دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
اقتصاد خانواده
خانواده اولین پایگاه فرد برای زندگی و مهمترین مبنای تشکیلدهنده جامعه است.
خانواده، بخصوص در ایام گذشته به طور مستقیم علاوه بر نیازهای خود، تأمینکننده قسمتی از نیازهای جامعه نیز بود که این نقش با گذشت زمان از عهده تمام افراد خانواده خارج شد و بر دوش یک یا چند تن از آنها افتاد.
از لحاظ اقتصادی، خانواده اساسیترین عامل تولید و مصرف کالاها و خدمات در جامعه است و مسئولیت عمدهاش بقای نسل میباشد و برای انجام این مسئولیت مهم نیازمند تکاپوی اقتصادی بسیار زیاد است و اساس فعالیتهای اقتصادی اجتماع نیز انجام مسئولیتهای مهم خانواده است و برای همین است که اقتصاددانان، خانواده را بنیان زندگی اقتصادی جوامع میدانند، از جمله «ارسطو» که اقتصاد را علم خانهداری میدانست و اصولاً کلمه اقتصاد مشتق شده یونانی اقتصاد و خانواده است که امروزه این گرایش با عنوان اقتصاد خانواده و اقتصاد خانه یکی از شاخصترین گرایشهای اقتصاد در دنیا میباشد.
● ارکان اقتصاد خانواده
هر خانوادهای از منابع متعدد درآمد کسب میکند که این درآمد محدود است. یعنی مقدار معینی است و به هر مقدار که اراده کند، در اختیارش نیست و در عوض مخارجی دارد که برای انجام آن از درآمدهایش استفاده میکند. افراد برای ادامه زندگی به کالاهای زیادی نیاز دارند و باید درآمدش را به مصرف انواع کالاهای مورد نیازش مثل غذا، پوشاک، مسکن، آموزش، تفریحات و ... اختصاص دهد. درست است که نیازهای افراد بینهایت است؛ اما همان طور که شما هم بارها در زندگی با آن برخورد کردهاید، درآمدهای خانواده محدود است و همیشه مقدار محدودی از نیازهایش را میتواند برآورده کند. اینجا اولین سؤال در مبحث اقتصاد خانواده به وجود میآید و آن این است که چگونه این درآمد را باید به مصرف انواع کالاها و خدمات اختصاص دهد؟
اصل هنر اقتصاد هم چگونگی تخصیص منابع محدود در دسترس جهت تأمین نیازهای نامحدود انسانها است. مدیریت منابع مالی خانواده از مهمترین وظایفی است که اغلب بر عهده زنان مدیر و با تدبیر است.
ما در طول زمان کالاهای بسیاری را مصرف میکنیم. برخی از این کالاها، مثل غذا، خوراک و پوشاک، برای زندگی افراد لازم و ضروری هستند، و برخی دیگر مثل انواع تفریحات و تجملات و ... جزء کالاهای لوکس به شمار میروند.
● کدام کالا را انتخاب و مصرف کنیم؟
اولین پرسشی که برای هر فرد مطرح میشود این است که کدام کالا را باید مصرف کند؟
در مصرف یک کالا به کدام ویژگیها و مطلوبیت آن میاندیشیم و ارضای کدام نیازمندیها را از مصرف یک کالا انتظار داریم؟
باید توجه داشت که جواب هر کسی به این سؤالات متفاوت خواهد بود و این امری طبیعی است چرا که نیازهای افراد بر اساس عادات، محل زندگی، سطح درآمد و ... با یکدیگر فرق میکند. نیازمندیهای انسان را میتوان به نیازهای زیستی، اجتماعی، روانی و اخلاقی طبقهبندی کرد و بیشتر نظریهپردازان معتقدند که تا نیازهای مادی انسان برآورده نشود، وی قادر به تأمین نیازهای معنوی نیست. انسان تا زمانی که نیازهای مادی دارد به دنبال نیازهای معنوی نمیرود. پس طبیعی است که برخی از نیازهای انسان که برای آنها هزینه میکند، مادی نباشند. از میان نیازهای مادی انسان هم همیشه نیازهایی اولویت دارند که در صورت نداشتنِ آنها زندگی برای افراد امکانپذیر نباشد؛ به عبارتی کالاهای ضروری هستند. اغلب، خانوادههای با درآمدهای بالا به طور ناخودآگاه الگوی مصرفی خانوادههای با درآمد پایین میشوند و از آنجا است که مشکلات مالی و اقتصادی در خانواده ایجاد میشود؛ چرا که ممکن است با این انتخاب نادرست الگوی مصرفی، به نانآور خانواده فشار بسیاری وارد شود و این به نوبه میتواند مشکلات خانوادگی و اجتماعی بسیاری را برای آنها ایجاد کند.
اولین راه یافتن الگوی مناسب مصرف این است که باورها و ارزشهای خودمان را بکاویم و از خودمان بپرسیم به راستی چرا این گونه میاندیشیم؟ آیا هر خانواده ثروتمندی از لحاظ مصرفی درست مصرف میکند؟ پاسخ این سؤال را خودتان بدهید؛ به این فکر کنید که علیرغم ضرر و زیانی که به شما در خانواده به خاطر از دست رفتن آرامش گذشته وارد میشود، مصرف بیش از حد ضرورت شما چه زیانهایی میتواند به اقتصاد جامعه از دیدگاه کلان وارد کند؟!!
اگر شما در مهمانی جشن تولد فرزندتان از لامپهای متعدد و پر مصرف استفاده کنید، کسی شما را تحسین نمیکند؛ اما انرژی برق که محدود و گران است؛ بیهوده تلف میشود و ممکن است با این کار شما، عدهای هم در آن شب از این نعمت خدادادی که حق همه مردم است، محروم شوند. یا اگر شما برای عقب نماندن از دوستتان مدام مبلمان و لوازم لوکس خانه مثل یخچال و فریزر را عوض کنید، باعث مصرف بیش از حد نیاز واردات و ایجاد هزینههایی میشوید که به جیب عوامل تولید خارجی برود و از چرخه تولید داخلی خارج شود. پس برای مصرف خودتان همیشه خودتان و بر اساس نیازهای ضروریتان بیندیشید، نه بر اساس نیازهای دیگران!
یادتان باشد هیچ گاه کسی شما را به خاطر مثل دیگران اندیشیدن تحسین نمیکند، همان طور که اگر شما بر اثر مصرف بیش از حد توانتان ورشکسته شوید کسی کمکتان نخواهد کرد. کسی نزد دیگران احترام بیشتری دارد که هیچ گاه محتاج آنها نشود. شما با دنبال کردن الگویی که با درآمدهایتان سنخیت دارد و میتواند جوابگوی مهمترین نیازهایتان باشد، میتواند به همه نیازهایتان برسید در عین اینکه هرگز مجبور به دادن قسط یا قرض کردن از دیگران نباشید.
مریم سلیمانیموحد
۱) رزاقی، ابراهیم؛ الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، چاپ اول، ۱۳۷۴.
۲) حائریان، محمود؛ مدیریت خانه، انتشارات دانشگاه الزهرا(س)، ۱۳۸۱.
۳) افشاری، زهرا؛ اقتصاد خانواده، تهران، دانشگاه الزهرا(س)، ۱۳۸۰.
۱) رزاقی، ابراهیم؛ الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، چاپ اول، ۱۳۷۴.
۲) حائریان، محمود؛ مدیریت خانه، انتشارات دانشگاه الزهرا(س)، ۱۳۸۱.
۳) افشاری، زهرا؛ اقتصاد خانواده، تهران، دانشگاه الزهرا(س)، ۱۳۸۰.
منبع : مجله پیامزن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست