سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

چرا روابط عمومی الکترونیک؟


چرا روابط عمومی الکترونیک؟
باید پذیرفت كه در شرایط كنونی جامعه توسعه‌ی روابط عمومی الكترونیك نه تنها یك ضرورت بلكه یك اجبارغیر قابل انكار است كه خواسته یا ناخواسته باید به سوی آن برویم.
روابط عمومی‌ها به دلایل مختلف باید گام به گام و در عین حال با سرعتی قابل قبول، روش‌های سنتی را كنار گذاشته و با استفاده از ابزار روابط عمومی الكترونیك وظایفشان را انجام دهند و یا تلفیقی از روابط عمومی سنتی و الكترونیك را بكار بندند؛ چرا كه مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. مخاطب امروزی خود، به دنبال اطلاعات رفته و منتظردریافت اطلاعات از دیگران نیست. بنابراین روابط عمومی‌ها باید بتوانند با استفاده از شیوه‌های نوین، اطلاعات لازم مخاطب را در سریع‌ترین زمان ممكن در اختیار وی قرار دهند.
حجم وسیع اطلاعات و داده‌های گسترده كه هر روزه بر حجم آنها هم افزوده می شود یكی دیگر از الزامات حركت به سمت روابط عمومی الكترونیك است ، چرا كه روش‌های سنتی قادر به دسته‌بندی و ایجاد امكان دسترسی به حجم بالای داده‌های سازمان‌های اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و خدماتی نیستند و تنها روابط عمومی الكترونیك می‌تواند با استفاده از فن آوری های نوین این علم، این مشكل را مرتفع كند.
عصر ارتباطات و اطلاعات، شرایط بین‌المللی و بهره‌گیری از كامپیوتر و اینترنت درمعادلات بین‌المللی، یكی دیگر از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر پرداختن به روابط عمومی الكترونیك است به طوری كه دیگر نمی‌شود اطلاعات دنیا را از طریق اینترنت دریافت كرد و با روش های سنتی و معمول به آنها پاسخ داد. در چنین شرایطی تنها از طریق روابط عمومی الكترونیك، تعامل‌ با كشورهای دنیا را می توان توسعه داد و به آن عمق بخشید.
روابط عمومی الكترونیك سازمان را از قید و بند محدودیت‌های زمانی و مكانی رها ساخته و به توسعه ی روابط عمومی و در نهایت به توسعه ی كشور كمك خواهد كرد.
البته نباید از نظر دور داشته باشیم كه بحث آموزش در روابط عمومی آنهم در چنین شرایطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برگزاری دوره های آموزشی كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با توجه به شرایط امروزی علم روابط عمومی و همایش های علمی منطقه ای، ملی و بین المللی با استفاده از حضور اساتید مجرب و موفق در این عرصه می تواند شرایط مساعد تری را برای پذیرش این تغییر و ایجاد انگیزه های بیشتر در وجود مدیران و دست اندر كاران و متولیان روابط عمومی در كشور ایجاد نماید؛ هرچند در این حوزه مانند سایر حوزه ها در بهره گیری از تكنولوژی های روز دنیا با تأخیری قابل تأمل نسبت به كشورهای توسعه یافته مواجه هستیم و باید در این مسیر با سرعت بیشتری گام برداریم، كه اقدامات صورت گرفته در این عرصه مانند برگزاری همایش های بین المللی، وبلاگ ها و پایگاه های تخصصی روابط عمومی را می توان برای شروع حركت به سمت روابط عمومی الكترونیك؛ خوب و مفید ارزیابی كرد.
منبع : پنجره