چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
وداع با ماه خدا
ماه مبارك رمضان یك حقیقت و باطنی دارد كه این حقیقت در قیامت ظهور میكند. ماه مبارك رمضان را امام سجاد(ع) عید اولیاء الله میداند. در صحیفه سجادیه دعایی استبه نام دعای وداع ماه مبارك رمضان.
این وداع برای كسی است كه با ماه مبارك رمضان مانوس بوده و ماه مبارك رمضان دوست او میباشد والا آنكه با این ماه نبوده وداعی ندارد. انسان از دوستش و یا با كسی كه مدتی مانوس بود، خداحافظی میكند. آنكه اصلا نمیداند چه وقت ماه مبارك رمضان آمد و چه وقتسپری شد، چرا آمد و چرا سپری شد، او وداعی ندارد. اما امام سجاد(ع) آخر ماه مبارك رمضان كه شد، در حد یك ضجه این دعا را میخواند.
در مقدمه این دعا، حضرت سجاد(ع) كلیات نعمتهای الهی را میشمارد و اینكه بخششهای خدای سبحان ابتدایی است، نه از روی استحقاق.
● رمضان بهترین بخشش خداوند
بعد از آن مقدمه میفرماید: یكی از بهترین بخششهای خداوند سبحان، ماه مبارك رمضان و روزه در این ماه است: «و انت جعلت من صفایا تلك الوظائف و خصائص تلك الفروض شهر رمضان... و قد اقام فینا هذا الشهر مقام حمد و صحبنا صحبهٔ مبرور». (۱)
خدایا، نعمتهای فراوانی به ما دادی; یكی از آن برجستهترین نعمتها ماه مبارك رمضان است و یكی از بهترین فضیلتها روزه این ماه است كه نصیب ما كردی. و هیچ زمانی به عظمت زمان ماه مبارك رمضان نیست، گذشته از آنكه شب قدر را در آن قرار دادی، این ماه را ظرف نزول قرآن كریم قرار دادی كه این فیض در این ماه نازل شده است، اگر كسی با قرآن باشد همراه قرآن بالا میرود، و این را بر ملت مسلمان منت نهادی، زیرا دیگر ملل در ماه مبارك رمضان روزه نمیگرفتند و این نعمت را مخصوص مسلمین كردی.
و این ماه مبارك در بین ما اقامت داشت و جای حمد و ثنا بود; زیرا به همراه خودش رحمت آورد و رفیق بسیار خوبی برای ما بود. ما در صحبتبا او به فضایل و نعمتهایی رسیدیم. دوستی بود كه به همراهش رحمت و مغفرت و بركت آورد. اینكه رسول خدا - علیه آلاف التحیهٔ و الثناء - در خطبه شعبانیه فرمود: «قد اقبل الیكم شهر الله بالبركهٔ و الرحمهٔ و المغفرهٔ»; این ماه، بركت و رحمت و مغفرت آورد; كسی كه رفیق این ماه بود، بركت و رحمت و مغفرت این ماه را هم دریافت میكند.
● رمضان ماه منفعت
«و اربحنا افضل ارباح العالمین»;«ماه رمضان» برترین سودهای جهانیان را به ما ارزانی داشت كه هیچ تاجری در هیچ گوشه دنیا نبرده است. هیچ كسی در سراسر عالم به اندازه ما از این ماه مبارك رمضان استفاده نكرد. اگر انسان یك مسافری است كه سفر ابد در پیش دارد، رهتوشه آن سفر ابد را باید همین چند روز تهیه كند و اگر درهای آسمان به چهره مؤمن باز میشود و اگر مؤمن میتواند با وارستگی به باطن عالم راه پیدا كند و اگر بهترین فرصت ماه مبارك رمضان است; پس بهترین سود را ماه مبارك رمضان و اهلش دارند.
● ماه حسابرسی
از «ابن طاووس» نقل شده است كه فرمود: عدهای اول سالشان اول فروردین است. یك نوجوان اول سال او اول فروردین است كه تلاش میكند لباس نو در بر كند; درختها اول سالشان فروردین است كه لباسهای نو و تازه در بر میكنند; اول سال یك كشاورز اول پاییز است كه درآمد مزرعه را حساب میكند; یك تاجری كه كارگاه تولیدی دارد، اول سال را در فرصت دیگری تعیین میكند; اما آنها كه اهل سیر و سلوكاند، اول سالشان ماه مبارك رمضان است;حسابها را از ماه مبارك تا ماه مبارك بررسی میكنند كه ماه مبارك رمضان گذشته، چه درجهای داشته و امسال چه درجهای دارند؟ چقدر مطلب فهمیده و چقدر مسایل برای آنها حل شده است؟ چقدر در برابر گناه قدرت تمكین داشته و چقدر در برابر دشمن، قدرت تصمیم دارند؟ ماه مبارك رمضان برای سالكان الی الله، ماه محاسبه است; لذا امام سجاد(ع) فرمود: هیچ كس در سراسر جهان به اندازه ما در این ماه استفاده نكرد.
● هجران جانكاه
«ثم قد فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده و نحن مودعوه»; این ماه بعد از آنكه پایانش فرا رسید، از ما مفارقت و هجرت كرد و ما را تنها گذاشت و ما الان این ماه را وداع میكنیم.
«وداع من عز فراقه علینا و غمنا»، (۲)
چه وداعی؟ وداع تشریفاتی؟ نه، وداع با یك دوست عزیزی كه مفارقتش برای ما توانفرساست. آنكه اهل معنا بود خیرش در این ماه بیشتر شد; آنكه گرفتار گناه بود گناهش در این ماه كمتر شد. فرمود: ما كسی را وداع میكنیم كه رفتنش برای ما عظیم و سخت است و ما را غمگین كرد; این ماهی بود كه شب و روزش رحمتبود.
بزرگان فقه ما همچون «مرحوم صاحب جواهر» و «سید محمد كاظم» صاحب «عروهٔ الوثقی» و دیگران (رضوان الله علیهم) در كتابهایشان هست كه در فضیلت روزه گرفتن، همین بس كه انسان از نظر ترك بسیاری از كارها شبیه فرشته میشود. همین كه انسان از شكم رها شد، یك مقدار به فرشته شدن نزدیك میشود. گفتهاند شش روز اوایل ماه شوال را به عنوان بدرقه، روزه بگیرید. بعد از عید فطر، كه عید فطر روزهاش حرام است، زیرا اگر كسی دوست عزیزی را بخواهد بدرقه كند، چند قدم به همراه او میرود; معنای وداع كردن، به دنبال او چند قدم رفتن است.
«و اوحشنا انصرافه عنا» و از اینكه منصرف شد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت. ما یك دوست رئوف و مهربان و پربركتی را از دست میدهیم، لذا ما به وحشت افتادیم; آخر ماه مبارك رمضان كه میشد احساس غربت میكردند. سلام بر تو ای عید اولیاء خدا.
«و لزمنا له الذمام المحفوظ و الحرمهٔ المرعیهٔ و الحق المقضی»; ما باید حقی كه او به عهده ما دارد رعایت كنیم; حرمتی كه در پیش ما دارد باید ارج بنهیم; باید به تعهدی كه بین ما و اوست وفا كنیم.
● سلام بر تو ای عید اولیاء خدا
«فنحن قائلون السلام علیك یا شهر الله الاكبر و یا عید اولیائه»، آن گاه چون این دوست عزیز از ما مفارقت میكند، ما در آخر ماه مبارك این چنین میگوییم: سلام بر تو ای بزرگترین ماه كه به خدا انتساب داری و سلام بر تو ای عید اولیاء الهی. این سلام تودیع است، چون تنها ماهی كه اسمش در قرآن كریم است ماه مبارك رمضان است:
عارفان هر دمی دو عید كنند
عنكبوتان مگس قدید (۳) كنند (۴)
كار عنكبوت آن است كه بتند و با این تارها مگس صید كند و قرمه درست كند. كار عنكبوت آن است كه مگس را ذخیره كند، قدید كرده و قرمه درست كند و كارش غیر از ذخیره كردن چیز دیگری نیست، اما عارف در هر دم و هر نفس دو عید دارد كه سعدی گفت: هر نفسی كه فرو میرود ممد حیات است و چون برمیآید مفرح ذات; پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شكری واجب; لذا عارف در هر دم دو عید دارد.
علی ای حال، بهترین دمی كه انسان دارد در ماه مبارك رمضان است كه «انفاسكم فیه تسبیح»; نفس كشیدن در این ماه «سبوح قدوس» گفتن است; لذا امام سجاد(ع) میفرماید: سلام بر تو ای عید اولیای الهی. اینكه میبینیم در آخر ماه مبارك رمضان عید فطر میگیرند، چون جایزههای یك ماه را به ما میدهند; در حقیقت محصول ماه مبارك رمضان است. این ضیافهٔ الله، آن لقاء الله را در بر دارد و عظمت از آن ماه شوال نیست، بلكه عظمت از آن ماه مبارك رمضان است كه نتیجه یك ماهه را در روز عید میدهند.
روز عید است و من مانده در این تدبیرم
كه دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم
«السلام علیك یا اكرم مصحوب من الاوقات و یا خیر شهر فی الایام و الساعات». (۵) امام سجاد چندین بار به این ماه سلام میكند. ماه اگر یك زمانی گذرا بود و باطن و سر و حقیقت و روح و جانی نداشت، این ولی الله كه به او سلام نمیگفت. آیا اینها معاذ الله نظیر اشعار خیالی شعراست كه بر خطابههای خیالی حمل شود كه مثلا به كوه و یا آثار مخروبه خطاب میكنند، یا نه این ماه یك حقیقتی دارد.
میگوید: ما خیلی دوست داشته و داریم، اما هیچ دوستی به عظمت این ماه نبود. یك ماهی كه نه هیچ روزی مثل روزهای او بود و نه هیچ شبی مثل شبهای او.
● ماه چه و چگونه خواستن از خداوند
«السلام علیك من شهر قربت فیه الامال و نشرت فیه الاعمال»; سلام بر ماه آرزوهای مشروع و اعمال مرفوع سلام ما بر تو ای ماهی كه آرزوها در این ماه نزدیك شد و ما فهمیدیم كه چه بخواهیم، لذا آرزوهای طولانی نمیطلبیم. و از طول امل آزاد شدیم و بر آمدن آرزوهای مشروع ما نزدیك شد. در همین دعای سحر ماه مبارك رمضان، امام سجاد(ع) به ما آموخت كه به خدا عرض كنیم: خدایا، آنها كه تو را نمیشناسند و عبادت نمیكنند، آنها را روزی میدهی و این همه مار و عقربها را خدا تامین میكند، پس حیف است كه انسان تمام حاجتها را در محور ماده و مادیات خلاصه كند. آنها كه اصلا خدا را نمیشناسند و عبادت نمیكنند، نظیر این همه كفار و منافقین، خداوند آنها را در عالم تامین میكند، پس آیا صحیح است انسان تلاش و كوشش خود را بر این صرف بكند كه از خدا طبیعت و دنیا بطلبد؟
امام میفرماید: سلام بر این ماه كه فهمیدیم در این ماه از خدا چه بخواهیم. آرزوهای طولانی نداشته باشیم، بلكه چیزی بخواهیم كه برای ما بماند.
وقتی این آیه نازل شد: «و كاین من دابهٔ لا تحمل رزقها الله یرزقها»، (۶) مهاجرین از مكه به مدینه هجرت كردند. چون اینها وقتی میخواستند از مكه به مدینه هجرت كنند، كسی به آنها اجازه نمیداد تا اموالشان را هم منتقل كنند یا بفروشند و میگفتند: اگر خواستید از مكه به مدینه بروید باید با دستخالی بروید. وقتی این آیه نازل شد كه هیچ جنبدهای، چه اهل پسانداز باشد یا نباشد، نیست كه از جایی به جایی حركتبكند، مگر اینكه خدا روزی او را میدهد; معنایش این است كه همه در عالم روزی خدا را میخورند.
جنبدهها دو قسمتاند: بعضی اهل پسانداز و ذخیرهاند مثل موش و مورچهها; بعضی آزادانه زندگی میكنند، مثل كبوترها، گنجشكها، بلبلها كه اینها اهل ذخیره و پسانداز نیستند. در این آیه فرمود: هم آن موش و مورچه را كه اهل پساندازند خدا روزی میدهد، هم كبوتر و بلبل و گنجشك را كه اهل ذخیره نیستند; اینطور نیست كه فقط موشها را خدا تامین كند و بلبلها را تامین نكند، وقتی این آیه نازل شد، مسلمین از مكه به مدینه هجرت كردند. گفتند ما روزیمان را كه از جایی به جایی حمل نمیكنیم، بالاخره خدای مكه خدای مدینه هم هست. اگر ما را در مكه اداره میكند در مدینه هم اداره میكند. با دستخالی آمدند و در مسجدهای مدینه ماندند و مهاجر نامیده شدند; خدا آنها را تامین كرد.
این چنین نیست كه اگر انسان روح بلند نداشته باشد، به او خوش بگذرد و یا اگر روح بلند و عظیم داشت در جهان تلخكام باشد. انسان اگر ذهن و جانش را به چیز درستی مشغول نكند، او آدم را به چیز نادرستی مشغول میكند; تا آدم این نفس و ذهن و مركز اندیشه را مشغول نكند او آدم را مشغول میكند; فرمود: ما در این ماه فهمیدیم از خدا چه بخواهیم، اعمالمان باز و آرزوهایمان بسته شد. جلو آرزوهایمان را گرفتیم و دستبه كار شدیم.
● وداعی غم انگیز با یاری عزیز
«السلام علیك من قرین جل قدره موجودا و افجع فقده مفقودا»; سلام بر تو ای نزدیكی كه وقتی بودی گرامی بودی و حال كه در آستانه رفتن هستی، رفتنت فاجعه است و ما را غمگین میكند همچون كسی كه عزیزترین عضو خانوادهاش را از دستبدهد.
«و مرجو آلم فراقه»; سلام بر تو ای تكیهگاه امید كه در هنگام مفارقت، ما را متالم و رنجور كردی. آن ماه كه در جان انسان رسوخ داشت، وقتی از جان فاصله میگیرد جایش را غم پر میكند. آن فهمیدنها و صفای ضمیر دیگر نیست. آن نشاطی را كه انسان در ماه مبارك رمضان برای نثار و ایثار دارد در غیر ماه مبارك رمضان ندارد. اگر انسان در این ضیافتحق از خدا، غنا و بینیازی طلب كند، چیزی او را به خود متوجه و مشغول نمیكند; نه از كسی میترسد و نه از بذل جان دریغ میكند.
«السلام علیك من الیف آنس مقبلا فسر و اوحش منقضیا فمض»; (۷) سلام بر تو ای دوستبا الفت كه وقتی آمدی، ما را مسرور كردی و وقتی رفتی، ما را گداختی و رفتی، داغ زدی و رفتی! این حرف، حرف یك انسانی است كه با باطن روزه این ماه و با باطن لیله قدر در تماس بوده است.
● وداع با ماه رقت قلوب و قلت ذنوب
«السلام علیك من مجاور رقت فیه القلوب و قلت فیه الذنوب»; سلام بر تو ای همسایه عزیز كه در مجاورت و جوار رحمت تو بودیم. تو همسایهای بودی كه در این مدت دلها رقیق میشد و گناهان كم.
در مناطق ییلاقی و در سرزمینی كه سبز و خرم است چشمه معدنی میجوشد، چون با املاح و رسوبات همراه است، این آب زلال نیست كه راه خود را طی كند و راه باز كند و تشنهها را سیراب كرده و به مقصد برسد، بلكه با رسوبات و املاح همراه است. این آب زلال است كه وقتی از چشمه میجوشد را
آیت الله جوادی آملی
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست