پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی
پیشرفت عمده در ارتباطات راه دور و فن آوری اطلاعاتی موانع و مشكلات زمانی و مكانی مربوط به امور تجارت را كاهش داده است.
به طور كلی برای تجارت الكترونیك تعاریف مختلفی ارائه شده است كه اغلب آنها مبتنی بر تجارت گذشته در استفاده از تجارت الكترونیكی بوده است.در ساده ترین شكل می توان آن را به این صورت تعریف كرد: انجام مبادلات تجاری در قالب الكترونیكی.
كمسیون اروپائی در سال ۱۹۹۷ آن را به شكل زیر تعریف كرد.
تجارت الكترونیكی بر پردازش و انتقال الكترونیك داده ها شامل متن و صدا و تصویر مبتنی می باشد. تجارت الكترونیكی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الكترونیك كالاها و خادمات و تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الكترونیك را شامل می شود.
تجارت الكترونیكی كه تا چندی قبل به تعداد معینی از شركتها محدود می گریدی در حال ورود به عصر جدیدی است كه در آن تعداد زیادی از اشخاص مصرف كننده در شبكه حضور دارند. به علاوه محتوای آن از حیطه مبادله دادهای مربوط به سفارش دادن یا قبول سفرش فراتر رفته و فعالیتهای عمئمی تجارت از قبیل تبلیغات. آگهی. مذاكرات. قراردادها و تسویه حسابها را نیز در برگرفته است.
از مجموعه تعاریف ارائه شده فوق می توان نتیجه گرفت كه زمینه های كاربرد تجارت الكترونیك بسیار گسترده تر از مبادله كالا و خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تعیین سیاستهای مورد نظر باید علاوه بر كاربرد های بالفعل به كاربردهای بالقوه آن نیز توجه داشت. ویژگیهای تجارت الكترونیكی عبارتند از:
▪ جهانی نمودن تجارت
▪ برداشتن محدودیتهای زمانی و مكانی
▪ كاهش قیمت منابع جهت خرید
▪ افزایش درصد فروش
▪ دسترسی آسان به اطلاعات لازم
▪ كاهش چشمگیر هزنیه های معاملاتی
▪ كاهش هزینه های زمانی معاملات
و بسیاری دیگر از مزایای تجارت الكترونیكی كه ارزش آنها به بیش از هفتصد ملیارد دلار رسیده و پیش بینی می شود از رشد بسیار چشمگیری در حدود سالانه ۷۰ درصد برخوردار شود.
از طرف دیگر كسب و كار الكترونیك و تجارت الكترونیكی دو واژه متفاوت می باشند كه البته در واقع تجارت الكترونیكی زیر مجموعه كسب و كارالكترونیكی می باشد.
فرمول كسب و كار الكترونیكی به شرح زیر می باشد:
E-Business= EC + BI + CRM + SCM + ERP
به طوری كه كسب و كار الكترونیكی شامل تجارت الكترونیكی (EC) + هوشمندی شركتها (BI) + مدیریت روابط با مشتری (CRM) + مدیریت بر زنجیره تامین (CSM) + برنامه ریزی منابع شركت (ERP) را شامل می شود.به طور خلاصه كسب و كار الكترونیكی تلفیق سیستم ها و فرآیندها و زنجیره های تامین و كل بازار با استفاده از اصول و فن آوری های مرتبط با استفاده از ابزار اینترنت می باشد كه در هشت بخش ارائه می گردد:
▪ شركت با مصرف كننده Business-to-Consumer = B۲C
▪ شركت با شركت Business-to-Business = B۲B
▪ مصرف كننده با مصرف كننده Consumer-toConsumer C۲C
▪ شركت با دولت Business-to-Goverment B۲G
▪ دولت با مصرف كننده Goverment-to-Consumer G۲C
▪ شركت با كاركنان Business-to-Employment = B۲E
▪ شخص با شخص Person-to-Person = P۲P
▪ مصرف كننده با شركت Consumer-to-Business = C۲B
www.iranzamin.biz
منبع : سایت تحلیلی MLM
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست