شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

آسیب‌شناسی نظام آموزشی کشور


آسیب‌شناسی نظام آموزشی کشور
● آسیب‌های راهبردی
۱) نظام آموزشی مبتنی بر محفوظات است نه خلاقیت پروری
۲) دکترین روزآمد و نگرشی نو که متناسب با فرهنگ و آیین خود و دریافت‌ها و دانش جهانی را استفاده کنیم، تدوین نشده است (دکترین ملی آموزشی)
۳) پایین بودن منزلت اجتماعی نهاد آموزش و پرورش، معلم و دانش آموز.
۴) اقتصاد آموزش و پرورش جذب کننده نخبگان نیست.
۵) نهادینه نشدن یادگیری مادام العمر و ژرف
۶) نظام آموزشی مبتنی بر پژوهش (با محوریت پژوهش) نیست.
۷) نظام آموزش به روز نیست.
۸) همراه آموزش مسائل اخلاقی، تربیتی، هویتی، فرهنگی و ایرانی مورد توجه نیست تا هویت دینی و فرهنگی را تقویت کند.
۹) دانشگاه‌ها به عنوان مغر متفکر جامعه و کارگزاران فکری آن نقش ایفا نمی‌کند (دانشگاه مرجعی برای ارجاع مسائل جاری جامعه نیست) (مسائل جاری - رجوع به دانشگاه - ارائه راه حل یا تربیت نیرو برای رفع معضل - اجرا - خطایابی - رفع خطا - پیشرفت) وجود ندارد.
۱۰) نظام آموزشی نظامی عرضی است: در بین موارد متعدد درسی پیوند طولی وجود ندارد. روحی این اعضای پراکنده را به هم پیوند نمی‌زند.
۱۱) بکار نیا‌نداختن قدرت تحلیل و تفکر برای یافتن پاسخ مسأله
۱۲) فقدان آموزش دانش آموزان دانشجو محور: دانش آموزان جستجوگران اطلاعات باشند. (معلم تسهیل‌گر فرایند یادگیری باشد نه انتقال دهنده دانش)
۱۳) عدم نگاه صحیح به آموزش و پرورش به عنوان تأمین کننده نیروی انسانی برای اداره کشور
● آسیب‌های اجرایی
۱) ضعف مشارکت دانشمندان و کارشناسان برجسته کشور در تألیف کتب درسی
۲) بر استعدادهای درخشان سرمایه گذاری اندکی شده است.
۳) استعدادهای درخشان به طور مؤثر ساماندهی و استفاده نشده است.
۴) عدم تبادل علمی آزاد میان دانشگاه‌ها (عدم تبادل اعضای هیئت علمی بین دانشگاه‌ها)
۵) عدم تعامل و ارتباط اثربخش مراکز علمی با نظام سیاسی و اقتصادی
۶) تبدیل نشدن دانشگاه‌های داخل کشور به شبکه‌ای نیرومند از اطلاعات و دستاوردهای علمی
۷) نبود روش‌های تدریس کارآمد مانند مکاشفه‌ای، کنفرانسی و گروهی
۸) ساخت مدرسه متناسب با مقطع تحصیلی و سن دانش آموز نیست.
۹) عدم جذابیت و علمی نبودن فضاهای آموزشی
۱۰) مدرک گرایی (نگرش ابزاری به مدرک برای ارتقای شغلی)
۱۱) سد انحرافی کنکور و کمبود دانشگاه از هدایت صحیح استعدادها به مسیر درست و پرورش آنها جلوگیری می‌کند.
۱۲) کمبود فرصت‌های شغلی در حوزه تخصصی پس از فراغت از تحصیل
منبع : خبرگزاری ایسنا