سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت و لوازم خانگی


اینترنت و لوازم خانگی
تصور كنید هر وسیله ای كه امروز می شناسید و از آن استفاده می كنید به اینترنت متصل باشد. اتومبیل شخصی، ماشین لباسشویی، یخچال و... قابلیت آن را دارند كه به اینترنت متصل شوند. در ابتدای طرح این ایده، بسیاری این پرسش را مطرح می كردند كه چنین وسایلی چه سودی برای مصرف كننده خواهد داشت؟ اما امروزه مزایای لوازم متصل به اینترنت، برای مصرف كنندگان و نیز تولیدكنندگان آشكار شده است.اگرچه بسیاری از محصولات امروزی از امكانات دنیای دیجیتال بهره می گیرند، اما موج بعدی آن است كه قابلیت اتصال شبكه به این دستگاه ها افزوده شود.
اكنون در منازل مدرن می توان ۳۰ تا ۴۰ ریزپردازنده در لوازم خانگی پیدا كرد. در یك اتومبیل مدرن بیش از ۵۰ ریزپردازنده و كنترلر وجود دارد. به كارگیری ریزپردازنده ها در لوازم خانگی در سال های اخیر به طور متوسط ۱۷ درصد رشد داشته است به طوری كه در سال ،۲۰۰۳ حدود ۱۲ میلیارد از این تراشه ها در وسایل خانگی به كار گرفته شدند. از سوی دیگر، در این سال ها شاهد گسترش روزافزون شبكه های مبتنی بر IP بوده ایم. به این ترتیب تخمین زده می شود كه در پایان سال ،۲۰۰۵ بیش از ۱۵۰ میلیون وسیله متصل به اینترنت در خانه های آمریكا یافت شود. همچنین فناوری اطلاعات روز به روز در حال ارزان شدن و كوچك ترشدن است. میانگین قیمت یك تراشه در این سال ها كاهش یافته است در حالی كه كارآیی آن بهبوده پیدا كرده است.در حال حاضر هزینه مجهزكردن یك دستگاه خرید (Vending machine) به قابلیت اتصال به اینترنت تنها ۲۰ دلار است كه این مبلغ شامل تراشه، رابط شبكه و اتصالات است.
دیگر آن كه طبق نظریه Metcalf ارزش نهایی یك شبكه با افزایش اتصالات آن بالا می رود به عبارتی اتصال لوازم خانگی به اینترنت سبب خواهد شد متخصصین شبكه، ابداعات جدیدی در جهت بهبود آن انجام دهند. اكنون كافی است نگاهی به محصولات تولیدكنندگان معتبر و مشهوری همچون: Ford، GM، Sony و دیگران بیندازید تا ببینید بحث اتصال به اینترنت تا چه میزان جدی است. به طور طبیعی، برخی تولیدكنندگان زودتر از دیگران از تكنولوژی روز استفاده می كنند ولی به زودی شاهد خواهیم بود كه این موج فراگیر خواهد شد. اكنون برای نشان دادن مزیت اتصال به اینترنت اجازه دهید مثالی بیاوریم. فرض كنید وسیله ای خریده اید و هنگامی كه برای اولین بار این وسیله را به برق وصل می كنید، اعمال مربوط به گارانتی آن (ارسال شماره سریال و نام خریدار و آدرس و...) به صورت اتوماتیك از طریق اینترنت انجام شود. این تنها نمونه ای بود از آنچه كه در نهایت هم به نفع تولیدكننده و هم به سود مصرف كننده خواهد بود.مزیت مهم دیگر امكان ارتباط مستقیم مصرف كنندگان با تولیدكنندگان است.
در سال های اخیر برخی تولیدكنندگان بخشی از فعالیت های خود را نظیر فروش، خدمات پس از فروش و... به شركت های دیگر واگذار كرده اند و این مشكلاتی را برای تولیدكنندگان به همراه داشته است. با افزودن قابلیت اتصال به شبكه، ارتباط میان تولیدكنندگان و مصرف كنندگان بهبود می یابد به گونه ای كه برخی سرویس ها از جمله بخشی از خدمات پس از فروش از راه دور توسط تولیدكننده انجام خواهد شد و تولیدكنندگان قادر خواهند بود به راحتی از نیازهای مشتریان آگاه شوند. تاكنون سرویس هایی نظیر مدیریت انرژی (مثلاً خاموش و روشن كردن دستگاه از راه دور) نظارت از راه دور و تعمیر از راه دور بیشتر موردتوجه قرار داشته است.اكنون اجازه دهید ببینیم، وضعیت لوازم خانگی متصل به اینترنت در آمریكا چگونه است. تولیدكنندگان قدیمی از جمله Whirlpool و General Electric به سوی تولید محصولات متصل به اینترنت حركت كرده اند اگرچه بسیاری از آنها تاكنون در حد نمونه بوده است. Merloni از دیگر شركت هایی است كه تولید انبوه لوازم متصل به اینترنت را آغاز كرده است. Merloni تاكنون بیش از دو میلیون وسیله متصل به اینترنت فروخته و اعلام كرده است كه تا پایان سال ۲۰۰۵ ، ۸۰ درصد تولیداتش به اینترنت وصل می شود. ماشین لباسشویی این شركت یعنی Margherita اكنون به قیمت ۴۵۰ دلار به فروش می رسد.
Merloni همچنین برنامه ای را دنبال می كند كه طبق آن مشتریان با پرداخت مبلغی در حدود ۱۵ دلار در سال، قادر خواهند بود از سرویس هایی نظیر نظارت و تعمیر از راه دور استفاده كنند.واضح است كه چرا Merloni چنین سرمایه گذاری عظیمی را در مورد لوازم خانگی انجام می دهد. اكنون ۱۰۴ میلیون خانه مسكونی در آمریكا وجود دارد كه این بازار بسیار بزرگی برای تولیدكنندگان لوازم خانگی محسوب می شود. با رواج سرویس های broadband دستیابی به اینترنت پرسرعت بسیار تسهیل شده است و به این ترتیب اتصال لوازم خانگی به اینترنت بسیار راحت خواهد شد. بنابراین همان گونه كه Merloni نشان داده است چنین بازاری ارزش خطركردن را دارد. اگرچه ممكن است در ابتدا سود چندانی عاید این شركت نشود، ولی آینده موفقیت را برای این شركت به ارمغان خواهد آورد.
نویسنده: مهدی كیان پور
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید