سه شنبه, ۲۰ شهریور, ۱۴۰۳ / 10 September, 2024
مجله ویستا
نهادهای آموزشی دانشگاهی در جهان اسلام
در صدر اسلام نخستین مرکز مهم در بغداد تاسیس شد. این مرکز نیز همانطورکه آمد به فلسفه، ریاضیات و طبیعات می پرداخت. بیت الحکمه(خانه دانش) که در سال ۲۰۰ ه.-ق(۸۱۵ میلادی) به فرمان مامون ساخته شد.
در این مرکز نیز کتابخانه و رصدخانه وجود داشت، و به هزینه خزانه دولتی(بیت المال) اداره می شد. بیت الحکمه محل اقامت دانشمندان، و مترجمانی بود که بیشتر کتابهای علمی و فلسفی یونانی را به عربی ترجمه کردند. دلیل این نهضت گسترده ترجمه به احتمال چالشی بوده که مسلمان در مقابل تمدنهای قبلی و انکارهای حکمای یهودی و نصرانی احساس می کرده اند، و برای دفاع از حقوق اسلامی و تاسیس فقه اسلامی نیز و بنابراین تثبیت قدرت خلافتاز علوم اولیه بهره فراوان برده اند.
جامع الازهر نیز که در آغاز یک دانشگاه شیعی بود و همزمان مراکز علمی شیعی که در قرن پنجم هجری در نجف تاسیس شد، از مهمترین نهادهای علمی جهان اسلام بوده اند که خوشبختانه تا امروز باقی مانده اند. در ایران اسلامی زمان صفویه، مدرسه چهار باغ اصفهان و مدرسه خان شیراز(که آخوند ملاصدرا در آن تدریس می کرد)، فعالیت گسترده علمی را در قرن یازدهم هجری(هفدهم میلادی)آغاز کردند.جالب آن است که در تمام مدارس اسلامی(شیعه و سنی) کلاس درس توسط مدرس(استاد) اداره می شد و وی نایبی داشته که عملا نقش استادیار یا دانشیار کنونی را به عهده داشته است.
همچنین شخص دیگری به نام معید، دستیار آموزشی امروزه معادل کنونی آن است، تمرین های کلاس را برای دانشجویان حل می کرده است، بیمارستانها نیز به عنوان یک نهاد علمی اهمیت خاص داشته است. جنبه های نظری طب در مدارس تعلیم داده می شده و جنبه های علمی آن در بیمارستان. بسیاری از بیمارستانها خود دارای مدرسه و کتابخانه بوده اند. از پیش از اسلام دانشگاه و بیمارستان گندی شاپور به عنوان نمونه ای جالب مورد توجه خلفای اسلامی قرار گرفت و براساس نمونه آن زمان ولید ابن عبدالملک اموی در سال ۷۷ هجری(۷۰۷ میلادی) بیمارستان دمشق را بنا گذاردند.
دانشجویان پزشکی پس از تعلیمات نظری و علمی باید رساله ای- پایان نامه- می نوشتند که اگر مورد قبول استادشان بود، فارغ التحصیل شده و حق طبابت می یافتند. از سوی دیگر ابن سینا دانشمند بزرگ ایرانی اسلامی علی رغم اینکه همواره در راه ساختن و ایجاد کتابخانه و نهاد علمی بوده است، همواره از تعرض حاکمان هم روزگار خویش در عذاب بود. در سال ۴۲۵ ه.- ق سپاهیان مسعود به اصفهان ریختند و پس از کشتاری فجیع پانصد هزار دینار از اموال مردم مصیبت زده را به تاراج بردند، در این تاراج کتابخانه ابن سینا را نیز غارت کردند. در کتاب بزرگ ابن سینا یکی الانصاف،حاوی بیست و هشت هزار مساله و میان آرای ابن سینا در مقابل یونانیان در بیست جلد، و دیگری حکمه المشرقیه(حکمه المشریقین) -در مقابل حکمه المغربین که حکمت فلسفه و یونان است- به غارت رفته است.
کتاب انصاف در یورش سپاهیان مسعود غزنوی به اصفهان در یورش ها و غارت های آن زمان نابود شده است. از کتاب حکمت المشرقیه تنها مقدمه آن بر جای مانده است. همین مقدمه نیز نشانگر اهمیت این کتاب است، که اصل آن در یورش علا»الدین حسین غزنوی(جهانسوز) و آتش زدن شهر غزنین نابود شده است. مغولان نیز کتابهای شهرهای اشغال شده را با کاه و جو خیس کرده و به خود اسبان خود می داده اند! و با در زیر دست و پای چهار پایان خود از بین می بردند.
منبع : آرونا
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست