پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
تصویر در آیینه خودرو
گفته میشود كه راننده هر ۱۵ ثانیه یك بار در آیینه عقب خودرو نگاه میكند. سازندگان آیینه خودرو ادعا میكنند كه این وسیله در بهترین جای ممكن نصب شده است و اطلاعات بسیاری را در اختیار راننده قرار میدهد. ماتیو بیچام به تهیه گزارشی درباره آیینه عقب خودرو پرداخته است كه با مطالعه آن میتوان دریافت چگونه آیینه كوچك و محقر عقب خودرو به وسیلهای مهم و سرمنشا بسیاری از تحولات تبدیل شده است. در ادامه مطلب، گفت و گویی با گاث دیور ـ معاون اجرایی شركت جنیتكس ـ درباره امكانات آیینههای تنظیمكننده شدت نور۱ صورت گرفته است كه از نظرتان خواهد گذشت.
قطبنما، دماسنج، ورودی گیرندههای كنترل از راه دور، ابزار كاربردی در سفر، قابلیتهای كنترل از دور، همه و همه تنها نمونهای از امكانات افزوده شده به آیینههای عقب داخلی خودرو هستند و چه بسا در آینده بتوان شماره تلفن، لوازم جهتیابی، تنظیمكننده بلندی صدای رادیو و فشارسنج تایر را نیز در آن جای داد.
شیشه آیینه ضدآب و آیینههای تاشو كه با نیروی الكترونیكی كار میكنند در بغل خودرو قرار دارند. اگرچه استفاده از شیشههای پوششدار در ژاپن قدمتی ۲۰ ساله دارد اما كاربرد آنها در اروپا و امریكای شمالی تا حد زیادی محدود شده است. در حالی كه از زمان استفاده از آیینههای تاشو در خودروهای كلاس بالا مدت زمان طولانی میگذرد، این آیینهها به تدریج در خودروهای مینی ون و SUV ۲ مورد استفاده روزافزون قرار میگیرند. در ایالات متحده امریكا آیینههای تاشوی الكتریكی از لحاظ استاندارد به سطح خوبی دست یافتهاند و در خودروهای SUV بزرگ استفاده میشوند و این امكان را به راننده میدهند تا خودرو را در گاراژ به راحتی پارك كند.
استفاده از آیینههای هشدار دهنده (Signal Mirror) روز به روز گسترش مییابد. استفاده از این آیینهها در سال ۱۹۹۸ زمانی كه شفنیكر آن را برای مرسدس بنز كلاس C طراحی كرد، آغاز و كمكم عمومی شد. در واقع خانوادههایی كه مالك خودروهای شفنیكر بودند، نقش تحسینبرانگیزی را در ایجاد بازاری برای این نوع آیینه ایفا كردند. آیینه یاد شده تقریباً ۲۹ درصد بازار را در اختیار دارد. مركز كارخانه سازنده آن در اسلاینجسن آلمان واقع است و عمدهترین سازنده آیینههای عقب بیرونی خودرو به شمار میآید كه سهم مهمی را در تمامی كارخانههای تولیدی خودرو در سراسر جهان دارد. شفنیكر از جایگاه مهمی در تولید آیینههای عقب برخوردار است و همچنین از لحاظ تولید چراغهای عقب، سیستم صوتی در خودروهای كلاس بالا و گرانقیمت سهم چشمگیری را به خود اختصاص داده است. ۴۰ درصد سهم بازار آیینههای بغل، ۵۰ درصد آیینههای داخلی، ۵۰ درصد چراغهای عقب و ۴۰ درصد سیستمهای صوتی خودروهای كلاس بالا و گرانقیمت از آن این شركت است.
یكی از مهمترین مسائل فراروی این صنعت در امریكای شمالی و اروپا و ژاپن مربوط به كاركرد آیینههای تنظیم كننده شدت نور است. درون آیینههای یاد شده، ژلی وجود دارد كه میتواند صفحه آیینه را تاریك (تنظیم) كند؛ حتی زمانی كه جریان الكتریسیته كمی در دسترس نباشد، زمانی كه سنسورها نور زیادی را در آیینه دریافت كردند، شارژر الكتریكی روشن میشود و آیینهها را تنظیم میكند؛ به ویژه هنگامی كه نور، شدید باشد و چشم راننده را بزند.
در حال حاضر بالغ بر یك چهارم خودروهایی كه در امریكای شمالی تولید میشوند، به آیینههای تنظیمكننده شدت نور مجهزند (كه یا به صورت استاندارد و یا به دلخواه خریداری و روی خودرو نصب شدهاند) و بازار اروپا به شدت در حال رشد است.
بازار اروپا نیز نشاندهنده افزایش رشد بسیار سریع همانند امریكای شمالی است. بـــراساس گـــزارش موسسه JD Power آیینههای تنظیم كننده شدت نور، از لحاظ تقاضای خرید رتبه سوم را دارند. (تقریباً ۲۹ درصد)
بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ سهم جنیتكس از بازار فروش این آیینهها از ۹۰ درصد به ۷۷ درصد كاهش پیدا كرد زیرا دونلی (در حال حاضر مگنادونلی نام دارد) بخشی از سهم بازار را در اختیار گرفته است. شركتهای جنیتكس و دونلی در مجموع حدود ۳۰ میلیون دلار برای رقابت محكم و منطقی با یكدیگر در این زمینه هزینه كردهاند و هر كدام سعی داشتند از رقیب پیشی گیرند. در آوریل ۱۹۹۶ دو شركت به توافق رسیدند و مقرر شد جنیتكس ۶ میلیون دلار به شركت دونلی بپردازد تا این دعوی پایان یابد.
به رغم تزلزل بازار، شبكه فروش و درآمد و تنوع محصولات باعث فروش قابل توجهی شده است. جنیتكس در سال ۲۰۰۳ فروشی معادل ۴۶۹ میلیون دلار داشته است یعنی حدود ۱۹ درصد بازاری را با سودی ۲۷ درصدی معادل ۱۴۶۵۷۵ میلیون دلار در اختیار دارد كه حساب فروش آیینههای عقب خودرو معادل ۹۵ درصد كل درآمد شركت است.
شركت مقادیر چشمگیری از انواع آیینههای دارای قابلیتهای متنوع و پیشرفته را كه جدای از تنظیم شدت نور به قطبنما، دماسنج، LED نمایانگر سیگنال، اتصال به خانه LED (Homelink) لامپ نقشه و روشنایی مجهزند، صادر كرده است. در سال ۲۰۰۳ معادل ۵۵ درصد محصولات كارخانه به امریكای شمالی، ۳۰ درصد به اروپا و ۱۵ درصد به كشورهای آسیایی و اقیانوس آرام صادر شده است. این رقم رشد در مناطق یاد شده در سال ۲۰۰۰ به ترتیب ۶۴ درصد، ۲۷ درصد و ۹ درصد بود.
مركز جنیتكس در زیلند میشیگان قرار دارد. این شركت بالغ بر ۲۰۰۰ نفر را استخدام كرده است و همچنان به جذب نیروهای جدید ادامه میدهد. انتظار میرود چهارمین كارگاه تولیدی خود را راهاندازی و در طول پنج سال ۵۰۰ شغل جدید ایجاد كند. در سال ۲۰۰۳ شركت جنیتكس فروش ماهوارهای خود را آغاز و همزمان یك دفتر مهندسی در مونیخ آلمان افتتاح كرد. در ادامه نیز یك اداره جدید و تسهیلات انبارداری را در ارلنباخ آلمان به راه انداخت.
در مصاحبهای كه گارث دیور معاون اجرایی جنیتكس با just.auto.com انجام داد، درباره آینده آیینههای تنظیمكنند شدت نور و تكنولوژی جدید (Smart Beam) به كار رفته در محصولات صحبت كرد.
دورنمای آیینههای خودكار تنظیمكننده شدت نور را در امریكا، اروپا و آسیا چگونه ارزیابی میكنید؟
به اعتقاد ما آیینههای مذكور بازار فوقالعاده و روبه رشدی دارند. اگرچه استفاده از این نوع آیینه از ۱۵ سال پیش متداول شده است ولی كشورهای استفاده كننده از این تكنولوژی رو به افزایش هستند؛ به نحوی كه ما میتوانیم با تداوم توسعه تكنولوژی و ساخت این نوع آیینه و كاهش قیمت محصول، بازارهای فروش بیشتری پیدا كنیم.
تعدادی از شركتهای خودروسازی خواهان خرید آن هستند. استفاده روزافزون از لامپهای HID ۳ (چراغهای جلوی خودرو با بازدهی بالا و رنگهای مایل به آبی) و لامپهای كمكی با نور بالا در چراغهای كامیونها و خودروهای SUV، افزایش چشمگیر تعداد خودروها و همچنین استفاده از نور بالا در چراغهای جلو، كاربری این نوع آیینهها را افزایش داده است.
عامل دیگر را باید در بافت جمعیتی جست و جو كرد؛ به این معنی كه قابلیت تطابق چشم افراد به مرور زمان كمتر میشود و استفاده از این نوع آیینه كمك بزرگی است.
●كف و سقف بازار در چه حدی خواهد بود؟
به نظر میرسد ۵۰ درصد رقم واقعگرایانهای است. اجازه دهید در مورد آیینههای داخلی تنظیمكننده نور صحبت كنیم. در امریكای شمالی این آیینهها در ۲۶ درصد خودروهای جدید به كار برده میشوند؛ در حالی كه این رقم در اروپا بیشتر از ۱۵ درصد و در آسیا یك عدد تك رقمی است و دلیل ایجاد شركت در امریكای شمالی نیز به همین نكته برمیگردد. ما از امریكا به اروپا و بعد از آن به بازار آسیا گام نهادیم و بالطبع با مشكلات گوناگونی روبه روییم. ما هیچ كدام ادعا نمیكنیم كه مشخصات تمامی بازارهای مصرف یكسان است. میزان نفوذ و خرید آیینههای خودكار تنظیمكننده نور در سطح جهان ۱۵ تا ۱۶ درصد است؛ در حالی كه فروش آیینههای بیرونی حدود ۶ درصد است و هر دو یك علت دارد. ما فروش آیینههای خودكار تنظیمكننده نور داخلی را سالها قبل از فروش آیینههای خودكار بیرونی تنظیمكننده نور شروع كرده بودیم. در ضمن پیشرفت و توسعه تكنولوژی آیینههای منحنی بیرونی به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.
با فرض آیندهنگری و رشد سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد، رشد مذكور را در این دهه چقدر برآورد میكنید؟
سال گذشته ما حدود ۲/۱۰ میلیون واحد (آیینه) تولید كردیم كه تمامی آن در زیلند میشیگان غربی صورت گرفت. در حال حاضر توانایی تولید ۱۲ تا ۱۴ میلیون واحد (آیینه) را در كارخانههای خود داریم. البته این موضوع تاحدی به تركیب آیینهها بستگی دارد. در كارخانه جدیدالتاسیس ما كه خط تولید آن سال بعد به بهرهبرداری خواهد رسید، ۷ تا ۸ میلیون واحد به ظرفیت تولیدمان اضافه خواهد شد بنابراین به رقم رشد پیشبینی شده سالانه ۱۵ درصد دست خواهیم یافت. فكر میكنیم در ۵ سال آتی خیلی خوب كار خواهیم كرد.
در سه سال گذشته درباره پروژه جدید (Smart Beam) خبرهایی شنیدهایم. یك سیستم كنترل لامپ جلوی خودرو با نور بالای هوشمند كه با آیینههای تنظیمكننده شدت نور تركیب شده است و از یك سنسور تصویری استفاده میكند؛ در ترافیك از مانیتوری كه اشعههایی را به طور خودكار ساطع میكند، بهره میبرد و اشعههای بالایی را به طور اتوماتیك میفرستد و نور چراغهای جلو را به طور خودكار پایین میآورد. چه زمانی شاهد استفاده از این تكنولوژی در اروپا خواهیم بود؟
ما صادرات این تكنولوژی را به امریكای شمالی در قالب GMSIS و جیپ چروكی كرایسلر۴ در این تابستان آغاز خواهیم كرد. [مصاحبه پیش از تابسان امسال انجام شده است] لازم به ذكر است كه این تكنولوژی بسیار جدید است. حتی افزایش و توسعه خصوصیات این نوع تكنولوژی به دلیل نو بودن آن، كاری بزرگ به شمار میآید. به محض برطرف كردن برخی موارد، میتوانیم این تكنولوژی را به امریكای شمالی نیز صادر كنیم. چشمانداز ما به ویژه درباره بازار و آینده این تكنولوژی در اروپا روشن است زیرا این تكنولوژی علاقهمندان فراوانی دارد. اگرچه ما كار بزرگی انجام دادهایم تا شما بتوانید پشت سرتان را به راحتی ببینید، اما ناگزیر باید تصدیق كنیم كه دیدن جلوی خودرو نیز برای ما بسیار مهم است و اسمارت بیم۵ پاسخی به این نیاز است.
رسول ملكان
۱ـ آیینه خودكار تنظیمكننده نور - Auto - dimming mirror
لوازم نقلیه قابل استفاده در ورزش مثل خودروهای رونیز
۲ - SUV (Sport Utility Vehicle)
چراغهای جلو با خروجی بالا
۳- HID: High-intensity discharge-headlamp
۴ - Chrysler Jeep Grand Cherokee
در اینجا تكنولوژی جدید (یامحصول جدید) معنی شده است۵- Smart Beam
۱ـ آیینه خودكار تنظیمكننده نور - Auto - dimming mirror
لوازم نقلیه قابل استفاده در ورزش مثل خودروهای رونیز
۲ - SUV (Sport Utility Vehicle)
چراغهای جلو با خروجی بالا
۳- HID: High-intensity discharge-headlamp
۴ - Chrysler Jeep Grand Cherokee
در اینجا تكنولوژی جدید (یامحصول جدید) معنی شده است۵- Smart Beam
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران روز معلم آمریکا معلمان رهبر انقلاب دولت مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شهید مطهری شورای نگهبان
تهران زلزله هواشناسی معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت دلار دلار ایران خودرو قیمت طلا سایپا کارگران بازار خودرو تورم قیمت
مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل جنگ غزه چین روسیه نوار غزه حماس عربستان ترکیه اوکراین
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری