سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
پیش شرط های آموزش الکترونیکی
سرعت تغییر و پیشرفت در جوامع اطلاعاتی امروزی چنان است که هر جامعهای میکوشد خود را با این تغییرات سریعاً وفق دهد. بحث آموزش نیز اینک از شکل سنتی خود خارج شده و به سمت آموزشهای الکترونیکی و مجازی رفته است. در این نوع آموزش، فعالیتهای آموزشی از طریق وسایل الکترونیکی صورت میگیرد. از این رو ، می بینیم آموزش در هر کجا و هر زمان فرزند زمانه ماست.
در این نوع یادگیری که بر اساس استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است ، کیفیت آموزش بسیار مهم است. چرا که برای افرادی که تحت تعلیم از طریق دورههای مجازی قرار میگیرند این نوع آموزش جایگزین آموزش سنتی شده و باید بتواند بازدهی مشابه با آموزشهای سنتی داشته باشد.
درتمام دنیا ، این نوع آموزش محیط مناسبی را برای افرادی که به دلیل تعهدات شغلی یا شخصی قادر به شرکت کردن در کلاس های آموزشی سنتی نیستند فراهم کرده است.
در این راستا ،نخستین دوره آموزش الکترونیکی دورههای ICDL وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور ۱۸۲ فراگیر از بین مدیران، کارشناسان و کارکنان وزارت در حالی برگزار میشود که طبق اعلام رئیس گروه آموزش وزارت، این دوره توانسته نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد به طوری که میانگین نمرات از هشتاد امتیاز پایین تر نبوده است.
رئیس گروه آموزش وزارتخانه آقای مهندس ایرانی در این زمینه میگوید: در چشمانداز ۲۰ ساله کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما متولی اجرای آموزش مجازی در کشور شده است. بنابراین برگزاری این دوره برای وزارتخانه ای که متولی توسعه آموزش مجازی در کشور است، بسیار مناسب می باشد.
در حقیقت با توجه به این که فرایند آموزش پویاست و دانشجو در همان حال که میآموزد، می آموزاند، از نظر فنی اگر یک محیط آموزش الکترونیکی بخواهد سودمند و کارا باشد باید بتواند به سادگی ابزارهای این نوع آموزش را از جمله دسترسی به رایانه و اینترنت با پهنای باند زیاد را در اختیار فراگیران و معلمان قرار دهد، تا فراگیران بتوانند به راحتی در محیطی تعاملی به یادگیری بپردازند.
بی گمان انتخاب این نوع روش آموزش با توجه به نوع وظایف وزارتخانه انتخاب خوبی بوده است و چه بهتر می بود بسترهای آن از قبل آماده می شد. به طور مثال برگزاری یک دوره کلاس های آزمایشی و محدود که می توانست در پایان در صورت استقبال فراگیران از نحوه اجرای دوره ، این دوره ها ادامه پیدا کند بد نبود.
رییس گروه آموزش وزارت با بیان این که این نوع آموزشها بحث جدیدی در کشور است، گفت: برگزاری این دوره ها باید بر اساس تواناییها و امکانات تخصیص داده شده باشد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در برگزاری دوره های آموزشی و از جمله در خصوص این دورهها نبود امکانات سخت افزاری کافی برای تمام فراگیران در وزارت اظهار داشت: مشکل همکاران ما آموزش مجازی نیست. به نظر می رسد همکاران آموزش را نه به لحاظ بالا بردن سطح تواناییهای آموزشی خود بلکه فقط برای گذراندن دوره و پرکردن ۱۷۶ ساعت آموزشی و استفاده از مزایای آن میبینند. از آن جا که آموزش مجازی آموزش راحتی نیست، بهتر است درصدد رفع نارساییهای خود باشیم نه محکوم کردن برگزاری دوره های مجازی.
البته بخشی از گفته های مهندس ایرانی پذیرفتنی است. چرا که هستند افرادی که به صرف استفاده از پارهای از مزایا داوطلب شرکت در دورههای برگزار شده هستند، اما آیا این حالت قابل تعمیم به تمام دورهها از جمله آموزش کلاسهایICDL هم می شود. از آن جا که هر کارمندی تنها یکبار میتواند هر کدام از این هفت دوره را بگذراند پرسشی که مطرح میشود این است ، اگر شرکت کنندگان در این دوره ها هم تنها به دنبال پر کردن ساعات آموزشی خود هستند علت گلایه آنان نسبت به نحوه برگزاری کلاس های مجازی در چیست؟ هر چند بخشی از پاسخ در نبود امکانات فنی قابل دسترسی تمام فراگیران نهفته است اما بخش دیگر آن را باید در احساس عدم رضایت آنان از دست نیافتن به تخصص مطلوب جست؟مگر نه این که توفیق هر آموزش نهایتا دستیابی افراد به مهارتها و تخصصهای ضروری است .
بنابراین با تاکید بر تخصص گرایی و نه تنها مدرک گرایی صرف ، پیدا است این گونه آموزشها میتواند جوابگوی بسیاری از نیازهای کارکنان به خصوص بحث آموزش ضمن خدمت آنان باشد، به شرط آن که برای کارکنان شناسنامه آموزشی متناسب با نیازهای کاری آنان تهیه کرد تا مشخص شود هر فرد بنا به نیاز تخصصی خود در محیط کار به کدام دوره آموزشی نیازمند است و طبیعتا همان دوره را بگذراند. نه این که دوره های مختلف و بعضا نا مرتبط را فقط جهت پر کردن ساعات آموزشی طی کند. در این راستا توجه به ویژگیهای محیط اداری، برخورداری از امکانات فنی و بررسی نیازهای آموزشی ضروری است.
به هر ترتیب در جهانی که سالهاست آموزش الکترونیکی پیاده سازی شده و طرفداران بسیاری نیز کسب کرده است، باید دید چرا در وزارتخانهای که خود داعیه راهبری امور ICT را داشته و یکی از متولیان توسعه آموزش الکترونیکی در کشور است، برگزاری این دوره نتوانسته رضایت همکاران را به دنبال داشته باشد. آموزشی که قادر است شرایط آموزش همگانی را فراهم کند.
اگر یک محیط آموزش الکترونیکی بخواهد سودمند و کارا باشد باید بتواند به سادگی ابزارهای این نوع آموزش را از جمله دسترسی به رایانه و اینترنت با پهنای باند زیاد را در اختیار فراگیران و معلمان قرار دهد، تا فراگیران بتوانند به راحتی در محیطی تعاملی به یادگیری بپردازند.
بی گمان انتخاب این نوع روش آموزش با توجه به نوع وظایف وزارتخانه انتخاب خوبی بوده است و چه بهتر می بود بسترهای آن از قبل آماده می شد. به طور مثال برگزاری یک دوره کلاس های آزمایشی و محدود که می توانست در پایان در صورت استقبال فراگیران از نحوه اجرای دوره ، این دوره ها ادامه پیدا کند بد نبود.
رییس گروه آموزش وزارت با بیان این که این نوع آموزشها بحث جدیدی در کشور است، گفت: برگزاری این دوره ها باید بر اساس تواناییها و امکانات تخصیص داده شده باشد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در برگزاری دوره های آموزشی و از جمله در خصوص این دورهها نبود امکانات سخت افزاری کافی برای تمام فراگیران در وزارت اظهار داشت: مشکل همکاران ما آموزش مجازی نیست. به نظر می رسد همکاران آموزش را نه به لحاظ بالا بردن سطح تواناییهای آموزشی خود بلکه فقط برای گذراندن دوره و پرکردن ۱۷۶ ساعت آموزشی و استفاده از مزایای آن میبینند. از آن جا که آموزش مجازی آموزش راحتی نیست، بهتر است درصدد رفع نارساییهای خود باشیم نه محکوم کردن برگزاری دوره های مجازی.
البته بخشی از گفته های مهندس ایرانی پذیرفتنی است. چرا که هستند افرادی که به صرف استفاده از پارهای از مزایا داوطلب شرکت در دورههای برگزار شده هستند، اما آیا این حالت قابل تعمیم به تمام دورهها از جمله آموزش کلاسهایICDL هم می شود. از آن جا که هر کارمندی تنها یکبار میتواند هر کدام از این هفت دوره را بگذراند پرسشی که مطرح میشود این است ، اگر شرکت کنندگان در این دوره ها هم تنها به دنبال پر کردن ساعات آموزشی خود هستند علت گلایه آنان نسبت به نحوه برگزاری کلاس های مجازی در چیست؟ هر چند بخشی از پاسخ در نبود امکانات فنی قابل دسترسی تمام فراگیران نهفته است اما بخش دیگر آن را باید در احساس عدم رضایت آنان از دست نیافتن به تخصص مطلوب جست؟مگر نه این که توفیق هر آموزش نهایتا دستیابی افراد به مهارتها و تخصصهای ضروری است .
بنابراین با تاکید بر تخصص گرایی و نه تنها مدرک گرایی صرف ، پیدا است این گونه آموزشها میتواند جوابگوی بسیاری از نیازهای کارکنان به خصوص بحث آموزش ضمن خدمت آنان باشد، به شرط آن که برای کارکنان شناسنامه آموزشی متناسب با نیازهای کاری آنان تهیه کرد تا مشخص شود هر فرد بنا به نیاز تخصصی خود در محیط کار به کدام دوره آموزشی نیازمند است و طبیعتا همان دوره را بگذراند. نه این که دوره های مختلف و بعضا نا مرتبط را فقط جهت پر کردن ساعات آموزشی طی کند. در این راستا توجه به ویژگیهای محیط اداری، برخورداری از امکانات فنی و بررسی نیازهای آموزشی ضروری است.
به هر ترتیب در جهانی که سالهاست آموزش الکترونیکی پیاده سازی شده و طرفداران بسیاری نیز کسب کرده است، باید دید چرا در وزارتخانهای که خود داعیه راهبری امور ICT را داشته و یکی از متولیان توسعه آموزش الکترونیکی در کشور است، برگزاری این دوره نتوانسته رضایت همکاران را به دنبال داشته باشد. آموزشی که قادر است شرایط آموزش همگانی را فراهم کند.
منبع : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران بارش باران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا
سینمای ایران تلویزیون سینما لیلا حاتمی جشنواره کن سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی روسیه غزه ترکیه اسرائیل آمریکا امیرعبداللهیان فلسطین جنگ غزه چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر والیبال لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات موبایل فناوری
سرطان نوشیدن آب سلامت قهوه مغز رژیم غذایی طول عمر آلزایمر کاهش وزن مغز انسان افسردگی