شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

تاریخچه دو شرکت بزرگ آلمانی


تاریخچه دو شرکت بزرگ آلمانی
● تاریخچه شرکت BMW
"Bayerische AG " زندگی خود را در مونیخ به عنوان یك تولید كننده موتورهای هوایی آغاز كرد و بعد از آن در سال ۱۹۲۳ شروع به تولید موتورسیكلت كرد.
اولین محصول او موتور مدل R ۳۲ فروش بسیار موفقی داشته و این كمپانی بعدها به نام BMW معروف شد.در سال ۱۹۲۸ با به كار گیری Dixi كارخانه مدلهای گوناگونی تولید كرد.از جمله این اتومبیلها مدلهای BMW ۳ ، BMW ۱۵ بودند.
در سال ۱۹۳۳ كمپانی با اطمینان از وضعیت مالی و پشتوانه علمی و عملی خود تصمیم به ساخت اتومبیلی با موتور ۶ سیلندر گرفته و نیز با ایجاد تغییراتی در شاسی آن دو محور چرخ ها را از هم بیشتر كرد.طی مدت كمتر از یك سال حجم موتور شش سیلندر به ۱۵۰۰CC افزایش یافت و در مدلهای جدیدی به نامهای Sport و Saloon به بازار عرضه شد.در سال ۱۹۳۵ حجم این موتور به ۲۰۰۰CC رسید.
در سال ۱۹۳۶ بهترین اتومبیل این دهه یك ۳۲۶ قدرتمند به بازار عرضه شد.این اتومبیل دارای شاسی متفاوتی بود و به عنوان پدر اتومبیلهای دهه ۱۹۳۰ لقب گرفت.در سال ۱۹۳۷ مدل Sport دو نفره ۳۲۸ به اتومبیلی سریع در تمامی پیستهای اروپا تبدیل شده بود. در همین سال مدل كوپه ۳۲۷ به مرحله تولید انبوه رسید.ولی آخرین اتومبیل قبل از جنگ محصول سال ۱۹۳۹ یك مدل ۳۳۴ با حجم موتور ۳۵۰۰CC به تولید انبوه نرسید.
به دلیل بمباران كارخانه در شهر مونیخ، BMW بعد از جنگ دچار مشكلات بسیار جدی شده و ناچار به آلمان شرقی نقل مكان كرد.
در سال ۱۹۴۸ تولید موتورسیكلت مجددا آغاز شد.در سال ۱۹۵۲ با تولید مدل ۵۰۱Saloon تولید اتومبیل از سر گرفته شد.
تا سال ۱۹۶۴ اتومبیلهای این كمپانی تقریبا مشابه یكدیگر و دارای موتورهای شش سیلندر V۸ بودند.در سال ۱۹۵۵ یك مدل كوپه ۵۰۳S ساخته شد.البته فروش این مدل به دلیل قیمت بالا با مشكلات زیادی روبرو بود و در نتیجه BMW شروع به تولید اتومبیلهای كوچكتری كرد.
مدل ۱۵۰۰Saloon محصول ۱۹۶۱ كه در اندازه متوسط تولید شده بود BMW را از ورشكستگی نجات داد.
این ابتكار ساخت یك سری از اتومبیلهای ۴سیلندر را در دهه بعد به همراه داشت.با موتورهایی با قدرت ۸۰bhp برای مدل ۱۵۰۰ كه گاه تا ۱۷۰bhp برای محصولاتی مانند ۲۰۰۲Turbo افزایش می‌یافت.
این سری از اتومبیلها در مدلهای دو در، چهار در و كروك و بعد از سال ۱۸۷۱ در مدلهای هاچبك تولید شدند.
موفقیت در این سریها باعث شد تا كمپانی ظرفیت خود را بالا برد و در سال ۱۹۶۷ به همین منظور كارخانه Glas را خریداری كرد و پس از یك سال در این كارخانه مدل ۱۶۰۰GT را تولید كرد.
ضمنا خط تولید مدلهای كوپه بزرگ از سال ۱۹۶۵ به بعد ادامه داشت و مدلهای Bertone از این جمله بودند.
در سال ۱۹۶۸ تولید موتورهای شش سیلندر قوی مجددا شروع شد و حاصل آن اتومبیلهای Saloon بزرگ بود. در سال ۱۹۷۱ حجم موتورهای Saloon به ۳۲۰۰cc افزایش یافت.
BMW در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فقط به بهتر كردن كیفیت تولیدات قبلی خود پرداخت و حاصل این تلاش سری ۳(تولید اتومبیلهای Saloon با اندازه متوسط) سری ۵ (اتومبیلهای Saloon در اندازه بزرگ)، سری ۷ (اتومبیلهای Saloon تشریفاتی و راحت) و سری ۶ (اتومبیلهای كوپه Sport بزرگ) بود.
در سال ۱۹۷۸ تعدادی از این اتومبیل‌ها مانند كوپه M۱ با سرعتی در حدود ۲۶۰ كیلومتر در ساعت و كیفیت بسیار بالا به بازار عرضه شد كه نشانه پیشرفت بسیار در صنعت اتومبیلهای Sport بود.
انگیزه پیروزی در مسابقات فرمولا ۱ باعث شد تا BMW مدلهای M ام (M۳ ، M۵ ، M۵۳۵i ، M۶۳۵ Csi) را توسط بخش سازنده اتومبیلهای Sport تولید كند.
بخش تكنیكی BMW تصمیم به رقابت با بخش تولیدكننده اتومبیلهای مسابقه‌ای گرفت و حاصل این رقابت تولید اتومبیل‌های Sport دو سرنشینه Z۱ بود كه در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد.از جمله دیگر محصولات این رقابت مدلهای ۳۲۸ و ۵۰۷ و ۳۲۵i -با قدرت ۱۷۰hbp و موتوری شش سیلندر و ۲۵۰۰cc – می‌باشد.
یكی از مهمترین اقدامات BMW در سالهای اخیر ایجاد دگرگونی در سری های گذشته ۸،۷،۶،۵،۳ و تبدیل آنها به اتومبیل هایی مطابق با استانداردهای امروزی است كه از جمله این اتومبیلها می توان به مدل های ۷۵۰iL از سری ۷ اشاره كرد كه دارای موتور V۱۲ با قدرت ۳۰۰hbp و حجم موتور ۵۰۰۰CC می باشد. این مدل از اتومبیلهایی بود كه نظر تمام تاجران اتومبیل را به خود جلب نمود.
مدل كوپه دو سرنشینه ۸۵۰i یكی از اتومبیلهای Sport است كه بر روی كیلومتر شمار آن سرعت ۲۵۰ كیلومتر در ساعت خود نمایی می‌كند در حالیكه اتومبیل ظرفیت ۲۷۴ كیلومتر در ساعت را نیز دارد.این مدل برتری تكنیكی بالایی نسبت به بنز پیدا كرد .
● تاریخچه شرکت مرسدس بنز
مرسدس نام یك دختر اسپانیایی است و اصولاً‌ یك اسم اسپانیایی است كه به معنای وقار و زیبایی است.آن آرم جاودان در سال ۱۹۰۳ طراحی گردید اما در سالهای ۱۹۰۹ ( دو بار ) ،‌ ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تكامل یافت تا اینكه در سال ۱۹۲۶ به یك ستاره طلایی با دایره ای كه دور آن را محصور كرده بود مبدل گردید و تا به امروز به همین شكل و شمایل ماند.
كارل بنز در بیست و پنج نوامبر سال ۱۸۴۴ در كالسروهه (یكی از شهرهای آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت. وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت . با وجود وضع بد مالی ‌، مادرش امكانات آموزشی را برای او فراهم نمود . كارل بنز دبیرستان را زیر نظر فردیناند رتین بافر به پایان رساند و بعد از آن در دانشكده فنی در شهر كالسروهه ادامه تحصیل داد . همزمان با تحصیل یك دوره دو ساله را در یك كارخانه فنی و مهندسی در كالسروهه گذراند در مدتی كه آنجا بود ،‌ كارل تجربه های مقدماتی را در همه زمینه های فنی كسب كرد . اولین تجربه كاری او ،‌ به عنوان یك طراح در ساخت یك كارخانه در شهر مانهایم بود .
وی در سال ۱۸۶۸كارش را از دست داد و جذب شركتی به نام Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik شد این شركت بیشتر كارهای ساختمانی و پلسازی انجام می داد . سپس در كارخانه Ben ckiser در وین مشغول بكار شد .
در سال ۱۸۷۱ اولین شركت خود را در مانهایم به كمك یك مكانیك به نام آگوست ریتر تاسیس كرد و به زودی معلوم شد ریتر همكار مناسبی نیست در نهایت بنز تنها با كمك نامزدش ‌، برتا رینگر ،‌ موفق شد بر موانعی كه سد راه او شده بودند پیروز شود یكی از دلایل پیروزی او این بود كه برتا جهیزیه اش را فروخت و بنز توانست سهام ریتر را خریداری نماید .
بنز ابتدا در تجارت موفقیتی بدست نیاورد و خوش شانس نبود .برای مثال Iron foumdry and mechanical work shop كه از كارگاههای او بود توسط ماموران سلطنتی مصادره شد در طول این مدت كارل تمام توانایی اش را روی توسعه موتورهای دو زمانه متمركز كرد .
بنز چند امتیاز مهم برای تولید و تكمیل كردن موتور دو زمانه اش دریافت كرد ‌، و تا وقتی كه به استانداردهای مورد نظرش نرسید ‌، دست از كار نكشید به عنوان مثال یكی از این امتیازهایی كه به بنز اعطا شد این بود كه سیستم موتورهای سرعتش را تنظیم كند وی با كمك مخترعان و همكاران جدیدش ‌، عكاس معروف امیل بوهلر و برادرش،‌ یك بازرگان و با پشتیبانی مالی یك بانك در مانهایم یك شركت سهامی در سال ۱۸۸۲ تاسیس كردند و آن راGas motoren-fabrik Mannheim نامیدند. كارل بنز ۵۰‌ درصد از سهام شركت را در اختیار داشت او به عنوان یك عضو هیئت مدیره و سهامدار از حق اظهار نظر كمتری نسبت به دیگران برخوردار بود همكارانش (دیگر سهامداران) سعی كردند كه نفوذشان را در شركت بیشتر كنند و بالاخره این برخوردها باعث شد كه بنز شركت را در سال ۱۸۸۳ ترك كند .
در سال ۱۸۸۳ بنز یك پشتیبان مالی دیگر را در ماكس رز پیدا نمود او كسی نبود جز (بردریك ویلهم ابلینگر). فردریك فروشگاه دوچرخه فروشی را اداره می نمود و بنز علاقه وافری را به وسایل موتوری در او یافت . در اكتبر همان سال بنز و ۲ نفر دیگر كه یكی از آنها فردریك بود شركت ( Benz & co) را تاسیس نمودند نیروی كار این شركت به ۲۵ نفر می رسید . این كمپانی تا جایی پیشرفت كرد كه قادر بود امتیاز تولید موتورهای بنزینی را واگذار كند .
اكنون بنز می توانست بیشتر وقتش را وقف توسعه موتورهای اتومبیل كند. وی راه خویش را از دایملر جدا كرد و موتور چهار زمانه بنزینی خودش را بر روی كالسكه ای نصب كرد. در سال ۱۸۸۶ بنز از اولین خودروی خود پرده برداری كرد و آنرا به نمایش عمومی گذاشت .
بین سالهای ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷ ،‌ سه مدل از این نوع خودروها را طراحی كرد. مدل اول كه بنز آنرا در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء كرد. مدل دوم كه چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم كه از چرخهای چوبی استفاده می‌كرد و برتا برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت .
در سال ۱۸۸۶ تولیدات بنز جوابگوی تقاضای مردم برای خودرو نبود و او Benz & co . Rheinische Gas motoren Fabrik را به كارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراین كارخانه تا سال ۱۹۰۸ خودرو تولید می شد. در سال ۱۸۹۳ مرسدس بنز خودروهایی تولید می كرد كه مجهز به محورهای پیچشی بود .
بین سالهای ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۱ بنز خودرو مدل velo را در كارخانه Benz & co تولید می‌كرد. این خودرو از قیمت متعادلی برخوردار بود و از این خودرو دو نفره جمعا‌ ۱۲۰ دستگاه تولید شد. بتدریج Benz & co به قدری پیشرفت كرد كه پیشتاز در امر خودرو سازی شد و در نهایت در سال ۱۸۹۹ به یك شركت سهامی تبدیل شد.
جولیوس گان عضو هیئت مدیره و مسئول امور بازرگانی شركت شد كارگران قسمت تولیدی از ۵۰ نفر در سال ۱۸۹۰ به ۳۴۰ نفر در سال ۱۸۹۹ رسید. در همین سال بنز به تنهایی ۵۷۲ دستگاه خودرو تولید كرد .
۲۴ ژانویه ۱۹۰۳ ‌، روزی بود كه كارل بنز از كارهای فنی كناره گیری كرد‌، و به عنوان ناظر هیئت مدیره به كار خودش ادامه داد. این اقدام او نتیجه مشاجره ای بود كه با مدیر عامل داشت زیرا مدیر عامل تصمیم داشت كه از طراحان فرانسوی در طرح مانهایم استفاده كند و هدفش مقابله و رقابت با مرسدس بود . همچنین دو پسر كارل ‌، ایگن و ریچارد ‌، همراه با این اقدام او شركت را ترك كردند اگرچه ریچارد در سال ۱۹۰۴ به عنوان مدیر تولید خودروهای مسافرتی به شركت برگشت. در پایان همان سال كل فروش شركت ۳۴۸۰ دستگاه بود .
در سال ۱۹۰۶ كارل بنز شركتی بنامCarl Benz shone در لیدنبورگ تاسیس كرد .سهامداران این شركت خودش و پسرانش بودند در ابتدا آنها سعیشان بر این بود كه خودروهایی با موتور بخار تولید كنند با این حال ‌، زمان به سرعت تغییر می كرد و تقاضا برای این موتورها به سرعت رو به كاهش بود . آنها مجبور شدند كه خط‌مشی را تغییر دهند. در سال ۱۹۲۳ تعدادی از Benz ۳۵۰ تولید شد. در این زمان ،‌ خانواده بنز به شهر لیدنبورگ مهاجرت كردند. در سال ۱۹۱۲ وی شركت را به عنوان یك شریك ترك كرد و پسرانش ‌، ایگن و ریچارد را تنها گذاشت. شركت به سرعت پیشرفت كرد و شعبه هایی در بازارهای مختلف ایجاد كرد. برای مثال در انگلیس خودروهای تولیدی این شركت ‌، بخاطر كیفیت بالایی كه داشتند به عنوان تاكسی بكار گرفته شدند و هر روز به محبوبیت آنها افزوده می شد . در سال ۱۹۲۳ كارل آخرین خودروهای تولیدی خود را ساخت. این خودرو یكی دارای ۸ و دیگری ۲۵ اسب بخار قدرت تولید می كرد. هر دو این خودروها را بنز برای استفاده شخصی خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت این خودروها امروزه در موزه نگهداری می شوند.
كارل بنز در چهارم آوریل ۱۹۲۹ در منزلش واقع در لیدنبورگ در گذشت و امروزه خانه اش به عنوان دفتر مركزی مرسدس بنز استفاده می شود .
ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است. این نشان برای اولین بار روی دایملر ۱۹۰۹ دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ ۱۹۲۶. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ ۱۹۳۷ طراحی شده است.
شهرام اسلامی
منابع:
www.caranddriver.com
www.automobilemag.com
منبع : مجله گسترش صنعت