چهارشنبه, ۲۱ آذر, ۱۴۰۳ / 11 December, 2024
مجله ویستا


شریعتی‌شناسی: اصلاح انقلابی


شریعتی‌شناسی: اصلاح انقلابی
نویسنده : علیجانی - رضا
ویراستار : حیدرزاده - زهرا
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۳/۲۵
رده دیویی : ۲۹۷.۴۸
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۱۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
شماره مجلد : ۲
تیراژ : ۲۲۰۰
شابک : ۹۶۴-۵۸۲۴-۲۲-۲

در این کتاب تلاش شده با بررسی و تحلیل آثار و آرا و اندیشه‌های دکتر علی شریعتی, استراتژی (راهکار) وی برای نجات ایران از وضعیت عقب افتادگی و ایجاد تغییر و نوسازی و ترقی جامعه ایرانی تبیین گردد .به زعم نویسنده' :شریعتی جوان, وقتی با به میانسالی می‌گذارد و از دوران جوانی و تقلید و ترویج راهکارهای رایج زمانه ـ چه حرکت پارلمانی و چه مبارزه تند و قهرآمیز ـ عبور می‌کند, به تدریج خود مبدع راهکار و استراتژی جدیدی می‌شود که بعدا از آن به عنوان رنسانس و نوزایی فرهنگی, بازگشت به خویش, تصفیه واستخراج منابع فرهنگی, آگاهی و خودآگاهی, تکیه بر مذهب, پروتستانتیسم اسلامی, انتقال تضادها از عینیت جامعه به ذهنیت مردم توسط روشنفکران و ...یاد می‌کند .'مولف در این کتاب به دنبال آن است تا دریابد که شریعتی برای رسیدن به آرمان‌ها و جامعه مطلوب خود ـ که مستلزم تغییر و تحولی جدی در جامعه‌اش بود ـ چه راهکار و راهبردی را دنبال می‌کرد و از چه راهی می‌خواست از وضعیت موجود جامعه‌اش, به وضعیت مطلوبی که تصور می‌کرد, برسد .و مهم‌تر از همه این که از نظر او حاملان و عاملان این تغییر چه کسانی هستند :طبقه کارگر, احزاب و مبارزان سیاسی, توده مردم, روشنفکران یا دیگران بر همین اساس در بخش دیگری از کتاب تلاش شده روشن گردد که شریعتی با همه آرمان‌ها و راهکارهایی که برای جامعه و نسلش مطرح می‌کرد, خود چگونه فردی بود, چه شخصیت و منشی داشت و از خود او می‌بایست چه توقعی داشت :یک نویسنده, یک چریک .یک فعال سیاسی, یک استاد دانشگاه و یا یک 'مصلح اجتماعی .'کتاب از دو فصل تشکیل شده است .در فصل اول نخست به مفهوم استراتژی, عوامل تکوین استراتژی, پیشینه تاریخی استراتژی‌ها در ایران (از دوره قاجار تا دهه 1350) اشاره شده, سپس استراتژی شریعتی تشریح و تبیین می‌گردد .مطالب این فصل با دو پیوست همراه است 1 :ـ نسبت کار فکری و سیاسی در استراتژی شریعتی, 2ـ نسبت روشنفکران و قدرت در اندیشه شریعتی .در فصل دوم نیز تلاش شده جایگاه شریعتی به عنوان مصلح اجتماعی انسانگرا تعیین و تبیین گردد .