چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا
تحریف سیره و سنّت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم توسط معاویه
![تحریف سیره و سنّت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم توسط معاویه](/mag/i/2/vijvy.jpg)
و میتوان گفت كسی كه بیشترین لطمه را به پیكره اسلام و مسلمانان وارد كرد، معاویه بود؛ چرا كه او طی پنجاه سالی كه برمسلمانان مسلّط شده بود، نه تنها بسیاری از حُرمتها را شكست بلكه در تحریف سیره و سنت پیامبراكرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم تلاش زیادی كرد.
امیرمؤمنان كه بهتر از هركس دیگری سابقه دیرینه این طایفه و علیالخصوص معاویه را میدانست، طینامهای به مردم عراق به این مسئله اشاره كرده و چنین خاطر نشان میسازد:
«بدانید كه شما مردم عراق با كسانی رو به رو شدهاید كه طُلَقاء (آزاد شدگان) و فرزندان طلقاء هستند، و با گروهی میجنگید كه به زور و به اكراه اسلام آوردهاند. آنان از دشمنان خدا و سنت پیامبر و قرآن مجید و پیروان احزاب و بدعتها میباشند.»۱
و در خطبه دیگری به هنگام تشویق یاران خود به هنگام رفتن به جنگ علیه معاویه فرمود:
«پیش به سوی دشمنان خدا و سنت و قرآن مجید؛ به سوی باقی ماندگان احزاب و قاتلان مهاجران و انصار.»۲
● روشهای معاویه در تحریف سیره نبوی
برخوردهای زشت و زننده معاویهٔ بن ابیسفیان با راویان حدیث نبوی، نشان دهنده عمق كینه توزی و حقد و حسد او نسبت به پیامبر و یارانش میباشد.
او گاهی با شنیدن حدیثی از پیامبر، با نشان دادن حركات زشتی از خود، راوی و روایت را به باد مسخره و استهزاء میگرفت كه نمونههای زیر بهترین گواه ما است:
● تمسخر سعد
علاّمه امینی از طبری از ابن أبینجیح نقل كرده: وقتی كه معاویه جهت ادای مراسم حج به مكه آمده بود، پس از طواف به سوی دارالندوه رفت در حالی كه سعد بن ابیوقاص او را همراهی میكرد.
معاویه او را بر تخت در كنار خود نشانیده و شروع به دشنام دادن به علی علیهالسلام كرد. سعد گفت: مرا در كنار خود نشانیده و علی علیهالسلام را دشنام میدهی؟! به خدا سوگند اگر یكی از صفات علی علیهالسلام در من بود، برایم بهتر بود از آنچه كه آفتاب بر آن بتابد...۳
علاّمه امینی در ادامه این ماجرا، از ابن عایشه و دیگران نقل كرده: وقتی سعد چنین گفت، بلافاصله از جای خود برخاسته تا برود، معاویه بادی از خود خارج كرده و گفت: بنشین تا جواب خود را دریافت كنی، تاكنون در نزد من این گونه پست و فرومایه جلوه نكرده بودی. اگر چنین است كه تو میگویی، پس چرا با او بیعت نكردی در حالی كه اگر من چنین چیزی از پیامبر شنیده بودم تا زنده بودم خدمتگزارش میبودم...۴
● تمسخر ابوقتاده
و آن روزی كه معاویه وارد مدینه شد، ابوقتاده با او رو به رو گشت. معاویه گفت: ای ابوقتاده! به جز شما گروه انصار، همه مردم با من دیدار كردند. چه چیز مانع شد كه به دیدنم نیایید؟ ابوقتاده گفت: چهارپایانمان همراه ما نبود. معاویه گفت: پس شتران شما چه شدند؟ ابوقتاده گفت: آنها را در آن روزی كه در پی تو و پدرت در جنگ بدر بودیم، پی كردیم. سپس گفت: پیامبر به ما فرمود كه ما پس از او سختیها و مشكلاتی خواهیم دید. معاویه گفت: در این صورت به شما چه دستوری داده است؟
ابوقتاده گفت: ما را به صبر و شكیبایی دستور داده است.
معاویه گفت: پس صبر كنید تا وی را ملاقات كنید.۵
● اهانت و اخراج
روزی ابوبكره در مجلس معاویه حاضر شد. معاویه گفت: ای ابابكره! برای ما حدیث بگو. أبوبكره گفت: از رسول خدا شنیدم كه میفرمود: سی سال، خلافت است و سپس، پادشاهی خواهد شد. عبدالرحمن بن ابیبكره گوید: من نیز در آن موقع همراه پدرم بودم، پس معاویه با شنیدن این حدیث، دستور داد تا با پس گردنی ما را از آن جا بیرون كردند.۶
● تهدید ناقلان حدیث
از جمله كارهایی كه معاویه در رابطه با منع و جلوگیری از احادیث رسول اللّه انجام داد، این بود كه برخی از یاران رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم را در صورت نقل روایت، به كشتن تهدید كرده بود.
نصربن مزاحم مینویسد: معاویه كسی را به سراغ عبداللّه بن عمر فرستاده، به او گفت: اگر بشنوم كه حدیثی را نقل كرده باشی، گردن تو را خواهم زد.۷
● برخورد با سیره و سنّت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم
حقد و كینه دیرینه معاویه او را وامیداشت كه به سخنان درربار پیامبر نیز نگاه دیگری كند، بدین جهت از همان اول بنا را بر این گذاشت كه سخنان و سنت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم را جعل و تحریف و تغییر و همچنین با تجاهل و تغافل و انكار بلكه اظهار رأی در برابر سنت پیامبر و دهها برنامه دیگر برای محو سنت، و تلاش مستمر و پیگیر برای از بین بردن سیره و سنت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم داشته باشد، به عنوان نمونه:
● توبیخ راویان و به فراموشی سپردن روایات
معاویه از كسانی بود كه بر خلاف سنت رسول اللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم ، بازار رباخواری را در شام رواج داده بود و اگر فردی در این باره سخن میگفت، در برابرش سخت موضع میگرفت. و در برخی موارد از راوی میخواست تا از ذكر حدیث نبوی خودداری كند.
آوردهاند كه: عبادهٔ بن الصامت در شام دید كه كه شامیان در داد و ستد خود ظرف نقرهای را با دو برابر با ظرف نقرهای دیگر میفروشند. به نزد آن ها رفته، اظهار داشت: ای مردم! هركه مرا میشناسد كه میشناسد و هركه مرا نمیشناسد، من عبادهٔ بن الصامت هستم؛ بدانید كه در شب پنج شنبه در آخرین ماه رمضان از پیامبر شنیدم كه میفرمود:
«طلا باید با طلا به وزن یكدیگر بدون هیچ زیادی داد و ستد شود، پس هرچه زیاد باشد ربا میباشد...»
مردم پس از شنیدن این حدیث از اطراف او پراكنده شده و رفتند. به معاویه خبر دادند كه عباده چنین گفته است. معاویه پی او فرستاده و گفت: اگر تو پیامبر را همراهی و مصاحبت كردی، ما نیز از صحابه و یاران او بودیم و نیز از او شنیدیم.
عباده گفت: من او را دیدم و همراهش بودم و از او شنیدم. معاویه گفت: این چه حدیثی بود كه از او نقل كردی؟! عباده همان حدیث را كه از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در باره ربا شنیده بود، نقل كرد. معاویه گفت: از این حدیث چشم پوشی كن و دیگر جایی آن را نقل ننما. عباده گفت: آری من این حدیث را نقل میكنم گرچه بر خلاف میل معاویه باشد.۸
● اظهار رأی در برابر سنت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم
وقاحت و بیشرمی معاویه به حدّی بود كه اگر به چیزی كه بر خلاف سنت رسول اللّه بود و او عمل میكرد، نه تنها به هیچ وجه حاضر نبود از كار خلافش دست بردارد بلكه با اظهار رأی خود در برابر سنت رسول اللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم میگفت: به نظرم این كار اشكالی ندارد.
نسائی در سنن خود از قتیبه از مالك از زید بن أسلم از عطاء بن یسار نقل میكند كه معاویه ظرفی از طلا یا دیناری را به بیشتر از وزن خود فروخت، ابودرداء گفت: از پیامبرخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم شنیدم كه از همانند چنین چیزی نهی میكرد مگر به مثل خود (بدون هیچ كم و زیادی.)۹
روشن نیست كه نسائی فقط به همین قسمت اكتفا كرده یا بعدها بخشی از این گفت و گو از كتابش حذف گردیده است. زیرا علامه امینی از مالك و از نسائی همین مطلب را نقل كرده با اضافه مطلبی كه در نسخه خطیّ سنن نسائی موجود نمیباشد.
وی آورده است كه وقتی ابودرداء این حدیث را از پیامبر نقل كرد، معاویه گفت: به نظر من این معامله اشكالی ندارد. ابودرداء گفت: چه كسی سخن من را درباره معاویه میپذیرد؟ (عجیب این است) كه من از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم به او خبر میدهم و او از رأی و نظر خود برایم میگوید! سپس اظهار داشت: هرگز در سرزمینی كه تو در آن حكمرانی، زندگی نمیكنم...۱۰
● تحریف مقصود پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم
بسیار از یاران پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از لبان مباركش در باره عمار بن یاسر(ره) شنیده بودند كه میفرمود: «أما انك ستقتلك الفئهٔ الباغیهٔ»
در جنگ صفین كه عمار به دست معاویه و هوادارانش به شهادت رسید، برخی از پیروان معاویه از جمله عمروبن عاص، وحشت زده به نزد معاویه رفته، معاویه پرسید: برای چه آمدی؟ عمرو خبر شهادت عمار را به او داد. معاویه گفت: حال چه شده؟ عمرو گفت: از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم شنیدم كه میفرمود: «تقتله الفئهٔالباغیهٔ»
معاویه گفت: آیا ما او را كشتیم؟! بلكه این علی و یارانش بودند كه او را كشتند. زیرا، عمار را به اینجا آورده و در برابر نیزهها و شمشیرهایمان قرارش دادند.۱۱
عجیب این است كه این مكّار و حیلهگر در چند نوبت از شكست حتمی در جنگ، نجات یافت از جمله وقت شهادت عمار بن یاسر بود كه میرفت برخی از دوستان و همفكران و همرزمان خود را از دست بدهد كه با تحریف فرمایش رسول اللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم همفكران خود را فریب داد.
شبلنجی در نورالابصار اضافه میكند: وقتی كه این سخن به گوش علی علیهالسلام رسید، فرمود: اگر من قاتل عمار باشم با این بیان، پس باید پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم حمزه را كشته باشد هنگامی كه او را به سوی كفّار فرستاده و در این راه كشته شد.۱۲
آیهٔاللّه فیروزآبادی قدسسره پس از نقل این جریان، اظهار میدارد: اگر چنین باشد كه علی علیهالسلام قاتل عمّار باشد چون او را به جنگ با معاویه فرستاده است؛ پس باید خداوند عدهای از پیامبران را كشته باشد چرا كه آنها را برای ارشاد و هدایت كفار به سوی آنان فرستاده و در این راه كشته شدند.۱۳
● صرف بیت المال برای تطمیع
از جمله خیانتهای معاویه نسبت به سیره و سنت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم این بود كه اموال زیادی را از بیت المال برداشته و در جیب افرادی منحرف و كینه توز سرازیر میكرد تا با شأن نزول آیات كه از زبان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم شنیده شده، بازی كرده و آنها را تغییر دهند.
محدث قمی از ابوجعفر اسكافی نقل میكند كه روایت شده: معاویه صدهزار درهم به سمرهٔبن جندب داد تا از پیامبر روایت كند كه آیه «و من الناس من یعجبك قوله»در شأن علی علیهالسلام نازل شده و آیه «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاهٔ اللّه»در شأن ابن ملجم ـ لعنهٔ اللّه علیه ـ نازل شده است. پس او حاضر نشد كه چنین روایتی را به دروغ از زبان رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم نقل كند. معاویه برای این كه او را به چنین كاری حاضر كند، مبلغ را افزوده و دویست هزار درهم به او پیشنهاد كرد. اما بازهم قبول نكرد. معاویه مبلغ سیصدهزار درهم را پیشنهاد كرد. اما بازهم نپذیرفت تا این كه به مبلغ چهارصد هزار درهم راضی شد و دست به چنین جنایتی زد.۱۴
● انكار سنّت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم
هرچیزی را كه معاویه نمیپسندید و یا برخلاف ایدهاش بود، بیدرنگ آن را رد میكرد، و اگر آن چیز از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم رسیده و یا سنت و روش او هم بود، فوراً انكار میكرد كه چنین چیزی از پیامبر نرسیده است.
در گفت و گویی كه میان عبادهٔ بن الصامت و معاویه در باره فروش طلا به طلا و گندم به گندم و جو به جو... آمده است، وی با نقل حدیثی از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم این خرید و فروش را مگر به مساوی نهی كرد. معاویه در مقام انكار این حدیث به خشم آمده، اظهار داشت: چرا برخی از مردان، احادیثی را از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم نقل میكنند در حالی كه ما نیز از صحابه پیامبر بودیم ولی آنها را از او نشنیدهایم؟! عباده كه این سخن را از معاویه شنید، از جای برخاسته باردیگر حدیث را نقل كرد و گفت: ما آنچه را كه از پیامبر شنیدهایم، نقل خواهیم كرد گرچه برخلاف میل و رغبت معاویه باشد.۱۵
پینوشتها:
. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲، ص ۳۲.
. صفین، ص ۱۰۵
. الغدیر، ج ۱، ص ۲۵۷.
. همان، ص ۲۵۸.
. تاریخ الخلفاء، ص ۱۳۴.
. الغدیر، ج ۱۰، ص ۲۸۳.
۷. وقعهٔ صفین، ص ۲۲۰.
. الغدیر، ج ۱، ص ۱۸۵ و اسدالغابه، ج ۳، ص ۱۰۷.
. سنن نسائی، ج ۷، ص ۲۷۹.
۰. الغدیر، ج ۱۰، ص ۱۸۴.
۱. سبعهٔ من السلف، ص ۲۸۴.
۲. نورالابصار، ص ۸۹.
۳. سبعهٔ من السلف، ص ۲۸۹.
۴. سفینهٔالبحار، ج ۱، ص ۶۵۴.
۵. سنن نسائی، ج ۷، ص ۲۷۵.
۶. الغدیر، ج ۱۱، ص ۷۲.
صاحب اثر : محمد جواد مروجی طبسی
منبع : ماهنامه كوثر شماره ۵۰
. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲، ص ۳۲.
. صفین، ص ۱۰۵
. الغدیر، ج ۱، ص ۲۵۷.
. همان، ص ۲۵۸.
. تاریخ الخلفاء، ص ۱۳۴.
. الغدیر، ج ۱۰، ص ۲۸۳.
۷. وقعهٔ صفین، ص ۲۲۰.
. الغدیر، ج ۱، ص ۱۸۵ و اسدالغابه، ج ۳، ص ۱۰۷.
. سنن نسائی، ج ۷، ص ۲۷۹.
۰. الغدیر، ج ۱۰، ص ۱۸۴.
۱. سبعهٔ من السلف، ص ۲۸۴.
۲. نورالابصار، ص ۸۹.
۳. سبعهٔ من السلف، ص ۲۸۹.
۴. سفینهٔالبحار، ج ۱، ص ۶۵۴.
۵. سنن نسائی، ج ۷، ص ۲۷۵.
۶. الغدیر، ج ۱۱، ص ۷۲.
صاحب اثر : محمد جواد مروجی طبسی
منبع : ماهنامه كوثر شماره ۵۰
منبع : سایت پیامبر اعظم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست