دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

پیدایش اینترنت برای کارگزاران ارتباطات و روابط عمومی


پیدایش اینترنت برای کارگزاران ارتباطات و روابط عمومی
رشد سریع شبکه اینترنت به عنوان یک سازمان بین المللی و بی حد و مرز است که هر روز بر تعداد کاربران آن افزوده می شود و طریقه ارتباطات سازمان ها را تغییر داده است. با وجود این تعیین میزان تاثیر اینترنت بر ارتباطات موسسات، سهامداران، سازمان ها و روابط عمومی ها در حال تغییر مداوم هستند.
روابط عمومی به طور روزافزون در ارتباط با موفقیت تجاری است. اینترنت وسیله شگفت انگیز برای ارتباطات شده است و روابط عمومی نقش بسیار مهمی در پررنگ کردن این شبکه نسبت به هر سازمان دیگری دارد.
انقلاب فناوری در حال تغییر دادن ارتباطات در سطح جهانی است. تغییر دایمی معنی ارتباطات و روابط عمومی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و باعث افزایش قدرت ارتباطات می شود. به نوشته «وان میت برگ» در کتاب برنده روابط عمومی در دنیا ارتباطات «روابط عمومی دیگر در حد یک جوهر یا نوشته نیست بلکه یک نظر برجسته است که به وسیله رسانه های جدید و سنتی مبتکرانه انتقال داده شده است.»
این انقلاب اخیر فرصت بسیار خوبی برای حرفه روابط عمومی است.
● تعریف E-PR
همانطور که اینترنت نقش بسیار مهمی در اجتماع وارد E-PR لغت جدیدی است که به دامنه لغت بی حد و مرزمان اضافه شده است که شامل لغت هایی با پسوند (e) مانند تجارت الکترونیک، پست الکترونیک و سلامت الکترونیک است.
در اینترنت (e) همچنین به معنای الکترونیک که شامل ابزار الکترونیکی مانند تلویزیون و وسایل برقی می باشد.
«دیوید فیلیپس» نویسنده روی شبکه روابط عمومی روابط الکترونیک را چنین معنا می کند: «روابط عمومی الکترونیک فناوری کاربرد فناوری ارتباطی و اطلاع رسانی در حرفه روابط عمومی است. با گذشت زمان بیشتر فعالیت های روابط عمومی به فناوری ارتباطی اطلاع رسانی وابسته خواهد بود. این به این معناست که شاغلان به ابزار فناوری ارتباطی اطلاع رسانی و توانایی استفاده از آن نیازمندند. البته داشتن این ابزار و توانایی ها نیازمند تخصص و یادگیری چندانی نیست.
روابط عمومی الکترونیک به این معناست که کارگزاران باید توانایی خوبی در منابع یابی، ارزشیابی و منشر کردن دانش اینترنت از شبکه ها و کاربرد اینترنت در مراحل ارتباطات داشته باشند. کارگزاران روابط عمومی باید جستجوگر خوب و مدیران خوبی باشند.
سخن آخر این که روابط عمومی الکترونیک به این معناست که کارگزاران روابط عمومی توانایی توسعه محتویات و کیفیت کانال ها در حد گسترده ای مانند مطبوعات، رادیو و تلویزیون، شبکه، ایمیل، تلویزیون بین المللی و شبکه ها را داشته باشند و این بدین معناست که کارگزاران باید توانایی مراجعه به سازمانی با تشکل های گوناگون را داشته و زمان واکنش و عکس العمل را به خوبی بدانند.
● تاریخچه تکنولوژی اینترنت
این تاریخچه مختصر همان طور که در اینجا آمده است برای کارگزاران روابط عمومی و یا دانش آموزان انگلیسی با فناوری نه چندان پیشرفته است و هدفش گزاردن اینترنت داخل بتن تاریخی و فناوری است.
این کار به شما پیش زمینه ای واقعی برای درک متن تجاری و مهمتر از دیدگاه مبلغان حرفه ای می دهد. تاریخچه پیدایش اینترنت بسیار کوتاه و پر شده از لغات تکنیکی است. به منظور دستیابی به اطلاعات جامع و صحیح در مورد تاریخچه اینترنت می توان به کتاب رابرت هوبز زاکون در کتاب اینترنت هوبز مراجعه کرد. (Robert H obbes Zaxon)
رابرت دایما این اطلاعات را در شبکه های اینترنت به روز می کند و به خوانندگان توصیه می شود به منظور نیاز به جزییات واقعی بیشتر در مورد این موضوع به شبکه دسترسی پیدا کنند.
● پیدایش اینترنت برای کارگزاران ارتباطات و روابط عمومی
دهه ۱۹۷۰ زمان ورود تکنولوژی انتقال اطلاعات به عموم بود. اولین سیستم تابلوی اعلانات (BBS) به عنوان روشی برای انتقال اطلاعات توسط روزنامه نگاران و کاربران اولیه تکنولوژی استفاده شد. پس از آن از فکس به عنوان انتقال دهنده اطلاعات استفاده شد. این وسیله هنوز هم جزء وسایل انتقال دهنده اطلاعات محسوب می شود.
تا دهه ۱۹۹۰ کارشناسان ارتباطات به کاربردهای بی شمار اینترنت دست یافتند آنان به سرعت و قدرت اینترنت و کاربرد آن دست یافتند.
برای کارهای آزاد و آزانسی، لازم است بدانیم برخی معتقدند اینترنت وسیله انتقال اطلاعاتی دیکر است و جدا کردن فعالیت فعال از غیرفعال کار استباهی است. دیگران نظر متفاوتی دارند و برخی از آزانس های روابط عمومی انگلستان موسسان فعال اینترنتی تاسیس مرده اند و متخصصان به جداسازی روابط عمومی فعال اینترنتی پرداخته اند.
در بین آژانس های بزرگتر روابط عمومی، برخی از آنان مانند ادلمن به ترکیب این فعالیت ها پرداخته اند. آنان اخیرا به تاسیس بخش متخصصان اینترنتی فعال به عنوان راه حل های متقابل ادلمن که عضو گروهی از روابط عمومی است پرداخته اند. دیگران نیازمند آژانس های تکنولوژیکی متخصص برای دستیابی به تخصص لازم هستند.
کارکردن با آژانس روابط عمومی یا با شبکه ای در خانه برای هر مشاغل روابط عمومی امر مهمی است شبیه تلویزیون باید جنبه سرگرمی داشته باشد. مانند تلفن، مکالمات روی خط اینترنتی انجام می شود اما به غیر از هر گونه رسانه جمعی، اینترنت وسیله ای برای دستیابی به موقعیت تجاری است. اینترنت به دلیل این که توانایی ارتباط با هدف مورد نظر به صورت دسته جمعی و جهانی و امکان واکنش آنان در همان زمان با ما را فراهم می سازد برای ما و کارگزاران روابط عمومی بسیار مهم است.
این وسیله ارتباطی، تغییر اساسی در انتقال اطلاعات، تحقیقات و ارتباطات موثر بر روش کاری ما را فراهم می کند. مثلا ۵۰ تا ۷۰ درصد نفوذ در تجارت انگلستان و تجارت اینترنتی وجود دارد که سیاست های روابط عمومی ۲۵ درصد شرکت های انگلستان را تحکیم می کند.
اهمیت ارتباطات اینترنتی توسط اخبار اخیر مشخص می شود. کار کردن با شبکه ها و اینترنت حاصل اطلاعات امر مهمی است. پنهان کاری باعث ایجاد مشکلاتی می شود که ما و کارگزاران روابط عمومی و متخصصان ارتباطات باید مطلع شویم.
برخورداری از شهرت اینترنتی امر مهمی در موفقیت است و با شناخت از این رسانه، کارگزار روابط عمومی از آن استفاده و از مزایای آن بهره مند می شود. همانند کارگزاران روابط عمومی ها اینترنت و وسایل وابسته به آن را با کاربردهای تحقیقاتی، جستجو، انتقال اطلاعات، ارتباطات داخلی و ارتباط مستقیم سهامداران گسترده می کنیم و به این ترتیب بر تعداد کارگزاران روابط عمومی و افزایش قدرت اینترنتی افزوده خواهد شد.
● آینده روابط عمومی
به نوشته مجله هفته روابط عمومی ۹ فوریه ۲۰۰۱ علاوه بر استفاده ارتباطات برای فروش فناوری ارتباطی M از فناوری استفاده می شود. فناوری دایما در حال وارد شدن به زندگی روزانه ما در خامه، سر کار و در هر جای دیگری است.
سریع ترین بخش روابط عمومی از لحاظ توسعه و پیشرفت روابط عمومی با فناوری بالاست. همواره برای شرکت ها با فناوری پیشرفته از آن جایی که مصرف کننده نیازمند صحبت تکنیکی برای انتقال زبان و برای درک کامل هستند کاربرد روابط عمومی امر مهمی است.
به نوشته رابرت گری در مورد موضوع اینترنت و روابط عمومی «سال گذشته تنها چیزی که برای ما داشته است حضور دایمی اینترنت است».
گفته بالا بر همیشگی بودن اینترنت دلالت دارد. در مرحله اولیه این عبارت بسیاری از سایت ها ورشکسته شدند اما حالا که لازم است کارگزاران روابط عمومی بدانند آگاهی بیشتر از این سایت ها و طراحی استراتژی های موثر است. به عقیده وان میدلبرگ هنوز هم بخش روابط عمومی قویترین بخش اینترنت است.
لازم است که اینترنت بهعنوان بخش داخلی هر برنامه روابط عمومی محسوب می شود. اگر فناوری و رسانه های جدید به وسیله کارگزاران روابط عمومی استفاده نشوند ارباب رجوعان از روابط عمومی استفاده چندانی نخواهند کرد.
به نوشته رابرت گری در مجله هفته روابط عمومی آن دسته از کارگزاران روابط عمومی که خود را هماهنگ با فناوری های جدید روز نمی کنند به زودی از رده خارج خواهند شد.
تادی هیبت مدیر عامل شرکت ادلمن یکی از بهترین آژانس های جهانی می گوید: استراتژی جدید ادلمن مکمل روابط عمومی است نجات روابط عمومی در گرو استفاده از رسانه ها و اینترنت است.
کارگزاران قدرتمند روابط عمومی به منظور تبادل عقاید در مقاله اخیر هفته روابط عمومی دعوتشدند و این نظریه را که روابط عمومی جزء اساسی و شالوده استراتژی های اینترنتی است وجود دارد و امروز اینترنت در قلب روابط عمومی باشد.
با رشد و توسعه روابط عمومی لازم است کارگزاران روابط عمومی از فناوری ها به عنوان عامل پیشرفت و سرعت دستیابی به نتایج استفاده کنند. با وجود اینترنت به عنوان رسانا متقابل ۲۴ ساعته باعث افزایش ارتباطات واقعی خواهید شد.
برگردان: امیر صالحی
منبع : کارگزار روابط عمومی