پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
چگونه مدیر کارآمدی باشیم؟

- فقط روزی ۳۰ دقیقه صرفه جویی می تواند زمانی معادل ۵/۴ هفته كاری در سال برای شما زنده كند.
- فقط روزی ۶۰ دقیقه صرفه جویی می تواند زمانی معادل ۹ هفته كاری در سال برای شما زنده كند.
به این ترتیب می بینید كه با تفكیك فعالیت های <كم بازده> از فعالیت های <پربازده> می توانید به سرعت، زمان فراوانی را برای انجام كارهایی كه حقیقتاً در زندگیتان مهم است زنده كنید. اما پیش از آنكه دست به چنین ارزشیابی و تفكیكی بزنید، لطفاً به خاطر داشته باشید كه نباید دو مفهوم <اثربخشی> و <كارآیی> را با یكدیگر آمیخته و آنها را یكسان تلقی كنید.اثربخشی به مفهوم <انجام دادن كار درست> و كارآیی به مفهوم <درست انجام دادن كار> است. ممكن است ما انسان های فوق العاده كارآمدی باشیم كه كار خود را همان بار اول دقیق انجام می دهیم! اما این به آن معنا نیست كه انجام آن كار برای رسیدن به اهداف اصلی ما اهمیت دارد یا این كه فعالیتی <پربازده> تلقی می شود. از سوی دیگر اثربخشی فقط به معنای انجام كارها نیست. بلكه به معنای انجام كارهای مهم است. به همین دلیل هم هست كه باید به طور مداوم از خود بپرسیم <آیا آنچه درحال حاضر درحال انجامش هستم، اثربخش ترین شیوه استفاده از زمانی است كه در اختیار دارم؟> هنگامی كه می خواهید كاری مهم انجام دهید، معمولاً برای آن برنامه ای تعیین می كنید و یا آن را سرلوحهِ كارهایی كه باید انجام شوند قرار می دهید، مثلاً از دكتر یا دندانپزشك وقت می گیرید، با مكانیك یا معلم فرزندان خود و یا با مشتریان خود قرار ملاقات هایی ترتیب می دهید. قرار ملاقات، چیزی نیست جز توافق برای دیدن كسی در زمانی مشخص. ممكن است زمان آن را یادداشت كنید یا در تقویت خود علامتی بزنید. به همین ترتیب، بار دیگر كه با ضرورت شروع یا به انجام رساندن یك فعالیت <پربازده> روبه رو می شوید با خودتان یك قرار بگذارید. آن را در تقویم خود بنویسید و هنگامی كه زمان اجرای آن فرا می رسد، درست گویی با شخص دیگری قرار گذاشته اید، بر اجرای آن پابرجا بمانید. برای انجام عهدتان، به خود زمان كافی بدهید. آن گونه كه مشاوری به نام <جفری مایر> می نویسد <بیشتر ما غالب اوقات مقدار زمانی را كه برای اجرای یك كار ظاهراً آسان لازم است، كمتر از واقعیت و مقدار زمانی را كه برای اجرای یك كار ظاهراً دشوار لازم است، بیشتر از واقعیت تخمین می زنیم.> مایر در ادامه می افزاید:<زمانی بیش از آنچه فكر می كنید لازم است به خود بدهید. مثلاً اگر تخمین می زنید كه برای انجام كاری پانزده دقیقه زمان نیاز دارید، نیم ساعت وقت كنار بگذارید، اگر یك ساعت زمان نیاز دارید، دو ساعت از وقت خود را به آن اختصاص دهید. این كار زندگی شما را آسان تر می كند، از هیجان و تب آن می كاهد و تنش را از شما دور می سازد.>آیا می توان تفكیك فعالیت های <كم بازده> و <پربازده> از یكدیگر و واگذاری فعالیت های <كم بازده> به دیگران و یا اصولاً حذف آن از چرخهِ فعالیت ها را نوعی ریسك تلقی كرد؟لابد پاسخ شما مثبت است ولی باید به خاطر سپرد كه این، بهایی است كه برای رهبری باید پرداخت! خصلت انسانی، حكم می كند كه بخواهیم محبوب، موردنیاز و مورداحترام دیگران واقع شویم. اگر این خواسته ها به حد تعادل در ما باشد هیچ اشكالی ندارد. ولی باز یك واقعیت تلخ دیگر هم این است كه ما نمی توانیم همه كار را انجام دهیم یا همیشه در خدمت همگان باشیم؛ پس باید بیاموزیم بدون دچار شدن به حس گناه، گاهی نیز <نه> بگوییم. گفتن <نه> به فعالیت های <كم بازده> ممكن است برخی را برنجاند و شما را از نظرشان بیندازد. شك نكنید كه حتی برخی از آنان می كوشند وجدان شما را بیازارند چون به آنها اجازه نداده اید با وقت شما هر آنچه می خواهند بكنند. اما باید به خاطر بسپارید كه اگر بخواهید همهِ كارهای كم بازده را انجام دهید دیگر وقتی برای انجام كارهای پربازده باقی نمی ماند و دچار همان روزمرگی های كذایی می شوید. راه گریز از این حالت این است كه از خود بپرسید چه كسانی مهمترین افراد در زندگی شما هستند؟ كیستند كسانی كه ما نمی خواهیم از وجودشان غفلت كنیم؟ خانواده؟ عزیزان؟ دوستان صمیمی؟ همكاران؟ نمی توان همه را از خود راضی نگاه داشت. اما می توان كسانی را كه بیشترین اهمیت را برای ما دارند راضی نگاه داشت. می توان از تعداد هدف ها و سیبل هایی كه در ذهن خود برافراشته ایم كاست و زمان و وقت خود را برای انجام كارهایی كه دستاوردی را نصیب ما می كنند محفوظ نگاه داشت. در خاتمه، این اصل اعتقادی مدیران را در رابطه با زمان به خاطر بسپارید: <نه هم اكنون و نه هیچ زمان دیگری در زندگی فرصت كافی برای انجام تمام كارهای ارزشمند وجود ندارد و نخواهد داشت.> زمان حقیقتاً گران بها و زودگذر است، آنگاه كه گذشت، دیگر نمی توان بازش گرداند. اهداف و ارزش های شخصی ماست كه باید ما را به سوی استفادهِ معقول و اثربخش از وقتمان سوق دهد. گفته اند كه افسار مردمان بی هدف را افراد هدفمند به دست می گیرند. بی شك این قاعده دربارهِ چگونگی استفاده از زمان نیز صدق می كند. اندیشه های خود را بر روی فعالیت های <پربازده> متمركز سازید و هدف های مهم را نشانه روید.
نویسنده: گرگ توماس
مترجم: اداره كل امور بین الملل سازمان تأمین اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست