دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا


درس‌هایی از اپل


درس‌هایی از اپل
● شركت‌ها چه درس‌هایی می‌توانند از غول ابداعات كالیفرنیا بیاموزند؟
شركتی كه یك دهه پیش شكست خورده به نظر می‌رسید، امروز دوباره به عرضه پیشرفت‌ بازگشته است.
امروز اپل یك شركت نمونه است. اگر به آی‌پاد‌های موجود در بازار نگاه كنید نام این شركت را روی آنها خواهید یافت. برخی از دلایل قدرت این نام تجاری مربوط به داستان این شركت می‌شود. شركتی كه از بحران نزدیك به فروپاشی توسط یكی از موسسانش به نام استیوجابز رهایی یافت. او در سال ۱۹۹۷ بعد از سال‌ها به اپل بازگشت و آن را به عنوان یك شركت الكترونیكی دوباره از نو ساخت. هم‌اكنون نیز جابز این شركت را به عرضه‌كننده یك‌میلیارد دستگاه گوشی همراه در سال به بازار این صنعت معرفی می‌كند. اما بخش اعظم افتخارات شركت اپل به شهرت آن در ابداعات و نوآوری مربوط است. در نظرسنجی‌ها برای انتخاب نوآورترین شركت‌های جهان، این شركت مدام رتبه نخست را احراز می‌كند.
از اولین كامپیوتر ساخت این شركت در سال ۱۹۷۷ تا مكینتاش در سال ۱۹۸۴، آی‌پاد پخش موسیقی در سال ۲۰۰۱ و اكنون آی‌فون كه از ماه جاری فروش آن در آمریكا شروع می‌شود، همه نشانه‌هایی هستند از اینكه شركت اپل همیشه محصولاتی ارائه می‌دهد كه فراتر از زمان هستند.
این شركت كه مدت كوتاهی است به فهرست ۱۰۰شركت برتر معرفی شده توسط مركز استاندارد اندپورز پیوسته است بحران‌های خاص خود را دارد. استیوجابز كه همیشه هم از محبوبیت كافی برخوردار نبوده است، هنوز درگیر پرونده بزرگنمایی ارزش سهام شركتش است. به علاوه این شركت به خاطر آنكه از ارائه نرم‌افزار حمایت از موسیقی و سیستم عامل خود به دیگران، خودداری كرده است، مورد حمله و انتقاد قرار گرفته است. اما اپل در پاسخ گفته است هزینه‌ای كه برای به دست آوردن این نرم‌افزار‌ها پرداخت می‌شود صرف قابل اعتماد بودن و جامعیت فعالیت‌های شركت می‌شود.
اگرچه شركت اپل در صنعت تكنولوژی پیشرفته به لحاظ مراكز مخابراتی و برخی از محصولاتش به هیچ وجه بی‌نظیر نیست، اما از سایر جنبه‌ها بسیار غیرمعمول و نادر است. به‌خصوص آنكه این شركت در میان مشتریانش از محبوبیتی مقدس‌گونه برخوردار است. بی‌شك این موضوع تا حدودی مربوط می‌شود به اینكه بیوگرافی این شركت در ارتباط تنگاتنگ با آقای جابز است. او در این صنعت بسیار نادر است. اما با تمام مشكلات و شكست‌هایی كه اپل تاكنون تجربه كرده است، حداقل ۴درس را می‌توان به سایر شركت‌ها یاد دهد.
● درس‌های اپل
۱) اول آنكه اختراع و ابداع هم می‌تواند از هیچ چیز آغاز شود و هم می‌تواند از دل آنچه موجود است برآید. اپل معروف است به اینكه ابداعاتی از نوع توماس ادیسون یا لابراتوارهای بل انجام می‌دهد. این شركت می‌تواند مهندسانش را در شرایطی قرار دهد كه ایده‌های نو و محصولات بدیعی را در زمان خود ارائه دهند.
۲) دوم آنكه اپل با روش «شبكه ابداعات» خود می‌تواند اهمیت طراحی محصولات جدید را پررنگ‌تر جلوه دهد. یعنی این شركت محصولات جدید خود را بر اساس نیازهای مصرف‌كنندگان آنها طراحی می‌كند و نه نیازهای بخش فناوری، در حالی كه بسیاری از شركت‌های معروف به اشتباه تصور می‌كنند كه می‌بایست محصولاتی را برای مهندسان، مهندسی كنند. اما اپل توانسته است تكنولوژی هوشمند را با سادگی درآمیزد تا مصرف آن برای مصرف‌كنندگان عادی آسان باشد.
۳) سومین درس از اپل آنكه شركت‌های باهوش گاهی باید آنچه را كه بازار می‌گوید نیاز دارد نادیده بگیرند و چهارم آنكه «باخت عاقلانه» گاهی لازم است. به عنوان مثال شركت مكینتاش از باقیمانده شركت شكست خورده لیزا پدید آمد.
البته هیچ یك از اینها تضمین‌كننده موفقیت نیست. شما ممكن است ایده‌های زیركانه‌ای داشته باشید، سادگی را هم در محصولاتتان رعایت كنید، آنچه توجه گروه‌ها را جلب می‌كند، نادیده بگیرید و باخت عاقلانه را هم به جان بخرید اما همچنان ناموفق باشید. خود اپل هم تا نزدیكی همین شكست پیش رفت. اما شكی نیست كه آقای جابز می‌تواند از همه شكست‌ها به نفع خود بهره‌برداری كند. اگرچه كه موقعیت جابز در اختراع آی‌فون هیچ تضمینی برای موفقیت همیشگی نیست، اما در حال حاضر حداقل سخت است كه در مورد شركتی بزرگ فكر كنید كه بتواند بهتر از اپل هنر اختراعات و نوآوری را به تصویر كشد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد