چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
تأملی بر گزارههای شعر امروز
۱) دنیای شعر به روایتی همانا برپایی <اضطراب جهان> و راهی برای رسیدن به معصومیتی تام و تمام در حوزه <زبان دیگر> و آوازهای روشن خیال، در بستر حادثههای پر از رنگ و پر از رویاهای خاموشی و سرشار از سكوت آدمی است! در این چشمانداز، شاعران، به درون متنی پا میگذارند كه دستمایه اولیه آن را واژههایی از جنس <زیستن> و شكلی از بیداری <اشیا> در برگرفتهاند. لذا، شاعر امروز، در برابر واقعیتهایی عریانی به پا ایستاده است كه در آن نبض <بیداری> و <بیداد> در تقابل هم میزنند و حضور مستمر كلمات بر این عرصه، كنشها و واكنشهای آدمی را به تصویر میكشند. گفتنی است كه <تفرد> و خودبودن، آهنگ و حركت واژهها را به سمت شاعر جهت میبخشند و موقعیتهای تازهای را بر محور <شكل عاطفهها> شكل میدهند. در نتیجه كلمات برای واگویی خود به گستره زبان راه پیدا میكنند.
شكی نیست كه شاعران امروز سعی دارند به ظرفیتها و سرچشمههای <دلالتهای زبانی> نزدیك و نزدیكتر شوند تا از این رهگذر، مكاشفه تازهای در جهان كلمات صورت پذیرد. بنابراین در واپسین نگاه، این شاعر است كه به هزار انگیزه متفاوت، نقاب از چهره واژهها برمیدارد و برای برجستهسازی كلمات معطل، بر طبل زبان میكوبد. در این میان شعلههای شعر به كمك نظمی درونی، همه باورهای بهجامانده را به آتش میكشد. این یعنی آن <اتفاق> جاری و دائمی كه در ذهن و زبان شاعر به بار مینشیند و صورتبندی آهنگ <كلمات> از دایره فضای روزمرگی خارج میشود. به عبارت دیگر، زبان شعر با مختصاتی دیگر وارد عرصه ادبیات میگردد.
بنابراین، دنیای شعر، در پی رهاسازی كلمات از زندگی همیشگی به سرشت و سرنوشت تخیلات و احساسات پنهان آدمی نزدیك و نزدیكتر میشود و در نهایت میان بودن و نبودن به خلاقیتی شگفت منتهی میگردد و سادهتر اینكه شاعر، همان صیاد لحظههای ترد و شكنندهای است كه در فرصتهای <كمیاب> به شكار واژههای سركش میپردازد و بر آنچه كه میگوید و مینویسد حس میكند و بر آنچه كه حس میكند به موقعیت زبانی خیالانگیز میسپارد.
<متأسفم/ ! آنقدر دوستت دارم / كه گاه میخواهم / تنها درون یك قاب عكس / با تو زندگی كنم.( >از شعر <عكس>، شمسی پورمحمدی)
۲) و اما سرنوشت شعری كه سه دهه از زادروز آن میگذرد. گفتنی است كه در این سالها، جریان شعر همپای جریانهای آزادی و یاورمندیهای تازه انسان معاصر، خود محور ذهن و زبان بسیاری از شاعران این زمانه بوده و هست. در اینجا و اكنون، شعر امروز با قابلیتها و مكثهای فراوانی روبهرو بوده است. چرا كه دغدغهها و ظرفیتهای فردی شاعر در برخورد با پدیدههای پیرامونی، هر بار با شیوههای بیانی خاصی درگیر میشود.
لذا آنچه كه نیما و دیگر آموزگاران شعر امروز به ما میآموزند، خود به شاعر در موقعیت این روزگار فرصت میدهد تا از انگارههای <كهن> عبور كند و در قلمرو زبان به كشف ظرفیتهای تازهتری از پیكربندی و تركیبات استعاری و شهرهها دست یازد. در این سالها، علیرغم كجاندیشی و بدسلیقگی بسیاری از شاعران، بخصوص در میان جوانان، به گمان من اتفاق تازهای چه در شكلبندی و چه در لایهبندی معنایی به وقوع پیوسته كه بسیاری از آنها محل تأمل، تأویل و داوری هست و خواهند بود.
محمود معتقدی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست