دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
فروشندگان خودروهای فرسوده پشیمان میشوند
خبر فروش كارتهای سوخت خودروهای فرسوده تعجب رئیس كمیته نوسازی این خودروها را بر نمیانگیزد.
به اعتقاد امیررضا واعظی آشتیانی نمیتوان یك طرح ملی را به بهانه چنین سودجوییهای احتمالی معلق نگاه داشت. او كه تا پیش از این یكی ۱۵ عضو شورای پایتخت بود و این روزها بیشترین زمان خود را در كمیته نوسازی خودروهای فرسوده میگذراند معتقد است كه با ارائه تسهیلات جدیدی كه به زودی اعلام خواهد شد، مالكان خودروهای فرسوده از فروش خودروهایشان پشیمان میشوند. آنچه در ادامه میآید بخشی از گفتوگوی كوتاه ««تهران امروز» با او درباره بازار سیاه خرید و فروش كارت سوخت خودروهای فرسوده است:
ـ آخرین خبرها از بازار خرید و فروش خودروهای فرسوده گویای آن است پس از سهمیهبندی بنزین تعدادی از مالكانی كه كارت سوخت خودروهایشان را دریافت كردهاند، این خودروها را با قیمت بالاتری به فروش میرسانند، این موضوع در دستور كار كمیته نوسازی خودروهای فرسوده قرار گرفته است ؟
هنوز اطلاعات دقیقی درباره این موضوع دریافت نكردهایم هرچند كه چنین اتفاقی عجیب و غیرقابل پیشبینی نبود. ورود به موضوعات پیچیده مانند بنزین و موضوع سهمیهبندی دارای ابعاد مختلفی است و در این موضوعات از هر طرفی كه وارد شوید، روزنههای نادیده و اتفاقات اجتنابناپذیری وجود دارد كه این موضوع خرید و فروش كارتهای سوخت یكی از آنهاست. ما میدانیم كه مصرف بنزین در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است و بالاخره باید وارد عمل میشدیم. نمیتوان به دلیل احتمال این حواشی یك طرح ملی را مسكوت و معلق گذاشت. اینكه كسی كارت سوخت خودروی خود را در شرایط خاص بفروشد یا به هر نحوی مورد سوءاستفاده قرار دهد تا اندازه زیادی شخصیت و نگرش فرهنگی خود را به نمایش گذاشته است. همین الان بسیاری از رانندگان تاكسی و وانت خانه نشین شدهاند و میخواهند كارتهای سوخت ماهانهشان را بفروشند یعنی ما باید به دلیل بی اخلاقی و كم فرهنگی این گروه یك طرح ملی را معطل بگذاریم ؟
ـ یعنی شما وقوع چنین پدیدهای و شكل گیری بازار سیاه فروش كارت سوخت خودروهای فرسوده را پیش بینی كرده بودید؟
اساسا بحث پیشبینی نیست. به نظر من موضوع اصلی این است كه همواره و در هر شرایطی عدهای از افراد فرصت طلب هستند كه سعی میكنند از شرایط به نفع خود بهرهبرداری و از حداكثر ظرفیت موجود سوء استفاده كنند و هر راهكاری كه در نظر گرفته شود، این گروه راهكارهای دیگری برای مقابله با آن میاندیشند و وارد عمل میشوند. اما نكته مهم اینكه خریداران خودروهای فرسوده باید بدانند كه این خودروها تنها تا سال ۸۹ امكان تردد دارند و از این زمان به بعد هیچ امكانات و تسهیلاتی به آنها تعلق نمیگیرد.
ـ فكر نمیكنید نفعی كه خریداران از خرید این خودروها و استفاده از آنها تا سال ۸۹ میبرند، راضی كننده باشد؟
ممكن است برای آنها اینگونه باشد اما مساله مهمتر منفعت مالكان خودروهای فرسوده است. با برنامهریزیهای اخیر دولت برای اجرایی كردن سایر بندهای تبصره ۱۳ مقرر شده تسهیلات بیشتری در اختیار دارندگان خودروهای فرسوده قرار گیرد و با توجه به اتفاقات اخیر نیز به طور حتم تصمیمگیران اهمیت از رده خارج كردن خودروهای فرسوده را بیشتر درك میكنند. من به همه مالكان اطمینان میدهم كه از فروش خودروهایشان در ماههای آتی پشیمان میشوند و خریداران جدید نیز در صدد تعویض این خودروها بر میآیند.
ـ آمار دقیق خودروهای فرسوده در كشور چه تعداد است؟
این آمار با توجه به سن فرسودگی خودروها متغیر است. سن فرسودگی برای سواری ۳۰ سال، برای تاكسی ۲۵ سال و برای وانت ۲۰ سال تعیین شده است و هر سال كه میگذرد به طور طبیعی بر تعداد آنها افزوده میشود.
ـ یعنی هیچ آماری رسمی از تعداد آنها وجود ندارد؟
با در نظر گرفتن ۳۰ سال حدود ۲ میلیون خودروی فرسوده در كشور وجود دارد.
ـ و چه تعدادی از آنها از رده خارج شدند؟
به دنبال تصویب بودجه سال ۸۵ و تبصره ۱۳ فرآیند خروج خودروهای فرسوده شدت گرفته است. یكی از مهمترین اقداماتی كه در سالهای اخیر انجام شده خارج كردن تاكسیهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی و تعویض آنها با خودروهای جدید است. در حال حاضر ۲۲۵ تا ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدهاند و پیش بینی ما این است كه این تعداد در سال جاری به طور تصاعدی افزایش یابد.
ـ فرآیند از رده خارج كردن یك خودروی فرسوده و تحویل خودروی جدید به طور میانگین چند ماه زمان میبرد؟
سعی ما بر این است كه این فرآیند زمانی هر چقدر ممكن است كوتاهتر شود.
ـ الان چقدر است ؟
تاكنون ۱۸۵ هزار خودرو به مالكان تحویل شده است و همین امر نشان دهنده آسانی فرآیند از رده خارج كردن خودروهای فرسوده است. این فرآیند نسبت به گذشته خیلی آسانتر شده است.
ـ نگفتید میانگین زمانی برای از رده خارج كردن خودروهای فرسوده چقدر است؟
از زمانی كه مالك به بانك معرفی میشود تا زمانی كه خودروی خود را تحویل میگیرد به طور میانگین حدودا یك ماه زمان لازم است.
ـ فكر نمیكنید موضوع خرید و فروش كارت سوخت خودروهای فرسوده و حتی اجاره ماهیانه كارتها انگیزه مالكان را برای از رده خارج كردن خودروهایشان كاهش دهد؟
اگر تبصره ۱۳ شرایط بهتری را برای دارندگان خودروهای فرسوده فراهم كند قول میدهم كسانی كه امروز اتومبیل فرسوده خود را فروختند در آینده پشیمان شوند.
منبع : روزنامه تهران امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست