چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
تلفن ثابت؛ بایدها و اگرها
با وجود رشد مطلوب دایری های شرکت مخابرات در زمینه تلفن ثابت، مشترکین، مشکلات زیادی در زمینه استفاده از ابتدایی ترین وسیله ارتباطی در کشور دارند. در پایتخت، با وجود این که ضریب نفوذ تلفن ثابت بیش از ۵/۱ برابر متوسط کشور است، اما هر مشترک برای استفاده از این خدمات، حداقل یکسال باید در نوبت باشد، جالب اینجاست که با وجودی که ودیعه این خدمات از مردم دریافت می شود، اما هیچ پاسخ روشنی درباره زمان در اختیار گرفتن این سرویس به مردم داده نمی شود.
مشکل دیگر، تغییر پیوسته شماره های تلفن مردم است که خسارت های فراوانی به مردم در چند سال گذشته وارد کرده است. به اعتقاد نگارنده بخش اعظمی از این مشکلات، مربوط به عدم آینده نگری و مدیریت غیر فنی می باشد. شاید بهتر باشد مثالی که باعث تغییر متوالی شماره های تلفنی در مراکز خاصی شده است را به عنوان شاهد بیاوریم.
مثال ما در منطقه ۸ مخابراتی تهران و در ۳ مرکز این منطقه گذشته است. پیش از سال ۷۸ مرکز محدوده مرکز شهید قندی (با بیش از ۸۶ شماره) شمال و جنوب بزرگراه رسالت در محدوده سید خندان بود. مرکز شهید کلانتری شامل محدوده جنوب میرداماد تا گاندی از شرق تا بزرگراه مدرس و غرب به بزرگراه کردستان و محدوده شمالی یوسف آباد محدود می شد. مرکز شیخ فضل الله محدود به منطقه شیخ بهایی، ملاصدرا و شیرازو ده ونک بود.
از اوایل سال ۷۹ محدوده یوسف آباد از منطقه تحت پوشش مرکز کلانتری خارج شد و به منطقه مرکز شیخ فضل الله اضافه شد. محدوده شمالی بزرگراه رسالت از مرکز شهید قندی خارج شد و به منطقه ۲ مخابراتی با پیش شمراه ۲۸۶ تبدیل شد. پس از مدتی مرکز شهید قندی از سیستم آنالوگ که به سیستم دیجیتالی ارتقاء پیدا کرد و پیش شماره آن از ۸۶ به ۸۶۰ تبدیل شد. از سوی دیگر در اوایل سال جاری با توجه به نیاز بالای مشترکین در مرکز شیخ فضل الله تعدادی از خطوط مرکز قندی به مرکز شیخ فضل الله منتقل شد !!! حتما لازم نیست که مدرک دکترای مخابرات داشته باشید تا متوجه شوید دلیل این همه تغییر و تحولات چیست! تنها با یک حساب و کتاب ساده می توان راه حل های بهتری را پیدا کرد.
جالب اینجاست که بدانید انتقال خطوط دایر شده از یک مرکز دیگر، نیاز به استفاده از زیرساخت مخابراتی دارد و عملا باعث مصرف شدن منابع زیادی از زیرساخت مخابراتی می شود، چرا که برای انتقال هر ۳۲ خط مخابراتی از یک مرکز به مرکز دیگر ، نیاز به ۲ مگابایت پهنای باند است که اگر فرض کنیم تنها ۱۰۰۰ خط از مرکز قندی به مرکز شیخ فضل الله منتقل شده باشد، حداقل ۶۰ مگابایت از پهنای باند زیرساخت در جهت این انتقال مصرف شده است. جالب است بدانید که از سوی دیگر، شرکت ارتباطات سیار، شرکت تالیا، شرکت های PAP و ICP ها برای دریافت ۲ مگایابت از این زیرساخت، می بایست هزینه زیادی پرداخت کنند و مدت زیادی در انتظار ایجاد سرویس باشند. در حال حاضر یکی از اصلی ترین مشکلات شرکت های PAP در اختیار نداشتن زیرساخت لازم برای راه اندازی سرویس های مورد نظر می باشد که از سوی دیگر شرکت مخابرات استان تهران، منابع زیرساختی را بدون برنامه مصرف می کند.
البته این تنها گوشه ای از مشکل است، چراکه مطمئنا ظرف چند سال آینده و پس از ایجاد ظرفیت در مرکز شیخ فضل الله، مسئولان امر مجبور به بازگرداندن خطوط انتقال داده شده به مرکز قندی می شوند و اینجا باز مشکل همیشگی تغییر شماره ها پیش می آید.
آیا واقعا این امکان وجود نداشت که ظرفیت سازی در مرکز شیخ فضل الله صورت می گرفت، تا اینکه این خطوط از مرکز دیگری به این مرکز منتقل شود؟ بر مبنای چه منطقی محدوده مرکزها تغییر کرده است؟ آیا اگر این تغییر محدوده ها درست انجام می شد، آیا نیاز به این همه تغییر و تحول در شماره های مخابراتی بود؟ شاید پاسخ مسئولان به این سوال، رفع نیاز روزمره مردم باشد، اما هیچ منطقی برای صرف هزینه های بالایی که به دلیل این تصمیمات به بیت المال وارد می شود وجود ندارد، راه اندازی و نگهداری مراکز تلفنی، کاری فنی است و در کارهای فنی اولین نکته مهم آینده نگری است، نه تصمیمات لحظه ای!
مثالی که زده شد تنها نمونه ای کوچک از چگونگی دایری شرکت مخابرات استانی تهران بود. متاسفانه در پایان هر سال، آمار دایری ها توسط مدیران ارائه می شود، در حالی که اشاره نمی شود که این دایری با چه هزینه ای به دست آمده است و در آینده، چه هزینه های دیگری را برای مخابرات و مردم در پی خواهد داشت.
نکته دیگر، تصمیم مدیران مخابرات به ۸ رقمی کردن شماره های شهر تهران در ابتدای سال جاری بود. با وجودی که دایری شرکت مخابرات استان تهران به زحمت به ۴ میلیون شماره می رسد و از سوی دیگر با استفاده بهینه از سیستم شماره گذاری پیشین، امکان واگذاری حدود ۷ میلیون شماره به مشترکین وجود داشت. با وجود مخالفت رگولاتوری با این طرح، مدیران شرکت مخابرات، لجوجانه بر اجرای طرح ۸ رقمی کردن شماره های تهران اصرار کردند و این طرح را در تیرماه سال جاری اجرا نمودند. مدیران شرکت مخابرات، دلیل عجله در اجرای این طرح را کمبود شماره های تلفنی در تهران اعلام کردند!!! هرچند همانطور که قبل از این هم اشاره شد، با منطقه بندی صحیح در تهران، این امکان وجود داشت که به طور کامل از این ظرفیت ۷ میلیون شماره ای استفاده شود. اما با وجودی که در طی سال های گذشته بارها و بارها محدوده مراکز و مناطق تلفنی تغییر پیدا کرد (آخرین نمونه در هفته های اخیر، تغییر و تحولات در محدوده منطقه ۲ و ۸ در سعادت آباد تهران بود) اما به نظر می رسد که این تغییر و تحولات در محدوده ها، نه بر اساس طرح های بلند مدت، این مشکلات به وجود نمی آمد.
از سوی دیگر، پس از گذشت ۵ ماه از اجرای این طرح، بدنیست که شرکت مخابرات از تعداد دایرهای جدید که بر اساس شماره های جدید انجام شده است، آماری ارائه دهد. (دو رقم اول پیش شماره های جدید می بایست یکسان نباشد.)
حال دوباره هزینه هایی که برای این تغییر و تحولات انجام شد، خسارت هایی که بابت این تغییرات به دولت و مهم تر از آن مردم وارد شد را چه کسی باید پاسخگو باشد؟ آیا خسارتی که بابت تغییر شماره بیش از ۳ میلیون مشترک تهرانی به مردم و دولت وارد شد، محاسبه شده است؟ آیا هشت رقمی شدن شماره های تهران، بهترین و ارزان ترین راه حل برای افزایش ظرفیت شماره های واگذار شده در تهران بود، چرا راه حل های جایگزین مانند استفاده از دو پیش شماره برای تهران، بی هیچ دلیل منطقی رد شد؟ و چراهای دیگر ....
به هر شکل به نظر می رسد بسیاری از مشکلاتی که در زمینه ارتباطات- بخصوص در استفاده از خدمات تلفن وجود دارد- به تصمیم گیری های غیرعلمی، عدم وجود طرحهای بلند مدت باز می گردد که هزینه های بسیاری به مردم دولت وارد می کند.
امید است با تغییر نگرش در این بخش، مشکلات مردم تا حدودی کاهش یابد و استفاده مطلوب از سرویس های مخابراتی امکان پذیر شود.
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست