شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا
خواستن، توانستن است
![خواستن، توانستن است](/mag/i/2/vkgwu.jpg)
● نابینایی، خصیصه بهنجار
بیشتر مردم بر این باورند که نابینایان، افرادی نیازمند و مستحق ترحماند و به طور کلی، نتیجهگیریهای خود را بر اساس تصور ذهنی خویش از نابینایی، از دشواریها، کاستیها و سرخوردگیهایی که افراد نابینا باید با آن مواجه شوند، بنا مینهند. البته نباید منکر دشواریها، محدودیتها و محرومیتهایی که افراد نابینا را به استفاده از امکانات و آموزشهای ویژه ملزم میکند، شد ولی به طور طبیعی، این تنها منظری نیست که از آن میتوان به نابینایی نگریست. اگر نابینایی را به عنوان یک خصیصه بهنجار، مانند صدها ویژگی دیگر که با آنها زندگی میکنیم، بپذیریم، میتوانیم نیازهای واقعی نابینایان را درک کرده و آنها را از نیازهای غیرواقعی یا ساختگی که گاه ساخته و پرداخته ذهن ما میباشد، تمیز دهیم.
● نابینا؛ انسانی معمولی
چنانچه به افراد نابینا فرصت داده شود، میتوانند پابه پای همسالان بینای خود فعالیت کنند، بیاموزند و تحول یابند. تنها شرط لازم برای تحقق این امر، داشتن ذهنی باز، تصوری درست از نابینایی، نگاهی به دور از تعصب و اندکی خلاقیت است. در چنین شرایطی، میتوان امیدوار بود که این گروه نیز بتوانند همانند دیگر همنوعان خود، از زندگی مستقل، شکوفا و تا حدودی بهنجار بهرهمند شوند. باورها و دانش ما درباره نابینایی، بر نحوه رفتار، واکنش، انتظارات و نیز شیوه آموزش و پیامهای کلامی و غیر کلامی که به نابینایان انتقال میدهیم، تأثیر میگذارد. برخی افراد تصور میکنند که بین افراد بینا و نابینا از نظر حسی ـ حرکتی، رفتاری و شناختی، تفاوتهای بسیاری وجود دارد و حتی گاه خود نابینایان نیز چنین میپندارند، ولی حقیقت این است که تفاوت میان این دو گروه، فقط در حد دیدن و ندیدن است و سایر ویژگیها همچون رفتار، استعدادها و...، در بین افراد بینا و نابینا یکسان است.
● نابینا و برخورد والدین
رفتار پدران و مادران به عنوان نزدیکترین افراد به فرد نابینا، در رشد طبیعی استعدادها و بارور شدن آنان تأثیر مستقیم دارد. وقتی پدری و مادری که کودک نابینا دارند، رفتاری معمولی با کودک نابینای خود در پیش میگیرند، گویی که کودک نابینای آنها از هر لحاظ سالم است و از کودک خود هم رفتاری معمولی توقع دارند، در حقیقت زمینه و بستر مناسب را برای رشد و پرورش استعدادهای کودک فراهم میسازند؛ ولی در نقطه مقابل این والدین، پدران و مادرانی که با کودک خود به گونهای رفتار میکنند که همواره نیاز به کمک و یاری دارد، تمامی دریچههای رشد و پیشرفت را بر او میبندند و مانع بزرگی در پرورش استعدادهای کودک خود ایجاد میکنند. تاریخ، انسانهای بزرگی را سراغ دارد که با وجود محروم بودن از نعمت بینایی، به مدارج عالی علمی و اخلاقی رسیدهاند.
● ورزش نابینایان
افراد نابینا، برای سازگاری با محیط و تسلط بر واکنشهای درونی خویش، باید به فعالیتهای پرورشی بپردازند. بدون شک، علت و زمان بروز نابینایی، در انتخاب نوع ورزش و چگونگی انجام دادن آن نقش مهمی دارد. با ایجاد انگیزه در افرادی که در بزرگسالی مبتلا به نابینایی شدهاند، میتوان توانایی استفاده از تجربههای دوران بینایی را در آنان تقویت کرد یا افزایش داد. هدف از پرداختن به ورزش برای نابینایان، از یکسو دستیابی به سلامت جسمانی و غلبه بر فشارهای روانی و از سوی دیگر، معرفی مهارتها و تواناییهای آنها به جامعه است. به منظور ایجاد رقابت بین ورزشکاران نابینا با دیگر ورزشکاران و بهرهمندی از فرصتهای برابر، باید محدودیتهای آنان در نظر گرفته شده و در مقررات عمومی ورزشی، تغییراتی ایجاد یا اصولی به آنها افزوده شود.
● خدمات توانبخشی به نابینایان
افراد مبتلا به اختلالهای جسمی و روانی، در دسترسی به آموزش، کارآموزی و استخدام، با چالشهای چشمگیری مواجهاند. خدمات توانبخشی نابینایان، برای افرادی با درجات مختلفی از معلولیت بینایی، اعم از افرادی که نمیتوانند حروف چاپی معمولی را بخوانند تا نابینایان مطلق، خدماتی را فراهم میآورد. این خدمات، براساس این فرض که فرد نابینا یا مبتلا به اختلالهای بینایی، با تدارکات مناسب و انطباق منطقی، خواهد توانست در خانه، جامعه، محیطهای آموزشی و شغلی، به بیشترین توان خود دست یابد، مهیا میگردد. از شمار اهداف توانبخشی نابینایان، آشنایی و هماهنگی فرد با معلولیت خود و شناخت محدودیتهای ناشی از آن است.
● خدمات توانبخشی زندگی مستقل
خدمات توانبخشی زندگی مستقل برای افراد نابینا، باید به گونهای فراهم شود تا بتوانند در خانه و جامعه، واکنش مستقلی داشته باشند. این خدمات، شامل آموزش شیوههای جایگزین در فعالیتهای زندگی روزمره، خانهداری و مهارتهای ارتباطی با استفاده از وسایلی است که بین این افراد بیشترین کاربرد را دارد. مهارتهای زندگی روزمره که برای استقلال و احساس ارزشمند بودن خود اساسیاند، قسمت وسیعی از فعالیتها را در برمیگیرند. آموزش مهارتهای زندگی روزمره، همچون لباس پوشیدن و آراستگی، رعایت نکات ایمنی در آشپزخانه، استفاده از تلفن، مهارتهای خواندن، جهتیابی در محیطهای مختف، استفاده از رایانه و...، فرد نابینا را توانمند میسازد تا زندگیای معمولی، همچون زندگی همسالان بینای خود داشته باشد.
● اشتغال نابینایان
اشتغال، دشوارترین بخش توانبخشی به افراد نابیناست. طراحی برنامهای آرمانی و مفید برای همکاری و هماهنگی تمام مؤسسههای دولتی، بخش خصوصی، دست اندرکار خدمات توانبخشی مراکز خدمات اشتغال و همچنین کارفرمایان، تشکیلات کارگری و دیگر سازمانهای ویژه افراد معلول، ضروری و اجتنابناپذیر است. با دریافت آموزشهای لازم، دستیابی به اشتغال برای افرادی که مقداری حافظه دیداری دارند، بسیار سادهتر است، ولی ورود به بازار کار برای نابینایان مادرزاد، با پیچیدگیهای بیشتری همراه خواهد بود و به توجه و برنامهریزی دقیقتری نیاز دارد.
● تقویت اعتماد به نفس نابین
مهمترین مسئله در مورد نابینایان آن است که خود را به خوبی و به طور کامل باور کنند. در این مورد، تشویق، انتقاد، یا انتظار رعایت اخلاق و رفتار و نظم و ترتیب از فرد نابینا، باید به طور عادی و همانند دیگر همسالان او باشد. از این رو، همواره باید از مقایسه نابینا با دیگر همسالان بینایش برای ارفاق و تخفیفهای نا به جا به او پرهیز کرد ؛ چرا که این روش، خود باعث تقویت ناتوانی نابینا میگردد. تشویق فرد نابینا به شرکت در فعالیتهای مختلف اجتماعی و تفریحی، باعث تقویت اعتماد به نفس او میشود و به او میآموزد که تفاوت چندانی با فرد بینا ندارد و با کمی تلاش و همت و صبر و استقامت، میتواند یک زندگی سرشار از موفقیت داشته باشد.
● نقش تغذیه در پیشگیری از نابینایی
با افزایش سن، اجزایی از بدن که در فرایند بینایی دخالت دارند، فرسوده و ناتوان میشوند و چشمها را در قبال برخی از اختلالهای جدّی و ناتوان کننده، همچون آب مروارید آسیبپذیر میسازند. مکملهای غذایی، افزون بر کم کردن خطر ابتلا به بیماریهای چشمی، در برخی موارد، زمینه را برای بهبود آسیبهای ناشی از بیماری فراهممی کند. پژوهشگران معتقدند که امروزه راههایی برای پیشگیری از فرسایش و از کار افتادگی اجزای چشم و سالم و قوی نگه داشتن آنها به مدت صد سال یا بیشتر وجود دارد.
● تشخیص نابینایی
والدین، اولین کسانی هستند که مشکلات حسی کودکان خود را شناسایی میکنند. آنها ممکن است احساس کند که در چشمان کودک یا طرز نگاه کردن او مشکل وجود دارد. معلولیتهای شدید بینایی، در روزها و هفتههای نخست زندگی کودک قابل تشخیص است، ولی بعضی از معلولیتهای خفیف بینایی، ممکن است تا پیش از ورود کودک به مدرسه مشخص نشود. از این رو، قرار گرفتن در معرض فعالیتهای گوناگون مانند خواندن و نوشتن، میتواند نشانههای نقایص بینایی را آشکار کند. نگرانیهای مربوط به مشکلات بینایی کودک، باید در درجه اول با والدین در میان گذاشته شود تا زمینه ارجاع به پزشک خانواده، مربی بهداشت مدرسه یا بیناییسنج فراهم گردد.
● تردد و امکانات رفاهی نابینایان
تلاش برای ارتقای میزان فرصتهای پیشرفت برای نابینایان، از جمله برنامههایی است که میتواند در بهبود شرایط زندگی نابینایان نقش مؤثری داشته باشد. میتوان با صرف کمترین هزینه و لحاظ کردن عوامل لازم، زمینه را برای تردد آسان آنان فراهم ساخت. توجه خاص شهرداریها، نصب علامتهای راهنماییِ گویا در معابر، ایجاد شیوههایی برای شمارهگذاری قابل خواندن برای نابینایان در داخل و خارج ساختمانهای عمومی، تخصیص درصدی از درآمدهای مالیاتی و عواید حاصله از فعالیتهای اماکن تفریحی و فرهنگی عمومی برای حل مسایل رفاهی روشندلان و احداث اماکن مسکونی ویژه روشندلان که موقعیت فیزیکی و تسهیلات رفاهی لازم برای آنان را دارا باشد و موجب حضور فعال آنان در زندگی اجتماعی باافراد سالم شود، از جمله مواردی است که کمک شایانی بهاستقلال حرکتی نابینایان مینماید.
● تحرک و جهتیابی فرد نابین
مهمترین مسئله و مشکل افراد نابینا در زندگی، چگونگی سازگاری آنان با محیط و اطرافیان است. کسانی که نابینا به دنیا آمده یا در مرحلهای از طول حیات خود بینایی خویش را از دست داده یا میدهند، باید حقیقت نابینایی خود را بپذیرند و سعی در انطباق و سازگاری با محیط و اجتماع و شرایط خاص جسمانی خود نمایند. تحرک و جهتیابی که برای افراد نابینا به منزله خمیرمایه زندگی است، باید در جهت همین سازگاری فردی و اجتماعی باشد. فردی که بینایی خود را به عللی از دست میدهد، تا اندازهای تواناییها، علاقهها و آیندهاش تغییر مینماید. از این رو، باید با توجه به شرایط فعلیاش، به تدریج خود را با آن سازگار و آماده نماید.
● بینایی و وسایل کمکبینایی
بینایی، یکی از منابع مهمی است که برای کسب دانش از آن استفاده میکنیم. از لحظهای که از خواب برمیخیزیم، نیاز ما به بینایی کاملاً مشهود است. حس شنوایی و بینایی، ما را از حوادث و وقایع محیط اطرافمان آگاه میسازد و با استفاده از آن، به رفت و آمد در محیط میپردازیم. همچنین، بینایی ما را از خطر مصون میدارد. آثار و نتایج نابینایی در بین افراد مختلف، بر مبنای تفاوتهای طبیعی، قابلیتها و میزان انطباق اجتماعی آنان متفاوت است. بینایی بعضی از افراد ثابت است و با گذشت زمان تغییر نمیکند. بعضی دیگر با استفاده از عینک یا وسایل کمکی دیگر، از بینایی خود حداکثر استفاده را میکنند.
http://www.asayesefid.org
منبع : عصای سفید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست