چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
تولید و مصرف فرآوردههای اطلاعاتی معماری در دانشکدههای معماری و شهرسازی
دانشجویان دانشكده معماری در طول دوران تحصیلی خود به دو نحو در معرض فرآوره های اطلاعاتی و شهرسازی قرار می گیرند :
۱) مصرف فرآورده های معماری (كارهای دیگران ) . نقشه های بناهای تاریخی سراسر كشور كه در طول سالهای متمادی و در شرایط دشوار توسط كارشناسان سازمان میراث فرهنگی كشور ، دفتر تاریخی ، سازمان ملی حفاظت آثاربلستانی تهیه گردیده است ، از مهمترین و ارزشمندترین اسناد معماری و شهرسازی این سرزمین محسوب می شوند .
۲) تولید فرآورده های معماری ( كارهای خودشان ) طبیعت آموزش در دانشكده های معماری ، ضرورتا اقتضا می كند كه دانشجوی معماری ، در معرض استفاده از اطلاعات تولید شده مذكور در قسمت اول ، قرار گیرد ، تا موقعیت تاریخی / جغرافیایی خود را به عنوان معمار / شهرساز در تاریخ سارندگی كشور بشناسد . این كار تحت عناوین و دروس گوناگون آشنایی با معماری مجتمعهای زیستی ، اصول و مبنای معماری و شهرسازی و …..تحقق می پذیرد . این فرآیند با تجزیه و تحلیل و مصرف فرآورده ها ی اطلاعاتی آموزش / پژوهش همراه است . هم اكنون این روند تولید و مصرف در دانشكده های معماری ، علی رغم امتیازات فراوان ، دارای نواقصی نیز هست كه عمده ترین آنها را می توان به شرح زیر مطرح كرد :
الف ) اتلاف وقت دانشجو جهت دستیابی به كارهای انجام شده ؛
ب ) عدم اطلاع از كارهای انجام شده در كشور ؛
ج ) سرقت اطلاعات ؛
د ) هویت زدایی اطلاعات ؛
ه ) احتكار اطلاعات ؛
و ) دوباره كاری و چند باره كاری در تولید اطلاعات ؛
ز ) خلاء نظام تصحیح و تكمیل .
پیشنهاد می گردد : به منظور رفع نارساییهای موجود ، یك كاسه كردن اطلاعات ، سیاستگذاری و دستیابی به شبكه اطلاع رسانی در خور این حركت آموزشی / پژوهشی ، كمیته ای متشكل از : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران ، وزارت مسكن و شهرسازی ، سازمان میراث فرهنگی كشور ، دانشكده های معماری و شهرسازی و …. تشكیل و این كمیته در راستای دستیابی به مشی واحد و هماهنگ ، برنامه ریزی لازم به عمل آورد .امید است این همكاری بتواند ، منشا اثرات مفیدی در تولید و مصرف اطلاعات معماری و شهرسازی شده و حركت سازندگی كشور را به سهم خود و به نحو شایسته ای تقویت نماید .
● چرایی امر
خوشبختانه در روند آموزش معماری در داخل كشور ، شرایطی به وجود آمده است كه تقریبا بلا استثناء همه دانشجویان كارشناسی ارشد پیوسته معماری ، در معرض آشنایی نسبتا مطلوب با گذشته معماری و شهرسازی در این مملكت قرار می گیرند . این امر به دلایل عمده زیر صورت می گیرد :
الف) آشنایی جهت ایجاد مهارت ارتباط در دانشجو ، با منبع اطلاعاتی معماری كه زمان و مكان در تكون آن نقش داشته است . آموزش " سواد معماری " جهت خواندن اطلاعات نهفته در اثر یا آثار ؛
ب) ایجاد زمینه های حساسیت لازم در دانشجو ، برای درك قابلیتهای آموزشی و پژوهشی محیط ؛
ج) افزایش باور دانشجویان نسبت به توانمندیهای آفرینش معماری در مقابل با خودباختگی فرهنگی به عنوان یكی از ترفندهای استعماری ؛
د) كاهش نیاز به اطلاعات معماری و شهرسازی وارداتی بدلایل / فرهنگی / فنی .
● معماری و شهرسازی كشور
بناها و مجموعه های بسیاری درسراسر كشور وجود دارند كه با توجه به اهمیت آنها از نظر فرهنگی / تاریخی ، نقشه برداری و بازنگاری شده اند – شامل خانه های قدیمی ، بازارها ، مساجد ، مدارس كاروانسراها ، آب انیارها ، بازارچه ها ، سراها ، تیمچه ها و … بخش عمده ای از اطلاعات فی یاد شده توسط سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ( سابق ) ، دفتر آثار تاریخی (سابق ) آماده شده و در سازمان میراث فرهنگی كشور – كه حاصل ادغام سازمانهای سابق الذكر است – این فعالیت ادامه یافته و اطلاعات نگهداری می شود . نقشه ها و اسناد یاد شده ، بعضا منتشر گردیده ، ولی بسیاری از آنها شرایط انتشار نیافته است . امكانات مالی و پاره ای ضرورتهای بازنگری در كیفیت دقت آنها از عوامل عمده عدم انتشار این اطلاعات بوده است . نقشه ها برحسب تناسب با موضوع ، در مقیاس تهیه شده اند كه جهت سهولت تكثیر و امكان چاپ ، به صورت كتاب یا مجله ، فیلم شده و به اندازه قطع ۵ A درأمده اند . این نقشه ها از طریق معرفی نامه دانشكده ها یا دانشگاهها درازای مبلغی ناچیز ، جهت استفاده در اختیار دانشجویان قرار می گیرد .
● تجربه یزد
در دهه اول انقلاب اسلامی ، كار سند برداری از بناهای تاریخی استان یزد را به عهده داشتیم . این كار قبلأ توسط پیشكسوتان ما و مدیران قبلی انجام شده بود . ما نیز همان راه را ادامه دادیم و در جهت تكامل آن كوشیدیم . در تداوم این راه ، یعنی تولید اسناد اطلاعاتی از ابنیه تاریخی استان ، تعدادی از همكاران به همراه كادر فنی به انجام این رسالت تولید اسناد علمی فرهنگی و اطلاع رسانی كمك كردند . این كار در غربت تمام ، دور از چشم مردم و مسئولان و در زمان بسیار دشوار جنگ همراه با كمبود امكانات مالی ، اداری و تداركاتی انجام پذیرفت .قبلأ زمانی كه جهت نقشه برداری از كاروانسرای "خرگوش" واقع در جاده قدیم یزد – اصفهان عزیمت كردیم ، وسیله نقلیه ما یك دستگاه وانت بود كه گروه پنج نفری ما را به آنجا برد . سه شبانه روز در آنجا اتراق كردیم و در خرابه ها با مار و موش و گوسفندان ساكن در كاروانسرا همخانه شدیم .
● سندبرداری كلان
نقشه برداری از مجموعه بازار تا میدان "خان" یزد ، یكی از پروژه هایی بود كه در دهه یاد شده به كوشش و زیر نظر اینجانب انجام شد و حدود چهار سال طول كشید . این كار ، از نظر كیفیت و دقت در مقایسه با موارد مشابه در سطح كشور ، از كیفیت و دقت در مقایسه با موارد مشابه در سطح كشور ، از كیفیت نسبتا بالایی برخوردار است .باتوجه به وسعت مجموعه ، مسئله و ضرورت اعمال دقتهای لازم با دو روش نقشه برداری با دوربین و بازرنگاری با دست ، تواما صورت گرفته است . و زحمت كار با دوربین را یكی از همكاران مهندس به عهده داشتند . این نقشه ، شامل پلان ، مقاطع و نمادهاست . با دست هاشور خورده تا عناصر معماری و ارتباطات فضایی این مجموعه شهری و تاریخی ، آن طور كه شایسته است جلوه گر شده ، اطلاعات نهفته در خود را به نحو بهتری عرضه و معرفی نماید . سندبرداری از مجموعه بازارها و میدان خان یزد ، اگر چه درداخل شهر انجام می گرفت و مشكلات آمد و شد در پی نداشت ؛ اما به دلیل تنوع مالكیتها ، بسته بودن در بعضی مغازه ها ، كارگاهها ،حجره ها – به دلایل گوناگونی نظیر فوت ، مسافرت ، مهاجرت ، مسائل حقوقی و ۰۰۰ زمان زیادی را مصرف كرد و دوندگیهای فراوانی به دنبال داشت . این سند كه با مقیاس تهیه گردیده ، هنوز جای كار فراوان دارد . مجموعه های ارزشمند دیگری در اطراف بازار وجود دارند كه آنها نیز می بایست به آن اضافه شوند .
● سند برداری از بافت اطراف دانشكده معماری
از آنجا كه دانشكده معماری دانشگاه یزد – كه در جوار همین مجموعه واقع شده – و بافت همجوار آن نیز واجد ارزش است ، در سال گذشته توسط تعدادی از دانشجویان این به صورت مجموعه ای معرفی گردید .
دراین مورد ، مقیاس طوری انتخاب شده كه قابلیت همسازی با نقشه های قبلی وجود داشته باشد . دورنمای این حركت ، می تواند به نقشه برداری و مستند سازی بخش عمده ای از شهر یزد به عنوان یكی از بافتهای تاریخی و باارزش كشور منتهی شود .
● ریزبرداری
در یك فرصت استثنایی به هنگام تعمیر ، یا به تعبیری بهتر ، كالبد شكافی سقف نفیس چهار سوق بازار خان یزد كه به صورت كادربندی در سه مرحله اجرا شده است ، موفق شدیم جزئیات اجرایی ساخت و ساز آن را در مقیاس سندبرداری كنیم كاری مشابه آن را به هنگام تعمیر سقف ایوان مسجد جامع یزد به لطف خداوند انجام دادیم .● فرصت سندبرداری
این گونه "فرصتهای سندبرداری" همیشه و به راحتی به دست نمی آید و پس از خاتمه مرمت و عملیات اجرایی تقریبا موضوع منتفی می گردد . معمولأ مرمت كه با كالبد شكافی بنا همراه است ، یك فرصت سند برداری مناسب است . اگر از این فرصت درست استفاده شود و شرایط مطلوبی از نظر نیروی انسانی بصیر ، زمان ، بودجه وسایل فراهم باشد ، می توان از سابقه و تاریخ ساخت و ساز كشور ، اطلاعات ارزشمندی را ضبط و ثبت كرد .این امكانات اطلاع رسانی را كه "فرصت سندبرداری" نام نهاده ایم ، می بایست با دقت ، هوشیاری و خبرگی خاصی شكار كرده و از آن بهره برداری اطلاعاتی نمود .
● بازسازی براساس اسناد و مدارك
درپاره ای موارد مثل خانه مودت – سندبرداری در مقیاس را تجزیه كردیم . این روش كه در مورد نقوش و كارهای گره كاری بیشتر می تواند مصرف داشته باشد ، امكان بازسازی شهر را در صورت بروز حادثه رلزله ، آتش سوزی و …. ممكن می سازد . همین نقشه های دقیق بودند كه به عنوان یك امكان مناسب اطلاع رسانی ، شرایطی را فراهم آوردند ، تا قسمتهای آسیب دیده ناشی از حملات هوایی دشمن در مسجد جامع اصفهان مجددا بازسازی شده و به حالت اولیه برگردد .درپاره ای موارد ن بخصوص در مورد نقوش برجسته روی سنگها و كتیبه ها – كه امكان سرقت آنها وجود دارد – با استفاده از روش قالب گیری آن نقوش "شبیه سازی " می شود و در مركز اسناد و اطلاعات نگهداری می گردد . نمونه هایی از این شبیه سازی از نقوش نفیس بقعه شیخ علی بلیمان ، در مركز میراث فرهنگی یزد موجود است . این نسخه های مشابه ، می تواند پلیس ملی و بین المللی را در دستگیری سارقان اموال فرهنگی كمك نماید .
● شبیه سازی
ما گونه هایی از ابنیه ارزشمند را سندبرداری كردیم كه به ویرانی كشیده شدند و دیگر آثاری از آنها باقی نیست . گرمخانه قدیمی مسجد جامع بافق با كانه پوشهای استثنایی اش ، خانه منسوب به وحشی بافقی ، خانه مربوط به حاج علی اكبر قناد – كه از نظر فضاسازی یكی از بی نظیرترین خانه های یزد بود – از زمره آن آثار به شمار می رود .یكی از آفات اطلاع رسانی و سندبرداری از معماری و شهرسازی گذشته ما ، یورش تخریب برای خیابان كشی است كه در محلات قدیمی یزد و در بسیاری از شهرهای كشور مثل كاشان طی پنج دهه گذشته به وقوع پیوسته است تخریب وسیع در محله تل یزد جهت ایجاد بلوار ، آن چنان سریع و شتابزده صورت گرفت كه ، امكان تولید حدال اسناد ترسیمی از خانه ها و سازمان فضایی شهر از خود به جای نگذاشت . دراین مسیر ، اطلاعات گونه های نادری از خانه های قدیمی در خاك مدفون شدند . هم اكنون ساختمانهای برش خورده طرفین بلوار ، فرصتی مناسب برای تهیه اطلاعات تصویری از ساخت و ساز سنتی اند . كه در آینده ای نه چنان دور ، با یورش پاساژهای این باقیمانده اطلاعات نیز ، محو و به فراموشی سپرده خواهد شد .
● اطلاعات گفتاری
بخش عمده ای از اطلاعات مربوط به معماری قدیم ، به صورت " گفتار " تولید و عرضه می شود . ساعتهای زیادی را پای صحبت معماران سنتی و دیگر هنرمندان نشسته ایم . و اطلاعات پرارزش آنها را از طریق " گوش مصرف كرده ایم . آقای استاد حاجی علی اكبرآخوند (خرمی) با ۹۵ سال سن ، اگر چه دیگر قادر نیستند بالای چوب بست رفته به هنرنمایی و انجام فعالیتهایی نظیر كار روی سقف عمارت بادگیر "باغ دوست آباد" بپردازند ، اما وجود پربركتشان بك منبع بسیار ذیقیمت و غیر قابل تجدید اطلاع رسانی است . این استاد بزرگوار در اوائل دهه اول انقلاب اسلامی ، درخواست بازنشستگی نمودند و دلیل آنرا عدم كارایی خود می دانستند . بنده خدمت این بزرگوار عرض كردم ، شما تشریف بیاورید و همین جا كنار اتاق بنده بنشینید . نقش شما برای ما بركت دارد . خدای را هزار مرتبه شكر این بركت همچنان تداوم داشته و هفته ای نیست كه دهها دانشجو و پژوهشگر ا زفیض حضورشان بهره نگیرند .
● استادكاران قدیم منابع مهم اطلاع رسانی
این عزیزان اگر به وسیله دست ، چشم و پای توان تولید به معنای گذشته را ندارند ؛ اما بدون اغراق در سینه هایشان به عنوان مركز اسناد ، منابع اطلاعاتی بی نظیر جای گرفته است كه سالها بعد از سالها ، بر اساس كار مداوم تدارك دیده شده است . لایه های اطلاعاتی نهفته در سینه های این بزرگواران ، هرچه سریعتر می بایست در حد امكان به فیلمهای آموزشی و پژوهشی تبدیل و در مراكز مختلف اطلاع رسانی نگهداری شود . اینجانب تا حدی كه توانسته ام ، دانشجویان را به ضبط اطلاعات گفتاری این اساتید تشویق و ترغیب نموده ام ولی این كار در مقیاس بزرگی كاری كه می بایست در طیف وسیعی صورت گیرد ، هیچ و ناچیز است و برنامه و بودجه خاص خود را طلب می كند . این حركت مستند سازی و سندبرداری ، می بایست به صورت یك برنامه ضربتی انجام شود ، والا در آینده ای نه چندان دور ، به افسوس خواهیم نشست و نسل بعد از ما به خاطر عدم اطلاع از تجارب كذشته و انقطاع ( سیستم اطلاع رسانی سینه به سینه * ) در تشخیص خسارتهای وارده ، حتی به خوردن افسوس هم موفق نخواهد شد .
● مهارت، سواد اطلاع یابی
یك نكته بسیار مهم در خصوص استخراج اطلاعات معماران سنتی وجود دارد و آن ، این است كه به راحتی نمی توان به لایه های اطلاعاتی نهفته در سینه های آنان دسترسی پیدا كرد . اولأ به دلایل گوناگون اطلاعات خود را ارائه نمی كند كه تا حدود زیادی هم درست است . آنها بایستی اطمینان حاصل نمایند كه مصرف كننده اطلاعات به حق تشنه آن است و اگر تشنه بود ، قدر آن را خواهد دانست .● تشنگی اطلاعات
آنها بر اساس اعتقادات درست و تربیتهای مذهبی مایل اند اطلاعات را به "اهلش " برسانند . آنها با "مدرك جویان " ( در تقابل با دانشجویان ) و با بساز بفروشها ( در تقابل با كسانی كه معماری را رسالت می دانند )، با شبه پژوهشگران ( كسانی كه ادای آدمهای محقق را در می آورند ) و آدمهای قدرناشناس ( كسانی كه قدر و منزلت اطلاعات را نمی دانند و زحمت تولید را نكشیده اند تا قدر آن را بدانند و می خواهد یك شبه ره صدساله را بپیمایند و با مصرف قرص و كپسولهای اطلاعاتی معمار شوند ) ، اطلاعات خود را ارائه نخواهند كرد . شرایطی لازم است تا بتوان به قابلیتهای اطلاعاتی معماران سنتی معرفت حاصل نمود و دسترسی پیدا كرد . آنها می دانند اطلاعاتشان را نباید ارزان بفروشند – چرا كه آن اطلاعات ، ارزان به دست نیامده است . در طول دهه گذشته كه افتخار شاگردی این استاد بزرگوار ( حاجی استاد علی اكبر آخوند ) نصیبم شد ، فهمیدم كه شاگردی كردن ، استاد می خواهد . و بعد تا حدود اندكی توانستم از ذخایر ایشان استفاده كنم و نحوه ارتباط و تولید سند را تجربه نمایم .
● ضرورت آگاهی از اطلاعات گذشته
در نظام تحقیق و توسعه كشور ، می بایست تحولی اساسی به وجود آید تا علی رغم وامگیری اطلاعات از كشورهای صنعتی و صرف هزینه های ارزی و ریالی به قابلیتهای اطلاع رسانی خودمان در داخل كشور بها داده شود . نسل سازنده ما می بایست از كم و كیف " ساختن " در گذشته كشورش اطلاع حاصل كند . بداند نسل او چگونه فكر می كرده و چگونه " می ساخته" است . بسیاری از ساختمانهای سنتی و قدیمی ما ، بهترین اسناد " اطلاع رسان " برای معرفی قابلیتهای انسانی است ؛ حفاظت و نگهداری از آنها حفاظت از " اطلاعات " و حفاظت از استعدادهای انسانی است . اگر نسل حال و آینده ما از آنها " اطلاع " حاصل كند ، خود را ریشه دار می یابد و بهتر می تواند در اوضاع پر تلاطم ، سرنوشت خود را رقم بزند .
● خاك سپاری اطلاعات
به هر حال ، آدمها روزی می آیند و روزی می روند ، بقاء مختص ذات حضرت اوست . اگر شرایط مطلوب برای ثبت تجارب معماران سنتی ما صورت نگیرد ، با رحلت عزیزان ، اطلاعات پر ارزش را در گورستانها به خاك خواهیم سپرد – كما اینكه در گذشته بارها چنین كرده ایم .ما تا زمانی كه " به خود " بیاییم و در نظام تحقیق و توسعه كشور ، " قدر " اطلاعات را به نحو شابسته ندانیم ، با خسران غیر قابل جبران دفن اطلاعات رو به رو خواهیم بود . و در آن صورت شاید خداوند به راحتی از سر تقصیرمان نگذرد .
● اطلاعات دیداری
یكی از قابلیتهای اطلاع رسانی كشور ، هیكل مواریث معماری ماست . در نقاط گوناگون كشور فراوان داریم و شهر یزد یكی از شاخصهای آن است كه از نظر آثار دوران اسلامی بسیار غنی است . به همین دلیل دانشكده معماری دانشگاه یزد را در دل محلات قدیمی یزد بنیان نهادیم .
● تجربه دانشكده معماری یزد
این دانشكده اولین دانشكده معماری ایران است كه در خارج از تهران تاسیس شد . این تجربه ، یعنی ارائه ایده تاسیس دانشكده در بافت قدیم شهری چون یزد ، حاصل یك دهه شاگردی آقای دكتر باقر آیت الله زاده شیرازی بود . این حركت كه حركتی جدید در توسعه به شمار می آید ، تداوم حركت قبلی تجربه شده در محله "فهاران " یزد است كه خانه ای قدیمی به مركزی فرهنگی تبدیل كردید . گرچه حركت یاد شده فاقد جایگاه برنامه ای در سطح ملی بوده و هست ؛ اما می توان آن را به عنوان الگویی برای توسعه مورد تامل و تحقیق قرار داد . سعی ما بر این بوده و هست تا شهر قدیم ، بناها و ابنیه تاریخی و دیگر عناصر پیدا و ناپیدای شاكله آن به عنوان یك امكان و استعداد (پتانسیل ) اطلاع رسانی مجسم ، زنده و فعال به خاطر حركت و زندگی مردم در آنها درطیف وسیعی ، در معرض استفاده دانشجویان یعنی مصرف كنندگان اطلاعات قرار گیرد . به همین دلیل بسیاری از كلاسها ، كارگاهها ، … در فضاهایی دایر می شود كه دانشجو، با خود آنها مستقیما ازتباط برقرار می كند و از اطلاعات نهفته در آنها بر حسب علاقه ، ذائقه ، بینش و دانش خود بهره می گیرد.
● اسناد اطلاع رسانی مجسم
وقتی دانشجویان را به " مسجد جامع فهرج " می بریم ، در واقع تماس آنها را با یك سند اطلاع رسانی مجسم ، منحصر به فرد و یگانه كه از قرون اولیه اسلامی به یادگار مانده است – و اطلاعات خود را متواضعانه در اختیار می گذارد – برقرار می كنیم . وقتی اینجانب در شهریور ۱۳۷۱ در دانشكده معماری گرونوبل فرانسه ، از كیفیت ساخت و ساز و عمر این مسجد در یك جمع بین المللی صحبت می كردم ، همه بدون استثنا، از ویژگیهای یكی از شیوه های ساخت و ساز ارزان ، ممكن ، بدون ضرر به محیط زیست و ساخته شده با استفاده از گل – كه چهارده قرن پایدار مانده است – متعجب شدند . آنها می گفتند بحق شایسته می بود كه مركز تحقیقات ساختمان سازی گلین كه ما در اینجا دایر كرده ایم ، با توجه به ذخایر اطلاع رسانی ارزشمندی كه شما در اختیار دارید در شهر و كشور شما تاسیس می شد .
● تولید اطلاعات
دانشجویان ضمن استفاده از نقشه ها ، مدارك و مطالعات انجام شده در سازمان میراث فرهنگی كشور ، خود نیز ، به تولید اطلاعات می پردازند . موارد متعددی بوده است كه پلان به دانشجو داده شده و او خود اطلاعات تكمیلی بنا شامل مقاطع ، نما و…. را تولید و تحویل داده است . مورد دیگر ، تجربه نگارنده در این خصوص – با دانشكده معماری دانشگاه شهید بهشتی ، با هماهنگیهای آن دانشكده است . در بعضی از موارد در دروسی نظیر تركیب ، نقشه فضا و پاره ای دروس معماری ، نقشه هایی در اختیار دانشجویان قرار می كیرد و دانشجویان اطلاعات تصویری دیگر ، شامل عكس ، گرافیك به آن می افزایند و به بررسی و ارزیابی كم و كیف فضاهای معماری ساخته شده می پردازند . در درس آشنایی با معماری اسلامی ، حركت به سمت سندبرداری كامل و دقیق نماها توسط دانشجو است. حاصل اطلاعات گردآوری شده ، به صورت اسناد نوشتاری و به صورت آلبوم ، در مركز اسناد تحقیقات مدرسه معماری نگهداری می گردد .همین اسناد در دانشكده های پیشكسوت ، مثل دانشگاه شهید بهشتی مرحع تحقیق دانشجویان جوانتر قرار می گیرد .همین كار تقریبا در وضعیت مشابهی ، در مورد دروس تاریخ معماری ، تاریخ شهرسازی ،اصول و مبانی معماری و شهرسازی ، مبانی نظری معماری ، روش تركیب و پروژه های مرمت ابنیه و بافتها انجام می شود. این پروژه های تحقیقاتی علی رغم پاره ای ضعفها از منابع بسیار ارزشمند اطلاع رسانی اند كه گذشته از بركات آموزشی و تربیتی به صورت اسناد ترسیمی نوشتاری ، اسناد تصویری ، اسناد شنیداری و اسناد حجمی (ماكت ) حامل پیامهایی برای نسل حال و آینده اند .● آسیب شناسی ضعف اسناد
اشكالاتی در تدارك اطلاعات یاد شده به نظر می رسد كه اجمالأ می توان آنها را به شرح ذیل برشمرد .
▪ تولید این اسناد هزینه بر است و دانشجو نمی تواند به راحتی از پس هزینه های آن برآید . به ناچار مجبور است كار كند . و كار و فعالیت او در بیرون از محیط آموزشی ، از زمره عواملی است كه زمینه كاهش كار فكری دانشجو بر روی پروژه های تحقیقاتی را فراهم می آورد
▪ خلا " قدرشناسی " تحقیق در روند توسعه و در مقیاس كلان جامعه .
▪ غصب و اشغال جای دانشجو توسط دانشجوها .
▪ عدم بهره گیری از آموخته ها در اجتماع .
▪ حاكمیت مدرك سالاری در جامعه .
▪ حبس یا احتكار اطلاعات ، توسط بنگاههایی كه قابلیت اطلاع رسانی دارند .
▪ كم ارزش بودن تحقیقات دانشجویی در روند گزینشهای بعد از فراغت از تحصیل .
▪ خلا مالكیت معنوی در شكار تولید ، پردازش و ارائه اطلاعات و پشتوانه حقوقی لازم .
در بسیاری از موارد كم و كیف اطلاع رسانی در موسسات ، قائم به شخص است . در پاره ای از موارد پارتی بازی نقش تعیین كننده دارد . بوروكراسی در ثبت و صدور معرفی نامه های دانشجویی زمان بر است – ضمن آنكه از سوی دیگر ، نمی توان آن را جزو زمان تحقیق به حساب آورد . در شرایط متعارف ، وقت زیادی از دانشجویان صرف اخذ و دستیابی به اطلاعات تولید شده می گردد . در بسیاری از موارد ، روند اطلاع رسانی دچار بوروكراسی اداری می شود و زمان هزینه های تلف شده را نمی توان ، جزو فرآیند تحقیق به حساب آورد و این در حالی است كه می توان با اندك برنامه ریزی د رسطح ملی به آن خاتمه داد.
● مالكیت معنوی اسناد اطلاع رسانی
متاسفانه در پاره ای موارد دیده شده ، استفاده كنندگان از نقشه ها و مدارك ، نام و مشخصات سازمان و افراد تهیه كننده اطلاعات را حذف و حاصل كار دیگران را به جای كار یا نام خود جا زده اند كه ، این عمل به نوبه خود ، نوعی تجاوز به حریم مالكیت معنوی تهیه كنندگان آن آثار است . اگر پشتوانه های مالی اداری / حقوقی / تداركاتی ، فراهم آید ، می توان اطلاعات تولید شده را به سرعت انتشار داد و تا حد ممكن از سرقت اطلاعات جلوگیری كرده و به اشاعه فرهنگ سالم اطلاع رسانی در جامعه كمك نمود .ما برای آنكه به تولید ، پردازش و عرضه اطلاعات معماری دامن بزنیم می بایست شرایط ارزشگذاری اطلاعات و اسناد را جستجو كنیم . به نظر می رسد ما هنوز بهای اطلاعات را نمی دانیم : ارزان به دست می آوریم و ارزان از دست می دهیم . ضمن آنكه محملی هم برای نگهداری ، حفاظت اطلاعات به صورت شبكه ملی و جامع تدارك ندیده ایم .
● جلوگیری چند باره كاریها
دوباره كاری و چند باره كاریها ، از ویژگیهای رایج است كه ناشی از عدم اطلاع دانشكده ها از كارهای یكدیگر و كار سازمانهای ذی ربط دیگر است . و این در حالی است كه از بسیاری ابنیه حتی كروكی تهیه نگردیده و ساختمانهایی برای چندمین بار نقشه برداری می شوند . این كار ، به دلیل پاره ای خودخواهیها ، عدم ارتباط با هم ، عدم تضمین مالكیت معنوی تولید كنندگان اطلاعات و اسناد صورت می پذیرد می توان از طریق یك برنامه ریزی جامع كشوری ، تا حدود زیادی به احتكار و اسراف اطلاعات پایان داد و نیروهای توانمند و پژوهشگر را به فعالیت در زمینه های جدیدی از تحقیق و توسعه تشویق و ترغیب كرد. زمان تولید اسناد و اطلاعات توسط دانشجو ، معمولأ یك ترم یا حداكثر دو ترم است . با توجه به تراكم فشارهای مادی و روحی كه بر هر دانشجو وارد می شود امكان تدارك یك كار علمی سطح بالا و قابل استناد و قابل اتكاء از نظر دقت و حساسیت تولید و عرضه اطلاعات وجود ندارد . آنها كار را در پایان ترم خاتمه یافته تلقی می كنند . این رسالت كسان دیگر و دستگاههای دیگر است كه می بایست ، بر روی كارهای انجام شده حساب تازه ای باز كرده برای تصحیح و تكمیل ، نظام شایسته ای را فراهم آورند .به نظر اینجانب كارهایی كه به صورت متفرق انجام می شود ، مانند دانه های پراكند ه تسبیح اند . فرد یا افرادی لازم است این دانه های اطلاعاتی را – به قول ما یزدیها – با رشته ای نخ بپتكانند و از آن تسبیح اطلاعاتی بسازند كه دارای هویتی جدید و كاربردی متعالیتر خواهد بود .سرنخ این نخ را باید ، در نظام اطلاع رسانی در تحقیق و توسعه جستجو كرد . یك تشكیلات قوی و توانمند علمی / فنی و با انگیزه لازم است ، تا این اوراق پراكنده را "شیرازه " كرده به صورت كتاب درآورد و از مجموع آنها قابلیت جدیدی را فراهم سازد . در روند توسعه كشور می بایست ، روی قابلیت ها ، توانمندی ها و استعدادهای دانشجویان در زمینه تحقیقات حساب كنید . به آنها شخصیت و امكانات بدهیم و روی تولید اطلاعات به عنوان یكی از زیباترین مصادیق تولید ، و مصرف آن به عنوان زیباترین مصادیق مصرف ، در دانشكده ها و حتی خارج از دانشكده ها و دستكاههای اداری ذی ربط حساب كنیم .
● چاره یابی
تا آنجا كه ممكن است در راستای اشاعه فرهنگ ارجگذاری و قدرشناسی به اطلاعات پیدا و ناپیدا و قدرشناسی ذخایر اطلاعاتی كشور ، بخصوص آنها كه استخراج نشده اند – یعنی استادكاران ، معماران سنتی و پیشكسوتان حرفه ای سنتی به عنوان منابع اطلاعاتی تلاش كنیم .یادمان باشد اسراف بد است و اسراف در اطلاعات بدترین آنها ، احتكار بد است و احتكار اطلاعات زشت ترین آنها .
● پیشنهاد و استناج
دستگاههایی چون : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران ، سازمان برنامه و بودجه به وزارت مسكن و شهرسازی ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ( و موسسات تابعه نظیر سازمان میراث فرهنگی كشور ) و دانشكده های معماری و شهرسازی ، در جهت یك كاسه كردن اطلاعات موجود ، سیاستگذاری و انتخاب مشی واحد و شایسته برای بهره برداری از قابلیتهای اطلاع رسانی در جامعه ، آستین همت را بالا زنند .
با این امید كه به حول و قوه الهی و با یاوری عزیزان دست اندركار ، یكی از اساسیترین حركتها در تعمیق و پژوهش در روند تحقق و توسعه كشور تحقیق یابد . ان شاءالله
نوشته: محمدرضا اولیاء
مركز اسناد و تحقیقات دانشكده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد
مركز اسناد و تحقیقات دانشكده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد
منبع : فصلنامه علوم اطلاع رسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست