چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
بودها یا نمودها
مسئله خشونت علیه زنان قبل از آنکه یک مسئله خانگی، محلی، شهری، کشوری یا منطقهای باشد، یک مسئله جهانی است. جهانی شدن معضلات و مشکلات حداقل دستاورد جهانیگریست، قدرتهایی که بر طبل جهانیگری میکوبند هرگز و هرگز درپی آن نیستند که راه ثروت اقتصادی و راز پیشرفت علمی خود را گسترش دهند و رفاه، آسایش و بهرهمندی مردم را جهانی کنند.
اما برای جهانی کردن مشکلات و معضلات از هیچ کوششی فروگذاری نمینمایند تا در هرچه خود دست و پا میزنند بقیه مردم جهان هم دست و پا بزنند، و به همین جهت موضوع خشونت، خواه در مفهوم عام و انسانی آن و خواه در مفهوم خاص آن یعنی خشونت علیه زنان، از این تحمیل جهانی جدا نیست، امروزه انواع خشونت علیه زنان از خشونتهای «نرم» تا خشونتهای «سخت»، همه با یک سازماندهی مرموز، در یک حلقه ناگزیر و محتوم که تقصیر بدون مقصّر است، نمود پیدا کرده که مقصران آن در پس تبلیغات بیوقفه چهره خود را پنهان کردهاند، امروز به مدد مکانیزه شدن جرم و جنایت، جهان با ۷۱ میلیون کشته، قرن بیستم را پشت سر گذاشت که این رقم بیشتر از همه کشتهها در طول تاریخ بشر میباشد و همچنین تئوریزه شدن اراده و خواست جانیان بینالمللی که به کمتر از تاراج شرافت ملتها و هویت تاریخیشان رضایت نمیدهند، مصائب بزرگی بر بشریت رفته که خشونت علیه زنان تنها یک شاخه تنومند آن است.
اما با این حال به لحاظ پروپاگاند زنگرایی حاکم بر جهان، چنان کردهاندکه از رادیکالترین نظرگاهها نسبت به آزادی تا دگماتیسمترین آنها، شعار زنگرایی میدهند و هر کدام در پی علم کردن تابلوی رنگارنگ از زن و حقوقش، از زن و آزادیهایش، از زن و فرصتهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسیاش، میباشند که آشکارا پیدا است هیچکدامشان خواست اصلی زنان را، که «زن بودن» آنهاست همراه با ملاحظات و اقتضائات خاصّ در نظر نمیگیرند و تا زمانی هم که دنیا گوشهایش برای شنیدن «حق نماها» شنواتر و برای پذیرفتن «فریبها» آمادهتر باشد، این سرنوشت غمانگیز همچنان پابرجاست. ما باید باور کنیم اگر میخواهیم «مشکلات بیرون از ما» رفع شود، باید اول «اشکالات درون ما» که از شدت دوام و انس، جزئی از ما و بلکه خود ما گشته است، برطرف شود، اینکه ما بخواهیم پیرامون ما عوض شود، بدون آنکه ما عوض شویم، انتظار نادرستیست
ما عدم پیشرفتهای واقعی در حوزه مسائل زنان را در سطح جهان، ناشی از انحراف در نگرش اصولی و شفاف و آمیختگی به آلایندههای مختلف فکری و تبلیغی میدانیم و همچنین برخی را ناشی از هجوم فرهنگی با افکار و ابزار ضدفرهنگی میدانیم که سراندرپا در پی تأمین لذتهای مردان به قیمت تحمیل هرگونه ابتذال بر زنان است، و در سطح کشور نیز این موضوع را ناشی از نشست و نفوذ آداب و عرفهای غلط در سرمایههای ارزشمند دینی و ملی میدانیم که مانع افکار راست و رفتار درست با زنان میگردد امروز شناخت خشونت علیه زنان و مقابله صحیح و اصولی و پایدار با آن، بدون توجه عمیق نسبت به این تأملات امکانپذیر نخواهد بود.
ما با دنیایی مواجهیم که قدرت را بدون عدالت و آزادی را بدون مسئولیت و توانمندی را بدون فرهمندی بکار میگیرد و لذا جز به بیراهه رفتن و بیراهگفتن نمیانجامد و صد البته روح جدا ناشدنی تمامی این انحرافها و اجحافها، خشونت علیه زنان است که در این چرخه بر زنان تحمیل میگردد، ولو آنکه عدهای از زنان یا به دلیل جهل و عدم شناخت و یا به دلیل عدم تربیت صحیح، راضی بر این تحمیل و انحراف باشند.
معالاسف باید گفت مهار خشونت علیه زنان در سطح جهانی در دست جاهلان و خائنان است و این دو گروه اگرچه از نظر نیت از هم جدا هستند ولی نتیجه کارشان یکی است. کسانی واقعاً میخواهند زنان را از حرمان و حصار خشونت برهانند، اما چون بر چگونگی تأمین سعادت واقعی زن جهل دارند، جاهلان دلسوز راهی را میروند که خائنان سودجو طی میکنند، به همین جهت است که نمیتوان گفت همه نویسندگان و کارشناسان معاهدات و کنوانسیونهای زنان، دست به دست هم دادهاند تا سعادت زن نابوده و حقیقت وجودی زن نادیده گرفته شود.
آنها گمان میکنند که مثلاً اگر سقط جنین برای زن آزاد شود، این خدمت به زن است و حال آنکه آنها با این کار خواهان آنند که کمترین وقفهای در مجرای فساد و فحشا که اولین بهرهمندانش مردان و بیشترین قربانیانش زنان هستند، ایجاد نشود تا مبادا چرخه فحشا و فساد به جهت ممنوعیت سقط جنین با گرفتگی مواجه شود و زنی کمتر یا دیرتر سرویس دهد!
این موضوع در اعتراف آقای «ریچارد نیکسون» درباره آمریکا که به عنوان اتوپیای لیبرالیسم است، بیشتر خود را نشان میدهد ایشان میگوید: «نرخ جنایتهای هولناک از دهه ۶۰ میلادی به میزان ۵۶۰ درصد افزایش یافته و تولدهای نامشروع به میزان ۴۰۰ درصد فزونی گرفته و نرخ طلاق چهار برابر شده و تعداد کودکانی که در خانوادههای تکوالدینی زندگی میکنند تا سه برابر افزایش یافته است».[۱]
البته آقای نیکسون یکی از عوامل این بلاهای ویرانگر را استفاده ۵۰ ساعت در هفته از تلویزیون توسط شهروندان آمریکایی میداند و میگوید: «آنچه آنان مینگرند کرخ کننده ذهن، حماقتآور، خشن و همراه با رفتارهای جنسی و عریان است».[۲]
به هر حال امروز عمدتاً خشونت علیه زنان در بعد جهانیاش با تدبیر جاهلان دلسوز و طمع خائنان سودجو مورد چارهاندیشی قرار میگیرد. لذا حاصل مدیریت تک قطبی جهان که سخت مشغول جهانگیری است و با عنوان جهانیگری یک وجه ناگزیر و حتمی و غیر قابل تغییر به آن داده میشود، این است که در بعد سیاسی، به واسطه سیاستهای تجاوزگرانهاش نسبت به کشورها، زنان اولین قربانیها هستند و در بُعد اقتصادی در تحریمها و تضییعهایی که نسبت به کشورها در به فقر کشاندن دارند باز هم، قربانی اولش زنان هستند و همچنین در بعد اجتماعی، حاکمیت لذتگرایی مردان که جز با شعار آزادی زنان نمیتواند، پاسخهای متنوع و مورد نیاز خود را بیابد، باز هم قربانی اولش زن است.
این هجوم بیوقفه کیفیت حیات ما را تغییر داده و زنان را به طور ویژه دستخوش آسیبهای ناگوار نموده است تا جائی که هر جا از توسعه مدرنیته سخن به میان میآید، مظلوم اول این ماجرا زن است که یا جسماش را پلشت میکنند یا روحاش را پایمال. امروز زنان قدرت اعلام خواستههای حقیقی خود را در امواج سیطره یافتهای که در خدمت اعلام خواستههای سردمداران جهان است، ندارند اگرچه صدای این مظلومیت را گهگاه میتوان به زحمت از لابلای آن هیاهوهای عمدی و تحمیلی شنید.
اما آنچه ما را مسئول میسازد تا در برابر موضوع خشونت علیه زنان، موضع علمی و عملی داشته باشیم، فراخنای «بود تا نمود» آن است. جنبة «نمود» خشونت علیه زنان جنبهای با تعاریف وارداتی و مصادیق جعلی است که گردانندگانش خواهان آنند که نسخه مرض را برای تمارض بکار ببندند و باز آنچه ما را مسئول میسازد که در این زمینه به هم اندیشی، گفتگو و راهاندازی مباحث چالشی، طرح دیدگاههای مختلف و کشف کاستیها و نواقص .... بپردازیم، علاوه بر نمود، جنبه «بود» خشونت علیه زنان است که به عنوان یک واقعیت، اما تلخ باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
به همین دلیل ما به موضوع خشونت علیه زنان هم از حیث معناشناسی خشونت، تعریف و تلقی خشونت در چارچوب نقطه نظرات مبنایی پرداختیم و هم از حیث مصادیق موارد برجستهای از خشونت را مورد بررسی و واکاوی قرار دادیم تا اشکالات کار در این چرخه معلوم گردد تا کاستی مقررات، کوتاهی مجریان و زمینهسازی عرف و خردهفرهنگها و همچنین پذیرش زنان و مردان نسبت به این موضوع، مشخص گردد. اما آنچه همواره افق ما را در این چالش بحثانگیز، روشن میدارد، نگاه مترقی و متوازن جهانبینی اسلام و طرح ایدئولوژیک آن در تأمین سعادت انسان است به گونهای که راه هر گونه ظلم و اجحاف را بر انسانها بسته است چرا که نگاه تیز شارع برگرفته از «ان ربک لبالمرصاد»[۳] است که نگاه محیط و مشرف خداوند بر همة وجود انسان است.
لذا مفتخرانه عقیدهمندی به جهانبینی را برگزیدهایم که «اخم بر نابینا» را بر نمیتابد و با فریاد بدون تساهل و تسامح، «عبس و تولّی اَن جاءَهُ الاَعمی»[۴]، برمیآشوبد و جای ارزنی ظلم و روزنی اجحاف را نمیگذارد؛ جهانبینی که بر انسان ضرر را روا نمیدارد، اما اذیت را تا اندازهای گریزناپذیر میداند و با صراحت میفرماید: «لَن یضرّکم الا اذی»[۵] ای پیامبر بدان که دشمنان تو «لن یَضُرُّکم» یعنی هرگز به تو ضرر نمیرسانند، زیرا اصل سرمایه تو که ایمان و شناخت و اراده و شرافت انسانی است، چنان است که دشمن قدرت آسیب زدن به آن را ندارد، اما در ادامه میفرماید «اِلاّ اَذی» اما اذیتتان میکنند؛ زیرا در راه حفظ سرمایه در برابر آماج دشمن، اذیت میشوید و زخم برمیدارید و در یک کلام، صاحب ایمان راستین، متضرّر نمیشود، اما متأذی میگردد ولی همین نگاه محکم و استوار شریعت در موضوع زنان جامعه را به آن سو سوق میدهد که نه تنها کاری نکنید که زنان جامعه متضرر شوند بلکه متأذی هم نگردند و اذیت هم نشوند، امام علی(ع) در نهجالبلاغه میفرماید: «و لا تهییجوا النساء بالاذی» زنان را اذیت نکنید، نگذارید زنان با اذیت هیجانی شوند که این هیجان نه برای خودشان سودمند است و نه برای اطرافیان. تناسب گرایی احکام و قواعد و مقررات دین برای حفظ زن بودن و انسان زیستن زنان بگونهای است که نه متضرّر گردند و نه اذیت شوند، بلکه یکایک آنها با منطق عدالت، تدبیر گشته و راه را برای هرگونه خشونت بر زنان میبندد چرا که منطق اسلام مبتنی بر اصل «لا تَظلَمون و لا تُظلَمون»[۶] است «یعنی نه ظلم کنید و نه مورد ظلم واقع شوید» این منطق جا برای اجحاف به زنان نمیگذارد، اما از آنجائی که ما عمدتاً بر اساس خواستههای دین زندگی نمیکنیم و بر اساس خواستههای خود زندگی مینمائیم پیداست وقتی این موضوع با عرفها، خرده سنتها و پارهفرهنگها به هم آمیختگی پیدا کند افکارها و رفتارهایی را پدید میآورد که زنان را متأذی و متضرّر خواهند نمود، لذا باید با بنیه قانون و فرهنگ در برابر آن ایستاد و حتّی یک مورد آن را تاب نیاورد، باید با وضع قوانین و مقررات مناسب و فرهنگ سازی لازم از طریق مراکز تعلیمی و تبلیغی کشور، همه توان را برای بسط عدالت و قبض خشونت بکار بست، زیرا در درازمدت از ما پذیرفته نخواهد بود که فاصله بین آرمان ها و کارکردها زیاد باشد آنهم در حالی که عمدتاً مجریان معتقد به آرمانها، بر مصدر انشاء و امضاء کارکردها بودهاند.
در درازمدت از ما پذیرفته نیست که دائماً بگوییم ما درباره زنان خوب میاندیشیم، اما بد عمل میکنیم و علت بد عمل کردن هم همیشه کج بودن زمین و کم بودن زمینه است! ما تا کی میخواهیم با آنچه «اعلام» میکنیم، همه را قانع کنیم و حال آن که با آنچه «اعمال» میکنیم همه چیز اتفاق میافتد و مورد داوری قرار میگیرد پس وقت یک بازبینی اساسی به منظور شناخت «اشکالات» به عنوان لایه زیرین «مشکلات» فرا رسیده است و خشونت موجود در لایههای رویین جامعه که به زنان میرود، نمیتواند از لایههای زیرین جامعه که تلقیها و تربیتهای غلط و همچنین تساهل و تسامح کارگزاران در مهار آن نقش دارد بریده باشد.
باید به خشونت علیه زنان در بخش «نمودها» به صورت علمی و روشنگرانه پاسخ داد و «افکار نخبگان» را تغییر داد و همچنین در بخش «بودِها» به صورت قانونی و اخلاقی «رفتار تودهها» را تصحیح کرد تا انواع خشونت اعم از خشونتهای نرم که عمدتاً فراگیر و سازماندهی شده و در قالب فراوردههای ضد فرهنگی است و همچنین خشونتهای سخت که عادتاً فردی و شخصی است، رفع و دفع گردد، این موضوع باید به دور از دیوانسالاری که کمتر از دیوسالاری نیست و به قول آقای «انیشتن» بوروکراسی در هر کاری مرگ آن کار است، مورد بررسی و اقدام قرار گیرد. مهار خشونت علیه زنان در بخش «بودها» و تبیین خشونت علیه زنان در بخش «نمودها» با ژرف اندیشی و احساس مسئولیتی صادقانه، کاری ممکن و مورد انتظار است.
مأخذ: فصلنامه کتاب زنان شماره ۲۳
نویسنده: مهری سویزی
مدیرمسئول فصلنامه کتاب زنان
[۱] - ریچارد نیکلسون، فراسوی صلح، ص ۲۲۹.
[۲] - همان.
[۳] - فجر، ۱۴.
[۴] - عبس، ۲-۱.
[۵] - آل عمران، ۱۱۱.
[۶] - بقره، ۲۷۹.
نویسنده: مهری سویزی
مدیرمسئول فصلنامه کتاب زنان
[۱] - ریچارد نیکلسون، فراسوی صلح، ص ۲۲۹.
[۲] - همان.
[۳] - فجر، ۱۴.
[۴] - عبس، ۲-۱.
[۵] - آل عمران، ۱۱۱.
[۶] - بقره، ۲۷۹.
منبع : مرکزاطلاعات وآمار زنان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست