جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
سینمای قومی پندار یا واقعیت
عنوان سینمای قومی شامل دو عنصر سینما و قوم است كه هر یك به تنهایی واژه هایی تعریف شده , گسترده و ریشه دارند , واژه هایی كه كمتر كس با آنها بیگانه است , همه ما تصویری از سینما در ذهن داریم و قطعا" در یك قوم خاص به دنیا آمده ایم .
آنچه این عنوان را مبهم و این بحث را پیچیده می سازد تركیب این دو عنصر و تشكیل پدیده ای است به اسم سینمای قومی كه تعریف قطعی و شناخته شده ای از آن در دست نداریم .
در این مقوله نه تنها قصد ارائه چنین تعریفی را نداریم بلكه می خواهیم بگوییم ابهام این عنوان نه در تعریف آن بلكه در ماهیت آن است به عبارت بهتر آیا اساسا" چیزی به اسم سینمای قومی وجود دارد كه قابل تعریف باشد ؟
● سینمای قومی چیست ؟
سینمایی كه متعلق به یك قوم خاص است و یا سینمایی كه بیانگر ویژگیهای آن قوم است .
▪ شق اول
از پایه بی اساس است چرا كه سینما یك هنر است وهنر متعلق به انسان , انسانی كه محدود به هیچ زمان و مكان خاص نیست .
▪ شق دوم
تنها در حیطه سینمای مستند معنی می یابد , سینمای مستند می تواند یك قوم را آنچنان در برابر چشمان ما قرار دهد كه گویی سالها بین آنها زیسته ایم اما سینمای غیر مستند كه موضوع صحبت ما است هرگز چنین وظیفه ای به عهده ندارد . در سینمای غیر مستند , هدف القا حس سازنده به مخاطب است وسازنده مختار است در این بیان از هر ابزاری بهره بگیرد و البته یكی از این ابزارها ویژگی های فرهنگی , اجتماعی و ... یك قوم است ابزاری كه در خدمت سینماگر است و نه حاكم بر او .
" كوروساوا " در هر كجای دنیا می زیست " كوروساوا " می شد چه با سامورائی ها و چه بدون آنها .
اینكه عده ای به صرف دیدن چند عنصر مشابه در چند فیلم از یك كشور بر چسب سینمای قومی به آن می دهند جای بسی تامل و تردید دارد .
آنچه این عده را به اشتباه می اندازد به زعم نگارنده فراموش كردن " آركی تایپ های " ذهنی یك سینماگر است .
سینماگری كه می خواهد بشر را به تصویر بكشد اصولا" تصویری را بر می گزیند كه آنرا خوب می شناسد , تصویر قومی كه در اطراف اوست , اینجا هدف آن قوم نیست بلكه " انسانی " است كه در یك قوم می زید .
اگر این روزها در كشورمان واژه سینمای قومی زیاد شنیده می شود شاید بیشتر به دلیل ابداع سبكی است به نام سینمای مستند داستانی كه هر بیننده و منتقدی را با حس دوگانه مواجه می سازد , رد یا قبول این سبك موضوع صحبت ما نیست آنچه در اینجا مورد نظر است تاثیر آن در شكل گیری عنوان سینمای قومی است و همچنین پرداخت به بخشهای مختلف آن سینماگرانی از این دست در بخش مستند
ویژگیهای یك قوم خاص را به تصویر می كشند و در بخش داستانی می خواهند مسئله انسانی بیافرینند و جالب آنكه در بیشتر موارد ضعفهای عمده ساخت و محتوای اثر خویش را در پشت جاذبه های ناشناخته یك قوم پنهان می سازند و اینگونه هم سینما را قربانی می سازند و هم آن قوم را .
منبع : خانه اقوام ایرانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست