سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

گزارش رسمی - The Official Version


سال تولید : ۱۹۸۵
کشور تولیدکننده : آرژانتین
محصول : مارسلو پینیرو
کارگردان : لوئیس پوئنزو
فیلمنامه‌نویس : آیدا بورتنیک و پوئنزو
فیلمبردار : فیلکس مونتی.
آهنگساز(موسیقی متن) : آتیلیو استامپونه
هنرپیشگان : هکتور آلتریو، نورما آلئاندرو، چلا روئیز، چونچونا ویلافانیه، هوگو آرانا، آنالیا کاسترو و پاتریسیو کونترراس.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه.


بوئنوس آیرس، سال 1983. «آلیسیا» (آلئاندرو)، معلم تاریخ، همراه شوهرش، «روبرتو» (آلتریو) که تاجر است و نادختری پنج‌ساله‌شان، «گالی» (کاسترو) زندگی مرفهی دارند. «آنا» (روئیز)، دوست دوران مدرسه «آلیسیا»، پس از هفت سال تبعید باز می‌گردد. او به «آلیسیا» می‌گوید که فرزندان برخی از زنان زندانی سیاسی به خانواده‌های بی‌فرزند سرسپردگان رژیم نظامی سپرده شده‌اند «آلیسیا» تحت تأثیر سخنان او با تشکیلاتی آشنا می‌شود که هدفش یافتن شهروندن ناپدید شده است. از طرف دیگر شرکت «روبرتو» به خاطر شکست سیاست‌های اقتصادی حاکمان کشور دچار بحران مالی می‌شود. در اینجا زنی که ادعا می‌کند مادربزرگ «گابی» است، نزد «آلیسیا» می‌آید. اما وقتی «آلیسیا» زن را به خانه می‌برد، «روبرتو» او را بیرون می‌کند. بعدتر «آلیسیا» و «روبرتو» دعوا می‌کنند و هنگامی که «آلیسیا» خبر گم شدن «گابی» از خانه مادر «آلیسیا» تلفن می‌کند و به آن دو شب به خیر می‌گوید. حالا، «آلیسیا» خانه را ترک می‌کند.
* فیلم درقالب داستانی جست‌وجوگرانه، روند سیاسی شدن زنی شریف ولی خودخواه را نشان می‌دهد. راهبرد اثر آشناست و طراوت دیدگاهش ناشی از آن است که شخصیت اصلی در عین بی‌طرفی ابداً بی‌گناه نیست. فیلم به سبکی ساخته شده که پوئنزو به آن نام «سینمای صمیمی» داده است و در عین حال الگوی پیچیده‌ای از اشاره‌های تاریخی و سیاسی در تاروپود روایتش تنیده شده است. فیلم نامه در مواردی شلوغ و ادیبانه است و پرداخت تصویری نیز گه‌گاه زمخت جلوه می‌کند. نقطه قوت کار در نمایش دقیق فرآیندی است که منجر به فروپاشی رژیم نظام و دست راستی آرژانس شد. در واقع شرایط سیاسی را در بطن وضعیت‌های فردی و نه بالعکس کشف می‌کند.


همچنین مشاهده کنید