و در همان روز تسویه میگردد و یا توسط یک اتاق پایاپای الکترونیک ، به یک حساب چک بانکی گذاشته میشود . شایان ذکر است که برای این منظور ، پردازش الکترونیک چک (ECP) نیز لازم است .
البته پردازش الکترونیکی چک بستگی به نیازی است که وجود دارد .عملیات پردازش ، از طریق شبکه
(ACH) که منطبق بر قوانین بانکداری (NACHA) است .
به منظور نگاهداری سپرده ها و پرداخت ها ، نتایج تحقیقات فدرال را در مورد چک ها و پرداخت های الکترونیکی اعلام میکند .
-امکان پذیرفتن چک از طریق : اینترنت ، فاکس یا تلفن .
- امکان رمز نگاری کامل یا (SSL).
-اطلاع فوری تراکنش از طریق پست الکترونیک .
-امکان دسترسی به تمام سرویس های (ITI) ، که شامل : Address Trace , Bank Trace ,
Phone Trace و Rock Lock Box است .
به طوری که :
Phone Trace- یک آدرس فیزیکی برای شماره تلفن معین تولید می کند . این سرویس در بازبینی یک مکان فیزیکی ، یا در فن بازاریابی ، بسیار با ارزش است .
Bank Trace- یک نام بانک ، آدرس و شماره تلفن را شناسایی کرده و یک Routing Number تولید میکند که کاربرد زیادی در بازبینی وجوه دارد .
Address Trace- آدرس مشخص شده در فرم مشتری را با آدرس موجود در بانک اطلاعاتی مقایسه میکند .
Rock Lock Box- به هر مشتری این اجازه را میدهد که به صورت الکترونیکی چک های Nsf را مجددا" ارائه کند . این سرویس شامل گزارشاتی است که جزئیات گردش هر چک را گزارش میدهد و همه محاسبات به صورت اتوماتیک میباشد .
۲- نمایش
از طریق نمایش فرم چک ، این امکان را بوجود می آورد که سایت را از طریق چشم مشاهده کرده و کلیه پردازش های پرداخت را به صورت گرافیک حس و رویت نمود .
هنگامی که مشتری ها میخواهند پول پرداخت کنند، برروی کلید Pay By Check , Link کلیک میکنند و سپس به مشتری یک فرم on Line ارائه میشود که شبیه یک چک فیزیکی است . بعد از کامل کردن فرم ، مشتری بر روی دکمه Enter کلیک میکند و صفحه بعدی که مشتری مشاهده می نماید ، صفحه تاییدیه است .
اینجا مکانی است که به مشتری این شانس داده میشود تا اطلاعات تولید شده را بازبینی کند . همچنین ، اطلاعات قانونی مورد نیاز به او داده میشود . دراینجا ،وقتی مشتری برروی دکمه – I Agree که در پایین فرم قرار دارد ، کلیک میکند در واقع با موافقت کردن عملیات ، به صفحه مربوطه می رود .
همچنین ، با انتخاب دکمه I Don’t Agree ، با رد کردن عملیات ، به صفحه قبل می رود .
سپس ، سیستم ، اطلاعات نگارنده چک را به بانک های اطلاعاتی مربوطه می فرستد .
مشتری فورا" یک پست الکترونیک ، جهت رسید پیغام و یا تکذیب برای تراکنش می فرستد . این رسید ظاهر خواهد شد و شامل : نام شرکت ، اطلاعات تماس ، مبلغ ، تاریخ ، عدد چک و یک عدد ارجاعی Unique وموقعیت موافقت کردن یا رد کردن میباشد.
کلیه عملیات پردازش ها را به اتمام رسانده و حواله چاپ شده ، روز بعد پست میشود ، ضمن آنکه ، همه سوابق عملیات به شکل بلادرنگ قابل دسترسی است .
اجرت حساب ها به صورت صورتحساب فرستاده میشود و یا از طریق پرداخت اتوماتیک انجام میگردد .
۳- استانداردها و پروتکل های مورد استفاده در بانکداری موبایل
امنیت در ارائه خدمات بانکی توسط تلفن همراه ، مسئله ای مهم و حساس میباشد . به نظر بعضی از کارشناسان ، بانکداری موبایل به طور بالقوه بسیار امر تر از بانکداری از طریق اینترنت است .
مهمترین مسئله برای کاربرانی که از خدمات بانکداری موبایل استفاده میکنند ، امنیت است و اگر این مسئله مورد توجه عمیق قرار نگیرد ، بانکداری موبایل با استقبال مواجه نخواهد شد .
استفاده از پروتکل ها و استانداردهای امنیتی موبایل ، دستخوش تغییر و تحول بوده است . در اینجا گذری بر سیر فناوری موبایل خواهیم داشت .
خدمات ارتباطات موبایل دارای ۳ مرحله بوده است :
-آنالوگ
-دیجیتال
-چند رسانه ای .
هرکدام از این مراحل ، به عنوان نسلی از موبایل شناخته شده است . دراینجا ، به بررسی نسل های آن خواهیم پرداخت :۱-۳- نسل اول :
این نسل از تلفن همراه دارای خصوصیات زیر است :
-آنالوگ .
-مدارهای سوئیچی .
-صداهای ضعیف .
-قابلیت پایین .
-بدون وجود تدابیر امنیتی
یکی از نگرانی های اولیه در رابطه با امنیت در تلفن های آنالوگ ، این بود که سیگنال ها رمز نگاری نمی شدند و بنابراین ، در بین راه به راحتی قابل گوش دادن بودند .
هرچند ، تلفن های آنالوگ هنوز در آمریکا استفاده میشوند و فناوری آنها پیشرفت نموده است ، ولی تحول و دگرگونی منطقی به سمت دیجیتال بوده است .
۲-۳- نسل دوم
خصوصیات این نسل عبارت است از :
-فناوری دیجیتال ، که در حال حاضر در تلفن های همراه دیجیتال مور استفاده قرار می گیرد.
-مدارهای سوئیچی .
-با بهره گیری از فناوری دیجیتال .
-قابلیت نمونه گیری صدا به صورت صفر ویک و انتقال آن بر روی شبکه بی سیم برای انتقال به تلفن دیگری از همین نسل و یا تلفن های سنتی ، که در آنجا به موج های صوتی تبدیل میشود ، در این نسل موجود است .
-انتقال محدود اطلاعات .
-پشتیبانی داده ، فاکس و (SMS) .
-امکان بهره گیری از رمز نگاری ( با کلید رمز ۴۰ بیتی )
-سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل ، استانداردی دیگر برای نسل دوم میباشد .
سیستم (GSM) در دامنه فرکانس بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگاهرتز عمل می کند .
میتوان خصوصیاتی که از نسل اول تا نسل دوم بهبود یافته است را به شرح زیر معرفی نمود :
-تلفن دیجیتال .
-پست صوتی .
-دریافت پیام های الکترونیکی ساده .
۳-۳- نسل ۲.۵ :
سرویس جهانی رادیویی بسته ای را میتوان مانند سرویس (GSM) ، برای دسترسی به اینترنت در نظر گرفت . نسل ۲.۵ ، داده ها را با سرعت بالاتری پشتیبانی می کند (۱۷۱ بیت در ثانیه ) همچنین ، اتصالات دائمی داده ها را حفظ می نماید ، به این صورت که کاربران میتوانند به طور دائم به اینترنت دسترسی داشته و تنها درزمان دریافت و ارسال داده ها، هزینه مربوط به اتصال به اینترنت را دریافت می کنند .
سرویس (GPRS) ، برای مرورگرهای محدود ، پست الکترونیک و معاملات مالی ، با استفاده از کارت و غیره در نظر گرفته شده است .
(GPRS) یک پروتکل اینترنتی با امکان سوئیچ نمودن بسته ها است .این استانداردنیز از بسیاری از آسیب پذیری های موجود در اینترنت رنج می برد ، کلیه خدمات مورد استفاده در اینترنت ،
مانند : انتقال فایل ، مرورگرهای وب ، گپ های دوستانه ، پست الکترونیک ، اتصال به کامپیوتری از راه دور ، بر روی شبکه موبایل قابل دسترسی میباشد .
مزایای GPRS :
-سرعت انتقال داده ای سریع تر .
-اتصال به منابع اطلاعاتی ، در سطح وسیع ، در سراسر دنیا ، و با پشتیبانی از چندین پروتکل ، مانند IP .
-یک مرحله به سوی خدمات نسل سوم .
۴-۳- نسل ۲.۷ :
این نسل ، EDGE نامیده میشود و انتقال داده آن ، حداکثر با سرعت ۴۳۷ کیلو بیت در ثانیه انجام میشود . بسیاری از شرکت ها در آمریکا ، این نسل را به عنوان نسل سوم تلقی می کنند ، چرا که سخت افزار لازم در زیر ساخت آن با هزینه کمی قابل ارتقاء میباشد . در رابطه با امنیت این نسل نیز باید گفت که مانند GPRS مبتنی بر IP است .
۵-۳- نسل سوم :
نسل سوم ، که با ۲۰۰۰ – IhT نیز شناخته شده است ، نسل جدیدی از ارتباطات بی سیم میباشد ( اینترنت همراه ) از آنجا که سیستم های نسل سوم ، تکامل یافته سیستم های متفاوت و غیر سازگار نسل دوم مانند :
TDMA- GSM ,CDMA هستند ، قابلیت کار وسازگاری با سیستم های مختلف را دارا میباشند .
در اینجا ، به بعضی از مشخصات این نسل اشاره می کنیم :-پهنای باند گسترده .
-مبتنی بر پروتکل بسته ای .
-انتقال متن ، صدا بر روی (IT) ، تصاویر ویدیوئی ، چند رسانه ای با سرعت داده ای حداکثر ۲ مگابیت در هر ثانیه در محیط بی سیم و ۳۸۴ بیت در ثانیه در محیط موبایل ، نسل سوم ، بسته به موقعیت مکانی در جهان متفاوت میباشد :
-در اروپا نسل سوم (UMTS) است .
-در ژاپن نسل سوم (CDMA) با پهنای باند عریض و فقط با امکان (FDD) میباشد .
-در آمریکا از (EDGE) و یا (CDMA) با پهنای باند گسترده ، به عنوان نسل سوم استفاده میشود .
در رابطه با امنیت این نسل باید گفت :
-رمز گذاری آن با استفاده از کلیدهای ۱۲۸ بیتی انجام میشود .
-روش تایید دوسویه با استفاده از کلیدهای رمزنگاری برای بررسی هویت دوطرف استفاده میشود .
۱-۵-۳- فناوری های سازگار با نسل سوم
- Blue Tooth
Blue Tooth جایگزین کابل های بین دستگاه ها میباشد و سرعت انتقال داده ها ، حداکثر تا ۷۲۰ کیلو بیت در ثانیه میرسد . این دستگاه ها ، شامل : کامپیوترها ، صفحه کلید ، چاپگرها ، استریوها ، تلوزیون ها ، تلفن های ثابت و تلفن های همراه و بسیاری از وسایل دیگر میباشد .
Blue Tooth این امکان را فراهم می آورد که هرکدام از دستگاه ها ، آدرس یکتایی داشته باشند و امکان نظارت ، تایید و رمز نگاری را در شبکه های کوچک دارا است .
-WML / WAP
WAP ، استاندارد جهانی برای ارائه ارتباطات اینترنتی از طریق تلفن های همراه دیجیتال ، دستگاه های امن دیجیتال شخصی ودیگر ترمینال های بی سیم میباشد .
WAP ، به منظور استفاده امن و کارای پهنای باند ، سرعت های پایین اتصال ، نمایشگرهای کوچک و غیره طراحی شده است .
WML، نوعی از (WAP) است ، که مشابه پروتکل انتقالی (HTTP) بوده و به عنوان (WML) عمل میکند و برای مرورگرهای کوچک بر روی تلفن های دستی طراحی شده است .
برای استفاده از خدمات (WAP) ، باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد :
-دستگاه های تلفن همراه زیر ، سرویس (WAP) را پشتیبانی میکنند :
NOKIA ۶۲۱۰, NOKIA ۷۱۱۰ ERICSSON, SIEMENS,MOTOROLA
-سرویس دهندگان که در دروازه هایی برای استفاده از (WAP) دارند .
-امنیت WAP
برای انتقال اطلاعات به صورت امن ، بین کاربر و دروازه WAP ، از پروتکلی به نام (WTLS) استفاده میشود . این استاندارد، نسخه استاندارد صنعتی (TLS) میباشد که معادل با پروتکل استفاده شده (SSL) است . به منظور ارائه امنیت ، (WTLS) ارتباط امن بین دستگاه WAP و سرور (WAP) را فراهم می کند .
۶-۳- بانکداری موبایل در ایران
متاسفانه هنوز بسترهای مناسب به منظور پیاده سازی بانکداری موبایل در ایران فراهم نشده است . مهمترین مسائلی که در این رابطه باید در نظر گرفته شود ، عبارت میباشد از :
-بستر مخابراتی پرسرعت برای ارتباطات اینترنتی و پشتیبانی از پروتکل ها و استانداردهای مورد استفاده در تلفن های همراه .
-تنظیم و تصویب قوانین حقوقی مربوطه .
-تربیت نیروی متخصص در زمینه طراحی .
-پیاده سازی و پشتیبانی از سیستم های مورد نیاز .
-فرهنگ سازی وجلب اعتماد مردم ، به وجود امنیت در ارتباطات بی سیم .
-کاهش هزینه ها و ارائه خدمات ویژه به استفاده کنندگان موبایل ، در بانکداری از طریق موبایل .
البته ناگفته نماند ، این مسئله تلاش جدی مسئولان و مدیران اجرایی را می طلبد . لذا به نظر میرسد اگر تمامی مشکلات در زمینه راه اندازی بانکداری موبایل برطرف گردند .
بانکداری موبایل به عنوان یکی از شاخص های بانکداری الکترونیک مورد استقبال قرار گیرد .
ترجمه و تلخیص : دکترعلی حسن زاده
فروغ پور فرد فهرست ماخذ :
۱- http://www.google.com
۲-http://www.lloydstsb.com
۳-http://www.hsbc.co.uk
۴-http://www.banking.hsbc.co
۵- http://www.funcommunication.com
۶- http://www.bankinfo.com
۷-http://www.yahoo.com
۸-http://www.gomez.com
۹-http://www.msn.com
۱۰-http://www.cedac.com/prodotti/tv-nank
۱۱- http://www.iii.co.uk/on line banking
۱۲- http://www.telewest.co.uk
۱۳- Electronic Banking and its Implementation in I.R.IRAN ۱۴-The world Internet Electronic Cities Conference ۲۰۰۱ ۱۵-First Electronic Banking Forum
منبع : بانک سپه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست